Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #1 Skrevet 14. juli 2007 Jeg har en 5 åring. Til nå har hun opplevd tur til dyreparken, sabeltann show, legoland og danmark, 3 ukers ferie i spania og ellers Norge i "landlige" omgivelser i sommrene. Er dette bra nok? Jeg begynner å lure, det virker som om ALLE andre har mye penger, eget landsted, båt o,l de reiser gjerne HELE ferien- ikke noen skarve uker som jeg har. Jeg overlevde mine ferier i ett gult hus på landet-og jeg var fornøyd, i dag er det ikke måte på hvor mye barn får oppleve- og det er BRA det. Likevel, det er mange som ikke har råd til opplevelser-og selv synes jeg at min har opplevd for lite i forhold til andre. Mulig fordi jeg sammenligner meg selv med familier med 2 inntekter, jeg drar lasset alene. Håper det er godt nok.
Tabris Skrevet 14. juli 2007 #2 Skrevet 14. juli 2007 Jeg syntes det hørtes mye ut for en som ikke er mer enn fem år. Og det regnes som lite nå til dags? Da mine jevnaldrende reiste til Syden med sine familier, så reiste vi til Danmark og Tyskland. Var kjempefornøyd - har aldri vært i Syden og ikke frister det noe særlig heller. Ferien er vel hva man gjør den til, man kan stortrives i en liten hytte på sørlandet og mistrives i Paris eller Tenerife, alt etter stemningen og holdningen til de man reiser med. Ferie skal være avkobling, ikke konkurranse med naboen om å være på mest mulig steder.
L@dy Skrevet 14. juli 2007 #3 Skrevet 14. juli 2007 Til nå har hun opplevd tur til dyreparken, sabeltann show, legoland og danmark, 3 ukers ferie i spania og ellers Norge i "landlige" omgivelser i sommrene. Jeg syenst dette høres helt flott ut!
*Ariel* Skrevet 14. juli 2007 #4 Skrevet 14. juli 2007 Vi har en på 11 og en på 8. De har vært to ganger i Oslo, en i dyreparken, to ganger i England og det er det. I år har de vært en helg i Oslo med mormor, på hver sin fotballcup en helg og en uke på hytte sammen med hver sin kompis. Vi har ikke råd til å reise på ferie hvert år, har nå planlagt neste år til England igjen, men da må vi spare hele året De synes det er kjedelig med ferie nå siden de bare har hverandre å være med, så da er det jo opp til oss foreldre å lage hverdagen litt spennende, ikke lett i dette drittværet. I dag gikk vi til innkjøp av Scrabble Så det jeg ville fram til her er at det nok ikke bare dere som har "lav" standard på feriene (selv om jeg synes det høres mye og spennende ut det dere har gjort). Ser rundt her at det er mye, lange og dyre ferier ute og går her og, gjerne også i julen osv., men det blir vel gjerne vår tur til å ha råd til det en gang og, når ungene har flyttet ut....
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #5 Skrevet 14. juli 2007 Ikke meningen at det skal bli "konkurranse" nei, var ikke det jeg ville sette fokus på. Jeg ville bare vite hvordan andre norske barn ferierer, føler at jeg ikke alltid kan "gi nok" pga stram økonomi. Og så er det bare regn for tiden
Brunhilde Skrevet 14. juli 2007 #6 Skrevet 14. juli 2007 Jeg har alltid valgt å fokusere på at ferie er å gjøre noe man ikke gjør ellers. Noen år har vi stort sett vært hjemme, brukt tilbudene på hjemstedet som museum, bading, kino, kafebesøk og korte kjøreturer i området. Det har vært kjempekoselig. Anre ganger har vi tatt en Danmarkstur, og et år dro vi til England. Det har også vært bra, men ikke bedre enn å feriere hjemme. Jeg tror vi ofte lager forventninger på våre barns vegne og i den sammenhengen glemmer vi at det barna våre vil ha ikke er lange ferier utenlads, men kosetid sammen med oss. I år skal vi reise bort en uke, men det er mye fordi "ungen" er blitt 17 år og snart foretrekker annet selskap enn mors på ferie...
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juli 2007 #7 Skrevet 14. juli 2007 Barns forventninger til ferie er vel å ha det kjekt. Synes det virker som din pode har opplevd mye allerede. At noen har råd til hytte på fjellet og ved sjøen og båt og sydenturer er ikke noe å sammenligne med - det er uansett totalt uoppnåelig for en med en inntekt. Det viktigste er at barnet får være sammen med deg og at ferien blir på barnets premisser, dvs. at når du reiser alene med en pode så blir det en barnevennlig ferie. Jeg opplevde selv Legoland først i voksen alder ...
Gjest gammel gjest Skrevet 15. juli 2007 #8 Skrevet 15. juli 2007 Synest det hørtes mye ut! Men er enig i at det virker som om at mange har mange og dyre ferieplaner. Her i huset har vi moderert feriene. Vi har to inntekter, men likevel ikke spesielt god råd. Poden på sju har dermed vært på følgende ferier: 14 dager av pappapermen ble tatt i spania i forbindelse med min fars bursdagsferining sammen med mine foreldre og søsken, 3 dagers hyttetur på en campinghytte ca 3 timer unna, en ukes hyttetur på en annen campingplass ca 3 timer unna (andre veien), og i fjor fikk vi tilbud om å være med bekjente til Kristiansand en uke (de hadde hytte til disposisjon der) så iom at vi slapp unna dyr overnatting kostet vi på oss 2 dager i dyreparken + sabeltannshowet. Utenom dette bruker vi feriene til å besøke og få besøk av familie og venner. Synes dette er helt topp! Dessuten synes jeg det er viktig å formidle videre til barna at alike ting koster penger, og nr vi er på tur må vi prioritere: får du det /gjør vi dette kan vi ikke kjøpe det eller det, eller gjøre det og det... Av og til skulle jeg ønske økonomien ikke var så stram slik at jeg kunne gi alt jeg ønsket til barna mine (kanskje ikke alt da...), men samtidig er det et fåtall som har det på den måten, så at barna ikke får alt eller være med på alt, tror jeg er en nyttig lærdom! Og dedt viktigste av alt er jo at man er sammen og har det fint sammen, og ikke nødvendig vis hvor man er!!!
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2007 #9 Skrevet 15. juli 2007 Barna er 11 og 13. Vi har "ferie" annet hvert år. Da reiser vi bort en uke eller to. Legoland, Sommarland Bø, Hunderfossen, diverse camping, besøker familie osv. Har ennå ikke vært i utenfor skandinavia, men håper det blir til neste år. Annet hvert år har vi hjemmeferie, med bare dagsturer til badeland, en tur til Oslo der vi besøker Teknisk Museum, Kon-Tiki- museet, Nrk-aktivitetssenter, besøker blåfarveverket eller lignende. I tillegg er de alltid borte en langhelg sammen med fritidsaktiviteten sin. Uansett om vi er hjemme eller borte drar vi mye på stranda, har pikniker i tide og utide, drar på kino, og koser og masse. Ferie er, og skal være, avslapping for oss, og da har vi ikke lyst til å stresse rundt for å rekke mest mulig, eller bruke penger vi ikke har. Vi hører om dem som er på utenlandsferie hvert eneste år, og gjerne også to ganger i året, men det er de vi hører om... Vi hører ikke om de som koser seg "hjemme", selv om det er flesteparten.
Dråpe Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 Jeg tror vel egentlig at mange foreldre legger lista høyere for barna sine enn hva barna selv egentlig ønsker jeg da. Presse føles ganske sterkt ja, sånn som trådstarter skisserer, men jeg vet ikke om det er barna eller foreldrene som føler presset? Noe av det beste barn vet er jo å være på camping, ligge i telt, hytte eller vogn, få være på ei badestrand, et lekeland e.l. - og ikke minst det å få mye oppmerksomhet fra voksne. Man trenger ikke nødvendigvis reise så langt eller bruke så mye penger for å gjøre barna fornøyde. Vi har ikke økonomi til og ei heller så veldig stor glede av å reise så mye - så det kommer ikke til å bli prioritert i årene framover heller. Selvsagt skal sønnen vår få oppleve dyreparken i Kristiansand etterhvert om han vil det, badeland, lekeland osv osv - men det er ingen selvfølge at det skal skje noe av den sorten hver eneste ferieuke i året.
Gjest Fliss Skrevet 15. juli 2007 #11 Skrevet 15. juli 2007 (endret) Det er foreldrene selv som bestemmer hva som er "god nok" ferie for de selv og ungene sine .. Man kommer aldri unna at unger har en intern konkurranse når de møtes på skolen til høsten - om hvem som har hatt den flotteste ferien osv .. Dessuten tror jeg ungene har fått i oppgave av læreren hver høst å skrive en fortelling om hva de har gjort i ferien - så det er mye fokus på ferier - spesielt sommerferien ... Vi har hatt ungene med på ferie hver sommer siden de ble født .. Dette er noe vi har prioritert - fordi både mannen og jeg elsker å reise bort i ferien - enten på familiehytta ved sjøen eller diverste kortere eller lengre bilturer .. En ferie trenger ikke koste all verden ... Endret 15. juli 2007 av Fliss
Jens Skrevet 15. juli 2007 #12 Skrevet 15. juli 2007 Vi er i Portugal hele juli. Mine foreldre har ett stort hus her, og det er veldig barnevennlig.(Gjerde rundt bassenget, stor mur rundt tomten, aircondition)pluss att vi har seng til han her, bilsete, leker etc...Her er vi med hans fetter og kusine, og de koser seg sammen. Vi voksne faar ogsaa en rolig deilig ferie, da barna koser seg saann her. Kommer til aa dra hit hele barndommen hans. Skjonner ikke hvorfor vi skulle dra noe annet sted naar vi har alt tilrette lagt her.
Gjest Neria Skrevet 15. juli 2007 #13 Skrevet 15. juli 2007 Det viktigste med ferie med barn er ikke hvor langt man reiser, men at man gjør noe man ikke gjør hver dag og at de voksne har masse tid til barna. Tror det er det de aller fleste barn ønsker seg.
ceca Skrevet 15. juli 2007 #14 Skrevet 15. juli 2007 Godt å lese at flere har hjemme-ferie Det har vi i år ! Vurderer å kjøpe et telt å campe på stranden i nærheten her ! Slikt vil ungene huske !! Må bare slutte å regne først...
Fibi Skrevet 15. juli 2007 #15 Skrevet 15. juli 2007 Mine barn er 9 og 10 år gamle. De har vært i syden for første gang i år (betalt av svigerforeldre). De har vært to ganger i Danmark sammen med pappaen, og engang med meg når de var 3 og 4 år. Jeg har ikke hatt økonomi til å reise på dyre ferier de siste årene og kommer nok ikke til å få det i nærmeste fremtid heller. Vi reiser på Camping, ungene elsker det. Mange campingålasser har masse aktiviteter for ungene, og de blir lett kjent med andre barn. Og så er det kjempestas å ligge i telt. Vi går også masse turer, fisker, plukker bær og lager hjemmekino dersom været er dårlig. Vi er også heldige som har tilgang på hytte både ved sjøen og på fjellet. Jeg må innrømme at jeg er veldig glad for at pappaen har hatt råd til å ta dem med på utenlandsferier, når jeg selv ikke har hatt mulighet. Men jeg er overbevist om at barna koser seg vel så mye på en barnevennlig campingplass med bademuligheter, enn på et hvilket som helst hotell. Ferie for oss er at vi har tid til å være sammen og finne på ting som vi kanskje ikke prioriterer så høyt i hverdagen. Ellers i året er det jo et kappløp med tiden hver eneste uke.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2007 #16 Skrevet 15. juli 2007 Mine unger har heller ikke vært i utlandet tidligere - selv om Danmark og legoland blir nok prioritert neste år. Sommerferie for oss er (vi bor landlig til) - plukke markjordbær på strå - fiske fra brygga - gå korte fjellturer (turposter) - fange gresshopper - sove i telt i hagen - en dagstur til en fornøyelsepark - skrive dagbok fra ferien (og lime inn masse bilder) - bade - lese mange bøker - gå mye på besøk - ungene inviterer til hageselskap - noen dager på hytta osv. osv. Selv om vi har nokså god økonomi (vi har hytte, men mest pga. for å komme litt nærmere slekt), synes jeg sommerferiene er altfor tettpakket for mange unger. De late dagene hvor ungene først kjeder seg - for deretter å finne på tusen ting selv - hvor blir de av?? Synes trådstarter kan slappe aldeles av, dersom hun bekymrer seg bør det være pga. for tett program for avkommet...
monja Skrevet 15. juli 2007 #17 Skrevet 15. juli 2007 Ferien er nok hva man gjør det til selv ja, men at presset til dyre og eksotiske reisemål er til stede det har jeg merket. Sønnen vår blir 3 i høst og dette var den første skikkelige ferien hans i år. Da leide vi oss sommerhus i Danmark i en uke. Selv er jeg "vokst" opp i Danmark på sommeren, dog i campingvogn, så dragningen mot Danmark er sterk når det nærmer seg sommer. Det blir nok til at feriene våre går dit hvert år i et par uker. Ellers bruker vi fereidagene våre på å bruke tilbud i nærmiljøet, gå på fjellet, bade i sjøen, fiske krabber.....vel så morsomt for barn det.
Gjest Aloha Skrevet 15. juli 2007 #18 Skrevet 15. juli 2007 5-åringen din har opplevd ganske mye, syns nå jeg! Hun har vært bl.a. i Spania og opplevd masse gøy i Norge/Danmark, som Legoland, Sabeltann etc, og jeg tror faktisk slike opplevelser er vel så viktige for barna, ikke det om man reiser langt eller ikke. Har inntrykk av at mange småbarnsforeldre helst skal reise lengst mulig bort med små barn. Men å reise til barnevennlige "nære" steder som Legoland, Tivoli i København, Liseberg etc gjør de gjerne ikke. Da kan man spørre seg selv, velger de reisemål ut fra de voksnes eller barnas behov og ønsker? Er det ikke "bra nok" med DK f.eks? Selv var jeg i både sydlige strøk og Skandinavia som liten, og jeg har like gode minner fra alle feriene, enten det var på en strand i syden eller i bil i Sverige
Helen Skrevet 15. juli 2007 #19 Skrevet 15. juli 2007 Vi har hjemmeferie i år. Vi har rett og slett ikke råd til å reise på ferie nå. Men vi har planer om å bruke det som finnes i nærmiljøet bare det blir fint vær. Vi har både dyrepark og gårdspark i nærheten, Hunderfossen er heller ikke så veldig lang unna, men jeg har ikke mye lyst til å reise på de stedene i regnvær. Vi har vært på lekeland og nå er det kino som står for tur. Blir vel også en tur på badeland. Vårt fellesbarn skal nå til bestefar på ferie en uke, de andre ungene skal være med sin far/mor på ferie. To skal til syden og en er på camingtur i Sverige.
Gjest *Madam Mim* Skrevet 15. juli 2007 #20 Skrevet 15. juli 2007 For meg er ferie aller mest å kose seg hjemme og ta dagene som de kommer. Vi drar på dagsturer, får besøk, går fjellturer, besøker byer, besøker slekt rundt om i landet. Er ikke så glad i å være lenge borte, og har ikke behov for å reise utenfor Skandinavia. Det er masse i Norge jeg har lyst til å oppleve sammen med barna mine!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå