Gå til innhold

Å ta seg til rette

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er frekt av venner å søle fett snacks i vår fine sofa og det er jammen å ta seg til rette når de blir fete på hendene og tar på sofaen med slike fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Av frekkeheter jeg har opplevd er:

- venninne som skal overnatte og lager eget nachspiel med trashy fremmede menn

- svigermor som bare måååå vaske opp og rydde huset fordi hun synes det ser så jævelig ut

- folk som ikke kjenner besøkstiden sin, spesielt fjerne svigerslektninger og venners venner

...men dette tilhører heldigvis unntakene, det stort sett alltid hyggelig med besøk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Å ikke ta av seg på bena når man kommer inn syns jeg å ta seg litt for mye til rette, særlig hvis det regner og jeg nettopp har vaska golvet!

En jeg kjenner har en vane med å gjøre dette, da sier jeg så klart i fra at han pent for ta av seg skoene! Men syns det er vanskeligere med folk jeg ikke kjenner så godt. Husker en gang jeg forgjeves prøvde å hinte til om at ei dame måtte ta av seg på bena. Det hadde regnet og var sølete ute og jeg hadde vasket golvet samme dag.

Jeg: "du må gjerne ta av deg på bena".

Hun: "Nei, da! Det er ikke så farlig!"

Jeg inni meg: "Men det er farlig for meg!!!"

Etter en stund prøvde jeg meg igjen, men fikk samme svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Greit at man ikke skal gå i kjøleskapet til fremmede folk og lage seg middag, men jeg syns det kan gå for langt andre vegen og. Typen hadde delt leilighet med en kompis noen år. Så flyttet typen min ut, og dama til kompisen flytta inn. Noen uker etterpå var vi på besøk, og da jeg ble tørst gikk jeg, som jeg var vant med, på kjøkkenet og fikk meg et glass med vann. Dama eksploderte fullstendig! Jeg skulle ikke komme der og ta meg til rette i hennes hus :slåss: Kan vel si at jeg ikke dro på besøk så mye mer der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eugene Onegin

jeg synes egentlig det er være når folk bare dukker opp uten og ha sakt at de kommer.

men når det gjelder folk som tar seg til rette. Vel jeg pleier bare og kaste dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store forskjeller her ser jeg.. Jeg hadde nesten begynt å lure om søster'n hadde begynt å spørre om hun kunne låne pc'en, en tampong osv. Men så står vi hverandre veldig nær også.

Forøvrig synes jeg den personen som ble sur for at noen hentet seg et glass vann, var den frekke. Hun kunne jo budt på noe å drikke...

Jeg liker at det er uformelt hjemme hos oss, hvis ikke blir jeg bare løpende å leke vertinne, og da klarer jeg ikke å slappe ordentlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Forøvrig synes jeg den personen som ble sur for at noen hentet seg et glass vann, var den frekke. Hun kunne jo budt på noe å drikke...

Jeg liker at det er uformelt hjemme hos oss, hvis ikke blir jeg bare løpende å leke vertinne, og da klarer jeg ikke å slappe ordentlig av.

Enig. Men å låne pc o.l - da spør jeg alltid først, samme hvem jeg er hos.

Jeg kjenner forresten ei som ikke tør å ta seg et glass vann eller et eple fra fruktkurven på bordet selv om hun er på besøk hos folk hun har kjent i årevis og de har sagt det bare er å forsyne seg :forvirret: Det er mer slitsomt å ha sånne folk på besøk enn de som tar seg bittelitt til rette, men selvsagt er det ikke helt ok om noen går og tar middagen vår for i morgen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen gode kompiser jeg kan føle meg som hjemme hos, dvs. å kunne gjøre visse ting uten å spørre om lov først. Låne kjøkkenutstyr når jeg er på besøk, se på tv, låne sennepen osv. Veldig behagelig.

Hos fremmede spør jeg alltid om lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Hva er det for et slags ord?

Mener du seriøst at du ikke vet at 'å ete' betyr 'å spise'??

Hørt om nynorsk? Dette er et ord som blir brukt i flere dialekter, og jeg er :overrasket: over at det er nytt for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har hatt noen uhøflige gjester på besøk, men eks-dama til (eks-)kjæresten følte seg visstnok husvarm. Hun kom trampende inn med ei venninne på slep, dro med seg skitt og møkk ute, marsjerte inn med skoene på, klatret i sofaen (med skoene på), rev ned gardinene som hun ville ha, rasket med seg noen lamper og pyntegjenstander, inspiserte badet nøye før hun utbrøt at "her er det visst noen som ikke kan vaske, HERREGUD som det ser ut!" før hun dyttet meg overende, hang seg på (eks-)kjæresten min, kysset han på kinnet, sendte et fornøyd blikk til meg og spant opp grusen i gårdsplassen.

:frustrert:

Edit; i vår omgangskrets er "fritt fram" når man er på besøk. Har aldri reagert på noe. Vi ordner oss mat, låner pc'er, leser (nye) meldinger på mobilene.. Venninnen min lånte faktisk sengen min en gang (ONS) uten å spørre først, så jeg måtte ta gjesterommet. Artig! :)

Endret av Zaphireh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- En venninne av meg skulle ha et styre i en forening hjem til seg for å ha en festlig sammenkomst, med mat og drikke.

En av gjestene begynte å ommøblere hele stuen hennes uten hennes samtykke- til og med maleriene byttet plass.......han bestemte også musikken, holdt alle talene selv og lot ingen andre få oppmerksomhet - hele fyren var ufyselig- og tok seg grundig til rette, kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
Edit; i vår omgangskrets er "fritt fram" når man er på besøk. Har aldri reagert på noe. Vi ordner oss mat, låner pc'er, leser (nye) meldinger på mobilene.. Venninnen min lånte faktisk sengen min en gang (ONS) uten å spørre først, så jeg måtte ta gjesterommet. Artig! :)

Greit nok å ha et åpent og greit forhold i omgangskretsen, men hvis mine venner begynte å bruke sengen min til ONS, ville det være å trå ganske godt over min strek.

Men vi er jo alle forskjellige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Hva er det for et slags ord?

Ete er et faguttrykk som brukes i store deler av Norge, og som betyr å innta føde. Det brukes i daglitale av omlag to tredeler av landes befolkning. -Merkelig at dette har gått deg hus forbi, men alle kan ikke få likt utbytte av obligatorisk barneskole, forstår vi. ; P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Av frekkeheter jeg har opplevd er:

- svigermor som bare måååå vaske opp og rydde huset fordi hun synes det ser så jævelig ut

- folk som ikke kjenner besøkstiden sin, spesielt fjerne svigerslektninger og venners venner

Enig.

En slektning av min eks gikk til og med ned i kjellerboden for å sjekke om jeg hadde blåbær i fryseren. Etterpå fikk jeg kritikk fordi jeg ikke hadde plukket bær. Bare en av mange episoder med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...