Englepusen Skrevet 16. mars 2003 #1 Del Skrevet 16. mars 2003 Jeg lurer på om jeg skal få meg en ilder. Men så var det dette med allergi da..mannen min er fryktelig allergisk mot katter..*snufs* Noen som vet om ilder kan gi utslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 16. mars 2003 #2 Del Skrevet 16. mars 2003 Ildere KAN gi allergi, men det er faktisk ikke så ofte. Ilder har annen type hår og hud enn hunder og katter og vil derfor ikke ha den middtypen de fleste reagerer på. Slik har i allefall jeg fått det forklart. Jeg er allergiker, men jeg har ildere. Det som kanskje er verst med ildere, er at de er så utrolig flinke til å dra frem støv fra alle krokene man ikke vet at man har.. Ta kontakt med noen som har ildere eller dra på et ildertreff slik at dere kan finne ut om dere tåler ilder eller ikke. Lykke til! Ildere er verdens herligste dyr! Dere kan lese mer om ilder på www.ilder.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aber Skrevet 17. mars 2003 #3 Del Skrevet 17. mars 2003 :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 17. mars 2003 #4 Del Skrevet 17. mars 2003 :D Føler du deg ettertraktet nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 17. mars 2003 #5 Del Skrevet 17. mars 2003 Jordbær får jaggu sagt det. Tror vi får ta hele KG til å møte myldrene våres, jeg, jordbær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 17. mars 2003 #6 Del Skrevet 17. mars 2003 Jordbær får jaggu sagt det. Tror vi får ta hele KG til å møte myldrene våres, jeg, jordbær. Så lenge brukerene er øremidd-frie så.. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 17. mars 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 17. mars 2003 Har funnet mye info om ilder på nettet og får bare mer lyst på en selv.. Fant til og med en oppdretter her i Stavanger Så vi får se etterhvert om det kanskje blir en ilder på meg. Hvor mye koster de forresten? Er det smartest å få en valp eller voksen når man er nybegynner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 18. mars 2003 #8 Del Skrevet 18. mars 2003 Hvor mye koster de forresten? Er det smartest å få en valp eller voksen når man er nybegynner? Valper får du fra 1500kr->3500kr. det kommer litt an på oppdretter og farge. Vær obs! Det er MANGE useriøse oppdrettere. Når du kjøper ildervalp skal du ha med kjøpskontrakt, vaksinasjonsattest(med første vaksine), helseattest på at du har kjøpt et friskt dyr og stamtavlen, slik at du vet hvor ilderen din kommer fra(slekt). Omplasseringsildere er vanligvis gratis eller ligger rundt 1000kr i pris(for å trekke til seg seriøse folk og dekking av evt. utgifter) Jeg anbefaler deg å starte med en valp. Det er en stor utfordring, men den er verdt det. (ikke glem at ALLE valper biter noe sinsykt hardt og at de trenger do-trening) Det er veldig mye å lære om ildere. Jeg anbefaler deg boka "Ferrets for dummies" Er det noe du lurer på, kan du spørre her eller på forumet til ilder.no (evt #ilder på IRC) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 26. juni 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 26. juni 2003 Ja nå har jeg lest og lest, og om en mnd. er jeg den stolte eier av en slik krabat! Bestemte meg for en hannvalp siden de gjerne er litt roligere. Jeg er jo helt uerfaren så da kan det kanskje være greit. Er det forresten noen som kan anbefalen en dyrlege i Rogaland med peil på ilder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2003 #10 Del Skrevet 27. juni 2003 Vil bare at du skal vite det at en ilder krever så å si like mye som en hund. Det er ikke som en katt som klarer seg for det meste selv. Når valpen er liten må du være mye sammen med den. Husk også at de blir ca 8 år gamle. Det er et stort ansvar i mange år fremover. Trenger aktivisering hver dag og skal ikke være mye alene. Dette er ikke et burdyr slik som f.eks marsvin. Hvis du vet alt dette og fortsatt har bestemt deg, vil jeg ønske deg lykke til! PS; Du må også være ganske tålmodig hvis du skal være ildereier, de gjør masse rampestreker. Elsker å grave jorden ut av stueplanter, stjeler sokker og gjemmer dem osv osv.' Det e veldig mosomme, smarte dyr, men noen ganger kan det bli litt i meste laget... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medinilla Magnifica Skrevet 27. juni 2003 #11 Del Skrevet 27. juni 2003 Det var jeg som skrev innlegget over. Hadde selv ilder for et par år siden, men den døde av hjertfeil bare to år gammel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 27. juni 2003 #12 Del Skrevet 27. juni 2003 Jeg har også veldig lyst på en ilder. Er alergisk mot hund, katt og rotte, og vet at man kan bli alergisk mot dyr etterhvert, sånn at det ikke holder med bare ett møte. Min plan er derfor å passe ilder for noen i sommerferien eller liknende, slik at jeg får testa over litt lengre periode. Da får en jo samtidig erfare hvordan det er å ha en ilder i hus, slik at en vet om en takler det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 27. juni 2003 Forfatter #13 Del Skrevet 27. juni 2003 Jeg har lest mye og har fått en foreståelse av hva det er snakk om. Har også hund fra før av og har vokst opp med alle slags dyr. Så jeg tror nok det skal gå greit! Gleder meg allerede :D Har heldigvis ikke så mange potteplanter Håper bare ikke mannen min reagerer på den. Han er allergisk mot katter, og moren hans var allergisk mot det meste. Så jeg håper det går bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå