Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ehhh Tusenfryd- hvsi du møter en person som er 10 kg. overvektig, har masse kviser og hudorm, ansiktshår, tydelig bart, slitt flisete hår etc. og den personen sier at "ja, jeg er veldig opptatt av utseendet mitt"

Hva tenker du da?

Nei, feite, hårete folk er å blir ekle og uhygieniske. Basta bom!

Milla

Bare det å antyde at du VET hva som ligger bak noe sånt - bare det å "basta bom" på 10 kilo overvekt, sier mye mer om deg enn om dem.

DET tenker jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Svar på det jeg spør om du- fremfor å vri deg unna!

Milla

Skrevet

Hmmm, syntes Tusenfryd ga deg et godt svar jeg Milla!

Kanskje det er noe feil med PC'en din? :o

:briller:

Gjest Embla s
Skrevet
Ehhh Tusenfryd- hvsi du møter en person som er 10 kg. overvektig, har masse kviser og hudorm, ansiktshår, tydelig bart, slitt flisete hår etc. og den personen sier at "ja, jeg er veldig opptatt av utseendet mitt"

Hva tenker du da?

Nei, feite, hårete folk er å blir ekle og uhygieniske. Basta bom!

Milla

Ja, vet du hva, Milla, jeg er så enig med deg!

Det er virkelig så dårlig gjort av noen å ikke ta mer hensyn til oss mer ordentlige. Det gjør meg skikkelig oppbrakt, for å si det rett ut! - ikke sant; her labber de rundt oss, midt på lyse dagen (tror ikke de skammer seg engang, jeg :roll: ) overvektige og greier.... For eksempel i dag, ikkesant, jeg er på shopping og jentungen bak disken har kviser i fjeset...ææææsj! Jeg betalte med kort jeg, så jeg ikke skulle få kvisestoff på meg (skikkelig uhygienisk den jenta, derom hersker ingen tvil :wink: ). Og hva tenker de på? Det er nemlig ikke bare snakk om 10 kg overvekt, neeida. 12 kg overvekt!! at de tør å gå ut!! Skulle skamme seg, skulle de.

Hva om vi lager en ny klubb? Den kan være for oss som syns det er skikkelig dumt med kviser og hudormer og sånn. Det er på tide vi organiserer oss og slår et slag for et vakrere miljø. Stå på!

Skrevet

Milla, - du virker hysterisk og sossete og gir et usikkert inntrykk av deg selv når du kommer med slikt. Akkurat som om DU har rett til å uttale deg som spesialist om det ? Jeg ville heller veid 30 kilo for mye enn å ha de holdningene DU har.

Vil egentlig bare gi mitt ringe bidrag i debatten :

Jeg er enig med de som erfarer fra andre at det faktisk ikke blir sett på som "intelligent" og "smart" å ta vare på utseendet sitt, sminke seg, osv....

Jeg har stadig fått pepper fra eldre / middelaldrende familiemedlemmer fordi jeg sminker meg og er opptatt av utseendet. Hver gang jeg har farget håret eller bleket det, så har jeg fått sørgmodige utsagn fra flere i famliien. Jeg blir beskyldt for å være jålete, selvopptatt og grunn.

Når jeg smører inn ansiktet for kvelden, eller morgenen, så kan jeg fort høre "står du og jåler deg / sminker deg nå da"

Slik oppfatter jeg at folk ser på meg i allefall. Men jeg vet bedre.

Jeg bare sier "hvorfor" ? Hvorfor kan mine bestemødre og tanter gå "au naturel" når det gjelder sminke og hårpleie ? De bruker stort sett bare billigshampoer og driter i kremer, sminke og hårfarge. Det synes jeg er helt greit. Hver sin smak og hver sin stil! Og individuelle behov selvfølgelig. Men hvorfor kan da ikke DE respektere at jeg trives best med sminke ? Med striper i håret ? Det er DA jeg synes jeg ser flottest ut! Det er DA jeg føler at min rette og vakre utstråling kommer til syne.

Og Lasse : Din maske-teori synes jeg ikke holder mål. Man ser da ikke sååå annerledes ut ? Poenget er å sminke seg diskret og på en sømmelig måte. Framheve det du er fornøyd med og skjule det man er mindre fornøyd med. Er man falsk og uekte når man sminker seg til 17.mai og sitt eget bryllup og da ? Utstrålingen jeg selv får og skjønnheten jeg føler kommer fram når jeg sminker meg, er DEN falsk da ? Trodde utstråling var ekte, samme hva som ligger til grunn for den. Jeg kan nok ha en utstråling uten sminke og hårfarge også. Jeg mener det ligger i blikket, smilet og hvordan man oppfører seg. Men det kommer så mye bedre til syne når jeg er slik jeg ønsker! Jeg skjønner ikke hvordan det skal være falskt og negativt. Skjønner at det kan være det når man gjør dette på ANDRES premisser! Men gjør alle det da ? Er det ingen som sminker og pynter seg fordi de selv vil ?

Å sminke seg, har kvinner (og menn i enkelte kulturer) gjort i årevis. Det er ikke noe nytt, så hvorfor påpeke at det er så banebrytende ? Er det noe mer maske-aktig over det å sminke seg ? Er det noe "falskere" nå enn for 200 år siden ? Ikke glem at sminke fantes før i tiden også. Man fikk den bare fra naturen. Folk har likt å pynte seg for seg selv og hverandre i årtider. Husk det.

Og jeg er IKKE grunn eller dum eller uintelligent fordi jeg går i høyhelte sko, fordi jeg går i kåpe med fuskepelskrave, fordi jeg liker å sminke meg og se mitt "rette jeg" på denne måten, fordi jeg liker en herlig duft av parfyme, fordi jeg tar ansiktsmaske en gang i uken, fordi jeg liker å lakke neglene, fordi jeg liker å føle meg vel!

Jeg er ikke noen sminkedokke som jatter med og fniiiiser. Jeg er ikke noe skjørt lite blad som ikke har egne meninger. Jeg lar meg ikke diktere på noe, jeg går i det jeg liker og sminker meg slik jeg liker. Uavhengig av andres meninger. Kan selvfølgelig bli inspirert av moten. Jeg har sannsynlig en lang utdannelse og et typisk "manneyrke" foran meg. Går ikke det da ? Fordi jeg har sminke hver dag og har en feminin framtoning ? Langt gyllent hår og gjerne en oppsatt feminin sveis ?

Kan ikke disse kombineres ?

Har følelsen av at man er opptatt av, enten verdensfreden eller make-up (?) Am I wrong ?

Skrevet
Svar på det jeg spør om du- fremfor å vri deg unna!

Milla

Du spør hva jeg tenker - og det får du svar på.

Skrevet

:wink::sjarmor:

Skal vi seeee...

Jeg har da ikke skrevet at fok ikke sminket seg før? Jeg bare lurer på hvorfor det er et behov... Hvorfor er det et behov. Hvorfor synes vi ikke vi ser bra NOK ut?

Få ut utstråling BEDRE med sminke?... Vel, den forstår jeg rett og slett ikke!...

Videre er det et faktum at de pene får lettere og flere venner, de får lettere jobb og de får lettere kjærester.

De får også store problemer når de blir gamle, og de trenger ikke fordype seg så mye i kunnskap, og vet mindre enn andre (ref bok av John Cleese og kona som er psykolog)

At blonde er dummere er fremdeles ikke helt glemt da.... Tror man at det var noe man trodde før, i gamle dager så tror man feil.

Det NYE nå , er at det blir stadig mer vekt på overfaldiske ting i vårt travle samfunn. Også utseendet. Vi har kjendiser, kongelige, missekåringer, modeller, skuespillere...Vi oversvømmes med unge, pene mennesker som vi ser opp til med beundring...ref tråden her på kg: Hvilken kjendis ville du vært....... (f eks)

Jeg synes det er klart negativt jeg! Vi blir mer og mer redde for å være oss selv og vise den indre personlige delen. Urbaniseringen fører med seg en upersonlig, overfladisk maske vi bærer rundt på. Det gjelder å ha "cred/kred" , være pen og vellykket. Se bare på spellemannprisen, folka var så kule at de nesten sprekk der oppe jo!...

Samfunnet vårt er ikke statisk. Alt går fortere, vi har mer kontakt med hele verden, vi urbaniseres og vi får stadig utviklling i vår verdagslige teknologi (ting vi omgir oss med) Klart dette har innvirkning på oss som menensker og samfunn! Derfor blir det galt å si at "slik var det før også" Vi utvikler ALT rundt oss, derfor er ting ikke AKKURAT som før.

Derfor er Usikekr inn epå veldige viktige tema en ikke burde blåse bort, men se på, analysere (ikke bare se på seg selv men også litt rundt seg) og avgjøre om en vil være med på denne utviklingen eller ikke...

Gjest Anonymous
Skrevet
:

Videre er det et faktum at de pene får lettere og flere venner, de får lettere jobb og de får lettere kjærester.

Jaja, siden dette ER et faktum så ser jeg ingen mening med noe lenger....eller er det bare det at jeg bor uti ødemarken???

Mirabella

Skrevet
:

Uenig! NORMALT pene får lettere jobb etc. EKSTREMT pene får det ikke, fordi alle er så misunnelige/redde for dem. Har faktisk sett at folk ikke tør ansette en jente FORDI hun er så pen... Galskap!!

Ellers undrer jeg meg over Milla sin karakteristikk.

Selv har jeg veiet 10 kilo mer enn jeg gjør nå, og vært plaget med kviser i lange perioder av livet mitt. I forsøk på å få langt hår kan dette også ha blitt flisete underveis. Men at dette skulle si at jeg ikke brydde meg om utseendet mitt er feil. Jeg har vel neppe vært så opptatt av det som i de periodene det ikke har vært "perfekt".

Skrevet

Siden det ikke finnes noen pene der ute i ødemarken så går det vel greit..... :wink:

Forøvrig betyr lettere rett og slett det.... De pene får oppmerksomhet FØRSt, vi andre må bruke litt mer tid...

Skrevet
Uenig! NORMALT pene får lettere jobb etc. EKSTREMT pene får det ikke, fordi alle er så misunnelige/redde for dem. Har faktisk sett at folk ikke tør ansette en jente FORDI hun er så pen... Galskap!!

Tja, det er gjort undersøkelser om dette da... Og en MANN ville nok ansatt henne, mens en KVINNE ikke ville.... ? :wink:

Skrevet

Nei det er det sikkert ikke gjort undersøkelser på. Men jeg har sett det iallefall. Og det var MENN som ansatte i de tilfellene. De var så redde for å bli ledd av/for at folk skulle si "åja - skjønner at du ansatte henne", så de fant noen "normale" istedet. Helt sant - og sjokkerende.

Siden det ikke er gjort undersøkelser på det, er det kanskje ikke noe utbredt fenomen?

Skrevet

Mente at det ER gjort unders på at pene mennesker får jobber framfor mindre pene mennesker... Hva som er gjort i det tilfellet du ref til vet jeg jo lite om, bortsett fra at de som ansatte virker rimelig usikre.... :wink:

Skrevet

Da får vel jeg komme på banen igjen da....... :D

Ser at noen her misforstår meg litt...... jeg mener ikke bokstavelig talt det jeg sa......selv om jeg skrev "små pupper" så kunne jeg like godt skrevet "store pupper". Jeg sa "grått hår" - kunne like godt sagt "farget hår" . Hva med "skallede gutter"? - kunne like godt sagt "gutter med kort hår". Den oppramsingen min var kun ment som eksempler!

Litt av poenget mitt er at "noen" som setter en standard for hvordan vi skal være. "Noen" kan egentlig være hvem-som-helst.......f.eks. reklamebransjen, forretningsstanden, en av venninnende i jenteflokken med sterke meninger og stor "respekt", sjefen på jobben! "Noen" godtar ikke at vi er forskjellige - og det er vel det jeg vil fram til.

Vi er alle likeverdige mennesker enten vi er sorte eller hvite, små eller store pupper, rike eller fattige. Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle likte røde gensere, Elton John, sorte strømper, miniskjørt osv.....

Det jeg vil fram til er at vi (meg selv innebefattet) bør være flinkere til å respektere hverandre. Vi har forskjellige meninger - vi tar forskjellige beslutninger, for noen er det naturlig å få barn - for andre ikke. Noen liker å være "vaske-kjærringer" andre vil bli lærere. Vi er så flinke til å kristisere andre for deres valg. Synes heller vi skal være glade for at vi er forskjellige - prøve å lære av hverandre.

Den forferdelige bastante holdningen om at "min-mening-er-den-eneste-riktige". Herregud - er det nødvendig å "ødelegge" en annen person med å si "du får aldri noen kjæreste hvis du ikke barberer f**** di" (et eksempel dette altså). NEI - det er ikke nødvendig.

Jeg synes det er fint at vi er forskjellige jeg......... store pupper, små pupper - hår meg her - og hår meg der.........

Og JA - ikke noe galt i å sminke seg og barberere seg og hva det nå enn dere gjør. MEN - det er faen meg ikke noe galt i å ikke gjøre det heller!

Riktig for deg - kan være galt for meg!

Og jeg mener fortsatt at skjønnheten kommer innenfra!

Ha en fortsatt god dag alle sammen! :D

Skrevet
:wink::sjarmor:

Skal vi seeee...

Jeg har da ikke skrevet at fok ikke sminket seg før? Jeg bare lurer på hvorfor det er et behov... Hvorfor er det et behov. Hvorfor synes vi ikke vi ser bra NOK ut?

Få ut utstråling BEDRE med sminke?... Vel, den forstår jeg rett og slett ikke!...

Vel, Lasse. Kanskje det er vanskelig å forstå fordi du er MANN ?

Prøv en dag i mine sko, så kan du kjenne det selv.

Skal alle gå uten sminke da ? Så de får bevist at de ikke trenger denne "masken" for å være vakre og ha en flott utstråling ?

Det NYE nå , er at det blir stadig mer vekt på overfaldiske ting i vårt travle samfunn. Også utseendet. Vi har kjendiser, kongelige, missekåringer, modeller, skuespillere...Vi oversvømmes med unge, pene mennesker som vi ser opp til med beundring...ref tråden her på kg: Hvilken kjendis ville du vært....... (f eks)

Jeg synes ikke dette ER så nytt jeg. Slik har det da vært lenge! Også på begynnelsen av 1900-tallet og til og med FØR det.

Ang den tråden med hvilken kjendis man helst ville lignet på. Hvis du LESTE den tråden ordentlig ville du sett at ikke alle på død og liv var misfornøyde med seg selv. Men skulle de VELGE NOEN, så valgte de den og den kjendisen.... Tror ikke alle i den tråden var konsekvent misfornøyde med seg selv av den grunn.

Derfor blir det galt å si at "slik var det før også" Vi utvikler ALT rundt oss, derfor er ting ikke AKKURAT som før.

Jeg har ikke sagt akkurat det. Men den problemstillingen er slett ikke ny. Kvinner (og menn) har etterstrebet et vakkert og flatterende utseende siden tidenes morgen. At det utvikler seg og blir verre, kan jo godt være mulig, Men jeg ser ikke kinesiske damer som snører inn bena og franske frøkner som strammer korsettene så mye at de blir deformerte og svimer av.

Og Lasse : Med bakgrunn av at du snakker om disse undersøkelsene også. : Hva er det som GJØR mennesker PENE da ? Er ikke det en smakssak ?

Dessuten, selv om jeg er opptatt av ordentlige klær, en snerten hårfrisyre og sminke, er jeg ALDRI redd for å være meg selv! Jeg er meg selv både IRL, med sminke, UTEN sminke og her på KG, og alt ellers. Jeg forandrer ikke min oppførsel eller mine meninger selv om jeg har denne "masken" :)

Det er meget mulig at andre forandrer seg sånn, men det vil dermed ikke si at det gjelder alle! Det finnes noen som er rett fram uansett.

Jeg mener likevel at jeg respekterer at andre går uten sminke og ikke ønsker å forandre på utseendet sitt. Jeg synes det er viktig å gjøre som man selv vil og ønsker. Vet det er mye press, og jeg er glad for at jeg klarer å handle basert på mine egne meninger i allefall.

JEG ser ikke ned på folk som ikke ønsker å sminke seg, ikke ønsker å vokse leggene og shave nedentil, ikke ønsker å farge håret, ikke ønsker kosmetisk kirurgi OSV! Får tydeligvis ikke sagt det nok ganger.

Men jeg vil gjerne be om respekt andre veien og! Jeg vil ikke bli kalt grunn og uintelligent og selvopptatt på dette grunnlag.

Uansett om man velger å sminke seg eller ikke, så er det hvordan man FØLER seg som betyr noe! Føler man seg bra, synes det godt. Sminke og styla hår gjør ikke nytten alene! Derimot har jeg sett mange vakre mennesker uten sminke og fancy klær.

Uansett så synes jeg det er mye bra i Usikker`s innlegg

(P.S : Synd du har "Usikker" som nick. Du virker i allefall ikke usikker! Derimot reflektert og åpen :))

Diva :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...