NangaParbat Skrevet 18. mars 2003 #21 Del Skrevet 18. mars 2003 Det er fint du kan berolige oss Ragnhild, og jeg tror og håper selvfølgelig at det er slik du sier. Faktum er dog at WHO på det nåværende tidspunt ikke vet sikkert. Som de skriver på sin side "SARS was first recognised on the 26 February 2003 in Hanoi, Viet Nam. The causative agent has yet to be identified. The main symptoms and signs include high fever (>38 degrees C), cough, shortness of breath or breathing difficulties (see Case definitions for Surveillance of Severe Acute Respiratory Syndrome ). A proportion of patients with SARS develop severe pneumonia; some of whom have needed ventilator support. As of 15 March, four deaths have been reported. " Forøvrig er det bare 167 som er bekreftet smittet av denne sykdommen. Froeløpig vet man i motsetning til det du skriver verken hva smittestoffet er, hvordan det smitter eller om noe kur. I motsetning til Ebola, som forholdsvis raskt ble isolert i Afrika, er SARS på det nåværende tidspunkt ikke isolert og kontrollert. Det er registrert tilfeller både i Asia, Nord-Amerika og Europa. At WHO ikke advarer mot å reise til Asia er nok like mye basert på hensynet til å ikke skape panikk. Faktum er at man ikke vet så mye, men å advare mot å reise til Asia vil bety det samme som å advare mot å ta imot passasjerer fra Asia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 18. mars 2003 #22 Del Skrevet 18. mars 2003 Denne linken kan jo være grei å ta en kikk på: http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/...rticleID=510474 (linken er oppdatert slik at den går til riktig artikkel) Jeg skriver ikke at man vet hva smittestoffet er (altså vet man ikke om det er et virus eller en baketerie slik noen her ser ut til å tro), det er jo nettopp denne uvissheten som er årsaken til alarmen fra WHO. Dette hindrer ikke at man kan gjøre anntakelser om hvordan sykdomen smitter, og det ser altså ut til at den kun smitter gjennom dråpesmitte. Det er årsaken til at nesten bare helsepersonell er rammet, fordi de har vært i nærkontakt med syke personer. WHO presisere at alarmen kun kommer av at man ikke vet hva som forårsaker sykdomen, og presiserer at det ikke er noe som tyder på at sykdomen er spesielt smittsom eller dødlig. At man ikke vet om noen kur er på ingen måte enestående, og altså ingen grunn til særskillt alarm. Det ser forøvrig ut til at WHO ikke oppdaterer hjemmesiden sin like ofte som dagspressen. Ikke så rart kanskje, de har forhåpentligvis andre ting å drive med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 18. mars 2003 #23 Del Skrevet 18. mars 2003 Ragnhild, jeg tror linken din fører til feil artikkel. Uansett om det skulle vise seg at sykdommen smitter gjennom dråpesmitte. Er det ikke en skremmende tanke at vi har Influensa-lignende epidemi som fører til alvorlig lungebetennelse i beste fall og og døden i verste fall? Er det ikke skremmende at så langt er ikke sykdommen kontrollert eller isolert? Er det ikke skremmende at man muligens ikke har noen kur for det? Slik det ser ut nå er det relativt enestående at man har en influensa-lignende sykdom uten kjent kur og med relativt stor dødelighet. 5 av 167 døde hittil (mange av de smittede ligger nå på sykehus i respirator) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 18. mars 2003 #24 Del Skrevet 18. mars 2003 Ang Ebola-viruset : Er du sikker på at dette er dødt og begravet Ragnhild ? Er du sikker på at SARS vil bli borte fra nyheter og allmennkunnskap om noen uker ? Jeg vil påstå at ingen kan vite dette helt sikkert med mindre man jobber i Folkehelsa eller WHO eller en liknende instans. Det har også sett ut til å ha dukket opp tilfeller av byllepest (les : det vi kalte for Svartedauden her i Noreg) et sted i Afrika i det siste. Har ikke hørt noe mer om det, men hvem vet ? Håper i allefall spredningen ikke kommer lenger. Jeg er HELT enig i at media blåser opp dette (som alt annet), men det er jo en grunn til at WHO selv snakker så mye om dette og forbereder flere europeiske land på å forbedre dråpesmitteregimene ved sykehus og andre helse-institusjoner og være på vakt. Og de har også bedt folk oppsøke lege dersom de har symptomer på dette SARS-syndromet. Det er vel ikke HELT uten grunn ? Og det ER faktisk en mulighet for at dette kan spres. Forkjølelse og influensa hører til kategorien mest smittsomme sykdommer.... Et lite spørsmål på tampen : Ingen som tror dette kan ha noe med biologisk krigføring å gjøre ? Jeg ANER ikke. Har tanken streifet dere ? Diva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 18. mars 2003 #25 Del Skrevet 18. mars 2003 Der var et ebola-utbrudd bare for nuen få uker siden: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=15248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 18. mars 2003 #26 Del Skrevet 18. mars 2003 Var det jeg tenkte.... *grøsse* Glad vi ikke har slike tilstander i Norge - ennå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 18. mars 2003 #27 Del Skrevet 18. mars 2003 Jeg sa ikke, og mente ikke, at Ebola er utryddet. Det var kun ment som en ilustrasjon, fordi saken ble blåst opp på samme måte for noen år siden, men i ettertid har vi hørt veldig lite om den. Mange ble skremt av de store oppslagene om Ebola, mange så for seg alvorlige epidemier med milioner av døde. Slik gikk det ikke, og slik kommer det heller ikke til å gå denne gangen heller. Ingen kan selvfølgelig vite helt sikkert, men erfaring og statistikker viser oss at andre ting er en langt større fare for menneskeheten og hver enkelt. Det finnes mange sykdomer med 100% dødlighet (i stede for et par prosent...slik SARS har så langt). Det oppstår nye sykdomer i verden hver dag, men det er bare noen få vi hører om, de færreste har vi en kur mot med en gang, de fleste utrydder seg selv fordi de dreper sin hvert alt for fort til å være "levedyktig". Sånnsett er HIV/AIDS langt mere skremmende, siden den dreper så sakte at den får god tid til å spre seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2003 #28 Del Skrevet 18. mars 2003 Trur jeg setter meg på en fjelltopp å kaster stein på alle som kommer for nært.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 18. mars 2003 #29 Del Skrevet 18. mars 2003 Blir alltid litt skjelven jeg også etter at slike sykdommer/epedemier som ikke kan behandles blir oppdaget. Ikke minst fordi jeg ofte er på internationale flyplasser.... Men heldigvis går det over når jeg tenker på de store talls lov. Hva er egentlig sjansen for at lille meg skal bli smittet blant alle de tusener og millioner som ikke får smitten? Det er ganske liten mulighet for at akkurat jeg får sete ved siden av en som bærer smitten! Slik tenker jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 19. mars 2003 #30 Del Skrevet 19. mars 2003 Jeg sa ikke, og mente ikke, at Ebola er utryddet. Det var kun ment som en ilustrasjon, fordi saken ble blåst opp på samme måte for noen år siden, men i ettertid har vi hørt veldig lite om den. Mange ble skremt av de store oppslagene om Ebola, mange så for seg alvorlige epidemier med milioner av døde. Slik gikk det ikke, og slik kommer det heller ikke til å gå denne gangen heller. Ingen kan selvfølgelig vite helt sikkert, men erfaring og statistikker viser oss at andre ting er en langt større fare for menneskeheten og hver enkelt. Det finnes mange sykdomer med 100% dødlighet (i stede for et par prosent...slik SARS har så langt). Det oppstår nye sykdomer i verden hver dag, men det er bare noen få vi hører om, de færreste har vi en kur mot med en gang, de fleste utrydder seg selv fordi de dreper sin hvert alt for fort til å være "levedyktig". Sånnsett er HIV/AIDS langt mere skremmende, siden den dreper så sakte at den får god tid til å spre seg. At denne saken blåses opp i media er jeg enig i. Jeg lurer litt på hva slags statistikk som viser at en pandemi med raskt sykdomsforløp, dråpesmitte, ingen kjent kur og relativt høy dødelighet ikke ville være ekstremt ødeleggende. Faktum er at vi ikke har opplevd noen sykdommer av denne typen på nærmere 100 år. Sannsynlighetene er gode for at vi på ett eller annet tidspunkt vil oppleve en ny slik sykdom, og da er vi adskillig mer sårbare enn det vi var for 100 år siden. Såvidt meg bekjent finnes det svært få smittsomme sykdommer med 100 prosent dødelighet. Og ingen med det tidligere nevnte smittepotensialet. AIDS/HIV kommer i en annen kategori da den krever infusjon av kroppsvæske for at du skal kunne bli smittet. Med kunnskap vil man kunne unngå denne sykdommen. Det vil ikke være tilfelle med en epidemologisk og dødelig influensa. PS: Jeg leser at de har muligens har funnet smittestoffet nå, så da går det nok bra denne gangen..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 21. mars 2003 #31 Del Skrevet 21. mars 2003 Jeg synes fortsatt det er en skremmende utvikling. På WHOs oppdatering fra i går(som ikke er overdrevet, slik det er i enkelte medier) viser det seg at sykdommen er spredd til 13 land. Over 300 er smittet og 10 er bekreftet døde av SARS. Siste meldinger går ut på at det finnes et mulig tilfelle i Finland, og et fly er isolert på Kastrup med ennå ett mulig tilfelle. Det er nok bare et tidsspørsmål før vi har det her i Norge også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 21. mars 2003 #32 Del Skrevet 21. mars 2003 Isj. Jeg er helt enig. Vi er like utsatt som våre naboer..... Grøsse :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 23. april 2003 #33 Del Skrevet 23. april 2003 Henter denne tråden frem igjen...da den fortsatt er aktuell. I dag har WHO utvidet sin reiseadvarsel til å gjelde Bejing, Shianxi-provinsen i Kina og Toronto i Canada. Per dags dato er ca 230 døde og nesten 4.000 smittet i 30 land. Forskerne begynner å bli usikre på om de har klart å isolere smittestoffet da det visstnok har vist seg at bare noen av pasientene i Canada har Corona-viruset i kroppen. En teori går ut på at viruset muterer så fort at det kan bli vanskelig å finne en vaksine. Jeg så i begynnelsen av tråden at det var 300 smittet og 9 døde. Slik det ser ut nå virker det som dette kan bli en pandemi, og ikke bare et mediefenomen - som enkelte tidligere nevnte i denne tråden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 23. april 2003 #34 Del Skrevet 23. april 2003 Ja, det er skummelt med sykdomer som det ikke finnes medisin mot, for de kan ramme oss rike også. Vi føler oss skrekkelig sårbare, og får lett panikk når mediene skriver at "dette er den nye svartedauen". Men for å sette ting i perspektiv... bare I DAG er flere barn døde av høyst kurerbare sykdommer (for eksempel lungebetennelse), enn det antallet mennesker som er døde av SARS til sammen. Men det skremmer oss ikke like mye, for det rammer ikke tilfeldig, men bare de som ikke er rike nok til å ha tilgang på medisiner. Enda en gang..jeg sier ikke at SARS ikke bør tas på alvor av helsemyndigheter. Det er da heller ikke noe problem, for det tas da virkelig på alvor virker det som. Men jeg mener fortsatt at mediene skaper unødvendig frykt, storm i et vannglass i forhold til mange ander helseproblemer verden har å slite med. Det blir litt voldsomt når folk går over på andre sida av gata fordi naboen spiste kinamat i går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 23. april 2003 #35 Del Skrevet 23. april 2003 Det jeg synes er merkelig her, er at norske myndighetr ikke gidder å utarbeide flere sikkerhetstiltak enn det de har gjort. Meg bekjent, har ikke hverken sykehus, offentlige plasser som hyppig gjestes av utlendinger fra mange land, og for eksempel de største flyplassene, fått gode nok retningslinjer. Gardermoen, Flesland og liknende lufthavner har kun en plakat som forteller om symtomene på SARS. Helsemyndighetene fortalte at retningslinjene ikke ble tatt opp og fulgt selv om de hadde purret flere ganger. Jeg mener Oslo lufthavn Gardermoen burde få en saftig bot! Det er nok ikke grunn til å bli hysterisk her i "lille Norge" ennå, men det er å leke med det tatale å gi rett og slett blaffen i sikkerhetstiltak som dette. Det er en stor sjanse å ta. Mange mener at "det skjer aldri her i Norge, det skal jo mye til, det er jo så langt unna farer og sykdom". Det er en så ignorant holdning, at jeg blir kvalm! Det burde være en balanse i dette, ikke bli helt hysterisk, men ikke ha den holdningen at man overhodet ikke bryr seg og mener at alt i Norge er trygt heller. Da kan man få seg en kraftig smell. Uff, håper at smittespredningen roer seg snart. Dette er ikke akkurat en liten forkjølelse nei En ting til,- Kina tar kaka! De holder jo tilbake opplysninger om smittede, syke og døde. Akkurat som DET hjelper problemet til å gå vekk ? De kinesiske myndigheter skulle fått et tupp i ræva! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 23. april 2003 #36 Del Skrevet 23. april 2003 Tror det beste er å prøve å ikke bli så redde. For dersom vi lar oss skremme av slike ting sliter det oss helt ut. Vi kan ikke beskytte oss mot alt slikt. Jeg tenker jeg velger å stole på at dersom det skulle være fare for meg og mine ville jeg fått tydelig beskjed om det og hvilke forholdsregler som var nødvendige. Det var ikke så lenge siden det var farlig å drikke vann i Stavanger fordi noen døde av det. Jeg tror vi må prøve å leve uten å tenke på alle disse tingene. For vi kan bli rare i hodet av det dersom vi skal bekymre oss for alt. Lettere sagt en gjort da - men velger å ikke foksere så mye på det jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå