Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2007 #21 Skrevet 10. juli 2007 Jeg hadde tenkt å foreslå at du kan ha insulinresistens, siden det ofte kan gi veldig lavt blodsukker og kan gi følinger. Men etterhvert som jeg leser nedover i tråden ser jeg at du jo får disse følingene uten å ha reelt lavt blodsukker (4 er jo egentlig ikke spesielt lavt), og da ser det jo mere ut til at du på en eller annen måte og av en eller annen grunn er unormalt følsom for lavt blodsukker... Uansett bør du få testet ut om du har insulinresistens dersom det ikke er blitt gjort. Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale deg å prøve å få en henvisning til Diabetes- og overvektsklinikken ved Spesialistsenteret Pilestredet park. Der jobber de mye med insulinresistens.
Gjest beekeeper Skrevet 10. juli 2007 #22 Skrevet 10. juli 2007 Jeg får også disse "følingene", før når kostholdet ikke var så bra som nå fikk jeg det opp til et par ganger dagen, til tross for at jeg spiste mye (bare ikke rett). Nå spiser jeg "lavglykemiskindeks" mat og det hjelper virkelig, passer også på å få i meg proteiner til så godt som hvert måltid. Disse episodene med "følinger" har jeg ikke hatt på lenge. (for uten om de siste ukene hvor ejg har vært så drittlei av "dietten" og alt maset rundt mat, og ikke giddet å spise skikkelig) Jeg går nesten aldri ut uten å ha en banan i veska. Banan har blitt min beste venn. Det eneste som hjelper er å ha et skikkelig kosthold, hvor man spiser hver 3 time og får i seg nok fiber og proteiner. Men det er til å bli møkklei av også av og til. Jeg har det akkurat som deg! Det er nettopp det, at det blir så mye mas med mat og spise riktig og spise ditt og spise datt men ikke spis ditt og datt osv, at til slutt blir man så lei at man rett og slett blir lei av å spise. (Og da blir man jo dårlig) Det har tatt tid, men jeg har greid å snu om vanene mine og spiser bra! Nå spiser jeg mat nesten uten å tenke "jeg kan ikke spise dette og ikke dette" og sånn. Det ligger mer automatikk i det Jeg hadde tenkt å foreslå at du kan ha insulinresistens, siden det ofte kan gi veldig lavt blodsukker og kan gi følinger. Men etterhvert som jeg leser nedover i tråden ser jeg at du jo får disse følingene uten å ha reelt lavt blodsukker (4 er jo egentlig ikke spesielt lavt), og da ser det jo mere ut til at du på en eller annen måte og av en eller annen grunn er unormalt følsom for lavt blodsukker... Uansett bør du få testet ut om du har insulinresistens dersom det ikke er blitt gjort. Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale deg å prøve å få en henvisning til Diabetes- og overvektsklinikken ved Spesialistsenteret Pilestredet park. Der jobber de mye med insulinresistens. Vet du, for å være helt ærlig så vet jeg ikke om jeg orker det Jeg tror ikke jeg orker flere undersøkelser og greier, og jeg føler ikke at jeg har behov for det eller lenger. I forhold til før så er det sjelden jeg blir dårlig, men det kommer en gang i blant enda. Jeg klarer meg helt fint nå føler jeg. Hadde du spurt for to år siden så hadde jeg garantert gjort det.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2007 #23 Skrevet 10. juli 2007 Vet du, for å være helt ærlig så vet jeg ikke om jeg orker det Jeg tror ikke jeg orker flere undersøkelser og greier, og jeg føler ikke at jeg har behov for det eller lenger. I forhold til før så er det sjelden jeg blir dårlig, men det kommer en gang i blant enda. Jeg klarer meg helt fint nå føler jeg. Hadde du spurt for to år siden så hadde jeg garantert gjort det. Jeg forstår hvordan du føler det (jeg har akkurat vært gjennom 18 år med utredningshelvete nå), men vil bare si at å diagnostisere insulinresistens ikke krever den helt store utredningen. Jeg møtte fastende til en morgentime, tok blodprøver, ble utsatt for en sukkerbelastning og tok så nye blodprøver en time senere. Så var det gjort. Nå hadde jeg ekstremt kraftig insulinresistens (lå til vanlig mellom 2 og 4 i blodsukker, aldri over 4, og hadde blodsukkerfall ned i 1,2 uansett hva og hvor ofte og hvor mye jeg spiste), men jeg har utrolig god nytte av Metformin. Både for å regulere blodsukkeret (har ikke lenger følinger i det hele tatt, ingen besvimelser og generelt mye bedre form) og på en rekke andre symptomer i forbindelse med hormonubalanser.
Gjest beekeeper Skrevet 11. juli 2007 #24 Skrevet 11. juli 2007 Nå hadde jeg ekstremt kraftig insulinresistens (lå til vanlig mellom 2 og 4 i blodsukker, aldri over 4, og hadde blodsukkerfall ned i 1,2 uansett hva og hvor ofte og hvor mye jeg spiste), men jeg har utrolig god nytte av Metformin. Både for å regulere blodsukkeret (har ikke lenger følinger i det hele tatt, ingen besvimelser og generelt mye bedre form) og på en rekke andre symptomer i forbindelse med hormonubalanser. Kan du fortelle mer om disse hormonubalansene dine? Jeg har tenkt mer og mer på det, kanskje jeg skal bestille meg legetime.. Men jeg er veldig usikker. Kanskje legen sier at jeg ikke trenger det, og da orker jeg ikke å si noe imot. Har prøvd lenge å få hjelp fra lege om å få henvisning til noen som kunne hjelpe meg med maten, eller få flere undersøkelser.. Men det er liksom "spis grovt brød du, så ordner det seg dette" hver gang.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #25 Skrevet 11. juli 2007 Kan du fortelle mer om disse hormonubalansene dine? Jeg har tenkt mer og mer på det, kanskje jeg skal bestille meg legetime.. Men jeg er veldig usikker. Kanskje legen sier at jeg ikke trenger det, og da orker jeg ikke å si noe imot. Har prøvd lenge å få hjelp fra lege om å få henvisning til noen som kunne hjelpe meg med maten, eller få flere undersøkelser.. Men det er liksom "spis grovt brød du, så ordner det seg dette" hver gang. For meg gav insulinresistensen kraftig overvekt (med noe spesiell fettfordeling) og PCOS med alle dens tilhørende symptomer (manglende eggløsning, EKSTREMT uregelmessig mens, kraftig hårvekst, dårlig hud, håravfall, hetetokter, magesmerter...). Etter at jeg begynte på Metformin gikk jeg raskt ned i vekt (ca 20 kg) uten å gjøre noe annerledes enn jeg hadde gjort i mange år. Jeg har enda mange ekstra kg å ta av, men den siste tiden har det fettet som er igjen fordelt seg litt bedre sånn litt etter litt. Istedenfor å sitte på mage, rygg og hake har det flyttet seg til rompe, hofter, pupper og lår der kvinner vanligvis lagrer det. Jeg har til og med fått midje. :-) I tillegg tok det ikke mange måneder før mensen ble regelmessig og jeg fikk eggløsning (har ikke lenger cyster på eggstokkene og hormonprøvene er nesten normale), håravfallet på hodet sluttet, hårveksten på feil steder er betraktelig dempet, huden er renere og rett og slett yngre (tror ikke jeg overdriver om jeg sier at ansiktshuden min er blitt ti år yngre), magesmertene er nesten borte og hetetokter har jeg ikke lenger. Og som tidligere skrevet har jeg ikke følinger, besvimelser og lignende pga lavt blodsukker lenger heller. (De 18 årene med utredning dreide seg ikke om disse problemene, men om noe helt annet.) Vet ikke om dette ligner på din situasjon og er interessant for deg? I såfall bør du absolutt få sjekket det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå