Gå til innhold

Dere som har diabetes..

Fremhevede innlegg

Gjest beekeeper
Skrevet

Når dere har opplevd føling eller hypoglycemi, hvordan har dere det etterpå da? Jeg blir sliten og trett og vil bare sove, og det er jo greit nok det, men jeg blir også så fryktelig lei meg og vil bare grine og grine hele tiden.. :tristbla: Jeg klarer ingenting og alt føles helt håpløst.. Og da griner jeg veldig mye.. Er det flere som har det sånn? Er det noen som vet om noe som hjelper, eller har lesestoff som handler om dette?

Har ikke diabetes, men får følinger noen ganger, og har derfor ikke fått så mye informasjon om hva jeg bør gjøre osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke diabetes selv, men mamma har det. Hun sier hun føler seg helt normal etter en føling, men dømmekraften svekkes litt. Det vil egentlig bare si at hun gjør litt andre ting enn hun pleier, sånn som å f.eks. drikke en gin&tonic til lunsj.

Hvis du har spørsmål om ting og tang, så kan det kanskje være en idé å henvende seg til Norges Diabetesforbund.

http://www.diabetes.no/

Endret av Druscilla
Gjest robinie
Skrevet

Jeg ville også kontaktet nærmeste diabetes sykepleier og snakket med han/hun.

Var i praksis på dia-avdeling når jeg var sykepleie student, og var imponert over alt de kunne svare på innen diagnosen.

Gjest Frysepulver
Skrevet

En venninne av mamma har diabetes og blir også veldig emosjonell når hun har føling. Hun tyr lett til tårene og har det grusomt. Jeg vet ikke om noe som kan hjelpe, men jeg kan spørre henne om hun har noen triks ;)

Gjest beekeeper
Skrevet
Jeg ville også kontaktet nærmeste diabetes sykepleier og snakket med han/hun.

Var i praksis på dia-avdeling når jeg var sykepleie student, og var imponert over alt de kunne svare på innen diagnosen.

Men jeg har ikke diabetes, så jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal henvende meg. Hver gang jeg er til lege for å få hjelp, så er det rett og slett ikke så mye jeg kan få hjelp for. "Spis grovt brød, ta det med ro" osv.

En venninne av mamma har diabetes og blir også veldig emosjonell når hun har føling. Hun tyr lett til tårene og har det grusomt. Jeg vet ikke om noe som kan hjelpe, men jeg kan spørre henne om hun har noen triks ;)

Det hadde vært kjempefint! Det er nok ikke så unormalt da, at man reagerer på den måten. Jeg blir bare så overrasket over hvor motløs og rar jeg faktisk blir når det skjer. På en eller annen måte så føles det som hele verden raser sammen, og at jeg ikke takler det. Bare gråter og har det helt jævlig, selv om jeg egentlig ikke har det så ille.. Det er veldig slitsomt! :tristbla:

Er virkelig interessert i å høre om det er noe som kan hjelpe på..

Skrevet

Jeg har diabetes, og kjenner meg igjen i det du skriver. Har ofte følt meg helt utmattet etter føling, noe som gjør at følelsene går litt bananas. Jeg kan bli redd fordi det kunne gått galt, flau hvis jeg gjorde noe dumt, og er rett og slett deppa fordi jeg har en sykdom som kan gjøre meg så hjelpeløs..

Når det er sagt, er jeg heldig og har aldri hatt alvorlige følinger hvor jeg har trengt hjelp fra andre. Har på mitt laveste hatt et blodsukker på 1.7 mmol/l og da fant jeg meg mat selv. Nå ligger jeg vel helst ganske høyt, og opplever sjelden følinger. Men jeg har hatt en del tidligere, og det er ikke morsomt i det hele tatt..

Vil anbefale deg å bestandig ha med deg sukkerholdig mat eller drikke hvis du er plaget av følinger. Og for all del, hvis du kjenner deg lav, ikke vent med å få i deg mat! Da haster det..

Skrevet

Hvordan får man egentlig hypoglykemi uten å ha diabetes?

Gjest beekeeper
Skrevet
Jeg har diabetes, og kjenner meg igjen i det du skriver. Har ofte følt meg helt utmattet etter føling, noe som gjør at følelsene går litt bananas. Jeg kan bli redd fordi det kunne gått galt, flau hvis jeg gjorde noe dumt, og er rett og slett deppa fordi jeg har en sykdom som kan gjøre meg så hjelpeløs..

Når det er sagt, er jeg heldig og har aldri hatt alvorlige følinger hvor jeg har trengt hjelp fra andre. Har på mitt laveste hatt et blodsukker på 1.7 mmol/l og da fant jeg meg mat selv. Nå ligger jeg vel helst ganske høyt, og opplever sjelden følinger. Men jeg har hatt en del tidligere, og det er ikke morsomt i det hele tatt..

Vil anbefale deg å bestandig ha med deg sukkerholdig mat eller drikke hvis du er plaget av følinger. Og for all del, hvis du kjenner deg lav, ikke vent med å få i deg mat! Da haster det..

Synes det var fint å lese innlegget ditt, er godt å vite at jeg ikke er alene. Jeg har måtte hatt hjelp av andre tre ganger, (første gangen ble jeg hentet av ambulanse på toget :forvirret: ) andre ganger har jeg klart å få i meg noe selv. Har kjøpt meg blodsukkermåler, men synes ikke det hjelper så mye å ha den for tiden egentlig. Jeg kan så lite om dette, er nok derfor jeg blir ganske motløs, stressa og deperimert når det kommer til akkurat dette. Har vært flink til å ta med meg ting før, men jeg har hatt det bra ganske lenge nå, så har ikke hatt behov for det en stund. Det var derfor det kom så brått på denne gangen..

Hvordan får man egentlig hypoglykemi uten å ha diabetes?

Ikke spør meg, jeg aner ikke :forvirret:

Har vært hos 3 leger, og de sier jeg ikke har diabetes. Har vært der 2 ganger og målt blodsukkeret om morgenen, og de har vist at jeg ikke har diabetes. Vanligvis når jeg har målt blodsukkeret om morgenen er det veldig høyt da, senere på dagen så kan det bli lavt.. Så egentlig burde jeg jo kanskje ha målt blodsukkeret senere på dagen når jeg har fastet.. Menmen.

Jeg har blitt fortalt at det kommer av en kombinasjon av lavt blodtrykk og varierende blodsukker.

Tusen takk for svar!!

Skrevet

Hvis du har blodsukkermåler selv kan du måle blodsukkeret når du syns du har symptomer på føling, hvis det er under 2,5 mmol og det går over hvis du spiser noe med sukker i så er det noe galt med bukspyttkjertelen din.

De kan jo ikke bare måle blodsukkeret og si at du ikke har diabetes.

Men for å få føling må du jo nødvendigvis ha en overproduksjon av insulin.

Det kommer jo så klart an på hva du legger i det å ha føling også da. Det vet jeg jo ikke.

Skrevet

Uansett. Det er medisinen diabetikere får som gir føling. Hvis trådstarter hadde hatt diabetes uten å vite det, ville blodsukkeret hennes vært høyt, ikke lavt. Lavt blodsukker er ikke et tegn på uoppdaget diabetes. Jeg får lavt blodsukker hvis jeg tar for mye insulin eller spiser for lite. Også friske personer kan få lavt blodsukker som de besvimer av, hvis det går for lang tid mellom måltidene. Har f.eks. en onkel, uten diabetes, som har besvimt mange ganger pga lavt blodsukker. Det er fullt mulig.

Om en vil ha et blodsukker som holder seg mer stabilt, er det lurt å spise mat som bruker lang tid på å bli fordøyet. Grovt brød og grønnsaker er et eksempel på sånn mat. Jo mer kornete/stivt, jo bedre. Kombiner dette med noe søtt etter måltidet, så er du garantert noen timer uten lavt blodsukker.

• Liker 1
Gjest beekeeper
Skrevet
Hvis du har blodsukkermåler selv kan du måle blodsukkeret når du syns du har symptomer på føling, hvis det er under 2,5 mmol og det går over hvis du spiser noe med sukker i så er det noe galt med bukspyttkjertelen din.

De kan jo ikke bare måle blodsukkeret og si at du ikke har diabetes.

Men for å få føling må du jo nødvendigvis ha en overproduksjon av insulin.

Det kommer jo så klart an på hva du legger i det å ha føling også da. Det vet jeg jo ikke.

Jeg bruker å måle. Når det nermer seg 4 så får jeg føling (svimmel, kvalm, skjelver, svetter, klarer ikke prate osv) Når det kommer under fire, så svimer jeg av. En gang målte jeg rett før jeg svimte av, og da lå det på 3,2. Når jeg svimer av må jeg ha hjelp fra noen andre for å våkne igjen, de må legge sukker eller noe i munnen min. Første gangen jeg svimte av så stoppet pulsen også i noen sekunder (vet ikke helt hvor lenge, men jeg våknet til igjen rett før de skulle til å begynne med gjenoppliving. Kanskje en 5.10 sek?)

Uansett. Det er medisinen diabetikere får som gir føling. Hvis trådstarter hadde hatt diabetes uten å vite det, ville blodsukkeret hennes vært høyt, ikke lavt. Lavt blodsukker er ikke et tegn på uoppdaget diabetes. Jeg får lavt blodsukker hvis jeg tar for mye insulin eller spiser for lite. Også friske personer kan få lavt blodsukker som de besvimer av, hvis det går for lang tid mellom måltidene. Har f.eks. en onkel, uten diabetes, som har besvimt mange ganger pga lavt blodsukker. Det er fullt mulig.

Om en vil ha et blodsukker som holder seg mer stabilt, er det lurt å spise mat som bruker lang tid på å bli fordøyet. Grovt brød og grønnsaker er et eksempel på sånn mat. Jo mer kornete/stivt, jo bedre. Kombiner dette med noe søtt etter måltidet, så er du garantert noen timer uten lavt blodsukker.

Det er sant det ja, jeg sliter ikke noe med for høyt blodsukker. Blodsukkeret mitt er nesten aldri over 8. Jeg har lest et sted at det er farlig om det kommer over 11 eller noe sånt? Ja, jeg har forandret kosthold totalt, og spiser sunn "lavglykemisk" mat for det meste. Jeg har tenkt litt på at jeg sikkert har blitt litt dårlig i det siste fordi det er så varmt om dagene. Når det er så varmt så kjenner jeg ikke så godt når jeg er sulten.. Så det går altså i perioder dette.

Skrevet

Hvis blodsukkeret ditt ikke blir over 8, har du garantert ikke diabetes! Hos friske skal ikke blodsukkeret bli over ca. 10. Det er også målet for oss med diabetes å holde det mellom 4 og 10, men det er så og si umulig. På sikt er det skadelig å ha et høyt blodsukker, men vi kan føle oss bra selv om det er det. (Mitt var 19 mmol/l sist jeg målte, og jeg merker ingenting). Lavt blodsukker er mye mer akutt. Derfor er det viktig for din egen del at du lytter til kroppen din. Går nok opp og ned, som du selv sier. :)

Gjest beekeeper
Skrevet
Hvis blodsukkeret ditt ikke blir over 8, har du garantert ikke diabetes! Hos friske skal ikke blodsukkeret bli over ca. 10. Det er også målet for oss med diabetes å holde det mellom 4 og 10, men det er så og si umulig. På sikt er det skadelig å ha et høyt blodsukker, men vi kan føle oss bra selv om det er det. (Mitt var 19 mmol/l sist jeg målte, og jeg merker ingenting). Lavt blodsukker er mye mer akutt. Derfor er det viktig for din egen del at du lytter til kroppen din. Går nok opp og ned, som du selv sier. :)

Jepp! :)

Skrevet

Når mamma har høyt blodsukker kan man merke det, da er vi på krigstien!! Pleier å gå greit når hun forstår at hun er så følsom/kranglete pga. boldsukkernivået ;)

Skrevet

Dette er jo bare sludder. For det første får du ikke føling hvis du ikke har diabetes. Ja, du kan få lavt blodsukker av diverse årsaker, men ikke med blodsukker på 4.

Og du blir ihvertfall ikke pulsløs...

Gjest beekeeper
Skrevet
Dette er jo bare sludder. For det første får du ikke føling hvis du ikke har diabetes. Ja, du kan få lavt blodsukker av diverse årsaker, men ikke med blodsukker på 4.

:ler: Javel? Fortell meg hva det er du da?

Gjest beekeeper
Skrevet

Legen fortalte meg etterpå at det ikke var unormalt at jeg kunne "dette ut" sånn etter det som skjedde. Det var to sykepleiere på toget som passet på pulsen min og løftet meg ned på gulvet da den stanset. (Altså folk som vet hva de driver med)

Som sagt, jeg var ikke borte lenge, men lenge nok til at jeg ble blå i fjeset og sluttet å puste.

Gjest beekeeper
Skrevet
Hypokonder?

Og hva kommer denne bitre, sure tonen av?

Jeg har ikke sagt at jeg har diabetes, jeg har sagt at jeg sliter med føling og at jeg svimer av iblant. Du tror meg ikke virker det som, og det synes jeg er ganske rart? Jeg har lite peiling på disse tallene, så kanskje jeg måler på feil tidspunkt og greier jeg, det vet jeg jo ikke noe om.. Men fakta er jo at jeg svimer av pga lavt blodsukker iblant når jeg ikke har spist på lenge. Hvis det skal være så utrolig for deg å tro på, så kan du i det minste si det på en saklig måte istedet for å prøve å gjøre narr av meg. Jeg synes disse sitasjonene er veldig skremmende, og jeg blir redd når det skjer. Jeg er redd noen ganger når jeg er alene og jeg blir pissredd når jeg kjenner at jeg er iferd med å svime av.

I denne tråden har jeg prøvd å lufte noe som jeg synes er veldig vanskelig for meg, og jeg lurte også på om noen hadde det på samme måte. Jeg var også interessert i råd.. Derfor synes jeg at du er en smule respektløs når du kaller meg hypokonder. Hva gir det deg? Legen min er fullt klar over at jeg får disse følingene, og det er ingenting som skal være så unormalt med det. Han sier det er pga varierende blodsukker, og ifølge han skal dette være noe som kan skje med mange.

Skrevet

Jeg får også disse "følingene", før når kostholdet ikke var så bra som nå fikk jeg det opp til et par ganger dagen, til tross for at jeg spiste mye (bare ikke rett). Nå spiser jeg "lavglykemiskindeks" mat og det hjelper virkelig, passer også på å få i meg proteiner til så godt som hvert måltid. Disse episodene med "følinger" har jeg ikke hatt på lenge. (for uten om de siste ukene hvor ejg har vært så drittlei av "dietten" og alt maset rundt mat, og ikke giddet å spise skikkelig)

Alle vil få slikt dersom de ikke spiser på lenge, men noen reagerer på det mer enn andre, og noen får et langt lettere enn andre. Jeg lurer på om det kan ha noe med forbrenning å gjøre eller noe? Jeg begynner å skjelve skikkelig(slik at andre kan se det), kaldsvette, blir kvalm og trøtt og blir skikkelig irritabe og får feberfornemmelser. Det er skjelden det går så langt at jeg besvimer men det har hendt jeg har vært på nippet., da ble jeg helt blå i ansiktet og leppene var blå. (bare fordi jeg ikke hadde spist frokost og da var klokka bare 10)

Jeg går nesten aldri ut uten å ha en banan i veska. Banan har blitt min beste venn.

Det eneste som hjelper er å ha et skikkelig kosthold, hvor man spiser hver 3 time og får i seg nok fiber og proteiner. Men det er til å bli møkklei av også av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...