Gå til innhold

Fler språklig

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Vi snakker engelsk daglig. Det ER språket vårt. Det faller oss naturlig.

Ja, det har jeg forstått. Men gjør du hva som helst når som helst bare fordi det faller deg naturlig? For meg er det helt i orden at dere prater det mellom dere selv.

Men; når det er andre tilstede, som f.eks. i barnehage eller skole, er det veldig lite inkluderende å prate et språk som ikke alle kan. Rett og slett fordi det utelukker noen fra fellesskapet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Vampyra
Skrevet
Vi snakker engelsk daglig her fordi faren til barna er fra UK. Det ER språket vårt. Det faller oss naturlig. Eldste min kunne ikke snakke norsk før hun var 3-4 år. Så kanskje det nå er litt lettere å forstå ?

Jo, men poenget her er at du startet hele samtalen på norsk! Og dere fortsatte på engelsk ene og alene for å kunne snakke dritt om en som var tilstedet!

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)
Jo, men poenget her er at du startet hele samtalen på norsk! Og dere fortsatte på engelsk ene og alene for å kunne snakke dritt om en som var tilstedet!

Poenget var jo at min datter valgte å snakke på engelsk. Det var jo bare sagt et par setninger som " I am not playing with him".... Vel vel....dere får nå bare tro hva enn dere vil.

Endret av Miss Cutie
Gjest Vampyra
Skrevet
Poenget var jo at min datter valgte å snakke på engelsk. Det var jo bare sagt et par setninger som " I am not playing with him".... Vel vel....dere får nå bare tro hva enn dere vil.

Men hvis det er språket dere snakker hjemme til daglig forstår jeg ikke at selve handlingen med å bytte språk er så spesielt? :klø: De aller fleste flerspråklige familier jeg har vært borte i bytter gjerne språk mens de snakker, eller blander ord og setninger om hverandre.

Jeg synes det er greit at man oppmuntrer barna til å bruke forskjellige språk, men ikke når man gjør det for å være ekle.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det er greit at man oppmuntrer barna til å bruke forskjellige språk, men ikke når man gjør det for å være ekle.

Enig. Det er fint å være tospråklig, men det er ikke greit når det brukes for å holde folk utenfor samtalen, eller for å snakke nedsettende om folk. Det burde trådstarter lære sin datter så raskt som mulig.

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)
Men hvis det er språket dere snakker hjemme til daglig forstår jeg ikke at selve handlingen med å bytte språk er så spesielt? :klø: De aller fleste flerspråklige familier jeg har vært borte i bytter gjerne språk mens de snakker, eller blander ord og setninger om hverandre.

Det var ikke for å være ekkel. Vi snakker engelsk med mannen og jeg + barna kan snakke norsk til hverandre. Engelsk er en del av språket som vi bruker til daglig fordi det er lettere å kommunisere med mannen siden han er fra UK. Nei vi var ikke ekle med han stakkars gutten eller noe. Det var en enkel og kort samtale mellom mor og datter der datteren valgte å slå over på engelsk. Mor ble overrasket men valgte å svare på engelsk, for datteren ville tydeligvis ikke at gutten eller hun jenten som sto der, skulle høre . Men ikke på den måten at det kunne såret noen. Jeg har snakket med han gutten og han vet at jeg er lei av hans plaging.

Endret av Miss Cutie
Gjest Lovely
Skrevet

Til TS, synes din datter var smart jeg, hun ville holde tankene sine utenom gutten og det synes jeg er helt GREIT! Hun er blitt ertet av denne karen, så klart at hun kan føle det skummelt å si det hun sa så han hører eller forstår - hun kan jo bli mobbet ytterligere. Hun trenger da ikke ta hensyn til at denne guttvargen skal føle seg utenfor, det er jo han selv som er grunnen til situasjonen!

Hvordan noen kan "lese" av ditt innlegg at din datter gjør dette for å være ekkel eller holde noen utenfor er helt på viddene spør du meg :sprettoy:

Nei stå på ditt TS, vi trenger ikke være så forbanna høflige og korrekte at vi skal la oss tråkke på, det er det SISTE vi trenger å lære barna våre! Og du skal ikke unnskylde oppførselen din TS, ser at her er en haug med folk som har saumfart innlegget ditt for å finne feil, istedefor å konsentrere seg om tema :overrasket:

Det er heller ikke din oppgave å få denne gutten inn på rett spor, jeg regner med at du har tatt problemet opp med foreldrene og kanskje skolen hvis plagingen foregår der, utenom det så er gutten

foreldrenes problem, ikke ditt. Du skal alltså ikke ta hensyn til han, men fortsett for all del å si fra når oppførselen hans er uakseptabel.

Lykke til

Gjest lillebøll
Skrevet
Det er noe av det dummeste jeg har hørt.

Så om du er på ferie i et engelskspråklig land, ville du snakket engelsk med folk du har snakket norsk med i hele ditt liv? Alle gjør nå det som føles mest naturlig for dem, det er verken uhøflig eller særlig unødvendig, det er bare det som ligger naturlig for dem. Folk som er flerspråklige kan lett slite med splittelse ift hvor de hører til (har jeg erfart med de jeg kjenner som er det), noe kan da de få tilbake for det, slikt som denne ganske "geniale" opplevelsen til Miss Cutie.

Nå spørs alt på situasjonen. Min søsters eks pratet konsekvent kurdisk med sine venner. Noe som fort kunne bli kjedelig, ekskluderende og etterhvert oppfattet ganske uhøflig.

Å prate norsk på en butikk i England blir ikke helt det samme som å prate norsk seg i mellom i sammenkomster med engelskmenn.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Til TS, synes din datter var smart jeg, hun ville holde tankene sine utenom gutten og det synes jeg er helt GREIT! Hun er blitt ertet av denne karen, så klart at hun kan føle det skummelt å si det hun sa så han hører eller forstår - hun kan jo bli mobbet ytterligere. Hun trenger da ikke ta hensyn til at denne guttvargen skal føle seg utenfor, det er jo han selv som er grunnen til situasjonen!

Hvordan noen kan "lese" av ditt innlegg at din datter gjør dette for å være ekkel eller holde noen utenfor er helt på viddene spør du meg :sprettoy:

Nei stå på ditt TS, vi trenger ikke være så forbanna høflige og korrekte at vi skal la oss tråkke på, det er det SISTE vi trenger å lære barna våre! Og du skal ikke unnskylde oppførselen din TS, ser at her er en haug med folk som har saumfart innlegget ditt for å finne feil, istedefor å konsentrere seg om tema :overrasket:

Det er heller ikke din oppgave å få denne gutten inn på rett spor, jeg regner med at du har tatt problemet opp med foreldrene og kanskje skolen hvis plagingen foregår der, utenom det så er gutten

foreldrenes problem, ikke ditt. Du skal alltså ikke ta hensyn til han, men fortsett for all del å si fra når oppførselen hans er uakseptabel.

Lykke til

Jeg var inne ørten ganger og leste innlegget om og om igjen for å være sikker på at jeg ikke misforstod, så ikke si at du vet hvordan jeg tenker, takk

Gjest Frysepulver
Skrevet
Nå spørs alt på situasjonen. Min søsters eks pratet konsekvent kurdisk med sine venner. Noe som fort kunne bli kjedelig, ekskluderende og etterhvert oppfattet ganske uhøflig.

Å prate norsk på en butikk i England blir ikke helt det samme som å prate norsk seg i mellom i sammenkomster med engelskmenn.

Nettopp

Skrevet

Jeg viste startinnlegget til en god venn av meg som er spesialpedagog i barneskolen. Og personen reagerte på samme måte som en del andre av oss: "Hun gjorde hva?" I Oslo-skolen jobber spesialpedagogene daglig med å plukke vekk den type oppførsel. Og det er ikke enkelt når foreldrene ikke vil samarbide om det, men oppmuntrer barna til å snakke språk ikke alle i omgangskretsen skjønner.

Jeg ser heller ikke det helt vittige i at datteren din slo om og snakket engelsk på den måten. Hun gjorde det bevisst for å kunne snakke stygt om han gutten. Og slik oppførsel bør ikke du som mor oppmuntre.

Jeg er ikke to-språklig selv, men har vokst opp med både to- og tre-språklige venner, og foreldrene jobbet hardt med barna sine for å få prentet inn at man skal ikke bruke språk 2 eller 3 til drittslenging, og man skal ikke ekskludere med språk.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Oppmuntre til hva? At hun ikke får snakke engelsk med meg fordi noen står i nærheten. Jeg sier jo at det var ikke noe stygt som ble sagt. Eller mener du at jeg sa noe stygt og at vi sto der og snakket dritt om han? Hva mener du? Tar jeg feil?

Gjest Frysepulver
Skrevet
Jeg har tre barn som snakker norsk og engelsk.

De forstår alt på engelsk og norsk. En dag så var min datter på snart 8 år utenfor. Hun lekte med en gutt som jeg ærlig talt misliker. Jeg sa på norsk til henne: Hvorfor leker du med han som du ikke liker (Dette vare en litt spes situasjon altså).

Hun slo helt over til engelsk og sa: I dont like him, but he is just following me all the time.

Så det endte opp at vi snakket på engelsk med hverandre. Han skjønte ikke noe. Jeg måtte le etterpå for det var jo en genial løsning. :ler: Noen andre med flerspråklig barn? Og har noen gullkorn?

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Jeg forstår ikke hva som er så gale med det sitatet. Hun sa at hun ikke lekte med han for hun liker han ikke (men likevel leker hun med han til tider). Hun sa også at han plager henne. Og dette var jo HUN som fortalte meg. Det er jo langt fra drittprat slik som enkelte her påstår. Alvorlig talt....

Gjest Gjest
Skrevet

I forskning om tospråklighet blir det anbefalt å bruke en person-et språk.

Gjest Lovely
Skrevet

TS sin jente er blitt mobbet av denne gutten - kan det være at jenta legger om til engelsk fordi hun ikke tørr si sannheten så gutten hører det? Eller kanskje hun legger om til engelsk helt automatisk når hun blir hissig(noe min kusine ofte gjør). Kanskje jenten ER redd for at gutten skal bli såret fordi hun ikke liker han - og at hun derfor legger om språket? KAN det være at jenta ikke mener å være ekkel? Hvor leser enkelte innskrivere at jenta godtet seg og ville være ekkel?

Jeg synes fortsatt jenta var smart jeg.

Skrevet
Oppmuntre til hva? At hun ikke får snakke engelsk med meg fordi noen står i nærheten. Jeg sier jo at det var ikke noe stygt som ble sagt. Eller mener du at jeg sa noe stygt og at vi sto der og snakket dritt om han? Hva mener du? Tar jeg feil?

Oppmuntre til å snakke det språket som alle skjønner, dersom det er mulig, ja.

Hadde dere kunnet ha den samme samtalen på et språk han skjønte rett foran han og uten at det såret? Om ikke, så snakket dere stygt om han, bevisst på et annet språk.

Skrevet
Ja det ville vært uhøflig og bare drite i en som er involvert i en samtale. Dette var på avstand og det var faktisk noe mellom oss. Og hun ville ikke at han skulle høre. Står du midt oppi noe, så er det ikke alltid du gjør det perfekte som alle mødre egentlig vil gjøre. Vi snakker engelsk daglig, og sånn er det jo bare.

Hun ville ikke at han skulle høre - ergo dere baksnakket. Det var helt sikkert ubetenksomhet som gjorde at dere handlet som dere gjorde. Men jeg håper dere lærte av det, og ikke gjør det igjen. Han var så absolutt en tredjepart her, da han lekte med datteren din.

Gjest Bellatrix
Skrevet
:popcorn: Her var det liv. Selv mener jeg Miss Cutie burde ha tatt samtalen om hvorfor hun leker med en som plager henne, hjemme. Når det gjelder tospråklighet mener jeg også at man bør snakke ett språk når det er flere tilstede, med mindre målet er at en i gruppa skal lære seg det språket de andre snakker. Jeg husker jeg fikk kjeft av en lærer på folkehøyskolen fordi jeg snakket mer engelsk enn norsk til en russer som skulle lære norsk. ;)
Skrevet

Tråden rensad/rydded. Se reglerna

/Furstina (moderator)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...