Gå til innhold

Fler språklig

Fremhevede innlegg

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Vi snakket jo ikke på engelsk for å være stygge da. Det var jo fordi datteren min ville der og da. Det er jo ikke til vane.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi snakket jo ikke på engelsk for å være stygge da. Det var jo fordi datteren min ville der og da. Det er jo ikke til vane.

Jeg skjønner hva du mener. Jeg er ikke tospråklig, men en eks av meg er det, og han opplevde ofte at foreldrene snakket til ham på det andre språket med andre barn til stede. Fordelen (for dem ;) ) var at da kunne de kjefte på ham uten at de andre barna ble redde.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Det var veldig uskyldig da. Mente ikke å si noe foran han gutten. Jeg beklager....

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Jeg seriøst vurderer på å få meg slettet herfra. For jeg føler at jeg blir sett på som en person som jeg ikke er. Dette med han gutten er litt spesielt. Min datter har blitt forfulgt nærmest og alt ble bare sånn at vi snakket engelsk til hverandre. Det var ikke stygt ment eller noe. Det ble bare sånn...

Skrevet

Ta det med ro Miss Cutie :troest: De går lei etterhvert ;)

Gjest Gjest
Skrevet

slutt å plag trådstarter sier nå jeg! for d første var d jo ikke poenget hennes og for d andre har dere sikkert alle misforstått situasjonen og for d tredje hadde sikkert guttungen trengt å bli satt på plass. jeg er ikke eldre enn at jeg husker min versjon av denne gutten når jeg var lita. og jeg hadde blitt kjempeglad om mamma støttet meg. d er ikke morsomt for ei lita jente å bli plaga av gutter. tenk på hvordan jenta også kan få et helt feil bilde av verden pga hvordan denne gutten hele tiden maser om at hun skal kle av seg foran han! go trådstarter :)

og så vil jeg legge til hvor utrolig positivt d er at du lærer ungene dine 2 språk!! :D

Skrevet

Hjelpe meg, som denne tråden sporet av. Jeg skjønner ikke hva som er problemet her, verken med hjemmesiden eller det at TS snakket engelsk foran dette barnet, han tok antakelig ikke skade av det... Og det er vel TS' sak om hun vil ha bilder av barna sine på nettet eller ikke.

Jeg er ganske ny her på KG. Må innrømme at jeg innimellom er litt redd for å svare på innlegg som innlogget av frykt for å bli "angrepet" på den måten som TS har blitt i denne tråden. En sunn debatt er selvsagt bare kjempeflott, men dette her synes jeg nesten er på grensen til trakassering. Jaja, nå får jeg vel høre det, tenker jeg. *går i dekning* ;)

Gjest Samejenta
Skrevet

Bevare meg vel hvor hårsår enkelte er mht språk. Her i Finnmark snakker vi norsk, samisk og finsk og etterhvert også russisk om en annen HVER DAG! Og det skjer når som helst og hvor som helst. Man kan ikke forlange at folk som er vant å snakke et språk sammen plutselig skal begynne å knote på et annet bare fordi man skal være "høflig."

Synes jeg ser meg snakke norsk med brodern bare fordi vi er på handletur og står og diskuterer prisen i kassa foran ei som ikke sankker samisk. Eller at den finske naboen må snakke samisk til kona si i det de møter meg på veien. Ja for ellers kunne jeg jo tro at de snakket om meg. :ler:

Synes at folk som ikke aksepterer å høre et annet språk enn sitt eget i sitt nærvær (i offentlig rom, vel og merke), og som tror at andre snakker fremmedspråk foran dem fordi de vil baksnakke, er utrolig selvopptatte og egoistiske.

Men jeg er enig med noen her på tråden som sier at det hadde vært like greit å si det rett ut til den gutten som ikke eier folkeskikk. Hva var det å frykte? Ekkel er han jo uansett.

Gjest Gjest
Skrevet
Synes at folk som ikke aksepterer å høre et annet språk enn sitt eget i sitt nærvær (i offentlig rom, vel og merke), og som tror at andre snakker fremmedspråk foran dem fordi de vil baksnakke, er utrolig selvopptatte og egoistiske.

Det kommer litt an på. Hvis man har mulighet, synes jeg man burde snakke det språket alle forstår. Alt annet er uhøflig og ikke minst unødvendig, mener jeg.

Skrevet (endret)
Så det endte opp at vi snakket på engelsk med hverandre. Han skjønte ikke noe. Jeg måtte le etterpå for det var jo en genial løsning. :ler:

Ja men han hørte jo ikke hva jeg sa. Dessuten så er han utrolig frekk selv.

Først så forteller du at du moret deg over at dere konverserte på engelsk og at han ikke forsto hva dere sa. Så blir du kritisert for det, og da hørte han dere plutselig ikke fordi han sto så langt unna? Og om han hadde hørt så hadde det vært til pass for han fordi han er en frekking?

Frem med årene ja... ;)

Tospråklilg eller ikke. Jeg syns det er ganske utrolig at et voksent menneske kan godte seg over å snakke dritt om andre barn bak ryggen på dem, med barnet sitt også faktisk.

Nei, ingen er feilfri, men det hjelper å bruke hodet og hjertet når man oppdrar barn. Man vil vel gjerne at de skal bli omsorgsfulle mennesker, og det bør helst være en sammenheng mellom liv og lære. ;)

Endret av la Flaca
Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)
Først så forteller du at du moret deg over at dere konverserte på engelsk og at han ikke forsto hva dere sa. Så blir du kritisert for det, og da hørte han dere plutselig ikke fordi han sto så langt unna? Og om han hadde hørt så hadde det vært til pass for han fordi han er en frekking?

Frem med årene ja... ;)

Tospråklilg eller ikke. Jeg syns det er ganske utrolig at et voksent menneske kan godte seg over å snakke dritt om andre barn bak ryggen på dem, med barnet sitt også faktisk.

Nei, ingen er feilfri, men det hjelper å bruke hodet og hjertet når man oppdrar barn. Man vil vel gjerne at de skal bli omsorgsfulle mennesker, og det bør helst være en sammenheng mellom liv og lære. ;)

Godtet meg? Jeg syns det var morsomt at min rappkjefta datter på 8 år snudde helt om og snakket engelsk. Thats it. Syns det var helt genialt faktisk. Og ja, han guttungen er en liten ufordragelig unge som jeg har irritert meg over i lang tid. Og dette med at han ikke hørte oss er jeg usikker på. For jeg tror han hørte oss men vet ikke. Han forstod i allefall ikke resten av samtalen.

Om han gjorde det, så hadde han kun hatt godt av det. For han er skikkelig ramp. Sorry for at jeg faktisk syns det var greit.....

Endret av Miss Cutie
Gjest Gjest
Skrevet

Barn er fiffige når det gjelder flerspråklighet.

Jeg bor i utlandet og har en internasjonal vennekrets. Vi snakker som regel landets språk når vi møtes, men det hender også at jeg bruker norsk eller et av de to andre fremmedspråkene mine, alt etter situasjon. Vi prøver å snakke det språket alle forstår. Men det er et viktig unntak, og det er når man snakker med barn. Da snakker vi alltid kun et språk til barna. Til norske barn snakker jeg norsk, til de fleste andre barn landets språk, men til et barn snakker jeg spansk, siden jeg alltid snakker spansk med familen hennes og hun forbinder spansk med meg. Dette blir ikke sett på som uhøflig, men som helt vanlig og til hjelp for barna som vokser opp flerspråklige.

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Det der husker jeg veldig godt fra da jeg var lita tulle. Mamma og pappa slo alltid over til engelsk når det var noe vi søsknene ikke skulle forstå. :)

Husker da eldste søstra mi begynte å lære engelsk, da gikk mamma og pappa over til Tysk :ler:

Geniale greier det der! Så artig at datteren din kan gjøre dette da :tommel:

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)
Husker da eldste søstra mi begynte å lære engelsk, da gikk mamma og pappa over til Tysk :ler:

:ler: Utrolig vittig.

Endret av Miss Cutie
Gjest Yoghurt
Skrevet
Det kommer litt an på. Hvis man har mulighet, synes jeg man burde snakke det språket alle forstår. Alt annet er uhøflig og ikke minst unødvendig, mener jeg.

Det er noe av det dummeste jeg har hørt.

Så om du er på ferie i et engelskspråklig land, ville du snakket engelsk med folk du har snakket norsk med i hele ditt liv? Alle gjør nå det som føles mest naturlig for dem, det er verken uhøflig eller særlig unødvendig, det er bare det som ligger naturlig for dem. Folk som er flerspråklige kan lett slite med splittelse ift hvor de hører til (har jeg erfart med de jeg kjenner som er det), noe kan da de få tilbake for det, slikt som denne ganske "geniale" opplevelsen til Miss Cutie.

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet
:ler: Utrolig vittig.

:ler: Tror det er mange som gjør det sånn gitt :ler:

Har selv en guttunge som skjønner engelsk så det nytter det ikke å prate lenger om jeg skal si noe han ikke skal vite om.

Så kan jeg ikke flere språk heller :sur:

:legrine:

Yoghurt jeg er enig med det du skriver

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Jeg er enig med Yoghurt også. For det faller oss veldig naturlig å snakke engelsk. Vi bruker engelsk hele dagen her. Men jeg og ungene kan slå over til norsk. Tenker faktisk ikke over det egentlig...

Gjest Gjest
Skrevet
Det er noe av det dummeste jeg har hørt.

Så om du er på ferie i et engelskspråklig land, ville du snakket engelsk med folk du har snakket norsk med i hele ditt liv? Alle gjør nå det som føles mest naturlig for dem, det er verken uhøflig eller særlig unødvendig, det er bare det som ligger naturlig for dem. Folk som er flerspråklige kan lett slite med splittelse ift hvor de hører til (har jeg erfart med de jeg kjenner som er det), noe kan da de få tilbake for det, slikt som denne ganske "geniale" opplevelsen til Miss Cutie.

Det er da noe helt annet :forvirret:

Poenget er at når man befinner seg i en begrenset gruppe (f.eks. barnehage, skole eller jobbsituasjon), hvor alle forstår f.eks. norsk er det uhøflig å snakke engelsk hvis alle ikke forstår det. Hva er grunnen til at man "må" prate et annet språk, selv om det man prater om ikke nødvendigvis angår de andre i gruppen? Det skaper ikke annet enn usikkerhet. Skal man ha privatliv, får man heller gå i et eget rom og prate.

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Vi snakker engelsk daglig her fordi faren til barna er fra UK. Det ER språket vårt. Det faller oss naturlig. Eldste min kunne ikke snakke norsk før hun var 3-4 år. Så kanskje det nå er litt lettere å forstå ?

Endret av Miss Cutie
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...