Gå til innhold

Fler språklig

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Jeg har tre barn som snakker norsk og engelsk.

De forstår alt på engelsk og norsk. En dag så var min datter på snart 8 år utenfor. Hun lekte med en gutt som jeg ærlig talt misliker. Jeg sa på norsk til henne: Hvorfor leker du med han som du ikke liker (Dette vare en litt spes situasjon altså).

Hun slo helt over til engelsk og sa: I dont like him, but he is just following me all the time.

Så det endte opp at vi snakket på engelsk med hverandre. Han skjønte ikke noe. Jeg måtte le etterpå for det var jo en genial løsning. :ler:

Noen andre med flerspråklig barn? Og har noen gullkorn?

Endret av Miss Cutie
Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepulver
Skrevet
Jeg har tre barn som snakker norsk og engelsk.

De forstår alt på engelsk og norsk. En dag så var min datter på snart 8 år utenfor. Hun lekte med en gutt som jeg ærlig talt misliker. Jeg sa på norsk til henne: Hvorfor leker du med han som du ikke liker (Dette vare en litt spes situasjon altså). Hun slo helt over til engelsk og sa: I dont like him, but he is just following me all the time.

Så det endte opp at vi snakket på engelsk med hverandre. Han skjønte ikke noe. Jeg måtte le etterpå for det var jo en genial løsning. :ler:

Noen andre med flerspråklig barn? Og har noen gullkorn?

Sa du det så han hørte på??? :overrasket:

Skrevet
Sa du det så han hørte på??? :overrasket:

Den reagerte jeg også på. Du er voksen, han er fortsatt bare et barn, og det du sa grenser mot mobbing... :forvirret:

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Neei, ikke misforstå da. Jeg sa dette etter en evinnelig klaging og alt det derre. Jeg ble bare så oppgitt at min datter som er veldig lav og skal på utreding pga det ville leke med han som faktisk har mobbet henne så mye.

Han har mobbet henne enormt mye og ber henne vise tissen til han. Etc.

Endret av Miss Cutie
Skrevet

Sånt snakker man om på tomannshånd - ikke foran andre barn. For alt du vet kan det være gode grunner til at gutten er en mobber. Og at du - som voksen - bidrar til å gjøre han (enda mer) usikker, hjelper garantert ikke på.

Dersom datteren din ikke hadde villet være med han, kunne hun gått. Hadde han vært stygg og ekkel i den situasjonen, burde hun sagt fra til deg. Men først da skulle du blandet deg.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Jeg beklager om jeg var oppgitt for hans mobbing. Men det var ikke sånn at han hørte meg. Han sto i bakgrunnen når jeg snakket med henne. Og ja, jeg var pissed off over hans fokusering på tiss og rumpe.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Poenget her er jo at vi snakket engelsk.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Meget mulig det, men da torpederte du jo tråden ganske greit i åpningsinnlegget ditt ved å skryte av å ha sagt negative ting om et barn når barnet var såpass i nærheten

Skrevet

Nåh, han måtte nå ha hørt dere dersom han "ikke skjønte bæret" når du og din datter snakket på engelsk.

Jeg skjønner at du blir oppgitt, men det der er ikke en OK tilnærming til problemet med mobbing! Og hjelper garantert ikkedatteren din i det hele tatt.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Ja men han hørte jo ikke hva jeg sa. Dessuten så er han utrolig frekk selv. Han driter en lang dag i alle andre.

Jeg var utenfor i kveld for å snakke med storebroren hans. Tilogmed han sa at lillebroren er frekk og har ingen grenser.

Sorry, men pointet er at min jente snakket engelsk fordi hun ikke ville noen skulle forstå. Hva annet som er problemet her kan diskuteres, men det er ikke poenget her.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ikke det er så mye bedre...

Jeg synes ikke det er ok at det ble brukt et språk gutten ikke forsto rett foran han. Han må jo ha skjønt at dere snakket om han uten at han visste om hva.

Skrevet

Og da vil jeg si at jenta di viste større dømmekraft enn deg.

Det virker jo ut fra dette som om gutten har større problemer, da, oppførselen å dømme, og da hjelper det ikke at voksne senker seg ned på hans nivå.

Skrevet

Så lenge gutten ikke skjønte det som ble sagt gjør vel ikke dette noe? (På den annen side bør man kanskje kunne være mer ærlig om sånt - hva er galt med å si til folk at man synes de oppfører seg dårlig?) Sånn jeg oppfatter situasjonen er dette det samme som en samtale mellom forelder og barn "på kammerset", og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være galt.

Gjest Miss Cutie
Skrevet
Og da vil jeg si at jenta di viste større dømmekraft enn deg.

Det virker jo ut fra dette som om gutten har større problemer, da, oppførselen å dømme, og da hjelper det ikke at voksne senker seg ned på hans nivå.

Hele pointet var jo bare at jeg tenkte der og da det jeg gjorde. Min datter slo helt over til engelsk. Unnskyld at jeg er uten feil....

Gjest Deception
Skrevet
Hva i all verden er galt med å snakke foran folk som ikke forstår hva man sier? Tar barn slikt ille opp?

Det er utrolig uhøflig, og trådstarter burde være voksen nok og si til datteren at slike ting er tema de kan diskutere når de er hjemme alene, og ikke foran andre mennesker. Dessuten: selv om vedkommende kanskje ikke skjønte hvert ord, er det lett å skjønne at man blir snakket om fra andre signaler som blir sendt ut. Sosial intelligens er en fin ting. :)

Skrevet
Hva i all verden er galt med å snakke foran folk som ikke forstår hva man sier? Tar barn slikt ille opp?

Barnet forstår nok norsk, og en voksen bør ikke innlede en samtale på den måten der. Trådstarter kan umulig vite om gutten hørte eller ikke.

Ellers bør så absolutt mobbeproblemet tas opp, men ikke på den måten. Trådstarter: Du bør ta en "voksen-samtale" en gang med han, om hvordan språkbruken hans blir oppfattet. I tillegg bør du involvere skolen, da de er dem som best kan ta opp problemet.

Gjest Gjest
Skrevet

På mange skoler er det regler om at barna skal snakke på et språk alle forstår når det er flere tilstede. Det er en god regel, for da kan alle bli inkludert i samtalen, og man vet hva det snakkes om. For å lære barn dette bør voksne gå foran med et godt eksempel.

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Jeg snakket jo med henne om det. Herrgud....Uten noen rundt oss.

Poenget er at hun slo over på engelsk.

Vedkommede skjønte ikke noe. Fordi vi ikke sto der og snakket foran han. Men ja, vi snakket på engelsk, fordi hun slo helt over.- Dette var ikke opprinnelig diskusjon egentlig.

Endret av Miss Cutie
Gjest Frysepulver
Skrevet

Det er jo generelt en uting å snakke fremmedspråk når det er folk tilstede som ikke kan det aktuelle språket. Jeg har to kollegaer fra samme land og de har ofte snakket sitt språk seg i mellom. Både barna på jobben og vi voksne reagerer på det, man føler jo at de snakker om noen hemmelig og man blir usikker av det

Skrevet
Det er utrolig uhøflig, og trådstarter burde være voksen nok og si til datteren at slike ting er tema de kan diskutere når de er hjemme alene, og ikke foran andre mennesker. Dessuten: selv om vedkommende kanskje ikke skjønte hvert ord, er det lett å skjønne at man blir snakket om fra andre signaler som blir sendt ut. Sosial intelligens er en fin ting. :)

Er det uhøflig å si hva man mener? Jeg mener jo at man i de fleste tilfeller kunne sagt det samme som trådstarter forteller at ble sagt, men da rett til vedkommende og på et språk vedkommende forsto. På en fin måte.

Må vi være så høflige at vi ikke tør å si i fra når folk oppfører seg dårlig mot oss? Bør vi skåne barn for sannheten fordi de er barn? Eller bør vi lære våre barn at det er bedre å snakke om folk enn til folk? Bør vi passe våre egne saker bestandig fordi det er høflig?

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...