Gå til innhold

Lenes bryllupsdagbok

Lilywhite

Anbefalte innlegg

Jeg må bare spørre siden jeg er så uvitende jeg :fnise: men hvordan foregår egentlig en humanistisk vielse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så deilig med noen nyforelska dager når kjæresten kom hjem!

Sliter med å tenke på farger selv jeg - driver stadig og tenker "det er jo så lenge til", men plutselig står vi der og må bestemme oss :fnise: Typisk når jeg har så god tid, at jeg tenker altfor lenge over ting! Tror også blått kunne vært litt fint nemlig, og sett litt etter buketter med litt blått i. Fant et par som jeg likte litt, som ikke ble så "harde" som de fleste jeg har sett, kan se om jeg finner de til deg en dag evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre siden jeg er så uvitende jeg :fnise: men hvordan foregår egentlig en humanistisk vielse? :)

Altså, nå har jeg aldri vært i en humanistisk vielse før selv heller, men såvidt jeg har forstått står man ganske fritt til hvor vielsen skal være, så lenge det er noenlunde høytidelig og ikke på viet jord, f eks i en kirke.

Man står også ganske fritt til innslag selv, så lenge dikt/sanger etc ikke har religiøse antydninger. F. eks. hørte jeg om noen som ikke fikk spille "Morning has broken" i vielsen fordi Gud nevnes i teksten (dette er jo egentlig naturlig).

Vielsen varer i 40-50 min tror jeg, og vigsleren holder en personlig tale til brudeparet (møtes noen ganger på forhånd for å bli litt kjent), og man står ellers fritt til innslag som lystenning, sang, dikt etc...

Vet sikkert enda litt mer i høst når vi har hatt det første møtet med vigsleren vår. Men jeg liker det at det er en ikke-religiøs seremoni samtidig som det er høytidspreget, i motsetning til hva jeg har hørt om vielser på tinghuset, som jeg synes blir litt hverdagslig og samlebåndspreget (håper ikke jeg fornærmer noen nå), hvertfall det inntrykket jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med noen nyforelska dager når kjæresten kom hjem!

Sliter med å tenke på farger selv jeg - driver stadig og tenker "det er jo så lenge til", men plutselig står vi der og må bestemme oss :fnise: Typisk når jeg har så god tid, at jeg tenker altfor lenge over ting! Tror også blått kunne vært litt fint nemlig, og sett litt etter buketter med litt blått i. Fant et par som jeg likte litt, som ikke ble så "harde" som de fleste jeg har sett, kan se om jeg finner de til deg en dag evt.

Ja, det er helt herlig :)

Ja, du må gjerne vise meg forslag :) Tiden kommer nok til å gå fortere enn vi aner, og spesielt for dere som får baby, er nok lurt å prøve å få unna en del planlegging før lillegutt kommer til verden, selv om du må vente med kjole blant annet...

Snakket faktisk med foreldrene mine om det på påskeaften, de har følt hele tiden at det er så lenge til, men nå synes de og at det begynner å nærme seg litt... Virker nesten som pappa allerede har begynt å planlegge talen, han er nå søt :) Jeg har alltid vært litt pappa-jente, så blir nok litt spesielt for ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Ulla*
Så koselig med en ny leser i dagboken :) Ja, vi var egentlig ganske klar på at vi ville det begge to, jeg var litt usikker en stund fordi jeg følte vi ikke fikk noe ordentlig svar av HEF... sånn type "jada, men det er så lenge til". Men så snakket samboer med de, og det ser ikke ut til å være noe problem, bare at vi ikke vet 100% sikkert at vi får ønsket dag før til høsten... men vi er de første som har reservert den dagen, og det er jo tross alt midt i bryllupssesongen, så det går nok i orden :) Bare det at jeg liker å vite ting, så blir litt nervøs av at de ikke ville garantere oss det :P

Du får hinte litt til kjæresten din da ;)

Ja skjønner at du blir litt nervøs og stressa når du møter en sånn "men det er jo så lenge til"-holdning. De forstår vel kanskje ikke hvor viktig det er når det ikke er dem selv... Bryllup må planlegges lenge i forveien mener nå jeg, så jeg håper virkelig alt går i orden den dagen jeg skal gifte meg. Vet jo ikke så mye om humanistisk vielse, men får jo vite mye her etterhvert da :smile:

Både jeg og samboer snakker om bryllup, men han må fri først ;) Vi har vært sammen i snart tre år, jeg er i begynnelsen av tjue-årene og han er i midten av tjue-årene. Kjenner at jeg er klar for et steg videre nå, jeg er 100% sikker på at han er den rette. Jeg vet at han føler det samme, men tror han synes det er vanskelig dette med å fri. Hvordan var ditt frieri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jo humanistisk vielse, og det var fantastisk. Vigsleren var veldig flink og skapte en fin ramme rundt det hele. Tror det er skjelden de varer så lenge som 40-50 min, tror vår varte ca 20-25, men det varierer litt med hvilke innslag man har og sånn da..

Tror det er standard med:

Inngang

Tale til ekteparet på ca 10 min

Ekteskapsinngåelse med evt ringbytte (2-3 min)

Evt signering av papirer (vi gjorde dette etter selve vielsen)

I tillegg kommer evt kunstenriske innslag dere måtte ønske.

Vet at ikke alle vigslere er like strenge på dette med religøse sanger, så lenge det ikke er en klar salme el liknende. Vår var ikke det, og vi kunne fint ha hatt morning has broken som sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det hørtes jo ut som en fin måte å inngå ekteskap på :):jepp:

jeg har kun vært i humanistisk konfirmasjon en gang til min lillesøster, men der fikk jeg ikke noe got inntrykk av den måten å ha en sermoni på... jeg syns det ble mye rot og tull og ingenting "fungerte" helt.. flere i familien min som jeg pratet med etterpå syns også det.. så jeg var veldig spent på hvordan de utførte vielser :) men det hørtes jo mye bedre ut enn den konfirmasjonen jeg var i :fnise:

(vil ikke provosere med det jeg sier... var kansje bare en uheldig sermoni)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner at du blir litt nervøs og stressa når du møter en sånn "men det er jo så lenge til"-holdning. De forstår vel kanskje ikke hvor viktig det er når det ikke er dem selv... Bryllup må planlegges lenge i forveien mener nå jeg, så jeg håper virkelig alt går i orden den dagen jeg skal gifte meg. Vet jo ikke så mye om humanistisk vielse, men får jo vite mye her etterhvert da :smile:

Både jeg og samboer snakker om bryllup, men han må fri først ;) Vi har vært sammen i snart tre år, jeg er i begynnelsen av tjue-årene og han er i midten av tjue-årene. Kjenner at jeg er klar for et steg videre nå, jeg er 100% sikker på at han er den rette. Jeg vet at han føler det samme, men tror han synes det er vanskelig dette med å fri. Hvordan var ditt frieri?

Hei, sorry sent svar! Har det så travelt om dagene at dagboken min blir litt glemt stakkar...

Ja, jeg synes også akkurat det var litt dumt... men det er så og si sikkert at vi får den datoen da, de vil bare ikke garantere det.

Gøy med flere på min alder her, er jo faktisk endel bruder på min alder, hadde nesten ikke trodd det, har inntrykk av at "alle" som gifter seg i dag er over 25 i allefall :P

Vel... første gangen han spurte om vi skulle gifte oss var når vi bare hadde vært sammen 3-4 mnd, og jeg tror ikke det var så veldig planlagt, var en ganske vanlig kveld hjemme hos han, men jeg var bare 17, så jeg var litt sånn "joda, men vi får nå vente og se"... var egentlig sikker allerede da, men tror mamma hadde falt av stolen om jeg ble ringforlovet når jeg var 17 :P

Vi flyttet sammen litt før jeg ble 19, og så rundt jul 2005 begynte vi å snakke mye om å gifte oss etc, og valentinsdagen 2006 foreslo samboeren min at vi skulle forlove oss i praha (vi hadde allerede bestilt tur dit i påsken). Jeg ble kjempeglad, og dagen etter dro vi og kjøpte ringer. Så ringforlovet vi oss på hotellrommet og feiret på prahas fineste restaurant :) og gikk tur i måneskinnet etterpå :)

Det "må" jo ikke være et frieri av sorten hvor han går ned på kne midt på en restaurant med 10 røde roser, hvis samboeren din er litt sjenert eller synes det blir litt pompøst... Hvordan et frieri skal være er helt opp til han/dere ;) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jo humanistisk vielse, og det var fantastisk. Vigsleren var veldig flink og skapte en fin ramme rundt det hele. Tror det er skjelden de varer så lenge som 40-50 min, tror vår varte ca 20-25, men det varierer litt med hvilke innslag man har og sånn da..

Tror det er standard med:

Inngang

Tale til ekteparet på ca 10 min

Ekteskapsinngåelse med evt ringbytte (2-3 min)

Evt signering av papirer (vi gjorde dette etter selve vielsen)

I tillegg kommer evt kunstenriske innslag dere måtte ønske.

Vet at ikke alle vigslere er like strenge på dette med religøse sanger, så lenge det ikke er en klar salme el liknende. Vår var ikke det, og vi kunne fint ha hatt morning has broken som sang.

OK, jeg trodde det varte litt lengre, men har hvertfall beregnet nok tid da :P

Vet ikke helt hvordan selve vielsen blir før til høsten, men kjekt å kunne bestemme ganske fritt selv :) Gleeeder meg :) Tror vielsen vår blir fin også, selv om er litt spent på å møte vigsleren, har jo litt å si om man kommer overens med den personen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hørtes jo ut som en fin måte å inngå ekteskap på :):jepp:

jeg har kun vært i humanistisk konfirmasjon en gang til min lillesøster, men der fikk jeg ikke noe got inntrykk av den måten å ha en sermoni på... jeg syns det ble mye rot og tull og ingenting "fungerte" helt.. flere i familien min som jeg pratet med etterpå syns også det.. så jeg var veldig spent på hvordan de utførte vielser :) men det hørtes jo mye bedre ut enn den konfirmasjonen jeg var i :fnise:

(vil ikke provosere med det jeg sier... var kansje bare en uheldig sermoni)

Jeg har som sagt ikke vært i humanistisk vielse selv, så jeg er også litt spent på om det blir fint, men har heldigvis hørt om flere som er veldig fornøyde, blant annet her inne på KG. Har også hørt om flere (f eks familie til brudeparet) som var skeptisk til humanistisk vielse på forhånd og var overrasket over hvor fint det var... så håper vi blir like fornøyde :)

Vet ikke hvor du opplevde denne seremonien, men jeg har vært i to konfirmasjoner i regi HEF, og har synes begge var flotte (Bergen). Men det er jo mulig det varierer litt med steder og personene som arrangerer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk tiden har gått fort i det siste, begynner å nærme seg bare ett år igjen og ett år siden jeg begynte å skrive dagbok... vet ikke hvorfor, men har en følelse av at tiden går fortere når det er under ett år igjen...

Nå er det bare noen uker igjen til jeg skal prøve brudekjole for første gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk tiden har gått fort i det siste, begynner å nærme seg bare ett år igjen og ett år siden jeg begynte å skrive dagbok... vet ikke hvorfor, men har en følelse av at tiden går fortere når det er under ett år igjen...

Vi forlovet oss sommeren 06.. og ja det går mye fortere nå... tiden før 08 var treeeeeeeeeeeig!! :jepp: men siden nyttår har tickeren flydd av gårde og nå er det under 3 mnd igjen, og jeg skjønner ikke åssen jeg skal få tid til at jeg har planlagt!!!

men så gøy a gitt.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *englefjes*

Ååååå, du kan glede deg til kjoleprøving :-D

Er så utrolig gøy det :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååååå, du kan glede deg til kjoleprøving :-D

Er så utrolig gøy det :-D

Ja, det gjør jeg :) Både mine to forlovere, min søster, mamma og mormor vil være med da... så har hvertfall nok hjelpere :P Bare det ikke blir for mange meninger også, hehe... Er jo jeg som bestemmer til syvende og sist, men kommer til å ha litt å si hva de synes... tror vi skal gå rundt 30. april :) Da er jo du kone allerede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... sitter å skal gjøre ferdig hjemmeeksamen og så ringte svigerfar og sa at kjærestens morfar er død. Det var ventet da, han har blitt mer og mer redusert den tiden vi har vært sammen (demens). Men er jo trist likevel, spesielt for kjæresten. Jeg har jo egentlig aldri kjent han som den han var, men synes det er trist likevel...

Nå må jeg bare prøve å få unna hjemmeeksamen som skal leveres i morgen. Kjæresten har dratt bort til familien, har dårlig samvittighet for at jeg ikke kan være med han nå, men han skjønner at det er viktig at jeg får levert hjemmeeksamen da... men blir nok en trist kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så trist :klemmer: Skjønner deg godt. Det er jo viktig å få gjort det man må med eksamen, men likevel utrolig lett å få skyldfølelse og vite at man ikke kan gi ens kjære en klem og være der for han.. Fæl situasjon det der.. håper det går bra med din hjemmeeksamen, lykke lykke til :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Huff så trist :klemmer: Skjønner deg godt. Det er jo viktig å få gjort det man må med eksamen, men likevel utrolig lett å få skyldfølelse og vite at man ikke kan gi ens kjære en klem og være der for han.. Fæl situasjon det der.. håper det går bra med din hjemmeeksamen, lykke lykke til :kose:

Takk skal du ha Tassie :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, selv om det er en utrolig kjip situasjon. Sånn er det bare noen ganger. Håper alt er bra med dere ellers :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff da.. så trist :tristbla:

Det er så vanskelig i sånne situasjoner bestandig.

Håper du/dere får en fin helg uansett :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...