Gå til innhold

Til dere som har to katter

Fremhevede innlegg

Gjest DyneTryne
Skrevet

Var oppe og betalte for lillepus på dyrebeskyttelsen i går, og sa at det var vanskelig å velge for jeg falt så for han her:

http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.n...er/RSCN2345.jpg

også. Det er broren til han jeg skal ha. Så sa de at om folk er borte på dagtid saå er det best å ha to så ikke lille blir ensom på dagen, og det er bra med en lekekamerat, og dobbelt så mye kos.

Men å kommer problemet; det var jo det at jeg bor her hjemme til jeg mest sannsynlig får meg jobb og flytter ut i høst. Det var litt vanskelig å overtale til at jeg kunne ha den ene, og de mener at det vil være dobbelt så dyrt og dobbelt så stress.

Så hva sier dere om dette, dere som har/har hatt to puser? Er det veldig mye dyrere, og mye stress?

Jeg sa forresten selv at jeg ville betale for den, pluss kastrering og øremerking og alt det der. Da foreldrene mine bestemte meg for et ja, ville plutselig de betale for alle utgiftene. Vil det ikke da være et fint argument å si jeg vil betale halvparten? Det er jo også forresten rabatt hos dyrlegene hvis jeg tar med kontrakten til dem, og det hjelper jo en del.

Så, topuseiere; stress og dyrt? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Frøken Titt
Skrevet (endret)

Jeg har ikke to katter, men har mye omgang med ei som for ikke så lenge siden fikk seg to katter.

Hun sier, og det virker som om at det er mindre stress når man har to katter.

Man slipper å leke så mye med den andre katten for eksmpel, fordi som regel blir kattene så opptatt av hverandre.

Det opplevde hun i allefall.

Det er jo det å venne dem til hverandre, men sånt gjør man jo på et par dager.

Så, hun jeg kjenner har det fint stressmessig. De leker og koser jo med hverandre.

Det blir jo dobbelt så dyrt da. Dobbel mat, dobbel kattesand og sånn. :)

Grattis med snart ny og nydelig pus i hus. Må si fra når hun kommer. Gøy å høre om hvordan det går og sånn :sjenert:

Det var det lille jeg hadde å bidra med.

Endret av Frøken Titt
Gjest DyneTryne
Skrevet

Tilvenning blir jo ikke så vanskelig siden de har vært sammen hver dag siden de ble født :) Da blir det kanskje ikke så mye slossing heller fram til kastreringen? Dobbelt så mye mat klarer jeg å fikse, om jeg bare spleiser med foreldrene mine, eventuelt vi betaler annenhver gang fram til jeg får jobb eller disse her jobbklubb-greiene.

Jeg blir jo ikke sint hvis jeg ikke får to stykker og lager sirkus ut av det, noe jeg er redd de kommer til å tro her nå og setter seg i forsvarsposisjon og sier tvert NEI, jeg tenker bare på at det er bedre for dem å ha selskap, kanskje ikke så ille for dem å bli tatt fra mammaen siden de har hverandre, og jeg er så utrolig glad i katter at jeg ikke kommer til å sette den ene høyere enn den andre.

Takk for grattisen :) Nå trenger jeg et lykke til for å skru på min beste overtalelsesevne!

Skrevet

Jeg har to innekatter. Den eldste var tre år da kattungen kom i hus. Skaffet en katt til pga den andre begynte og virka deppa og daff. Er jo inne hele dagen. Ble som å få en ny katt. Full rulle hele tiden for det meste. Det er jo dyrere, men får rabatt hos dyrlegen. I begynnelsen satt den eldste og freste og knurra men gikk over etter noen dager. Nå er de perlevenner. Merker at det går mye mer kattesand og mat. Men det er verdt det så lenge begge har det bra. Begge røyter mye nå om sommeren så jeg må fram med støvsugeren ganske så ofte. Har du muligheten ville jeghatt to katter.

Er godt og komme hjem fra jobb og blir møtt av to malende katter. Da lurer jeg jo på hva i alle dager har dere gjort i dag :Hehe:

Skrevet

Jeg har to puseluser, og opplever absolutt ikke mer stress med to enn med en. De har masse selskap i hverandre (selv om de ikke er bestiser) og når de er to får ikke jeg så dårlig samvittighet når de er alene hjemme.

Det blir så klart litt dyrere med mat og kattesand og veterinærutgifter, og det blir en hel del mer røyting fra to katter (spesielt siden busta gjerne fyker når de leker/slåss).

Gratulerer med pus! :)

Gjest Frøken Titt
Skrevet (endret)

Ahaaa.. ja de hadde vært sammen ja. Å lese ordentlig er en fint ting. :sjenert:

Tror det bare vil være bra stort sett jeg, da. De har jo som du sier, selskap i hverandre da og mye og kosetiden osv går sikkert med til hverandre? Sånn er det hos hun jeg kjenner som har to katter.

Løkke te. Gøy. :danse:

Endret av Frøken Titt
Skrevet

Jeg har to pusekatter som også er søsken og de har alltid vært sammen. Kan egentlig ikke si mye annet enn det som allerede er sagt her, om at det ikke innebærer mer stress med to katter enn med en.

Jeg vil iallfall aldri mer bare ha bare én katt, når jeg ser hvor mye glede mine har av hverandre. De er inne hele dagen mens jeg og mannen er på jobb, og når jeg vet de har hverandre har jeg ikke så dårlig samvitighet for det. De koser seg jo sammen, leker, spiser sammen og vasker hverandre. De har også nytte av hverandre når de er ute. Kommer det en slem nabokatt er det tryggere for dem at de er to som kan jage den sammen. :ler:

Litt dyrere blir det jo, men jeg synes det er bagateller. Det er så absolutt verd det.

Gratulerer så masse med ny(e) pusekatt(er)! :-D

Gjest DyneTryne
Skrevet

Takk for svar dere :) De sitter nede og diskuterer nå.. mamma sa at i går var det absolutt nei, men etter at jeg kom med alle mulige argumenter, vurderte hun det nå. Hun ville ikke svare ja med en gang, men overså ikke argumentene osv osv. Håper de svarer ja! :-D

Kom bare til å tenke på lillepusen til ei venninne, hun løper fram og tilbake hver eneste dag, knuser blomsterpotter og gjør alle stressa. Nå har en kompis og jeg passa henne i litt over en uke, og det er ikke samme katten jo! Kosen og rolig, og så klart litt leken avogtil.

Jeg tror det er fordi hun har selskap i storepusen der, hjemme hos eieren har hun selskap ca 1 time hver dag :( Nesten så jeg håper hun ikke kommer og henter pus igjen, nå som den ser så lykkelig ut!

Gjest Ballerina
Skrevet

Vi har inntil nylig hatt fire katter... og skal snart få en ny nr. 4 :) Jeg synes det er bedre å ha flere (hvis man har plassen som trengs) for hvis man bare har én blir den lett ensom... så jeg ville hatt to katter, det blir ikke så mye dyrere i lengden. De spiser jo bare tørrfôr (våre får sånn annen mat i helgene, men tørrmat er bedre for våre katters mager) så dyrt blir det ikke!!! :)

Gjest DyneTryne
Skrevet

Ja, de har jo 2 etasjer og et stort hus å boltre seg i foreløpig, og en stor hage bak huset :)

Snakker om tørrfor ja, hvor lenge skal de gå på kattungefor?

Og jeg leste et sted at de skal være inne til de er 6 måneder og kastrerte? Dette var litt lenge synes jeg, eller husker jeg bare feil?

Gjest Peachbud
Skrevet

Til dere som argumenterer med lekekamerat: Er det sikkert at de kommer godt ut av det med hverandre, og vil leke med hverandre da?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har 3 katter å jeg sier aldri mer,

Skrevet

Det er anbefalt at de går på kattungefôr til de er ca ett år gamle. Det er riktig at man bør holde kattungene inne i ca 6 mnd - det tar tid før de får utviklet stedsansen sin.

Ang lekekamerater: Man kan jo aldri være helt sikker, og med mine tok det lang tid før de slo seg til ro med hverandre. Men det går stort sett bra (særlig når de er kastrerte/steriliserte) og disse to som DyneTryne vil ta til seg er jo søsken. Da skulle det nok gå bra :)

Gjest DyneTryne
Skrevet
Til dere som argumenterer med lekekamerat: Er det sikkert at de kommer godt ut av det med hverandre, og vil leke med hverandre da?

Jeg skal spørre dem som oppbevarer pusene om disse to har det greit sammen en dag jeg drar og besøker og kikker på dem :)

Det er anbefalt at de går på kattungefôr til de er ca ett år gamle. Det er riktig at man bør holde kattungene inne i ca 6 mnd - det tar tid før de får utviklet stedsansen sin.

Ang lekekamerater: Man kan jo aldri være helt sikker, og med mine tok det lang tid før de slo seg til ro med hverandre. Men det går stort sett bra (særlig når de er kastrerte/steriliserte) og disse to som DyneTryne vil ta til seg er jo søsken. Da skulle det nok gå bra :)

Ah ok, da må jeg og alle dem jeg kjenner ha vært rimelig grønne :) (ikke sarkasme, bare en sannhet hehe)

6 måneder skal gå greit, og da er det jo ekstra greit hvis jeg får to.. De er vel ca 3 måneder gamle når jeg får dem (skriver dem fordi jeg er nesten sikker :tunge1: ) og da er det jo bare tre måneder.. eller menes det 6 måneder her i huset? Og hvis jeg flytter ut før neste år, blir det da 6 nye måneder? Jaja, vi klarer det uansett :)

Skrevet

Så lenge kattene er søsken (og helst av samme kjønn, men det spiller egentlig ikke så stor rolle) så kommer de helt sikkert til å ha mye glede av hverandre og gå godt overens.

:)

Begge kattene du har sett deg ut et nyyydelige! Håper mammaen din går med på det.

(Og ja, kattunger kan være høyt og lavt, så forbered deg på mye liv!)

Gjest DyneTryne
Skrevet

Da blir det to puser :-D

Mye liv er bare morsomt, så lenge jeg passer på at ikke ting knuser og det blir fullstendig kaos :)

Var redd for at jeg kom til å få problemer med å velge mellom disse to, så dette var jo faktisk helt ypperlig :-D

Jeg skal bort og besøke dem i 7-tida i dag forresten :) Håper jeg ikke faller for alle de andre 5 kattungene..

Gjest DyneTryne
Skrevet

Takk :-D Jeg er kjempeglad nå! Litt ubehagelig å ringe dama som passa dem, jeg hadde ikke navnet hennes og måtte bare stresse fram "øh det er du som har kattene for dyrebeskyttelsen?" tror hun trodde jeg var telefonselger først, siden jeg er vant til å presentere meg på telefonsalg-vis :-P

Håper jeg kjenner igjen mine da, den lyse er jo grei nok, men lille svarte har jo ei prikk lik søster..

Åh, vi skal få det så fint sammen vi tre!

:hjerte: Puser!

Skrevet

Gratulerer med to nydelige pusekatter :) Jeg tipper du får det bare supert med de. Spesielt siden de er søsken, og du har sett at de leker fint sammen. Vi tok til oss to pusesøstrer for 1 år siden, og de har bare gitt oss gleder (for jeg har fortrengt det de har knust og gardinene mine som er opprevet :ler: ). Men de har så enormt glede av hverandre hele tiden. De sover sammen, vasker hverandre, leker og passer på hverandre. De er innekatter, men har 3 etasjer å boltre seg på. :)

Skrevet

To katter er bare så mye bedre enn en.. De passer liksom på hverandre og det hjelper veldig angående leking o.s.v. Akkurat nå er de jo i stadiet hvor de bare sover hele dagen (10 måneder).

Men det blir nok dobbelt med avgifter, men det blir noen ganger billigere hos dyrlegen når du har to, dessuten kommer du sikkert til og kjøpe større sekker med mat som da også gjør det litt billigere kanskje.. Men så er de jo mye bedre med to da :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...