Gå til innhold

Migrene


Fremhevede innlegg

Gjest bente85
Skrevet
Du burde spørre legen din om henvisning til en nevrolog.Han kan sende deg videre til MR OG EEG (ikke EKG ;) )

Jeg fikk blodtrykkstabletter da jeg var plaget med migrene, dette hjalp.

Mener jeg har vært hos nevrolig.

Mulig jeg glemte å skrive det.

Tror dem satte på noe på hodet mitt..

Kanskje det var EEG.

Videoannonse
Annonse
Gjest bente85
Skrevet
Beklager det med EKG - jeg skjønte noe var galt men ikke hva.

Du MÅ få gjort dette trådstarter for å utelukke andre ting. Det er ikke vanlig at migrene ALLTID forekommer på samme side.

Etter hva jeg har lest, har jeg hørt at migrene kommer alltid på en side av pannen.

Mulig det er ulikt hos forskjellige pasienter, men hos meg er det hver gang på høyre side.

Gjest bente85
Skrevet

Jeg har merket at støy kan utløse migrene hos meg, men også det at jeg har spist dårlig en dag.

Skrevet

Min samboer bruker hjertemedisin mot migrene, faktisk. Og han er svært lite plaget.

Husk også at Paralgin Forte gjør migrenen verre! Min samboer fikk det før en lege gjorde han oppmerksom på at PF forverrer migrene.

Ellers er det viktig å spise riktig/nok, få nok søvn og mosjon.

Gjest Blondie65
Skrevet
Etter hva jeg har lest, har jeg hørt at migrene kommer alltid på en side av pannen.

Mulig det er ulikt hos forskjellige pasienter, men hos meg er det hver gang på høyre side.

Nei det er ikke riktig.

Hodepine kan skyldes utrolig mange forskjellige ting, alt fra stressrelaterte årsaker, synsproblemer etc.

Forløperen for migrene er at blodkarene utvider seg og når de trekker seg sammen igjen er det vi får den h... vonde smerten fordi det blir for trangt.

Dersom dette oppstår på samme siden hver eneste gang skyldes det en feil på den siden av hodet, og det kan skyldes mange forskjellige årsaker som i mange fall kan være mer alvorlige lidelser. Det er derfor det alltid skal undersøkes.

Det kan også være at du har fått diagnosen migrene etter EEG (masse "tyggis" med ledning på festet til skalpen, deretter blinkende lys og annet "dritt" for å fremprovosere migrenen/sjekke hjerneaktiviteten så de kan se om det er noe ekkelskap inni der).

Min migrene kommer nesten alltid ensidig, men veksler fra side til side. De som har fått fastslått hvilke matsorter de ikke tåler er heldig, så heldig er ikke jeg. Dvs. visse typer rødvin (tunge, full av garvesyre), whisky og Hansaøl tåler jeg ikke. Utover det er det relatert til luftkvalitet og til en viss grad stress, men jeg har dessverre ikke funnet noen 100% sammenheng her. Noen ganger våkner jeg med migrene og da vet jeg at den dagen mest sannsynlig er fullstendig ødelagt, og kan egentlig avlyse det meste da.

Noen ganger begynner migrenen som vondt i hodet og fortsetter til migrene. Bakrus og tømmermenn går alltid over til migrene.

Skrevet

Jeg hadde mye vondt i hodet som barn, og det forværret seg igjennom ungdomstiden. Etterhvert fant vi ut at jeg gnisser tenner så kraftig på natten at det var det som utløste det.

Dette har vært et stort problem for meg, både med hensyn til hodepine og tennene. Når jeg fikk biteskinne bedret det seg betraktelig. Men av ulike grunner kunne jeg ikke bruke biteskinna hver natt, og det forværret seg igjen.

Nå har jeg gått til fysioterapaut i en mnd, der har jeg både fått behandling og øvelser å jobbe videre med. I tillegg skal jeg prøve med akupunktur og ser frem mot det!

Gjest bente85
Skrevet
Min samboer bruker hjertemedisin mot migrene, faktisk. Og han er svært lite plaget.

Husk også at Paralgin Forte gjør migrenen verre! Min samboer fikk det før en lege gjorde han oppmerksom på at PF forverrer migrene.

Ellers er det viktig å spise riktig/nok, få nok søvn og mosjon.

Ok, men da vet jeg det. :)

Spiser ikke paralgin forte jeg da, har knapt gjort det i mitt liv.

Gjest bente85
Skrevet
Nei det er ikke riktig.

Hodepine kan skyldes utrolig mange forskjellige ting, alt fra stressrelaterte årsaker, synsproblemer etc.

Forløperen for migrene er at blodkarene utvider seg og når de trekker seg sammen igjen er det vi får den h... vonde smerten fordi det blir for trangt.

Dersom dette oppstår på samme siden hver eneste gang skyldes det en feil på den siden av hodet, og det kan skyldes mange forskjellige årsaker som i mange fall kan være mer alvorlige lidelser. Det er derfor det alltid skal undersøkes.

Det kan også være at du har fått diagnosen migrene etter EEG (masse "tyggis" med ledning på festet til skalpen, deretter blinkende lys og annet "dritt" for å fremprovosere migrenen/sjekke hjerneaktiviteten så de kan se om det er noe ekkelskap inni der).

Min migrene kommer nesten alltid ensidig, men veksler fra side til side. De som har fått fastslått hvilke matsorter de ikke tåler er heldig, så heldig er ikke jeg. Dvs. visse typer rødvin (tunge, full av garvesyre), whisky og Hansaøl tåler jeg ikke. Utover det er det relatert til luftkvalitet og til en viss grad stress, men jeg har dessverre ikke funnet noen 100% sammenheng her. Noen ganger våkner jeg med migrene og da vet jeg at den dagen mest sannsynlig er fullstendig ødelagt, og kan egentlig avlyse det meste da.

Noen ganger begynner migrenen som vondt i hodet og fortsetter til migrene. Bakrus og tømmermenn går alltid over til migrene.

Ja, jeg vet at migrene kan skyldes mange ting.

Og dessuten, det er da folk som har sagt det at migrene kan oppstå på en side av hodet og ikke hele hodet.

Men uansett, legen har sagt at ut fra det legen har sagt og konkludert med, så har jeg migrene.

Dette var det en fastlege som jeg hadde som sa, ikke nevrologen.

Nevrologen mente jeg hadde stresshodepine.

Synes jeg har lest at de som har stresshodepine, har vondt i hele hodet.

Jeg vet jo det at det er blodårene i hodet som trekker seg sammen for så å utvide seg, og det gir veldig kraftig smerte.

Ja, jeg vet.

Og da når jeg sier at dette skjer på hver side hver gang, så trenger det vel ikke være noe galt for det?

Hadde det vært noe galt, ville vel legen min ha gjort noe med dette for lengst.

Mer undersøkelser osv.

Jeg har også opplevd synsforstyrrelser, hvor migrene har kommet etterpå.

Skrevet

jeg hadde migrene da jeg var yngre. har heldigvis vokst det av meg.

mamma hadde/har det også. hun ble betydelig bedre da hun begynte på blodtrykksmedisin. kanskje du har for høyt/lavt blodtrykk?

håper du finner en måte å kurere migrenen på. vet hvor forferdelig det er.

Gjest bente85
Skrevet
jeg hadde migrene da jeg var yngre. har heldigvis vokst det av meg.

mamma hadde/har det også. hun ble betydelig bedre da hun begynte på blodtrykksmedisin. kanskje du har for høyt/lavt blodtrykk?

håper du finner en måte å kurere migrenen på. vet hvor forferdelig det er.

Nei, jeg har ikke det.

Jeg bruker migrenemedisinen maxalt, og den funker fint for meg! :)

Gjest bente85
Skrevet

Håper bare at de ikke skal gå tilbake til sånn som det var før, veldig ille.

Ofte migrene og sånn.

Det går bedre nå, sjelden migrene.

Kan gå mnd mellom hver gang.

Gjest Blondie65
Skrevet
Og da når jeg sier at dette skjer på hver side hver gang, så trenger det vel ikke være noe galt for det?

Hadde det vært noe galt, ville vel legen min ha gjort noe med dette for lengst.

Mer undersøkelser osv.

Jeg har også opplevd synsforstyrrelser, hvor migrene har kommet etterpå.

Neida det trenger ikke være noe galt - og så lenge du allerede har tatt EEG så er det jo undersøkt.

Var bare din uttalelse om at migrene alltid forekom på samme siden jeg reagerte på.

Jeg har synsforstyrrelser (synet blir uklart, ser dobbelt) samt tannverk i en bestemt fortann før jeg får migrene. Verken går ikke over før migrenen forsvinner. De tre tingene jeg synes er verst er hodepine, kvalme og tannverk og det er bare en ting som topper det og det er alt på en gang (heldigvis - bank i bordet og alt det der - hittil har jeg ikke hatt øreverk relatert til migrene, det blir vel det neste ...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...