Gå til innhold

Å utsette mensen

Fremhevede innlegg

Gjest Fast bruker
Skrevet

Jeg bruker p-piller som er 21 på brettet og en pillefri uke. Hvordan kan jeg utsette mensen da? Jeg er nemlig helt grønn på området. Finnes det andre måter å utsette mensen på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg bruker p-piller som er 21 på brettet og en pillefri uke. Hvordan kan jeg utsette mensen da? Jeg er nemlig helt grønn på området. Finnes det andre måter å utsette mensen på?

Du bare begynner på nytt brett rett etter å ha tatt den siste pillen på det forrige brettet, uten å ta en ukes pause. Det gjør jeg. Jeg utsetter mensen ganske ofte (pleier å ha mensen ca en gang per pakke med tre brett), og har ikke tatt skade av det, heller. Tror ikke det finnes så mange andre måter å utsette mensen på.

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Gjest Gjest
Skrevet

Og så er det en annen metode for tofasepiller.

Skrevet
Hvis du bruker trefasepiller, kan du bare bruke de siste pillene på brettet til å utsette med og da må du kaste resten. Hvis du bruker monofasepiller kan du gjøre som branna sa :)

Du kan bruke metoden "begynn på nytt brett med den gang" med trefasepiller. Det funket hvertfall kjempefint på meg med Trionetta, nå bruker jeg samme metode på Loette (monofase).

Skrevet

... og forresten, så står det nok i pakkningsvedlegget du fikk med pillene... ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du tenker på å utsette mensen i forbindelse med en eller annen større anledning (bryllup, ikke sett kjæresten på 2 måneder etc) kan det være lurt om du har testet ut dette tidligere og vet hvordan kroppen reagerer. Jeg bruker monofase-piller og har prøvd dette én gang, når jeg skulle på ferie. I stedet for å utsette mensen endte jeg opp med 3 uker med småblødninger... For lite til å kunne bruke tampong, for mye til at kjæresten ville ta i meg... :sur:

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Gjest P-pille veteran :)
Skrevet

Du bør ikke hoppe over mensen ved å bare hoppe over den pillefrie uka og begynne på et nytt brett med trefasepiller. Du kan få eggløsning og mellomblødninger og du kan risikere å bli gravid, og anbefales ikke. Det du skal gjøre med trefasepiller er å ta de pillene på neste brett som er av samme farge som de siste du tok på forrige brett. Resten av brettet må du kaste. Dette er fordi de første pillene på brettet inneholder mindre hormoner enn de siste.

Gjest P-pille veteran :)
Skrevet

Hvis du bruker monofasepiller kan du såklart bare hoppe over pillefri uke og begynne på nytt brett :)

Gjest Gjest
Skrevet
Du bør ikke hoppe over mensen ved å bare hoppe over den pillefrie uka og begynne på et nytt brett med trefasepiller. Du kan få eggløsning og mellomblødninger og du kan risikere å bli gravid, og anbefales ikke.

Hvor har du dette fra da?

Jeg har lest at det er greit å begynne rett på nytt brett, man kan få mensen, men blir ikke fruktbar likevel. Dette var skrevet av en lege.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke med trefasepiller! Det står i både pasienthåndboka og felleskatalogen og "overalt" ellers hvor folk blir gitt råd om hvordan man skal utsette mensen, både fra sykepleiere, leger, apotek og andre.

Prøv google så får du se. Jeg blir helt sjokkert over hvor lite folk vet om p-piller, ikke rart folk blir gravide.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg har funnet dette om å utsette mens med trefasepiller:

Trifase-piller (sekvenspiller):

-"Trinordiol" og "Trionetta", 21- og 28-pillers brett: Det er bare de gule pillene som kan brukes til å utsette mensen. Når du har tatt den siste gule pillen på et brett, begynner du rett på den første gule tabletten på neste brett. Ta en gul pille hver dag så lenge du trenger å utsette mensen. Resten av brettet kastes. Deretter tar du en pillefri uke (da kommer også en menstruasjonsblødning) og fortsetter som vanlig på begynnelsen av et nytt brett.

-"Synfase", 21- og 28-pillers brett: Det er bare de hvite (midterste) pillene som kan brukes til å utsette mensen. Når du har tatt den siste hvite pillen på et brett, kaster du resten av brettet. Deretter begynner du rett på den første hvite tabletten på neste brett. Ta en hvit pille hver dag, så lenge du trenger å utsette mensen. Deretter tar du en pillefri uke (da kommer også en menstruasjonsblødning) og fortsetter som vanlig på begynnelsen av et nytt brett.

Men, om man ikke utsetter på denne måten, men i stedet hopper rett på nytt brett uten pause (eller hopper over sukkerpillene) betyr det ikke at man kan bli gravid, det betyr bare at man kan risikere å få en blødning når som helst. For enkelte går det fint å utsette på denne måten også.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har spurt en lege om dette og her er svaret jeg fikk:

Man tar det første brette som vanlig. Den uken man skal beygynne på sukkerpillene , hopper man over på et nytt brett..

Men begynner ikke da på de første pillene, men på den siste pillen, hvis du forstår hva jeg mener..

Dette var for å unngå mellomblødninger, og for at p-pillene skulle virke som på vanlig måte. Om du begyner på noen andre plasser, feks, helt fra begynnelsen, vil ikke pillene virke på vanlig måte, og da bør du bruke en annen prvensjon ut brettet.

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke med trefasepiller! Det står i både pasienthåndboka og felleskatalogen og "overalt" ellers hvor folk blir gitt råd om hvordan man skal utsette mensen, både fra sykepleiere, leger, apotek og andre.

Prøv google så får du se. Jeg blir helt sjokkert over hvor lite folk vet om p-piller, ikke rart folk blir gravide.

Jeg sa ikke at dette er riktig måte å utsette mensen på, jeg sa bare at en ikke vil få eggeløsning og bli gravid om en gjør dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sa at man kan få eggløsning om man gjør det sånn, og man kan få mellomblødninger..

• 2 uker senere...
Skrevet

dere som har fått mellomblødninger under "ekstrabrettet" dere tar for å utsette mensen(21-pillersbrett microgynon f.eks) , er disse blødningene kraftige? Jeg lurer på å utsette mensen en mnd nå fordi jeg skal på festival, og mensen vil bare kanskje bli ferdig til jeg skal dit. Men etterpå skal jeg på sydenferie, og da er det jo dumt om det kommer mellomblødninger fordi jeg har utsatt mensen.. Har aldri utsatt før. Fikk ingen mellomblødninger når jeg begynte på pillene (og ingen andre bivirkninger heller), kan dette bety at jeg har mindre sjanser for mellomblødninger ved utsettelse?

Huff det ble rotete, men håper noen kan svare! Må enten begynne på nytt brett i morra eller ta pause...

Gjest Gjest
Skrevet

Min erfaring er at mellomblødninger som regel kommer hvis en utsetter flere ganger, altså kom de på 3. brettet hos meg før når jeg brukte en annen type p-piller. Mellomblødningene bruker ikke åvære store hos meg heller.

Skrevet
Min erfaring er at mellomblødninger som regel kommer hvis en utsetter flere ganger, altså kom de på 3. brettet hos meg før når jeg brukte en annen type p-piller. Mellomblødningene bruker ikke åvære store hos meg heller.

Samme her, og jeg går på Microgynon. Jeg kan fint ta 3-4 brett sammenhengende, men så får jeg småblødninger som varer helt til jeg kutter ut pillene og tar en ukes pause slik at jeg får en skikkelig blødning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...