Gå til innhold

Lyst på katt


Akila

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg har lyst på en katt..

Har jo noen ønsker om den.

-liten

-sosial

-kosete

Og hva er best av hann katt eller hunn katt? )de blir sterilisert/kastrert uansett)

De er så fine de ragdoll og hellig birma , men så mye penger da :forvirret:

h*n vil ha muligheten til å være ute på dagen, men er veldig hyggelig med en katt som vil være inne også :rødme:

åå... hvordan katt har du, og hvorofr valgte du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har bare to "vanlige" katter, den ene fikk vi etter en annonse i avisen, den andre bare flyttet inn til oss her i fjor sommer en gang. Begge er hankatter og begge er nå sterilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er også bare normale katter og de er alle de tingene du sier. De er nå 10 måneder men ser ut som om de kanskje er 3-4 måneder bare.

Har egentlig ikke merket store forskjeller på hunn/hannkatt bortsett fra at hunnkatter jeg har møtt på er som oftest litt særere og mer egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første katten fikk jeg fordi ei venninne av meg hadde fått kattunger. Den andre fikk jeg fordi et kull med kattunger skulle avlives, og jeg hadde anledning til å redde en. Hadde også en tredje som jeg overtok fordi kattemoren ble påkjørt og døde da de var bittesmå, og det var enten å få noen eiere til dem eller å avlive dem.

Ang. ønskene dine - jeg forstår hvorfor du ønsker en sosial og kosete katt, men det er viktig å huske på at du ikke kan "bestille" slike kvaliteter i en katt. Den er et individ, og det er viktig å respektere den på dens premisser og ikke bli skuffet fordi den ikke lever opp til de forventninger man har om hvordan man ønsker en katt skal være.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ang. ønskene dine - jeg forstår hvorfor du ønsker en sosial og kosete katt, men det er viktig å huske på at du ikke kan "bestille" slike kvaliteter i en katt. Den er et individ, og det er viktig å respektere den på dens premisser og ikke bli skuffet fordi den ikke lever opp til de forventninger man har om hvordan man ønsker en katt skal være.

Lykke til. :)

Dette gjelder selvsagt alle dyr, man blir glad i dem for det de er, ikke skuffet over det man skulle ønske de var. Men jeg synes ikke det er underlig å på forhånd ha noen ønsker når det gjelder katten. Fordelen er at man ved å velge seg en voksen katt på forhånd kan vite litt om hvordan katten er. Når man velger en kattunge kan man ikke vite i hvilken retning den utvikler seg.

Selv har jeg en svær hannkatt, liker best store katter som er ordentlig gode å kose med. Fikk han som godt voksen, han var allerede kastrert. Han har selvsagt forandret seg siden jeg fikk han, han har nemlig blitt enda mer husvarm og en skikkelig kosegris :) Jeg ønsket meg en kosete katt som jeg kunne tilbringe mye tid sammen med. Han er menneskekjær som trenger mye oppmerksomhet, og jeg ønsker å gi ham masse tid og oppmerksomhet. Sånn sett er vi en god match ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enig med de to siste her :) Et tips kan kanskje være å skaffe en voksen katt fra omplassering - da er det lettere å si noe om personligheten dens.

Vi har selv en "vanlig" huskatt som ble født vill, men reddet inn av en slektning av samboern min. Han var ganske sky og sær som liten, men har blitt en veldig sosial og kosete pus etter hvert :) Rasekatter kan jeg ikke så mye om, men ragdoll tror jeg er ganske stor? Tror gemyttet er fint på dem, det er det vel på hellig birma også - men som alltid; de er individer og det er ikke SIKKERT katten blir superkosete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sibirkatt. Kom over rasen her på KG faktisk! :) Den ble nevnt som en allergivennlig katterase, og det har den vist seg å være. I tillegg er den utrolig vakker, har et fantastisk gemytt og god helse.

Tabris sier at man ikke kan bestille ulike kvaliteter man er ute etter, men jeg vil ihvertfall si at man langt på vei kan det når det gjelder rasekatter.

Det du bør se etter er ikke størrelsen og eksteriøret, men hvor aktiv rasen er og hvor sosial den er - fremfor alt. Bengalen er nydelig, men er fullstendig hyper å ha i hus. Orientalerne, siamesere etc er avlet frem for å være selskapskatter, men er ikke like robuste i det Norske klimaet. Men de blir enormt knyttet til eieren sin og er din beste venn.

Hellig Birma er holdt for å være veldig trivelige katter, og har bra helse. Anbefales! Og så har vi fantastiske Main Coon da - dååån, for noen katter. En kjælen liten gaupe, den ultimate katt! (Men kanskje ikke det rette hvis du egentlig vil ha en liten katt. :ler: )

Hvis du ikke vil ha rasekatt hjelper det veldig å se på gemyttet til foreldrene. Det viser seg at farens gemytt faktisk har stor betydning for ungenes arv.

Ville også vurdert å overta en voksen katt fra dyrebeskyttelsen, de har så mange nydelige - og da vet du hva du får!

En kastrert hann er vanligvis den triveligste pusen å bo sammen med, det er det ingen tvil om.

Lykke til! Kjempespennende å lete etter pus. :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fordelen er at man ved å velge seg en voksen katt på forhånd kan vite litt om hvordan katten er. Når man velger en kattunge kan man ikke vite i hvilken retning den utvikler seg.

Mne et problem man bør være oppmerksom på er at mange voksne katter ikke takler så godt å flytte. Katter er veldig territoriale og bruker mye av tiden sin på å erobre seg et eget territorium. Når de så blir flyttet på i voksen alder er det for mange ikke så lett å skulle begynne på nytt med få sitt eget territorum.

Helst bør man ikke anskaffe seg utekatt om man ikke har planer om å bli på samme sted resten av livet til katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Jeg har aldri vært et kattemenneske, men kattene har valgt meg av og til... vet dette er noe katter ofte gjør. Men det er år og dag siden jeg har hatt katt og da var det hanner. Jeg matet de ikke, men passet på de, og så bodde de plutselig hos meg istedet for hos eieren.

Jeg kan ikke mer med katter, fordi jeg er allergisk, men mine råd preller av når jeg sier at de må sterilisere kattene sine, om de ikke driver avl. Men det gjør de ikke og nå skal et som for ikke lenge siden var et garnnøste bare og så lita, ha et kull, selv om hun har fått p-piller.

Alle skylder på alle og jeg vet at de kattungene kommer til å bli avlivet, kanskje kattemor (som egentlig er for ung) får beholde en av de. Bare tanken gjør meg sinna, for jeg sa at katten måtte steriliseres, men ingen hørte på det.

Jeg trakk meg ut av diskusjonene (irl) men nå er det altså skjedd.

Vet ikke hva som skjer med kullet, men hun får vel beholde en (har hørt at katter kan telle til to, så hun vil vel sørge da) en stund.

Fikk vite det i går. Det er til å bli helt sint osv av, men jeg kan ikke gjøre noenting mer, jeg prøvde å forklare og når de ser saken som de gjorde er det lite jeg kan bidra med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha rasekatt, så dra en tur på utstiling og snakk med oppdrettere. Vil du ha en huskatt så ta kontakt med dyrebeskyttelsen, det finnes en haug med katter som venter på å få et godt hjem å bo i.

Vår første pus hentet vi hos noen som hadde fått kull på katten sin, ene og alene fordi hun var svart med hvite poter slik som sambo ville ha. Vi var du og uvitende og tok en alt for rask avgjørelse. Katten vår var bare 8uker når vi hentet henne, noe vi merker godt nå, hun er engstelig og litt spesiell noe som jeg er overbevist kommer av at hun fikset ikke å bli tatt fra moren sin s tidlig. Jeg angrer på at vi gjorde det, men jeg vet også at jeg har gitt henne ett godt hjem. Tok henne ett halvt år før hun ble trygg på oss.

Nummer kjøpte vi hos dyrebeskyttelsen, han var dumpet i skogen med søskene sine. Var så tynn og utsultet at han var så og si død. Men nå er han en "tykk" sjarmør av klasse som har ett herlig vesen! Min øyesten.. :sol:

Vårt yngste tilskudd er av rasen Maine Coon, vår mini gaupe. Jeg falt totalt for rasen etter å sett bilder og hilst på de. De er sosiale, herlige og har en meget artig "stemme". Det er vel verdens største rasekatt, kan til tider oppleves som en hund, så de er noe for seg selv!

Skaffer du deg en huskatt så får de de store, små, tynn, tykk, røde, svart, hvit, blå, tabby, skilpadde, tigre, langhåret, korthåret og tja.. i ale mulige varianter.

Kjøper du deg en rasekatt så vet man gjerne litt mer om gemytt og vesen når man kjøper. Men det som er viktig er å bruke tid på å finne en seriøs oppdretter som du føler deg vel med å kjøpe fra. Jeg endte opp med å hente min fra Danmark da jeg "falt" for en oppdretter der.

Lykke til uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner Ragdoll :) Han selv en sterilisert gutt på litt over et år nå. Mer kosete og til tider faktisk masete katt skal du lete lenge etter :) i tillegg prater rasen masse og har nydelige blå øyne. Ja den koster, men har ikke angret 1 sekund på kjøpet. Har også to huskatter, en sterilisert sær frøken på 5 år og en sterilisert mons på 2 år. Min erfaring sier at guttepusene blir mer kosne, men detter kommer mye ann på katta også:)

Vil du vite mer om Ragdoll kan du sende meg en PM!

Lykke til i din jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rampepus er av ukjent opprinnelse, veterinæren antok at han er en blanding av skogkatt og perser. Alder er også ukjent, men vi tror han nå er rundt fem år. Han satt en dag på veranden; skitten, sulten og flokete, med masse sår og rennende øyne. Etter grundig bading og klipp hos veterinær samt sårstell, antibiotika og ormkur begynte jakten på eieren. Etter ett års tid kapitulerte jeg og øremerket han. Han er stor, hypersosial og meget bestemt. Selv om han ikke er den mest "håndterbare" pusen jeg har hatt er han så absolutt den med mest personlighet. Sta som et esel, oppfinnsom som få ( spesielt når det er muligheter for å få tak i noe godt) og en skikkelig skravlekopp. Jeg skulle egentlig ikke ha mere katt, men hvem kan vel motstå en skikkelig rampepus med sjarmen skrudd på for fullt?

Mitt råd må være å ikke gå så mye etter utseende. Katter med sjel og personlighet blir vakre uansett hvordan de ser ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en exotic, en korthåret perser. Hadde perser tidligere og liker gemyttet - de passer fint som innekatter. Jeg ble veldig lei pelsstellet og valgte derfor en korthåret variant denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Jeg liker vel best norsk huskatt eller skogskatt (holdt på å skrive skogsakt nå...men det er jo også ok, var i alle fall en gang)

Katter er så forskjellige, men en vilter siameser kan bli i meste laget etter det jeg har opplevd. Persere synes jeg er for mye "sofa"... Har hørt at siamesere passer til gamle damer som strikker, men ser for meg hvordan garnet skal fly rundt i stua med gamlemor etter seg...så det må vel være en myte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

har hatt en skogskatt og en vanlig huskatt. Valgte dem fordi det var kjærlighet ved første blikk, eller hva nå enn du vil kalle det :P

Neste katt som kommer om 3 uker, har jeg adoptert fra dyrebeskyttelsen fordi:

1. Jeg vil gi den et godt hjem

2. Den er hjerteknusende nydelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt

Jeg liker best hunnkatter. Har alltid hatt hunnkatter, og jeg syns ofte hannkatter kan ha lett for å markere seg også blir de jo større på en annen måte enn hunnkattene.

Min er en Hellig Birma.

Hun tilsvarer alle dine ønsker i allefall. :sjarmor:

Hun er liten nå, ja... (kattunge, hehe), men tror ikke hun blir stor. Det er enten eller.

Veldig sosial. Hun elsker nye folk. Står i gangdøra og titter mot utgangsdøra når det ringer på. Hopper opp på ukjente og slikker dem.

Og kosete. Ja, hun er sinnsykt kosete, men det er jo typisk for rasen jeg har. Og det er jeg veldig glad for. :rødme:

Det finnes jo mange huskatter som kan være like fine da, så det er bare å lete, og du finner nok en du forelsker deg i. :)

Jeg valgte min pga fargene og p.g.a personligheten de er kjent for, selv om katter også er forskjellige.

Endret av Frøken Titt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Helst bør man ikke anskaffe seg utekatt om man ikke har planer om å bli på samme sted resten av livet til katten.

:Nikke:

Vi overtok en voksen katt fra noen som ikke kunne ha den lengre, den klarte ikke å kjempe til seg noe eget territorium her og gikk bare og snek seg rundt husveggene når den var ute. Til slutt ble hun gæren, nektet å gå ut og begynte å klatre på veggene :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Jeg har 3 katter.

Den ene er "vanlig huskatt", den andre er Skogkatt uten stamtavle, så den er vel ikke da som "ren" skogkatt å regne, den 3 er ei fin og sta frøken som er blanding av blå Siam. og noe annet.

Hun og huskatten tok jeg til meg for ellers hadde dem blitt avlivet (dyreklinikk) men Skogkatten fikk jeg av en venn av familien :)

Har bildet av 2 av dem på "galleriet" her inne

Jentesnuppa:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?aut...si&img=4617

Den ene gutteslasken "skogkatten"

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?aut...si&img=4621

De er sååå fiiine såååå :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Så valgte jeg katt fordi jeg:

Elsker å støvsuge.

Trenger noen å kose med.

Liker å bli forstyrret hele døgnet.

Aldri vil spise kylling eller fisk i fred igjen.

Synes kattesand mellom tærne er deilig.

Har for pene møbler.

Setter pris på å våkne med kjeften full av kattehår.

Har stort fang.

Aldri vil dra på ferie igjen.

Synes 10 kilos sekker med kattemat er en god investering.

Liker å bli stirret på.

Setter pris på spisse poter i nyrene eller blæra når du sover.

Liker å dele puta med en hårball.

Elsker å tørke opp oppkast fra teppet.

Liker ting som henger i gardinene.

Gjerne vil sitte oppe hele natten og vente på at katten skal komme hjem i god behold (for så å overse deg).

Synes døde mus er en fin gave.

Er villig til å innse at yndlingsmøbelet ditt ikke er ditt lenger.

Trenger noen å snakke med som ikke nødvendigvis snakker tilbake.

Ser på kattehår som krydder i maten.

Liker dyrelyder.

Setter pris på å bli skremt vettet av innimellom.

Liker doruller i små biter over hele badet.

Ikke får nok av rangleballer.

Vil studere katteromper veldig nøye.

Liker ting med null oppdragelse.

Nyter selskap på do.

Foretrekker et liv som slave.

:legrine:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest S.Teigen
Så valgte jeg katt fordi jeg:

Elsker å støvsuge.

Trenger noen å kose med.

Liker å bli forstyrret hele døgnet.

Aldri vil spise kylling eller fisk i fred igjen.

Synes kattesand mellom tærne er deilig.

Har for pene møbler.

Setter pris på å våkne med kjeften full av kattehår.

Har stort fang.

Aldri vil dra på ferie igjen.

Synes 10 kilos sekker med kattemat er en god investering.

Liker å bli stirret på.

Setter pris på spisse poter i nyrene eller blæra når du sover.

Liker å dele puta med en hårball.

Elsker å tørke opp oppkast fra teppet.

Liker ting som henger i gardinene.

Gjerne vil sitte oppe hele natten og vente på at katten skal komme hjem i god behold (for så å overse deg).

Synes døde mus er en fin gave.

Er villig til å innse at yndlingsmøbelet ditt ikke er ditt lenger.

Trenger noen å snakke med som ikke nødvendigvis snakker tilbake.

Ser på kattehår som krydder i maten.

Liker dyrelyder.

Setter pris på å bli skremt vettet av innimellom.

Liker doruller i små biter over hele badet.

Ikke får nok av rangleballer.

Vil studere katteromper veldig nøye.

Liker ting med null oppdragelse.

Nyter selskap på do.

Foretrekker et liv som slave.

:legrine:

:ler::hoho:

Jeg har katt og kjenner igjen dette med mere :katt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...