Gå til innhold

Når har jeg eggløsning,


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Når har jeg eggløsning sånn ca?

Jeg fikk mensen den 23. juni. Ble ferdig i går. Har en syklus på ca 28 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cosmic Girl
Her kan du regne ut når sånn ca du får eggløsning.

Den har jeg og prøvd å bruke. Er kjempefin!

(men dessverre funker den ikke så godt på meg som har sykluser på alt fra 26-98 dager) Men når syklusene er stabile, skal jeg absolutt bruke den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 14 dager etter mens hvis du har en stabil syklus.

Feil... (en veldig vanlig feil)

Dette gjelder bare dersom man har ca 28 dagers syklus, og ca 14 dagers lutealfase.

Men siden mange ikke er helt "skolebokeksempel", så heter det at eggløsningen kommer ca 14 dager før neste mens.

(12-16 dag før neste mens er vanligst, mens 10-18 dager før neste mens heller ikke er unormalt)

Eksempel - dersom man har 28 dagers syklus, med eggløsning ca 14 dager før neste mens, så "klaffer" det godt med at en får eggløsning 14 dager etter første mensdag, eller midt i syklusen, som mange også sier.

Men, f.eks

25 dagers syklus. Eggløsning ca 14 dager før mens, vil bety eggløsning ca på dag 11. (og med lengre lutealfase (tid mellom eggløsning og mens) så vil eggløsningen komme enda tidligere i syklusen - kanskje enda mens du fremdeles blør også)

Dersom man tror at man har eggløsning på dag 14 da, så blir man "for sen" til å kunne få noen befruktning.

36 dagers syklus. Eggløsning ca 14 dager før mens, vil bety eggløsning ca på dag 22. Dette er også langt fra dag 14, og man har kanskje "gitt opp" forsøket når dag 14 og 15 har passert. Da er sjansene veldig små for befruktning.

Begge disse eksemplene viser godt hvorfor en må beregne ut fra neste mens i stedet ut fra forrige mens, siden eggløsningen hverken kom rundt dag 14, eller midt i syklusen...

Om man har en stabil syklus eller ikke, har ingenting med saken å gjøre

Endret av Chiquita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...