Gå til innhold

Klissete overflate


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har et ganske ekkelt problem som jeg ikke skjønner hva kommer av. "Alt" jeg eier og har føles klissete! Håndtak, overflater, oppvask, "alt". Det største problemet er at oppvasken ikke føles ren selv om jeg vasker det grundig. :forvirret: Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt heller, jeg bruker godt varmt vann, ikke for mye zalo, jeg skyller det godt og lar det renne av. Likevel føles det klissete når det er tørt. Det hjelper endel hvis jeg bruker sånn stålull med såpe og skrubber grundig, men etter neste bruk er det like ille igjen. Jeg har god håndhygiene, likevel føles også hendene mine klissete kort tid etter at jeg har vasket dem, jeg vet ikke om det kommer av at hendene mine klisser eller at jeg tar i ting som er klissete fra før. Noen som har noen tips? Jeg blir gal snart :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder oppvask så har jeg gått helt bort ifra den "norske" måten å vaske opp på, dvs med en oppvaskbørste og en kum full av vann som blir både møkkete og kaldt ganske fort. Oppvasken min blir ikke ren på denne måten! Jeg har ikke oppvaskmaskin, så all oppvasken blir tatt for hånd. Hadde jeg hatt oppvaskmaskin og bare vasket enkelte ting for hånd innimellom hadde kanskje saken vært en annen.

Jeg bruker sånne svamper med stålull på istedetfor børste, så har jeg såpa/zaloen direkte på denne og ikke i vannet. Enten fyller jeg opp kummen med litt vann (og det må jo være skikkelig varmt) vasker opp og skyller godt i varmt vann, eller jeg tar rett og slett oppvasken direkte under rennende vann. Sistnevnte løsning er ikke særlig vannsparende (fysj og fy), men jeg bor alene så jeg har sjeldent store oppvasker å ta, og jeg gjør den gjerne unna rett etter at jeg har spist.

Jeg blir KOKO av alt fettet som samler seg på kjøkkenet, derfor er salmiakk mitt favorittvaskemiddel på alle flater der, ihvertfall i kum, på fliser, komfyr etc. :sjarmor:

Lurer på om jeg kanskje er litt løsemiddelskada :ler:

Endret av Pingse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Kanskje du burde sjekke om filteret i avtrekksvifta di trenger å skiftes? Hvis alt dekkes av et klissete lag er det mest sannsynlig fett fra matlaging. Stek maten på lavere temperatur eller altså sjekk vifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hvis du lurer på om det er hendene dine eller alt annet som er klissete, så er det vel bare å vaske hendene og prøve å ta på det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du er helt sikker på at det faktisk er noe på disse tingene, og ikke bare en "greie" du har fått oppi hodet ditt? Mener ikke å være frekk eller noe sånt altså!

Bruker du håndsåpe med lotion eller lignende i? En del sånne får meg til å føle at jeg ikke har vaska hendene i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg tenkte det samme som siste gjest. Kan det være en form for tvangshandling?

Kan du spørre noen andre om de synes håndtakene, oppvasken og lignende er klissete?

(Det heter vel forresten ikke tvangshandling i dette tilfellet. Hmmm, leter etter riktig ord... :forvirret: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Jeg tenkte det samme som siste gjest. Kan det være en form for tvangshandling?

Kan du spørre noen andre om de synes håndtakene, oppvasken og lignende er klissete?

(Det heter vel forresten ikke tvangshandling i dette tilfellet. Hmmm, leter etter riktig ord... :forvirret: )

Tvangstanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rare greier :klø:

Men forsiktig med salmiakk i oppvasken da! Høres skummelt ut! :overrasket:

Jeg tenkte mer på at den er grei å bruke på fettete flater, jeg altså...

Kanskje du skulle slutte å tenke på "klisset" en stund... Kanskje det forsvinner av seg selv :ler:;)

Endret av Pingse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke om du skylder oppvasken i varmt eller kaldt vann. Jeg skyldte alt i varmt vann før og syntes ting ble ekle, har nå begynt å skylle i kaldt vann og har også funnet ut at det er best ettersom varmt vann får bakterier til å trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bruker du hårprodukter i håret? Og kanskje tar ofte på håret? Jeg vet at hendende mine ihvertfall blir kjempeekkle hvis jeg har vært litt ivrig med håret mitt... Bare en tanke^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg kan ikke skjønne at oppvaskteknikk har noe å si hvis alt er klissete hjemme hos deg. Enten så er det faktisk fingrene dine som er klissete/du innbiller deg at alt føles klissete, eller så er det møkkete overalt i huset ditt. Det skal endel til at vegger føles klissete, vet du om det var vasket ned da du flyttet inn? ut Kan det være at det kommer matos fra naboene inn gjennom ventilasjonsanlegget, altså at det er noe galt med det på en eller annen måte? Vet du når ventilasjonsopplegget ble renset sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Jeg lånte bort leiligheten min engang (siste gang) og ALT var klissete, telefonen, alt. H*n stekte mat tre ganger daglig, vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men jeg har ikke vifte på kjøkkenet og min eneste forklaring er at h*n verket luftet eller brukte lokk når h*n stekte...

Det eneste jeg kunne gjøre var å vaske alt. Jeg brukte et vaskemiddel som ikke er til salgs i butikken, men som sies å være miljøvennlig samtidig som det fjerner fett og etter det har "klisset" blitt borte, men tror jeg hadde kjøpt hva som helst. Hadde prøvd med salmiakk også, det var ikke effektivt, overalt.

Jeg bruker ikke styling i håret eller sånt, men en venninne hjalp meg og hun hadde aldri sett verre kliss. Dvs. fett.

Til slutt maktet jeg ikke ta i noenting i leiligheten, men etter å ha vasket ned alt, gikk det bra. Vil ikke si hvilket vaskemiddel vi brukte og jeg er ikke noen forhandler av det, men det virker. Send meg en pm, så skal jeg forsøke å få tak i det. Det kan ta noen uker, har ingen hjemmside til firmaet, men kan sikkert skaffe, er usikker, siden det har vært solgt på homeparties.

Jeg er ikke "støv på hjernen", men kliss og søl som ikke går bort blir jeg helt kvalm av.

Vi helst ikke ha pm fra alle som har samme problemet, men det tror jeg ikke dere har.

Endret av vimselot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...