Gjest indiangranny Skrevet 14. mars 2003 #1 Del Skrevet 14. mars 2003 :J eg sitter her og er temmlig sint etter å fått greie på fra gubben hvordan norsk test de gir dem. :evil: Det var en artikkel fra Vg om menneske smugling og han måtte debatere det!Et bilde hvor fattige stod under og holdt dette opp med rike og mette folk på toppen. Et spørsmål var Bør utlendinger som ikke kan snakke norsk få norsk ststsborgerskap?Mye negativ fokusering på utelendinger som jeg ser på som skjult rassime.Spørsmålene var personlige og nesten en utspøring som de kunne bruke mot dem i neste fase. dette minte meg mye om gamle Sovjet slik de holdt på og ikke en norsk test for uteldinger.De fikk ikke lov å få med seg en kopi hjem og de er vel redde for at avisene skal ta tak i saken.Nå er han på intervju lurer på hvordan det går. hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 14. mars 2003 #2 Del Skrevet 14. mars 2003 :o Hva var dette for en sammenheng, da? Dersom det er for en jobb, så er det kanskje nettopp for å "teste" litt, se hvilke reaksjoner han gir, noe som vel ikke er heeelt irrelevant. (Mulig du ser dette litt annerledes fra ditt ståsted, jeg ser på det som en slags personlighets-test, og det er også mulig jeg misforstår "contexten") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest indiangranny Skrevet 14. mars 2003 #3 Del Skrevet 14. mars 2003 Hei Arnie Det var en vanlig norsk test for ulendinger som ville lære mer norsk,så Aetat viste hvilket kurs han skulle gå på.Dette var ikke noen personlighetstest for jobb.Nå er han på intervju med de som har testen lurer på hvordan det går :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 14. mars 2003 #4 Del Skrevet 14. mars 2003 Nei, da er jeg helt enig med deg: det høres ut som en fullstendig unødvendig provosering, og vel på grensen til det utillatelige for en statlig etat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 14. mars 2003 #5 Del Skrevet 14. mars 2003 Min kjære har også tatt norsk eksamener av den typen, første semester var å skrive et essay og skrive diktat (høre på kassett, forstå hva som blir sagt og skrive ned ordene) + muntlig hvor de trakk emne fra en tekst i boken som skulle fremlegges og diskuteres. Andre semester var likedan, selvsagt med mer avanserte tekster. Tredje semester hadde de også tekstbok, men begynte mer og mer med avisartikler, og tekstene i boken var preget av samfunnsfag. Jeg synes det er bra at de lærer om det norske samfunnet og den norske kulturen, de har jo ingen forutsettelse for å henge helt med ellers. Også temaer som er spesielt relevante til alle typer innvandrere så de kan delta i den offentlige debatten om ting som angår dem. Men i ditt tilfelle høres det ut som at noen drog det litt langt, og fikk kandidatene til å føle seg ubekvemme og mistenkeliggjorte. Lærerne må for all del holde på objektiviteten! Ellers må jeg legge til at jeg gjør mitt beste for å bidra til å introdusere min bakgrunn, så vi leser bukkene bruse og torbjørn egner og astrid lindgren og blekkulf. Med tiden kan vi forhåpentligvis begeve oss rundt mer avanserte tekster også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå