Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #21 Skrevet 3. juli 2007 Universitetene er overbefolket (regner ikke Stavanger og Ås som "universitet"...), derfor anbefaler jeg deg høyskole. Dessuten er det mye enklere å få en B ved høyskoler enn det er ved universitet! Ved UiO, de samfunnsvitenskapelige fagene, "kan" bare en viss liten prosentandel få karakteren "B". Synd for dem som har B'en der men som må vike fordi prosentandelen/kvoten er allerede oppfylt. Ved UiO får alle C...noen få B og noen ekstremt få A. UiO burde dele ut flere B'er!
Poetens_Tårer Skrevet 3. juli 2007 #22 Skrevet 3. juli 2007 Normalfordelingen av karakterer er bare veiledende, og justeres etter prestasjonen. UiO er kanskje vanskeligere sosialt enn høyskoler, men om man bare gidder å gjøre en innsats så blir man fort kjent med de andre.
Gjest Frk Åberg Skrevet 4. juli 2007 #23 Skrevet 4. juli 2007 Det kommer jo helt an på hva slags person man er og hva man vil ha ut av studiet. Første året på universitetet følte jeg at jeg druknet litt i massen, og det var ikke veldig lett å komme inn i et sosialt miljø. Men det gikk seg veldig bra til etter første året, siden vi da ble færre. Det virker som det er lettere sosialt på høyskole, og man får bedre oppfølging. Høyskole er kjent for å fokusere mer på det praktiske og være mer yrkesrettet, men vet ikke om dette gjelder alle fag. Ser for meg at et fag ved universitetet ser bedre ut på cvn for en arbeidsgiver (uten at jeg skal gi meg ut på om dette er velbegrunnet eller ei). Så det blir vel en avveing mellom det sosiale og hvor selvstendig man ønsker å være. For meg passer universitetet godt, på grunn av det teoretiske fokuset samt at man er mer selvstendig. Jeg var et semester på et universitet i utlandet, og jeg innbiller meg at opplegget der minner mer om norske høyskoler. Det minnet meg litt for mye om videregående, og jeg var ikke helt der. For andre er denne studieformen sikkert ypperlig.
Merneith Skrevet 4. juli 2007 #24 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Anbefaler høyskoler fordi det er bedre sosialt! Lærerne følger en mer opp og en går mer i "klasser" - forholdene blir mindre og mer intime. Det er bedre for læringen? Det spørs jo hva hvilket fag man studerer. Jeg vet at sykepleier-studenter er flere hundre i klassen, mens ved universitetet er det flere profesjonsstudier som bare har 25-100 stykker i kullet. Endret 4. juli 2007 av Merneith
Julie Skrevet 4. juli 2007 #25 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Antallet spl.studenter i et klasse avhenger nok av høyskolen. I storbyene er det kanskje flere flere hundre (dvs jeg vet ikke), men på skolene i distriktene er klassene mindre etter det jeg har forstått. Ellers er jeg enig i at det ofte er tettere forhold mellom student og lærer på høyskolene enn på et universitet. Julie Endret 4. juli 2007 av Julie
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #26 Skrevet 4. juli 2007 På universitet er det mer vanskelig og strengt å oppnå bra karakterer, det er mer distanse, forelserne vet ikke hvem du er, de snakker ikke med deg, og det er mer strevsomt å finne sosiale relasjoner fordi du ikke går i en klasse, tvert i mot er det så mange mennesker på en forelesning at det knapt er mulig å holde styr på hvem som er i din "klasse" akkurat det semesteret. Neste semester er det helt nye mennesker å måtte forhold seg til og slik går det over flere år. Veiledningen er dårligere ved universitetene fordi de ansatte bryr seg mye mer om forskning enn undervisning. De er dårligere på mennesker ved universitetene. Jeg anbefaler en høyskole! Ellers er jeg enig i at det ofte er tettere forhold mellom student og lærer på høyskolene enn på et universitet. Dette stemmer ikke med mine erfaringer som både student og foreleser ved universitetet. Jeg ble godt kjent med lærere som underviste da jeg selv studerte. Det skal ikke mer til enn en veiledningsprat på vedkommendes kontor. Når jeg nå selv er foreleser, forsøker jeg å lære navnet på studentene mine på første forelesning (dette vil selvsagt avhenge av størrelsen på fagene, som også varierer enormt fra et universitetsstudium til et annet). Og tro ikke at ingen av oss legger merke til enkeltstudenter på forelesning - stiller du ett spørsmål i plenum, merker vi oss det og husker deg siden! Ellers kan jeg forsikre om at særlig etter kvalitetsreformen skjer det atskillig mer studentveiledning enn forskning rundt om i kontorene på landets universiteter - vi må ta i bruk ferien for å få forsket overhodet. Det er vel heller ikke studentene tjent med i det lange løp (jf. forskningsbasert undervisning) - men det er en annen diskusjon.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2007 #27 Skrevet 10. september 2007 Universitetene er overbefolket (regner ikke Stavanger og Ås som "universitet"...), derfor anbefaler jeg deg høyskole. Dessuten er det mye enklere å få en B ved høyskoler enn det er ved universitet! Ved UiO, de samfunnsvitenskapelige fagene, "kan" bare en viss liten prosentandel få karakteren "B". Synd for dem som har B'en der men som må vike fordi prosentandelen/kvoten er allerede oppfylt. Ved UiO får alle C...noen få B og noen ekstremt få A. UiO burde dele ut flere B'er! Haha! Ikke rart du ikke klarer å få bedre karakter enn C hvis du går rundt å tror på noe så dumt.
Gjest Gjest nå Skrevet 11. september 2007 #28 Skrevet 11. september 2007 Min erfaring fra Blinderns oversetterstudium vs de som tar Høgskolen i Agders oversetterstudium, er at førstnevnte er KUN teori og metode (ikke i praksis), og man føler seg overhodet ikke klar for en oversetterjobb. På høgskolen gjør de knapt annet enn å øve på praktiske oppgaver og diskutere disse. Da stiller man jo tilsvarende mer utrustet for en oversetterjobb. Ønsker man derimot å forske på oversettingens dype mysterier og finurligheter, da er universistetets løp definitivt å anbefale.
Gjest Jenna88 Skrevet 11. september 2007 #29 Skrevet 11. september 2007 Hei! Hvis du vurderer et mer praktisk fag, (som i mitt tilfelle er journalistikk), vil jeg anbefale høgskole. Vurderer du derimot et mer teoretisk studium ville jeg valgt universitetsutdannelse. Skal selv studere litteraturvitenskap på universitetet etter endt bachlor i journalistikk. Har hørt at universitetsutdannelse er godt ansett blant en del arbeidsgivere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå