Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du hadde muligheten til å studere det samme emnet på høyskole og universitet, hva slags studiested ville du ha valgt og hvorfor? (Nå ser jeg bort fra forskjeller som studiemiljø, rykte, faglige forskjeller osv. osv. Jeg lurer kun på om det er noen åpenbare fordeler ved å velge høyskole foran universitet, eller omvendt)

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Alt kommer an på emnet, og studieplanene på de aktuelle lærestedene. For å ta et eksempel, er det ikke nødvendigvis slik at innholdet i et "årsstudium engelsk" (tilsvarer gammelt grunnfag) vil være identisk på de to stedene, selv om emnet kan ha samme navn. Ofte er det slik at høgskolestudier gjerne er mer praktiske og yrkesrettet, mens universitetsstudier er mer teoretisk innrettet.

Men sammenlikn studieplanene, så blir du kanskje litt klokere?

Gjest Leiababe
Skrevet

For meg helt umulig å svare på.

Som nevnt over ville jeg studert studieplanene før en avgjørelse. Og andre faktorer som sted, miljø mm. blir viktige når man skal ta en avgjørelse..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ha rådet til å velge en høyskole fordi der følger de bedre opp den enkelte, det er bedre samhold og mer samarbeid i grupper. Det sosiale aspektet er bedre på en høyskole og man får bedre oppfølging fra lærerne/foreleserne. Man blir rett og slett sett på en høyskole og det er lettere å oppnå bedre karakterer på høyskoler.

På universitet er det mer vanskelig og strengt å oppnå bra karakterer, det er mer distanse, forelserne vet ikke hvem du er, de snakker ikke med deg, og det er mer strevsomt å finne sosiale relasjoner fordi du ikke går i en klasse, tvert i mot er det så mange mennesker på en forelesning at det knapt er mulig å holde styr på hvem som er i din "klasse" akkurat det semesteret. Neste semester er det helt nye mennesker å måtte forhold seg til og slik går det over flere år. Veiledningen er dårligere ved universitetene fordi de ansatte bryr seg mye mer om forskning enn undervisning. De er dårligere på mennesker ved universitetene.

Jeg anbefaler en høyskole!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har akkurat vært i samme situasjon som deg (hvis du er i den situasjonen da, og ikke bare lurer generellt). Jeg har fra før en gran fra universitet i utlandet, og et studie fra en høyskole i norge. Som personen over trodde jeg høyskoler fulgte mer opp - men brant meg på høyskolestudiet mitt da jeg oppdaga at der var det null oppfølging!! Så til neste år har jeg valgt universitet fordi jeg ikke føler det er noe i myten om bedre oppfølging. Men jeg har ikke valgt UIO (da jeg er redd for å drukne). Det jeg først og fremst tenker på er at universitet høres mye bedre ut i utlandet, i tilfelle jeg skulle havne der. Føler også det er er mer prestisje over en grad fra et universitet, men mulig sånne skiller er i ferd med å vaskes ut..

Og hadde det ikke vært for min dårlige erfaring med en høyskole, hadde jeg nok valgt høyskole igjen - i troen/håpet om at det var bedre oppfølging.

Gjest Gjest
Skrevet

En universitetsgrad henger statusmessig sett litt høyere enn en høyskolegrad. Det er mer ålreit å være student ved utenlandsuniversitet enn ved norske universitet...

Skal en velge innenfor Norge vil jeg anbefale høyskoler fordi de er mer praktiske og de følger deg mer opp.

På universitetene må man klare seg mer selv, stoler mer på seg selv og det er vanskelig å få gode karakterer der.

Ved høyskoler skal det ikke mye pugging til før man får en god karakter! Har selv studert ved både UiO og BI: Det var kjempeenkelt å få en B ved BI! Ved UiO måtte jeg slite for å få en C...og jeg har flere vekjente som har uttalt det samme.

Jeg tror universitetene er strengere og gir litt høyere status i areidslivet men alt i alt tror jeg en høyskole vil være enklest for deg selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du hadde muligheten til å studere det samme emnet på høyskole og universitet, hva slags studiested ville du ha valgt og hvorfor? (Nå ser jeg bort fra forskjeller som studiemiljø, rykte, faglige forskjeller osv. osv. Jeg lurer kun på om det er noen åpenbare fordeler ved å velge høyskole foran universitet, eller omvendt)

Hva vil du man skal basere valget på dersom man skal se bort i fra det du nevner?

For meg helt umulig å svare på.

Som nevnt over ville jeg studert studieplanene før en avgjørelse. Og andre faktorer som sted, miljø mm. blir viktige når man skal ta en avgjørelse..

Fagplaner, sosialt miljø, sted etc. er jo de avgjørende faktorene i et slikt valg.

En universitetsgrad henger statusmessig sett litt høyere enn en høyskolegrad. Det er mer ålreit å være student ved utenlandsuniversitet enn ved norske universitet...

Skal en velge innenfor Norge vil jeg anbefale høyskoler fordi de er mer praktiske og de følger deg mer opp.

På universitetene må man klare seg mer selv, stoler mer på seg selv og det er vanskelig å få gode karakterer der.

Ved høyskoler skal det ikke mye pugging til før man får en god karakter! Har selv studert ved både UiO og BI: Det var kjempeenkelt å få en B ved BI! Ved UiO måtte jeg slite for å få en C...og jeg har flere vekjente som har uttalt det samme.

Jeg tror universitetene er strengere og gir litt høyere status i areidslivet men alt i alt tror jeg en høyskole vil være enklest for deg selv.

Feil. Universitetsbegrepet begynner å bli sterkt utvannet i norge i dag, nå harjo Stavanger blitt universitet, og Agder, Bodø, innlandet etc. følger etter. Så det at skolen heter "Universitet" er ikke et kvalitetsstempel i seg selv.

Dersom man skal ta faget på en plass som har høyere status i arbeidslivet bør man velge den skolen hvor utdanningen er best ansett der, og det trenger ikke være et universitet. HiMolde er for eksempel mer annerkjent enn universitetene i norge internasjonalt sett når det gjelder logistikk.

Og det er ikke nødvendigvis lettere å få god karakter på en høgskole heller, jeg har gått på både universitet og høgskole, og opplevde at på universitetet trengte jeg ikke lese noe for å oppnå en C.

Gjest Gjest
Skrevet

Du BØR jo nettopp se på ting som studiemiljø, skolens rykter osv fordi det er det er noe av det som forteller deg hva du kan forvente av din studiehverdag. Å velge universitet over høyskole, kun fordi førstnevnte angivelig skal gi mer status, er helt bak mål og en tankegang jeg håpet vi hadde lagt bak oss i 2007.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke nødvendigvis lettere å få god karakter på en høgskole heller, jeg har gått på både universitet og høgskole, og opplevde at på universitetet trengte jeg ikke lese noe for å oppnå en C.

Da har vi ulike erfaringer. Jeg har studert i 3 år ved en høyskole (BI) og 3 år ved et universitet (UiO). Det var atskillig hardere å få en B ved BI enn ved UiO...flesteparten av mine venner som fikk A og B ved BI fikk C ved UiO, (og dette er flinke folk med ganske så gode jobber i dag).

Terskelen ligger litt lavere ved høyskoler, i forhold til pensum, antall sider, dimensjonen på eksamen og kravene som stilles. Det er det vel ingen tvil om?

En grad fra universitetene i Oslo og Bergen står naturlig nok høyere enn en grad fra Stavanger og andre nyopprettede "universitet".

Gjest Gjest
Skrevet
Da har vi ulike erfaringer. Jeg har studert i 3 år ved en høyskole (BI) og 3 år ved et universitet (UiO). Det var atskillig hardere å få en B ved BI enn ved UiO...flesteparten av mine venner som fikk A og B ved BI fikk C ved UiO, (og dette er flinke folk med ganske så gode jobber i dag).

Terskelen ligger litt lavere ved høyskoler, i forhold til pensum, antall sider, dimensjonen på eksamen og kravene som stilles. Det er det vel ingen tvil om?

En grad fra universitetene i Oslo og Bergen står naturlig nok høyere enn en grad fra Stavanger og andre nyopprettede "universitet".

Min erfaring tilsier ikke at terskelen ligger lavere nei. Har studert ved en statlig høgskole og ved et av de fire universitetene i norge (jeg teller ikke de nye som universitet, men som "universitet"). Pensum, dimensjonene på eksamen og kravene som stilles var helt klart høyere på høgskolen enn på universitetet. Hvordan det er på en "betal-høgskole" kan jeg dog ikke uttale meg om.

Alt kommer ann på hvordan fagmiljøet ved studiet er bygget opp. Hvor mange av underviserne som har førstekompetanse, hvordan fagmiljøet ved studieinstitusjonen er annsett ute i arbeidslivet etc.

Skrevet

Tråden er ryddet.

Veslejenta - moderator

Gjest Gjest
Skrevet
Min erfaring tilsier ikke at terskelen ligger lavere nei. Har studert ved en statlig høgskole og ved et av de fire universitetene i norge (jeg teller ikke de nye som universitet, men som "universitet"). Pensum, dimensjonene på eksamen og kravene som stilles var helt klart høyere på høgskolen enn på universitetet. Hvordan det er på en "betal-høgskole" kan jeg dog ikke uttale meg om.

Alt kommer ann på hvordan fagmiljøet ved studiet er bygget opp. Hvor mange av underviserne som har førstekompetanse, hvordan fagmiljøet ved studieinstitusjonen er annsett ute i arbeidslivet etc.

Er det ikke en kjensgjerning at de aller dyktigste fagmiljøene/fagfolkene finner du ved UiO og BI Oslo? Jeg skulel tro det.

Pussig at du mener kravene til faglighet er høyere på en høyskole. Jeg har selv studert ved høyskole og ser jo tendensen i forhold til pensum: universitetspensumet lå klart på et høyere nivå og var mer vanskelig. Det var emr teori og fagene var mer kompliserte. Ved UiO er mange av de som har skrevet pensumlitteraturen til pensumlisten forelesere, så studentene får jo førstehåndskjennskap gjennom dem i forelesningene. Så ligger terskelen for å få en B svært mye høyere ved UiO enn andre utdanningsinstitusjoner. De er rett og slett strengere. Derfor ble jeg glad da det viste seg å være ganske enkelt å få en B ved BI. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Er det ikke en kjensgjerning at de aller dyktigste fagmiljøene/fagfolkene finner du ved UiO og BI Oslo? Jeg skulel tro det.

Pussig at du mener kravene til faglighet er høyere på en høyskole. Jeg har selv studert ved høyskole og ser jo tendensen i forhold til pensum: universitetspensumet lå klart på et høyere nivå og var mer vanskelig. Det var emr teori og fagene var mer kompliserte. Ved UiO er mange av de som har skrevet pensumlitteraturen til pensumlisten forelesere, så studentene får jo førstehåndskjennskap gjennom dem i forelesningene. Så ligger terskelen for å få en B svært mye høyere ved UiO enn andre utdanningsinstitusjoner. De er rett og slett strengere. Derfor ble jeg glad da det viste seg å være ganske enkelt å få en B ved BI. :)

Nei, det er ikke en kjennsgjerning. De aller dyktigste fagmiljøene kan godt finnes i Bergen, Tronbdheim eller Molde, det kommer ann på hvilket fagmiljø man snakker om.

Pussig for deg kanskje, men det viser TS at her finnes det ikke et fasitsvar. Universitetet var som en søndagskole for meg, mens høgskolen ga meg flere faglige utfordringer.

Gjest Gjest
Skrevet

Du står vel jevnt over friere (må passe på deg sjæl) på universitet, både med tanke på at det sjelden er obligatorisk oppmøte på noe og at du stort sett kan velge de fagene som interesserer deg. Et problem med det er imidlertid at dersom du velger for kreativt, så kan du ende opp med en utdannelse som verken er fugl eller fisk.

Gjest Gjest
Skrevet
Du står vel jevnt over friere (må passe på deg sjæl) på universitet, både med tanke på at det sjelden er obligatorisk oppmøte på noe og at du stort sett kan velge de fagene som interesserer deg. Et problem med det er imidlertid at dersom du velger for kreativt, så kan du ende opp med en utdannelse som verken er fugl eller fisk.

Det der tror jeg er endret etter kvalitetsreformen? Har ikke befattet meg så mye med universitetene etter denne, men jeg tror de har flere nokså faste "løp" man følger for å få Bachelor eller Master. Jeg synes det virker som universitetene og høyskolene har nærmet seg hverandre når det gjelder å få pushet gjennom studentene, mer oppfølging, færre frie valg og kanskje tildels likere fagplaner(pensummengde og nivå?), særlig på lavere grader, men det er mulig jeg tar feil.

Skrevet

Det stemmer det at mange universitetsutdannelser har tilnærmet et fast løp. Politisk økonomi har ingen frie emner, dette fordi studentene skal kunne velge mellom master i samfunnsøkonomi og master i sammenliknende politikk etter endt bachelor.

Det er også en del obligatorisk undervisning i fag som f.eks. skal mappevurderes. Da er det gruppevise møter med undervisning hvor en er nødt til å ha minst 75% oppmøte for å få ta eksamen. Hvertfall er det slik ved UiB.

Gjest Gjest
Skrevet

Anbefaler høyskoler fordi det er enklest og mest komfortabelt sosialt, faglig og mht. karakterer. Hvorfor slite mer enn en må?

Skrevet

Kan jo også være verdt å nevne at på universitet må du ta ex.phil. uavhengig av hvilke studie du velger, det må du ikke på høyskole.

Gjest Gjest
Skrevet

Anbefaler høyskoler fordi det er bedre sosialt! Lærerne følger en mer opp og en går mer i "klasser" - forholdene blir mindre og mer intime. Det er bedre for læringen? :)

Skrevet

Man må vel nesten bare velge det som passer best for en selv.

Rent faglig bør du sjekke innholdet på fagene ved lærestedene. Selv om både høyskolen og universitetet underviser i faget, så er det ikke dermed sagt at fagene er identiske. Så les beskrivelsene nøye og se hva som passer best for deg.

Om du ikke klarer å bestemme deg ut fra det faglige, så se etter beliggenhet, og slike ting. Det kan også være verdt å sjekke ut tilgang til lesesaler og PC-stuer, jo bedre tilgang, jo bedre er det.

Forøvrig har kvalitetsreformen gjort at det er mer obligatorisk innhold på universitetene nå enn før, samt at man har mer klasserom i form av seminarer og slikt. Valgmulighetene varierer sterkt fra fag til fag, du har noen der alt er lagt opp og andre fag der du kan plukke litt histen og pisten slik det passer deg.

Universiteter og høyskoler er generelt ganske så like gode i Norge, er mitt inntrykk. Forskjellene ligger gjerne på et mer individuelt nivå enn generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...