Gå til innhold

Bergensk, en dialekt uten hunkjønn

Gjest Kristin_

Anbefalte innlegg

Gjest Kristin_

Jeg har alltid tenkt på at det må skjære i øynene til bokmålsskrivere som ikke er fra Bergen å se uttrykk som en jente, hytten, boken, en dame etc. Ser dere dette som "skrivefeil" eller legges det ikke merke til?

Er det forresten noen som vet hvorfor bergensere får lov å kutte hunkjønn når de skriver bokmål, men ikke når de skriver nynorsk? Konspirasjon for å gjøre nynorsk mislikt og vanskelig for bergensere kanskje :-D?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Før bokmålet hadde vi riksmål og der hadde vi ikke hunkjønnet heller. Hunkjønnet er kommet inn som en dialektisk fornorsking av dansken vil jeg tippe.

Forøvrig er det nå lov å skrive en jente/jenten og det samme med bok og katt osv.

For meg skjærer ting som katte i ørene noe så grassalt.

- Blond Bærgenser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Hunkjønnet er kommet inn som en dialektisk fornorsking av dansken vil jeg tippe.

- Blond Bærgenser :)

Hmm, så hvordan vil du forklare at norrønt hadde et trekjønnsystem som inkluderte hunkjønn? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Hmm, så hvordan vil du forklare at norrønt hadde et trekjønnsystem som inkluderte hunkjønn? ;)

Språket har kommet to veier fra - fra det norrønne og fra det danske. Det danske ble det siden hen bokmål av og det norrønne ligner mer på dialektene. Senere hen skulle man lage et norsk skriftsspråk og endte med to bastard språk som verken er fugl eller fisk: Nynorsk og bokmål.

Har de tre kjønn på dansk? Eller svensk ...? Jeg vet ikke altså, derfor spør jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Har de tre kjønn på dansk? Eller svensk ...? Jeg vet ikke altså, derfor spør jeg ...

Er ganske sikker på at svensk og dansk har to kjønn, felleskjønn (utrum) og intetkjønn (nøytrum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg gikk på skolen (i Bergen ;) ) måtte vi pugge allle hun-kjønnsordene, det falt jo ikke naturlig å si ei jente. Heldig de som går på skolen nå, gjør det jo litt lettere da. Men når de begynner med nynorsk må vel puggehetsen frem igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Jepp, og da er det innarbeidet med 7 års skriving av 2 kjønn allerede :(

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er bokmålskriver, så sier jeg/skriver jeg gjerne en sol - sola, en jente - jenta.

Det eneste ordet som jeg nesten blir plaget av å høre/lese er jenten. Vet ikke hvorfor, men det blir bare fryktelig galt i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...