Gå til innhold

Bruker bleier lenger

Fremhevede innlegg

Gjest allium
Skrevet

Jeg tror ikke det har så mye med late foreldre å gjøre.

Snarere med en tendens i tiden til at barn skal bestemme alt mulig selv. Så istedenfor å ta ledelsen, venter man på at barnet skal komme og si at det vil slutte med bleie. Det ser ut til å råde en oppfatning om at hvis barnet ikke selv sier fra, er det ikke modent for å slutte.

Min eldste sa fra da han var 2 år og 8 måneder, min yngste da hun var 2 år og 1 måned. Men midterstemann gav ingen signaler. Da tok jeg initiativet selv den sommeren han fylte 3. Skulle jeg fulgt gjeldende trend, og barnehagens råd, ville han vel vært i bleier til 4-årsalder. Men han greide avvenningen fint på en ukes tid selv om det var jeg som dirigerte den.

Videoannonse
Annonse
Gjest Fliss
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det er en stresset hverdag som gjør at foreldre lar barna bruke bleier lenger nå enn tidligere .. i kombinasjon ved at det produseres bare mer og mer behagelige bleier.

... min eldste var veldig tidlig med å slutte - han bad om det selv da han ble 2 ... Mens yngstemann stresset jeg litt med å få til å slutte den sommeren han fylte 3 - ville ha ham bleiefri før han begynte i barnehage til høsten det året.

Skrevet

bestevenninnen min jobbet som frivillig på et barnehjem i ghana for noen år siden. der bæres ungene på ryggen i sjal fra fødselen av. venninnen min fortalte om bruken av barnevogn i norge, hvorpå bestyrerinnen forskrekket utbryter "hvordan i all verden vet dere at barna må på do, da??". når barna bæres i sjal, lærer nemlig de voksne å kjenne igjen tegn på at barna må på do. da er det bare å lempe dem ut av sjalet, og holde dem over nærmeste busk. bleier, bruker de ikke.

ikke så lett i kalde nord, kanskje, men det er jo veldig naturlig og fint :hjertesmil:

Skrevet

Datteren min var litt over 3 år da hun sluttet.

Hun hadde egentlig ikke lyst å slutte selv, men det gikk veldig greit likevel, så hun var nok moden for det og trengte et puff.

Skrevet

Det kommer selvfølgelig av at foreldre ikke har samme mulighet til oppfølging nå. Men jeg skjønner ikke hva man skal stresse sånn med heller, man ser jo når ungen er klar for å slutte.

Jenta mi(3 år til høsten) har sluttet med bleier på dagtid nå, og har lyst til å ligge uten bleie om natten. Hun har veldig kontroll og sier ifra når hun må, så det går fint. Aldri uhell. Bæsj bare morgen og kveld, og ingen tissing om natten.

Stedatteren sluttet da hun var 3, og var derimot ikke klar for det. Har ikke tallet på hvor mange uhell hun hadde, bæsj og tiss både dag og natt. Helt opp til 7-årsalderen når det gjalt tissing på dagtid. Utrolig slitsomt. Jeg tror faktisk hun ble presset litt for mye, og skulle brukt bleie litt lenger. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal presse gjennom bleieslutt og gå og tørke tiss og bæsj hele dagen istedet. :forvirret:

• 4 uker senere...
Gjest Toprinsesser
Skrevet

Eldstejenta mi slutta då ho var nesten 2 år og 3 mnd. Det var ikkje fordi ho bad om det, men fordi vi meinte ho var klar. Tidlegare har vi ofte latt ho gå uten bleie nokre timar og det kom aldri tiss, ho fekk ikkje til å tisse på potte eller do. Ho har jo lært i to år at tiss og bæsj kjem i bleia. Etter 3-4 heile dagar utan bleie og masse tissing på gulv og bæsjing i buksa klarte ho plutseleg å tisse på potte - 4 gongar ein dag. Så drog vi på sommarferie og ho fekk gå utan bleie heile dagen i 2 veker. Ho hadde eit uhell då vi var på butikken og eitt rett etter at ho vakna etter middagsluren (var ikkje heilt utkvilt). I barnehagen hadde ho to tisseuhell på ei veke og dei siste 4 nettene har ho vore tørr. For ho så spela det ingen rolle at ho tissa seg ut så vi begynte med klistremerkesystemet - ei krone for kvar dag utan uhell. Når vi kjem til 12 får ho ei gåve. No er vi komen til 5 - på rad. På mandag skal ho begynne i ny barnehage og det er jammen kjekt å sende ho dit uten bleier :-) Ho har brukt tøybleier så eg trur nok det har hatt litt å seie for bevisstgjøringa hennar. "No vart eg våt - kvifor det?"

Lillesystra er 9 mnd og tissar og bæsjar masse på potte. Vi set ho på potta ved kvart bleieskift og elles når vi ser at ho er i ferd me då bæsje. Så får vi sjå om det går lettare med henne.

Ang potte vs do. Det er mykje meir anatomisk riktig for eit barn å sitte på potte der dei får god støtte til beina. Det er ikkje så lett å sitte å trykke ut ein hard bæsj utan fotkontakt. Grisete? Det er jo berre å helle i do og vaske med dokosten, det kan jo ikkje samanliknast med bleieskift. Så kan ein ta med seg potta overalt, kva gjer ein med ein doring?

Skrevet
Svar til de som snakker om uutviklede tarmsystem o.l. Hvordan klarte da våre mødre å bli kvitt bleia på oss i 2-årsalderen? Ifølge den teorien skulle vi jo ha både tissa og bæsja på oss til vi var 3,5 - 4,5 år.....

Bare en tanke...

Enig :Nikke:

Jeg har også flere venninner i Statene, hvor det er mer vanlig for mødrene å være hjemme. Alle som én har sluttet i 2-årsalderen.

Lilleeple sluttet forøvrig da han var rett over to, men hadde nattbleie leeeenge etter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...