Gå til innhold

Bruker bleier lenger

Fremhevede innlegg

Skrevet

men hvorfor fokusere så mye på dette da, tror ikke ungene tar skade av å bruke bleier selv om de er passert 3 år. La de bruke bleier til de er modne for å slutte, noen er det når de er 2, noen når de er 4, "so what"

Videoannonse
Annonse
Skrevet
men hvorfor fokusere så mye på dette da, tror ikke ungene tar skade av å bruke bleier selv om de er passert 3 år. La de bruke bleier til de er modne for å slutte, noen er det når de er 2, noen når de er 4, "so what"

Fordi det er langt fra miljøvennlig er jo en hovedårsak. Så mye det er snakk om drivhuseffekten bør jo alle ta i ett tak. Og hvis barna var modne for det i forrige generasjon så er vel dagens barn modne for det også?

Skrevet

En løsning kan jo være å innføre T-bleien igjen. Skal love deg at mamma begynte pottetrening med både meg og min bror tidlig pga T-bleier og tøybleier.

Vi begynte med pottetrening med én gang rumpene våre var store nok til ikke å dette nedi potta (og vi satt godt selv), og potta var et like naturlig møbel i stua som sofaen. Både min bror og jeg elsket pottene våre (da slapp vi å ha så masse klær på innendørs), og satt på de mye. Vi ble også plassert på potta rett etter hvert måltid, og fikk masse skryt hver gang vi bimmelimmet eller bommelommet i potta. Både min bror og jeg var helt bleiefri før vi fyllte 2 år, hadde kanskje et og annet uhell etter det. Men vi klarte til og med å komme oss inn og få av klærne midt på vinteren. For øvrig begynte mamma å jobbe igjen da jeg var 3 måneder.

Skrevet
En løsning kan jo være å innføre T-bleien igjen. Skal love deg at mamma begynte pottetrening med både meg og min bror tidlig pga T-bleier og tøybleier.

Vi begynte med pottetrening med én gang rumpene våre var store nok til ikke å dette nedi potta (og vi satt godt selv), og potta var et like naturlig møbel i stua som sofaen. Både min bror og jeg elsket pottene våre (da slapp vi å ha så masse klær på innendørs), og satt på de mye. Vi ble også plassert på potta rett etter hvert måltid, og fikk masse skryt hver gang vi bimmelimmet eller bommelommet i potta. Både min bror og jeg var helt bleiefri før vi fyllte 2 år, hadde kanskje et og annet uhell etter det. Men vi klarte til og med å komme oss inn og få av klærne midt på vinteren. For øvrig begynte mamma å jobbe igjen da jeg var 3 måneder.

Bra! det er det jeg mener! Arbeidende mødre klarte det før. Ungene klarte seg noenlunde uten uhell... (Dvs. at den tarmfunksjonteorien ikke stemmer helt) Så hvorfor klarer vi ikke det samme nå, når vi vet hvor miljøskadelige alle disse bleiene er?

Skrevet

Storegutt er 2 år og 8 måneder, og vi har trent på potte/doring et års tid vel. Nå tisser og bæsjer han der til faste tider, men har bleie ellers. Har prøvd å la ham gå uten en stund, men da glemmer han seg. Forestiller meg at han slutter rundt 3 år alder.

Vi har kun latt det gå på om han har lyst til å gå på potte. Ikke noe press, vil ikke tvinge ham til noe for da kan det bli vanskeligere senere tror jeg. De må være klare for det selv!

Skrevet
Fordi det er langt fra miljøvennlig er jo en hovedårsak. Så mye det er snakk om drivhuseffekten bør jo alle ta i ett tak. Og hvis barna var modne for det i forrige generasjon så er vel dagens barn modne for det også?

Skal det og bli et miljøkrav at alle skal slutte med bleie før de er 2 år...Vi får ta frem vaskebrettet og blåse liv i hest og kjærre..

Skrevet

Det er forskjell på å være bleiefri før fyllte to år og dagbleie til godt etter fyllte 4, oppmot 5, da...

Gjest Tanta
Skrevet

Hei!

Jeg jobber i barnehage og vi blir kjempeglad om foreldrene ber om pottetrening! Det er utrolig tungt å skifte bleie på 3 -4,5 åringer! Noen er jo ganske høye og tunge. Og vi har ikke bare et barn å skifte på pr. dag så det kan blir mange tunge løft osv. Jeg tror heller ikke barna tar skade av å bli kvitt bleien tidlig, så lenge det blir gjort uten tvang. Noen sier jo at dersom man venner barnet til potte tidlig og gir dem en positiv opplevelse med det, vil barnet slutte tidligere med bleien. jeg synes iallefall at man bør begynne pottetrening i 1, 5 -2 årsalderen.

Skrevet
Jamen da må jo foreldrene snakke med barnehagepersonellet om disse rutinene og få hjelp av de. det skulle da ikke være noe problem! jeg synes barn bør ha sluttet med bleie før de begynner på stor avdeling....

- men så er det de som må begynne på stor avd. som 2, 5 åringer da..synes det er et tullete krav, noen ting kan vi foreldre faktisk ikke styre!

Vi har trent siden nyttår, og ingen modning eller forståelse på dette enda. var 3 år i januar..vi tar han på do med 2 timers mellomrom ca når han er hjemme, men det er kun derfor han har tørre bleier på dagtid også, fordi vihjelper han...

Man skal i hvertfall ikke presse barna eller mase!

Skrevet
Kanksje vi burde be våre mødre, tanter, svigermødre om hjelp og tips til hvordan de klarte det?

De var kanskje hjemme og kunne følge opp?

Bra! det er det jeg mener! Arbeidende mødre klarte det før. Ungene klarte seg noenlunde uten uhell... (Dvs. at den tarmfunksjonteorien ikke stemmer helt) Så hvorfor klarer vi ikke det samme nå, når vi vet hvor miljøskadelige alle disse bleiene er?

Nå er det veldig sånn i våre dager at ungene ikke skal presses, ikke til å bli tørre når de er små, ikke til å prestere noe på skolen - alt skal jo være kos og behag. Det er sikkert godt ment, men jeg tror vi gjør dem en bjørnetjeneste. Nå tenker jeg ikke bare bleier altså.. jeg tenker rent generelt.

.vi tar han på do med 2 timers mellomrom ca når han er hjemme, men det er kun derfor han har tørre bleier på dagtid også, fordi vihjelper han...

Det er vel her det ligger. Skal man få dem tørre, så må man ha anledning til å følge opp. Nytter ikke å prøve et par timer på ettermiddagen hvis barnet ellers er i barnehagen resten av dagen uten at det foregår pottetrening der også.

nei, man behøver ikke presse og mase, og man behøver ikke gjøre noe stort nummer av det.

Jeg satt mine på potta med en gang jeg tok av dem nattbleia og denne begynte å være tørr.... full fart før de tisset i hytt og pine. Og ellers ved jevne mellomrom. Det var ikke noe vi verken snakket masse om, eller laget noe baluba utav. Det var bare en del av dagen. En gang i blant blir man satt på potta liksom...

Det kan kanskjeg hende at det er lettere hvis de ikke blir så store før man starter... egen vilje og trassalder er ikke nødvendigvis positivt hvis man skal drive pottetrening.

Gjest Gjest
Skrevet

Alle mine sluttet med bleier i 3-årsalderen.

En måtte bruke bleie om natta til hun var 6 år.

Skrevet

Mine sluttet med dagbleien da de var 2,5 år. Det gikk forholdsvis greit; vi hadde belønningssystem med klistremerker, gjorde en innsats en periode, aksepterte uhell og barnehagen var flinke til å følge opp.

Vesla hadde nattbleie til fylte 4 år. Minsten blir 4 til høsten og har tung bleie hver morgen. Regner med at det blir en stund før vi blir kvitt den.

Gjest lillebøll
Skrevet

Minstemann var 2,5 år når han sluttet med dagbleie. Nattbleie har han enda.

Skrevet

Tulla vår på ti måneder sitter masse på potte.

Vi begynte med å holde henne over vask eller do ved hvert bleieskift da hun var noen uker gammel. Rundt 4-5 mnd fikk hun potte, og begynte å sitte på den. Hun er veldig glad i potta si, og både bæsjer og tisser i den (faktisk så har vi ytterst sjelden bæsjebleier). I tillegg bruker vi tøybleier, så hun kjenner nok bedre når hun er våt.

Hun får slutte med bleier akkurat når hun er klar for det, selvfølgelig, men jeg tror egentlig ikke at hun kommer til å bruke bleier til hun er 3-4 år gammel.

Ser heller ingen grunn til hvorfor ikke veldig små barn skal kunne bli holdt over vask eller satt på potte. Jo tidligere man introduserer jo bedre tror jeg det er. Da er det jo heller ikke noe krav eller forventning om at det skal bli noe resultat :)

Skrevet

Dattera mi var 2,5 år, eldste sønn 3 år, yngste sønn 4 år og stedatter 3,5 år.

Det har variert veldig på ungene her.

Skrevet

Jeg må bare skryte litt....

Guttungen blir 3 år i september. Hele denne uka har han vært uten bleie på dagtid. Og det har gått over all forventning. Bare noen få uhell. Han har t.o.m gått og satt seg på potta selv og tisset. Han bruker både potta og do. Så flink atte!! :)

Han synes det er artig selv, for han får så mye skryt.

Skrevet

datteren min på 2 1/2 går uten bleie hjemme, men har på hvis vi skal mange ærender rundt omkring, og om natten. potte har hun aldri likt, men hun går på do helt selv, og roper når jeg skal komme og tørke. håper hun blir helt bleie-avvent i sommer, men vi får prøve oss litt frem. har kjøpt en fin trenings-truse (litt tykkere materiale enn vanlig truse. renner ikke gjennom, men føles ubehagelig når den ikke er tørr... en tynn tøy-bleie, kan man si), og den bruker vi hvis vi bare skal en kort tur ut.

Skrevet

Her slutta jenta våres med bleie da hun var 3 år og 3 mnd.

Det var på grunn av at hun gikk og små tissa hele tiden, tissa ca hvert 15 min, hjalp ikke mye at hun var flink og kom seg på do ca annenhver gang.

Hadde ikke det gitt seg til hun var 3,5 år så hadde det blitt utredning, men det slutta da hun var 3 år og 3 mnd, så da slutta hun med bleie.

Gjest Gjest
Skrevet
Svar til de som snakker om uutviklede tarmsystem o.l. Hvordan klarte da våre mødre å bli kvitt bleia på oss i 2-årsalderen? Ifølge den teorien skulle vi jo ha både tissa og bæsja på oss til vi var 3,5 - 4,5 år.....

Bare en tanke...

Jeg er innom og leser på endel forum hvor bæring ol er mer vanlig, og jeg har sett enkelte der henviser til "EC" (Elimination Communication). I praksis så viser det til at barna er mer eller mindre bleiefri helt fra starten av, og at det går bra pga at spedbarn har en refleks som gjør at de ikke tisser på den voksne så lenge de blir bært ofte nok til at den refleksen ikke blir svekket. Vet ikke helt om jeg tror på det, men på en annen side høres det logisk ut. Kan ikke huske å ha hørt at ulike bleier er særlig utbredt blandt "naturfolk", og jeg får meg heller ikke til å tro at det er noen god ide å bære rundt på et barn som tisser på deg titt og ofte.

Kanskje det er noe slikt våre besteforeldre drev med uten helt å ha noe navn på det? De var obs på barnes vaner, og det gikk seg til mer automatisk.

Må understreke at jeg ikke har barn ennå, men temaet interesserer, og ser ikke bort fra at jeg forsøker å leve etter et par av tankene og ideene bak EC om det passer inn i livet generelt når den tid kommer.

Skrevet

Mi jente kom hjem fra bhg da hun var 2 år 4 mnd og sa hun skulle slutte med bleie. Vi tok henne på ordet og fjernet dag og nattbleie. Hadde kanskje 2-3 små uhell etter dette, men aldri på natten.

Pondus fylte 2 her på onsdag og han roper ut når han vil bæsje. Da løper vi på do og han bæsjer stort sett kun der. Han elsker å sitte på do, og har forlanget å få gjøre det siden han var 14 mnd. Han tisser hver gang han er på do, men noe kontroll på tissingen har han ikke riktig enda.

Potte har vi ikke hatt i dette huset, rett og slett fordi vi synes det er unødvendig og noe griseri. Vi lar ungene bli vant med doen først som sist. Lillemor ville ikke bruke barne-doring, hun satt rett på doen. Pondus viser også at selve doringen er best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...