Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #1 Skrevet 29. juni 2007 I denne artikkelen står det om hvor lenge barn brukte bleie før og nå. Hva er tankene deres om dette temaet?
ToveM Skrevet 29. juni 2007 #2 Skrevet 29. juni 2007 Vil jo tro at en del av svaret ligger i at den gangen var mødrene hjemme med barna, og kunne jobbe med do trening mye mer, ikke alle hadde vaskemaskin, tørketrommel fantes ikke, og alle brukte tøybleier,DA tror jeg at man jobber mer intensivt med å få ungene til å slutte å bruke bleier. Men hvilken hensikt har det å få ungene tidligst mulig tørr. Ble de ungene den gangen "bedre" enn de gjør idag, selv om våre bruker bleier lengre?? Forstår egentlig ikke helt vitsen med slike sammenligninger
melina Skrevet 29. juni 2007 #3 Skrevet 29. juni 2007 Har inntrykk av at mange barn bruker bleier leenge nå for tiden, opp til 4-års alderen. Personlig synes jeg dette høres litt vel lenge ut... Tror nok det har mye å si at vi i våre dager har veldig praktiske bleier og at vi ikke minst slipper å vakse dem. En annen ting er jo som nevnt ovenfor her også at mødrene ofte var mer hjemme da og kunne ta seg av pottetreningen. Synes allikevel det ikke er noen unnkyldning for vente med å starte avvenning av bleier. Tror det i mange tilfeller faktisk kan være et lite snev av latskap inne i bildet hos noen foreldre, for det må jo en del "uhell" til for at barnet skal bli tørt..
Bettan* Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Må si meg helt enig med ToveM her. I tøybleieperioden spilte det jo liten rolle om man vasket og tørket bleier, enn om man vasket nedtisset tøy. Så jeg tror man rett og slett fjernet bleien tidligere av den grunn jeg. I tillegg så var det mer vanlig at siden mor var hjemme, ja så var den en av hennes oppgave å få barna tørre så tidlig som mulig. Det lå prestisje i dette, og mødre som ikke klarte å få barna tørre i en viss alder, ja de ble sett på som dårlige mødre. Helt utrolig egentlig, men det er litt slik i dagens samfunn også. Enkelte ser så prestisje i dette med tidlig bleieslutt, at de mener foreldrene er slappe om de ikke har fått ungene sine tørre i en viss alder. På mange områder sier man at barn er forskjellige og det er ikke noe galt med foreldrene om barnet ditt ikke går før i 15 måneders alderen mens andre barn går når de er 12 måender. Men bruker barnet ditt bleier etter fylte 3 år og andre barn er tørre i 2.5 års alderen, ja da er det mange som tenker sitt, forstå det den som kan.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #5 Skrevet 29. juni 2007 Tror det er vel så mye barna som styrer dette - enn de voksne. Før var ikke bleiene så behagelige som nå, dermed ønsket barna å slutte tidligere. Nå er bleiene altfor bra.. ..og mange barn syntes det er helt greit å gå med bleie. Mine sluttet ved henholdsvis 3 og 2,5 års alder. Nattbleie forsvant ca 3-6 mnd etter at dagbleien forsvant.
CeeCee Skrevet 1. juli 2007 #6 Skrevet 1. juli 2007 Har inntrykk av at mange barn bruker bleier leenge nå for tiden, opp til 4-års alderen. Personlig synes jeg dette høres litt vel lenge ut... Tror nok det har mye å si at vi i våre dager har veldig praktiske bleier og at vi ikke minst slipper å vakse dem. En annen ting er jo som nevnt ovenfor her også at mødrene ofte var mer hjemme da og kunne ta seg av pottetreningen. Synes allikevel det ikke er noen unnkyldning for vente med å starte avvenning av bleier. Tror det i mange tilfeller faktisk kan være et lite snev av latskap inne i bildet hos noen foreldre, for det må jo en del "uhell" til for at barnet skal bli tørt.. Jeg er veldig enig med deg ang. latskap... Kan også hende at tidsklemma har litt skyld i det, men det er allikevel ingen unnskyldning synes jeg. det må jo være det beste både for barnet, foreldre og barnehageansatte å bli kvitt bleien fortest mulig. No offence men..Det er knalltungt å drive å løfte på 3-4 åringer for å skifte bleie!!! Og barna i dag blir jo tyngre og tyngre... Tror nok de fleste barnehageansatte er glad dersom foreldrene ber om hjelp til pottetrening, ofr da slipper de mange tunge løft og bleieskift, så ikke kvi dere for å spørre!!
mysan Skrevet 1. juli 2007 #7 Skrevet 1. juli 2007 Det må jo være det beste både for barnet, foreldre og barnehageansatte å bli kvitt bleien fortest mulig. No offence men.. For ikke å snakke om miljøet! Fra artikkelen: Et annet aspekt som diskuteres rundt sen bleieavvenning er at det kan ha en sammenheng med vætingstendens hos barn. - Det kan være en mulighet at barnet ikke opparbeider reaksjonsevne og tisser på seg. Dette gjelder både dag- og nattvæting, sier Steen-Johnsen, som understreker at det ikke finnes direkte forskning på dette. Jeg begynte pottetrening av mine den dagen de våknet med tørr bleie. I denne artikkelen står det motsatt, men min mor fortalte meg at de starter med å være tørr om natten og det har stemt for mine barn også. Men for å oppdage dette må man faktisk ta av bleien med en gang ungen våkner, ikke vente i to minutter, da har han allerede tisset på seg. Gutta mine var dag- og nattørre mellom 2,5 og 3 år, og jentungen litt etter 2-årsdagen. Vi stresset ikke med det, men jeg tok jobben med å få av dem bleien om morgen og sette dem på potta. Deretter gikk det igrunnen veldig greit. Det er hormon som styrer urinproduksjonen om natten, og ved en viss alder trer dette hormonet inn og setter ned væskeproduksjonen hos de aller fleste. Det finnes noen få som ikke har dette hormonet, som kan forbli sengevætere i mange år.
Gjest Mrs Darcy Skrevet 1. juli 2007 #8 Skrevet 1. juli 2007 (endret) Jeg melder meg herved som lat mor, storprodusent av brukte forurensende bleier. Min eldstemann sluttet med bleier like etter 4årsdagen, men hadde da knapt nok et uhell etter dag 2 og sluttet med nattbleie etter ei uke. Yngstemann på 2,5 viser ingen evne til å kontrollere funksjonene sine enda, vi tar det når det kommer. Vi har da nok å styre med i hverdagen likevel om vi ikke skal stresse og styre med avvenning i tillegg!! Det skal sies: Vi tok av eldstemann bleien i fjor sommer. Da gikk han fullstendig i vranglås og satt på potta hele dagen i frykt for å tisse på gulvet. Vi tok på ham bleien igjen vi. *venter på pepper* Endret 1. juli 2007 av Mrs Darcy
ToveM Skrevet 1. juli 2007 #9 Skrevet 1. juli 2007 For ikke å snakke om miljøet! Fra artikkelen: Jeg begynte pottetrening av mine den dagen de våknet med tørr bleie. I denne artikkelen står det motsatt, men min mor fortalte meg at de starter med å være tørr om natten og det har stemt for mine barn også. Men for å oppdage dette må man faktisk ta av bleien med en gang ungen våkner, ikke vente i to minutter, da har han allerede tisset på seg. Gutta mine var dag- og nattørre mellom 2,5 og 3 år, og jentungen litt etter 2-årsdagen. Vi stresset ikke med det, men jeg tok jobben med å få av dem bleien om morgen og sette dem på potta. Deretter gikk det igrunnen veldig greit. Det er hormon som styrer urinproduksjonen om natten, og ved en viss alder trer dette hormonet inn og setter ned væskeproduksjonen hos de aller fleste. Det finnes noen få som ikke har dette hormonet, som kan forbli sengevætere i mange år. Dette hormonet begynner de og produsere mer av når de nærmer seg puperteten, derfor er det mange som slutter med sengevæting i 10-12 års alderen
ToveM Skrevet 1. juli 2007 #10 Skrevet 1. juli 2007 Jeg melder meg herved som lat mor, storprodusent av brukte forurensende bleier. Min eldstemann sluttet med bleier like etter 4årsdagen, men hadde da knapt nok et uhell etter dag 2 og sluttet med nattbleie etter ei uke. Yngstemann på 2,5 viser ingen evne til å kontrollere funksjonene sine enda, vi tar det når det kommer. Vi har da nok å styre med i hverdagen likevel om vi ikke skal stresse og styre med avvenning i tillegg!! Det skal sies: Vi tok av eldstemann bleien i fjor sommer. Da gikk han fullstendig i vranglås og satt på potta hele dagen i frykt for å tisse på gulvet. Vi tok på ham bleien igjen vi. *venter på pepper* Du får ingen pepper av meg, syntes du gjør det helt riktig jeg
Holly Hobbie Skrevet 1. juli 2007 #11 Skrevet 1. juli 2007 Tenk saa lukrativt for bleieprodusentene naar barn bruker bleier lenger og lenger! Vi bruker toeybleier, kanskje det gjoer at gutten vaar blir toerr fortere enn han ville blitt dersom han brukte vanlige bleier, i og med at de ikke absorberer like godt?
Gjest Gjest_Emma3_* Skrevet 1. juli 2007 #12 Skrevet 1. juli 2007 Vår eldste er over 2,5 år, og viser lite tegn til å ville slutte med bleia. Prøver å spørje ho ved jevne mellomrom om ho vil tisse i potta eller på do (har do-ring), men har som oftast ikkje lyst. Lar ho og gå mykje uten bleie, i håp om at ho skal synast det er ubehagelig å tisse på seg, og heller vil gå på do. Ho er ikkje i barnahagen, så ein stressa kvardag er heller ikkje grunnen. Prøvar å ikkje mase på ho, men vente til ho er klar. Trur det går ein del på at barnet må vere "klar" for det og.
Nightingale Skrevet 1. juli 2007 #13 Skrevet 1. juli 2007 Gutten vår blir 3 i høst, og denne sommeren har vi lenge sett på som den sommeren der sønnen skal slutte med bleier. ("Det er så greit og praktisk med sommer og sol og han kan bare sprade rundt med underbukser og stumpen bar, og vi skal på hytta og fryd og gammen) Han vet når han skal bæsje. Det har han visst ganske lenge. Det vet vi fordi han sier at han skal "gjemme seg", og har da lagt seg på magen bak lekekassene sine og gjort det han skal. Tissingen visste vi ikke så mye om for det kom i bleia. Nattebeleiene er alletid store og tunge, men han drikker jo endel på kvelden. Vi kjøpte en potte ganske tidlig, men da vi kom hjem med den hatet han den fra første øyeblikk. Vi kunne ikke en gang sette kosedyret Bamsefrosken på den og leke at at skulle på potte fordi han ble så sint (utrolig til styrke og vilje i sånne små ) Da lot vi det være en stund, men etter en periode med stopp tok vi frem et ark der han kunne få klistremerker som vi limte bak på potta. Ettersom han ikke tålte synet av potta kunne han få ett klistremerke dersom han satte seg på potta med klær på, 2 klistremerker hvis han satte seg på potta bare med bleia, og 3 klistremerker hvis han satte seg uten kær. Sakte med sikkert har det gått fremover og til slutt en dag kom det litt tiss i potta. Han ble veldig stolt, men det holdt ikke til at han ville sette seg neste gang. Det jeg vil si er at, som mange andre også påpeker, at pottetrening kanskje var lettere før med hjemmeværende mødre og tøybleier som ikke er så komfortable. Men det er jo andre aspekter i dette også, og dét er at små barn (f.eks 1- 2- åringer) ikke har ferdigutviklede tarmer og kan ikke styre avføringen selv ennå. Hvis noen av foreldrene deres mener at dere var pottetrent ved denne alderen har de enten hatt veldig mye tid til å sette dem på potte regelmessig, eller så har dere vært tidlig utviklet. Man er ikke utviklet i tarmene så tidlig har jeg hørt. Har ingen forskning på det, kan kanskje klare å finne det? Man kan fint få barn til å tisse på potte hvis man ikke har på dem bleie og setter dem regelmessig på potta. De andre gangene kommer det i buksa. Vi er midt oppi pottetrening. Wææææ, det er jammen meg slitsomt å trene en trass (snart) treåring til å gjøre noe han til tider ikke vil. Full konsenstasjon, men midre løfting og skifting. Vi reiser til hytta snart og håper at vi kan ta på han underbukse; si at det ikke er noen bleie å få i dag, og at man rett og slett må bruke potte (som vi tar med). Tilby potte ofte, det er ikke lett å huske noe for en treåringen som man nesten aldri har gjort før. I dag har det i all fall gått strålende!! Det har ikke gått galt én gang, men vi pakker underbukser og bukser til mangfoldige uhell i sekken. For det må påregnes ved bleieslutt. Tar med den gode trygge potta også, og så ser vi hvordan det går. Roma ble ikke bygd på én dag.
Gjest Miss Cutie Skrevet 1. juli 2007 #14 Skrevet 1. juli 2007 Mine barn var 3 år, 3 år og 1 år + 9 mnd.
Rubina D Skrevet 2. juli 2007 #15 Skrevet 2. juli 2007 Jeg er også da en lat mor. Min eldste sønn sluttet nemlig ikke med bleia før han var 4,5 år, men da hadde vi holdt på i halvannet år for å få ham til å slutte ( og det er latskap? ). Minstemann sluttet med bleia da han var 3,5. Dette bestemte han helt selv. En dag var det ikke snakk om å ha på bleie hverken på dagen eller natta og tørr har han vært siden. Har kanskje hatt 5 uhell tilsammen. Men eldstemann som er 7 har fortsatt uhell både dag og natt, 1-3 ganger i mnd.
CeeCee Skrevet 2. juli 2007 #16 Skrevet 2. juli 2007 Svar til de som snakker om uutviklede tarmsystem o.l. Hvordan klarte da våre mødre å bli kvitt bleia på oss i 2-årsalderen? Ifølge den teorien skulle vi jo ha både tissa og bæsja på oss til vi var 3,5 - 4,5 år..... Bare en tanke...
ToveM Skrevet 2. juli 2007 #17 Skrevet 2. juli 2007 Svar til de som snakker om uutviklede tarmsystem o.l. Hvordan klarte da våre mødre å bli kvitt bleia på oss i 2-årsalderen? Ifølge den teorien skulle vi jo ha både tissa og bæsja på oss til vi var 3,5 - 4,5 år..... Bare en tanke... Har inntrykk av en del av som "skryter" av at ungene ikke har hatt besjebleie siden de var 1 år, har veldig regelmessige unger som skiter til samme tid hver dag. Kanskje mødrene som var sammen med oss hele dagen, kjente oss litt bedre enn det vi kjenner våre unger som stort sett er i baernehagen hele dagen??
CeeCee Skrevet 2. juli 2007 #18 Skrevet 2. juli 2007 Har inntrykk av en del av som "skryter" av at ungene ikke har hatt besjebleie siden de var 1 år, har veldig regelmessige unger som skiter til samme tid hver dag. Kanskje mødrene som var sammen med oss hele dagen, kjente oss litt bedre enn det vi kjenner våre unger som stort sett er i baernehagen hele dagen?? Jamen da må jo foreldrene snakke med barnehagepersonellet om disse rutinene og få hjelp av de. det skulle da ikke være noe problem! jeg synes barn bør ha sluttet med bleie før de begynner på stor avdeling....
prinsessa Skrevet 2. juli 2007 #19 Skrevet 2. juli 2007 Jamen da må jo foreldrene snakke med barnehagepersonellet om disse rutinene og få hjelp av de. det skulle da ikke være noe problem! jeg synes barn bør ha sluttet med bleie før de begynner på stor avdeling.... Vi har prøvd og prøvd og få gutten vår til å slutte. Endelig har han sluttet nå 3.5 år gammel, men vi har prøvd siden i fjor sommer altså 1 år. Jeg har ikke tall på hvor mange krangler vi har hatt, all slags belønningssystemer, alle slags hurrarop/sanger når han har klart det, jeg har vasket og vasket tissevått tøy, begynte og sette han på potte når han var 1.5. Men absolutt ingenting har hjulpet før nå. Så da var det vel slik at han først var klar nå.
CeeCee Skrevet 2. juli 2007 #20 Skrevet 2. juli 2007 Kanksje vi burde be våre mødre, tanter, svigermødre om hjelp og tips til hvordan de klarte det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå