Gå til innhold

Sultet i hjel på sykehjem

Jinx

Anbefalte innlegg

Gjest :

Jeg mente ikke å vise inntrykk av at jeg synes hjelpepleiere bør få lik lønn som sykepleiere asså! Bare så du vet det :) Ikke det jeg sa. Mente kun at hjelpepleiere har kanskje litt mer belastning og fysisk stress i sitt yrke i forhold til andre 3-årige utdanninger på videregående skole. Og kanskje bør få litt ekstra kun på det grunnlaget. Det er mange som tjener mer enn hjeplepleiere som har like mange år på videregående,- såvidt jeg vet.

Er ellers for øvrig enig med deg :) Godt å se en erfaren sykepleiers uttalelse her! Har savnet det i denne debatten...: - )

Diva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Skjønner det, Diva. :lol:

Det er allikevel mange andre som likestiller sykepleiere og hjelpepleiere, men hjelpepleien ble jo startet som en assistentrolle til sykepleierne. Det er faktisk sant.

Unner hjelpepleierne god lønn jeg, noe jeg gjør til alle som jobber med mennesker, ikke minst personale i barnehager og assistenter på skoler/SFO etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig! Det er viktig med å skille mellom yrkene, for de gjør jo ikke det samme nødvendigvis. Det kommer selvfølgelig an på da. Men sykepleierne har absolutt størst og bredest kompetanse og kunnskap.

Ja, alle som jobber med mennesker fortjener ros og mer lønn... :D

Diva :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis faren din (eller bestefaren) hadde

blitt sultet ihjel hadde du syntes at det var helt greit ?

Siden lønningene der er så dårlig ?

Spurte Jinx om. Jaha, litt trist at ansvarsfraskrivelsen er så stor hos noen mennesker, kan man ikke selv passe på at faren får nok mat dersom man har mistanke om at han er underernært? Kvinner er jo helt hysteriske dersom dem har mistanke om at en barnehageonkeler er pedo, men dersom det handler om eldre mennesker, da er det plutselig kommunenes og statens ansvar.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diva.

Jeg har snakket med mamma og grunnen til at hun får så bra lønn er mange års ansenitet i helsevesenet, 80%nattevakter og et supertilbud fra kommunen. Hun jobber på et sykehjem i hjemkommunen min. Kommunen gir henne så mye for å betale ned studielånet hennes. Det er tydeligvis sykepleiermangel hjemme da.. Hun tjener i overkant av 29000 i måneden, men det blir jo trukket skatt og diverse, + at pappa er uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Det forklarer saken :) Men det er i allefall svært få sykepleiere som har det slik.

Mamman din høres utrolig flink ut som står på sånn da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er kjempeflink jah.

Hun sier selv at de er underbemannet og de får på langt nær lang nok tid på hver beboer. Men der oppe vet jeg at alle i hvertfall får stell og mat i sonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte Jinx om. Jaha, litt trist at ansvarsfraskrivelsen er så stor hos noen mennesker, kan man ikke selv passe på at faren får nok mat dersom man har mistanke om at han er underernært? Kvinner er jo helt hysteriske dersom dem har mistanke om at en barnehageonkeler er pedo, men dersom det handler om eldre mennesker, da er det plutselig kommunenes og statens ansvar.

W

Måtte bare si at jeg er helt enig med deg her waco..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det høres jo rimelig ut, Starie. :lol:

Men dette er jo ikke gjennomsnittslønnen til en sykepleier da, så det er jo ikke noe argument for at sykepleierne tjener bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt mer kritisk til skandaleoverskrifter i VG!  

Veldig enig gurimalla. Er også enig i det care og Lea skriver.

Generelt tror jeg etter hvert det blir vanskelig å skaffe nok arbeidskraft , som har de menneskelige kvaliteter som kreves, innen pleie- og omsorgssektoren. Det må være veldig vanskelig og slitsomt å gi nok menneskelig nærhet til pasienter over lang tid. Etterhvert som vi blir flere syke og pleietrengende samtidig som den yrkesaktive delen av befolkningen går ned, vil dette problemet vokse. Tror ikke det kan løses med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare si at jeg er helt enig med deg her waco..

Hva skulle verden vært uten hysteriske kvinner ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest svarene her men kan svare ut fra egne erfaringer.

Har selv jobbet på sykehjem i tre år før jeg begynte på sykepleien.

Problemet er for det første at det er ett helvete å få tak i folk. Man springer beina av seg hele vakta MEN, når jeg leste dette og ikke minst den dagboken hun gamle dama hadde skrevet ble jeg om ikke sjokkert, lei meg.

Jeg har ikke opplevd at pasientene mine har sittet i mange timer uten å få gå på do, eller uten å få mat.

Men jeg vet det skjer,

En ting er også at mange som jobber på sykehjem burde ALDRI ha vært der. En ting er at man er underbemannet, en annen ting er at: har du ikke medmennesklighet og empati for andre mennesker har du ingenting i helsevesent å gjøre... Litt for mange ser på jobben sin som en nødvendighet for å få lønn, for å klare seg. GREIT nok, men ikke på bekostning av gamle mennesker som er avhengige av deg for å overleve, komme seg opp av sengen, gå på toalettet, få i seg mat.

For dette skjer LITT for mange steder .

Mange hjelpepleiere/sykepleiere/assistenter behandler pasientene som dritt.

Farmoren min, som er snart 100 år og bor på aldershjem tør ikke ringe på om natten om hun skal på toalettet for da får hun kjeft.

Mange steder er det også STOOOOR forskjellsbehandlinger. En på ett av sykehjemmene jeg jobbet på, var en høyt profilert og steinrik mann. 4-5 av pleierne drev med denne forskjellsbehandlingen til de grader. De inne hos han hver dag, tok seg all verdens tid.. Dillet og dallet med han til den store gullmedalje. De var også ofte 2-3 på en gang. Mens mange andre på avdelingen knapt fikk på seg ren skjorte....... :evil:

Nå er det derimot mange som utdanner seg til sykepleiere og det er vanskelig å komme inn MANGE steder i landet. Ventelistene er også lange, så det blir flere og flere.

Heldigvis.

Men slike ting som den artikkelen skjer flere steder det er jeg overbevist om.. Men pårørende har da også ett ansvar har de ikke??? Selv om det SELVFØLGELIG er de som jobber der sitt hovedansvar, så har da også pårørende sitt ansvar. Det mener da jeg.

Nå er jeg ferdig utdannet sykepleier om 1 1/2 år og gleder meg ...

Dessverre er tilstandene ikke så gode som man skulle ønsket, og flere steder er det rett og slett ille, men vi kan da prøve å gjøre noe for å bedre det vi som er på vei inn i det.

Å hadde lønn vært det viktigste for meg, hadde jeg IALLEFALL ikke utdannet meg til sykepleier.. Litt for mange skylder på den. Yrket velger man selv, og er det får dårlig betalt får man finne seg et annet yrke. Men har man først valgt det har man ett ansvar å gjøre og gi den beste mulige pleien til de som trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...