Jinx Skrevet 14. mars 2003 #1 Del Skrevet 14. mars 2003 Jeg finner ikke ord.............. :cry: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=45697 Jeg blir så lei meg, og så forbannet... Vi lever i et av verdens rikeste land, og likevel så avsluttes et langt og innholdsrikt liv på denne måten :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 14. mars 2003 #2 Del Skrevet 14. mars 2003 Vi må huske på at vi også trenger flere sykepleier og hjelpepleiere som vil jobbe på norske sykehjem. Vi kan ikke legge all skylden på økonomine. Jeg har selv jobbet i helsevesenet en stund og vet at det er et "helvete" å få tak i folk som vil jobbe. Desverre er det slik at vi ikke verdsetter å jobbe med eldre eller for den saks skyld holder oss borte fra helsevesenet fordi de betaler så dårlig. .....viktig å få med seg ulike nyanser i debatten.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 14. mars 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 14. mars 2003 Den begrunnelsen holder ikke... "Nei, desverre du kan nok ikke få mat, vi prioriterer ikke deg, da vi er så få på jobb og lønningene er så dårlige... Det er nok best at du svinner henn... Her tar du bare plass...." Så hvis faren din (eller bestefaren) hadde blitt sultet ihjel hadde du syntes at det var helt greit ? Siden lønningene der er så dårlig ? Jinx koker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 14. mars 2003 #4 Del Skrevet 14. mars 2003 Selvfølgelig er det ikke greit. Jeg har da heller ikke påstått at det er slik det skal være. Jeg sier at vi må få med oss alle nyansene her. Realitete er at det er få som vil jobbe på sykehjem. Hva tror du er grunnen til det? Litt mer konstruktivt å diskutere problemene i stedet for å klage uten å komme med noen forslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 14. mars 2003 #5 Del Skrevet 14. mars 2003 Vær litt mer kritisk til skandaleoverskrifter i VG! Det ser ut som om det er uenighet om dødsårsaken her. Hvis man legger legens verson til grunn ser det ut som om mannen ble gammel, syk og døde. Det er sønnen som kommer med den "faglige vurderingen" som ligger bak denne overskriften. Dersom legens vurdering er ikke er feil kan jeg ikke se at noen har gjort noe galt. Det ser heller ikke ut som om det var et spørsmål om ressursser, men et spørsmål om en medisinsk vurdering. Det er mange gamle som sliter med å ta til seg næring. Jeg hadde selv en gammel tante som "sultet i hjel" på sykehjem, hun var dement og "glemte" hvordan hun skulle tygge og svelge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 14. mars 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 14. mars 2003 Ja klart en skal være kritisk til media.. Leger lurer seg unna hele tida de..Det er ikke akkurat nytt.. Stoler mer på sønnen enn legen, dessuten var han ikke dement... Tilsynslegen vil ikke svare på hva som var den medisinske årsaken til at han døde ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 14. mars 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 14. mars 2003 Jeg vet mange som gruer seg til praksis ukene mens de går sykepleien fordi da må de jobbe på sykehjem.. De vil ikke jobbe der, ikke pga økonomien, men pga hvordan de eldre blir behandlet.. "De vil ikke se det" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 14. mars 2003 #8 Del Skrevet 14. mars 2003 Dette er for jævlig! Men jeg skjønner hvorfor sykepleiere og hjelpepleiere ikke orker norske sykehjem. Med den lønnen som er nå og store fysiske og psykiske belastninger og underbemanning og kaos, så skjønner jeg at folk blir rett og slett ødelagte av å jobbe på slike steder. Jeg vet man heller ikke bør frykte å jobbe et slikt sted "bare" på grunn av for dårlig bemanning, det blir jo enda verre hvis ingen vil begynne der. Men da må det flere medarbeidere til! Ikke bare en eller to. Ellers hjelper det ikke og folk må gå lange vakter og strekke seg til det ytterste. Samtidig som man også har en del sykemeldinger pga stress og andre plager i den sektoren. Jeg mener politikerene bør ha ansvaret for å gjøre disse stillingene litt mer ettertraktet. Lønnen må opp og være i samsvar med det man gjør på jobb og de ulike belastningene man kan få. Det må også opprettes flere stillinger, for i dag er det heller ikke så mange ordentlige ledige stillinger ved sykehjem og boenheter, det er veldig mange ringevakter, vikariater, og 50 % og nedover av stillinger. Så det holder ikke alltid for det daglige brød. Hvis dette fortsetter, vil det bli slik at en pleier gjør flere pleieres jobb og dermed sliter seg totalt ut. Sett opp lønnen og opprett flere stillinger i disse typiske kvinneyrkene, sier nå jeg. Få gjerne enda fler menn inn i pleier-stillinger, de klarer det like bra som kvinner og er nok fysisk sterkere mht løft osv.... Jeg ser i allefall ikke noen annen løsning på problemet. Jeg skjønner godt at folk vegrer seg ved ansettelse i slike stillinger jeg. Jeg vurderer å hjelpe til på et sykehjem som ekstrahjelp, men jeg vet sannelig ikke om jeg orker! Dog, min samvittighet får meg til å vurdere det, så jeg får se. Slike saker som dette, SKAL ikke forekomme, men jeg vil absolutt ikke legge skylden på manglende innsats og uvilje av pleiepersonell mot å jobbe slike steder. Så enkelt er det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 14. mars 2003 #9 Del Skrevet 14. mars 2003 Fy faen så jævlig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 14. mars 2003 #10 Del Skrevet 14. mars 2003 Ja, jeg leste det i VG. Noe så grusomt og jævlig! :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 14. mars 2003 #11 Del Skrevet 14. mars 2003 Se ansiktet på den stakkars mannen da.. Jeg gråt da jeg leste deg jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 40 Skrevet 14. mars 2003 #12 Del Skrevet 14. mars 2003 Jeg kjenner ikke denne saken annet enn fra mediene og ofte er ting mer nyansert i virkeligheten. Mener dere virkelig at man skal sondemate folk i årevis? Dette er relevant i forhold til dødshjelpdebatten på en annen tråd. Hvis jeg skulle komme i denne mannens situasjon ønsker jeg at jeg ikke holdes i live. Han har fått passiv dødshjelp og det har sannsynligvis vært riktig. Det er ikke snakk om onde og gjerrige leger som har myrdet en frisk mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 15. mars 2003 #13 Del Skrevet 15. mars 2003 Det er helt forferdelig hvordan vi behandler - eller skal jeg si ikke-behandler - våre medmennesker som trenger omsorg og pleie. Det gjelder ikke bare eldre mennesker - det gjelder alle de som trenger pleie og omsorg. Tenk på unge handicappede som plassereres på gamle- og sykehjem! :x Gamle el. Syke som bor alene UTEN noe tilsyn - fordi budsjettet er tomt! Eldre som med "en liten håndsrekning" kunne klare seg alene - og som ønsker å klare seg alene. Men de må ha litt hjelp. 8) Sykehuspasienter som med litt omsorg og informasjon kunne bli fortere friske. Istedet blir de liggende alene i sin sykehusseng - deprimerte og livredde fordi ingen har tid til å forklare og trøste. Jeg tror egentlig ikke at dette har noe med lønninger å gjøre. Men - det har noe med økonomi å gjøre. Gode økonomiske rammer slik at man kan være flere på jobb - er det flere på jobb, så blir ikke ansatte så slitne. De føler jo hele tiden må prioritere - men hva er viktigst da??? At en får hjelp på do - eller at en trenger litt trøst? Det bør etter min mening være like viktig! Miljømessige ting som øker trivselen, bilde på veggen, blomster, kake til kaffen - kanskje en likør til kaffen! At noen har tid til å sitte ned med deg og snakke......... trenger da ikke å være fag-prat, men en koselig samtale om det som opptar pasienten! For de eldre er det ofte veldig kos å snakke om gamle dager........ dette spiller da også inn på deres helbred og trivsel! Trivslesfaktor er viktig - både for ansatte og "innsatte". Jeg mener at omsorg og pleie ikke kan effektiviseres. Jeg hater ordet effektivisering når det gjelder mellom-menneskelig kontakt! Fy faen - unnskyld uttrykket. Vi er forskjellige - noen trenger litt mer trøst og hjelp enn andre........... men - nei - da faller du nemlig utenfor den "A4-ramma" som de "ansvarlige" har bestemt....... og da blir du nemlig for kostnadskrevende! Nei - i helsevesenet vår er det mange, mange ting som det kan gjøres noe med - som kan forbedres! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 15. mars 2003 #14 Del Skrevet 15. mars 2003 Jeg kjenner ikke denne saken annet enn fra mediene og ofte er ting mer nyansert i virkeligheten. Mener dere virkelig at man skal sondemate folk i årevis? Dette er relevant i forhold til dødshjelpdebatten på en annen tråd. Hvis jeg skulle komme i denne mannens situasjon ønsker jeg at jeg ikke holdes i live. Han har fått passiv dødshjelp og det har sannsynligvis vært riktig. Det er ikke snakk om onde og gjerrige leger som har myrdet en frisk mann. Ba han om denne passive dødshjelpen kanskje? Å la en gammel mann sulte ihjel uansett om han ville dø eller ikke er helt grusomt! De beskrev han som døende, og derfor ikke "god nok" til å få næring gjennom sonde. Han hadde vel dødd uansett, men kanskje hatt det bedre på slutten om han hadde fått i seg litt næring. Og det hadde også vært bedre for hans pårørende. Jeg hadde aldri akseptert slik behandling av mine kjære! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 15. mars 2003 #15 Del Skrevet 15. mars 2003 Han KAN ha bedt om dette (sier ikke at han har gjort det). Kjenner selv en dame som ikke fikk næring på sykehuset fordi hun var så syk at de ikke kunne gjøre noe. De hadde spurt henne hvordan hun ville ha det... langsomt eller relativt raskt. Hun valgte det siste og etter noen få døgn døde hun. Familien reagerte veldig på dette, men hun hadde jo tatt valget selv. Det er mye vi ikke vet og som kan være vanskelig å forstå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 15. mars 2003 #16 Del Skrevet 15. mars 2003 Jeg er helt enig i at hvis denne artikkelen forteller sanheten, så er det dypt forkastelig. Men det er for enkelt å si at sykepleiernes lønn må heves. For det første mener jeg at sykepleierne fikk en kraftig lønnsøkning for et par år siden(?), og det derfor burde det kankje være andres tur nå? For det andre har det langstrakte økonomiske konsekvenser for hele samfunnet når en stor lønnsgruppe (som sykepleierne) får lønnsøkning. Meget kort fortalt vil denne lønnstigninge øke inflasjone, sånn at prisene stiger. Dermed blir varer og service dyrere, og konsekvensen blir at sykepleierne ikke vil merke den store forskjellen. og alle vi andre vil også merke prisstigningen, og få mindre for pengene. Derfor er løsningen på problemet kanskje heller å ansette flere sykepleier, men som Care er inne på er det meget vanskelig å få dekket de stillingene som alllerede er der. Og man kan jo ikke akkurat tvinge folk til å utdanne seg til sykepleiere heller. Når det gjelder hjelpepleiere, så for vel de en ok lønn, hvis man tenker på hvor kort utdannelse de har? Nå tror jeg jeg har gjort meg upopulær nok... :blunke: Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 15. mars 2003 #17 Del Skrevet 15. mars 2003 Mamma er nyutdannet sykepleier og har bare jobbet som det et år. Hun tjener ca 350 000 i året i følge turnusen hun har nå. Vet ikke om alle er like heldige, men dette er da ikke noe å klage over? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 15. mars 2003 #18 Del Skrevet 15. mars 2003 Hm... Når ble begynnerlønnen til sykepleiere så mye ? Nei jeg tror din mor er rimelig heldig der ja! Jeg kjenner flere sykepleiere som tjener langt mindre. Synes jeg så en jordmor som uttalte seg på KG om lønnen sin etter noen år, og HUN hadde 350 000,- > Da har hun sykepleieutdannelse, et år minimum praksis og et år videreutdanning som jordmor hvis jeg ikke tar feil. Om ikke mer i tillegg. Så jeg skjønner ikke hvordan din mor klarer å få til dette Heldiggris....: - ) (Har hun uendelig lang erfaring innen helsevesnet ? Isåfall kan det være grunnen (?)) Selv ingeniører, som sikkert kjent tjener mer enn sykepleiere selv om de har like mange år på skolen, tjener ikke så mye. Der er startlønnen 320 000 - 340 000..... Hjelpepleiere har ikke lang utdanning,- det er jeg helt enig i. Men de har en rimelig tøff jobb, ofte i forhold til andre med samme lengde på utdannelsen. Så jeg synes lønnen bør samsvare med jobben, og ikke bare utdanningen. Greit å tenke på flere nyanser her. De er tross alt i kontakt med syke mennesker, må stelle mennesker og være i nærheten av "ting" mange andre hadde spydd av. I tillegg, blir de ofte plaget av slitasjeskader. Jeg er ikke sykepleier selv, asså! Men jeg har som helsesekretær jobbet nært mange i den sektoren og jeg så hvordan de måtte jobbe. Ikke alltid like menneskelig. Og hvis man skal ansette flere sykepleiere og hjelpepleiere, bør også flere stillinger (og hele stillinger!) opprettes. Det er ikke så mye å gå til med en 35 % stilling dah. Kanskje litt mer ordnede arbeidsforhold ? Det er jo tross alt syke de skal ta seg av, ikke folk som skal kjøpe hus eller en ny bukse.... På høgskolen der jeg går, er det FULLT på sykepleieutdanningen. Og laaange ventelister..... Slik er det endel andre steder også. Så jeg vil ikke si at det er svært få sykepleiere som utdanner seg. Mange av mine venninner er enten ferdig utdannede sykepleiere eller under utdanning og en venninne til skal begynne til høsten. Det er dessuten utrolig vanskelig å komme inn på denne utdannelsen en del steder. Jeg kjenner ei som jobber som pleieassistent på et sykehjem. Hun har ikke fått vakter der siden februar. Er ikke DET vilt da ? Snakk om å være godt nok bemannet..... (?) Nå gjentar jeg meg selv, men jeg tror det er mange som ikke får store nok stillinger. Som i omsorgssektoren her jeg bor f.eks,- så er det mange omsorgsarbeidere som har jobb, men de har ulike prosenter som f.eks 43 % , 32 % og 18 % osv... Så de må heller prøve å få tak i ørten små prosent-.stilinger. Dette er ikke alltid like lett heller. Så et eller annet sted, skurrer det, uansett hva dere mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 15. mars 2003 #19 Del Skrevet 15. mars 2003 Rettelse: Den jordmoren jeg brukte som eksempel i stad, tjente kun litt over 300 000 i året. Ikke 350 000,- som jeg trodde. Sorry... Jobber din mor på en privatklinikk / et privatsykehus, Starie ? Eller er hun offentlig ansatt ? Beklager hvis jeg høres brysk ut, men synes det er rart at en nyutdannet sykepleier tjener mer enn en som har vært jordmor en liten stund. Skulle gjerne hatt den økonimien selv Men det er vel alltid noen som blir misfornøyde uansett... Diva :D http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...=21952&start=60 (tråden jeg fikk informasjon fra ang lønnen til jordmoren) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2003 #20 Del Skrevet 15. mars 2003 Enig med deg, Diva. Er selv utdannet psyk. sykepleier med mange års erfaring, og tjener langt fra 350000 kroner. For å tjene så mye, må man ha overtid hver helg eller jobbe evt. 1 1/2 stilling (fullt på dagen og 1/2 natt ved siden av). Vet at noen gjør det, men det er ulovlig. Hvis man er tilknyttet et vikarbyrå, som opererer med litt høyere lønn, vil man allikevel ikke tjene 350000 i året. Er enig i at hjelpepleiere har en tøff jobb, men utdanningen er allikevel bare på nivå med videregående skole. Sykepleierne må jo først skaffe seg studiekompetanse og deretter gå 3 år på høyskole, og dette er bare grunnutdanninga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå