Gå til innhold

er "alle" anti franske biler?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hmm, der kom jo renault dårlig ut da. :tristbla:

noe med volvo... er det de som har produsert renault eller? og at de slutter fra 2008? hvis det er sånn, må jo bilene være bra?!

dette er kundetilfredshet.. Dvs alt fra selger til kundemotak etc. Sier ikke stort om kvalitet på bilen egentlig.

MEN renault har ikke de beste resultater i bruktbilrapporter heller. Det du må se etter er at den er godt tatt vare på.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=92868

http://www.motor.no/tester/brukte_biler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
"kjøp renault, da må du gå" :forvirret:

Toyota har de mest fornøyde kundene, jeg ville gått for en yaris :)

Eh, det sier ikke nødvendigvis at Toyota er best det sier bare at kundene er fornøyde. For alt vi vet kunne disse Toyotakundene har vært like fornøyd et annet sted. For alt vi vet går Toyotakunder rundt og er fornøyd med alt uansett.

Hilsen en som faktisk kan tolke statistikk.

Tenk på det bedrifter, når dere ansetter folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det var forholdsvis mye problemer med franske biler på 80- og 90-tallet, både rust, og driftssikkerhet. Imidlertid har de blitt mye jevnere de siste 5-10 årene, og nå er det også mer vanlig med samarbeid og kunnskapsutveksling mellom bilprodusenter. Flere japanske merker bygger også bilene sine i fabrikker i Europa. Det dårlige ryktet henger dessverre fremdeles igjen hos mange, og viser bare at folk liker å holde fast på sine fordommer.

Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 107 er samme bilen. Er den da av fantastisk japansk kvalitet, eller dårlig fransk kvalitet? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ja, jeg tror også det dårlige ryktet henger igjen fra før i tida.

takk for fin link, T.S.

fikk veldig tro på renault scenic nå, og ringte for en prøvetur, så viser det seg at begge er solgt. :tristbla:

nå har jeg ingen i kikkerten, og jeg bør ha en bil til neste uke. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Eh, det sier ikke nødvendigvis at Toyota er best det sier bare at kundene er fornøyde. For alt vi vet kunne disse Toyotakundene har vært like fornøyd et annet sted. For alt vi vet går Toyotakunder rundt og er fornøyd med alt uansett.

Hilsen en som faktisk kan tolke statistikk.

Tenk på det bedrifter, når dere ansetter folk.

Der tror jeg du har et poeng. :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Neria

Jeg er ikke anti franske biler, har en Citroën Xsara selv, 1999 modell, kjøpt brukt for en overkommelig penge. Denne er jeg kjempefornøyd med, går som ei klokke.

Min erfaring er at man må undersøke litt før en kjøper bruktbil, samme hvilket merke man velger. Endel Citroëner fra tidlig på 90-tallet, f.eks XM har mye sær elektronikk som det kan bli mye krøll med og man bør ligge langt unna disse. Mens andre er ganske rett fram når det gjelder service og driftssikkerhet.

Og rust på bruktbiler har jo litt å gjøre med hvordan forrige eier har behandlet bilen også...

Ta med deg en som kan no om biler når du titter på bruktbilen, evt ta den med på NAF bruktbiltest før du bestemmer deg for å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Peugot og andre franske merker er flotte og elegante. Det fins også Bourdieu-kategoriske inndelinger på hva slags type mennesker som foretrekker franske biler...need I say more?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har selv en Renault, 98-modell. Og jeg kan bare si drittbil, det eneste bra er at det er god plass i min bil. Men jeg må si at det har vært mye flere reparasjoner enn på min gamle japaner, 91-modell og dette er dyre reparsasjoner også. Og enda er ikke bilen i god stand.

Har et søskenbarn som er mekaniker og han liker Citroën dårligere enn Renault fordi de er vanskeligere å reparere, men han er også skeptisk til de fleste franske biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franske biler ruster, har luguber motorkvalitet, det elektriske ligner et marerit fra en Stephen King-bok. Det er helvetes trangt å skru på, slik at verkstedsregninger klatrer i det uendelige forid alt tar tid. Metallet er av søppelkvalitet, de har til og med dårligere plastdeler enn nyere amerikanske biler (sterkt jobbet), de eier nada sikkerhet (første som nevner EURONCAP er herved jaget på skogen), det er rett og slett bare sorgen. Jeg kan ikke fordra franske biler, jeg nekter å skru på dem med mindre det er relativt enkle greier (du må jo være gynekolog nesten, for de fleste mekaniske operasjoner), og ikke f om jeg noensinne kommer til å vurdere å bruke penger på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Japanske biler laget i fabrikker i Japan er de aller beste bilene. Dette har sammenheng med at de har de beste robotene, og at de har en helt enorm kvalitetssikring. Der europeerne sjekker 2 ganger, sjekker japanerne 20 ganger.

Hvorfor folk gidder å kjøpe Peugeot, Renault og Citroen er for meg en gåte. De topper stort sett listene hva gjelder feil og mangler, år etter år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Franske biler ruster, har luguber motorkvalitet, det elektriske ligner et marerit fra en Stephen King-bok. Det er helvetes trangt å skru på, slik at verkstedsregninger klatrer i det uendelige forid alt tar tid. Metallet er av søppelkvalitet, de har til og med dårligere plastdeler enn nyere amerikanske biler (sterkt jobbet), de eier nada sikkerhet (første som nevner EURONCAP er herved jaget på skogen), det er rett og slett bare sorgen. Jeg kan ikke fordra franske biler, jeg nekter å skru på dem med mindre det er relativt enkle greier (du må jo være gynekolog nesten, for de fleste mekaniske operasjoner), og ikke f om jeg noensinne kommer til å vurdere å bruke penger på dem.

Jeg ble ikke forundret over at en Christer Sjøgren sa det.

Jeg er veldig fornøyd emd franske biler. Ingen verksteder jeg har besøkt har hatt problemer med franske biler.

Franske biler ruster ikke mer enn andre biler. Når biler ruster er det fordi eierne ikke tar vare på bilene sine og forebygger gjennom anti-rustbehandlinger.

De som synes franske biler er for kompliserte er vel ikke raffinerte eller smarte nok da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

morsomt med så mange svar! :)

nå står valget mellom nissan almera 97-mod til 47000 kr og renault megane 97-mod til 35000 kr(har ikke sett den ennå da, men.. blir snart).

stor prisforskjell, begge har kjørt rundt 120000 km og er eu-godkjent. forresten, kan man stole på den? jeg mener, hvis bilen er full av rust under, så må vel det hakes av i skjemaet? *ikke lett å kjøpe bil*

har lest inne på motor.no, og der kommer begge disse bilene godt ut i tester, nissan kanskje litt bedre. synspunkter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Franske biler ruster, har luguber motorkvalitet, det elektriske ligner et marerit fra en Stephen King-bok. Det er helvetes trangt å skru på, slik at verkstedsregninger klatrer i det uendelige forid alt tar tid. Metallet er av søppelkvalitet, de har til og med dårligere plastdeler enn nyere amerikanske biler (sterkt jobbet), de eier nada sikkerhet (første som nevner EURONCAP er herved jaget på skogen), det er rett og slett bare sorgen. Jeg kan ikke fordra franske biler, jeg nekter å skru på dem med mindre det er relativt enkle greier (du må jo være gynekolog nesten, for de fleste mekaniske operasjoner), og ikke f om jeg noensinne kommer til å vurdere å bruke penger på dem.

:ler: Det er akkurat som å høre min far (som har vært mekaniker i 35 år). Han misliker også franske biler sterkt, sier franskmenn har så små hender at de er de eneste som kan skru på bilene.

Så ja, har ikke erfaring med franske biler selv. Men så får jeg heller ikke 'lov' av min far å kjøpe fransk ;) Men skal man tro min far og min bror (som også er mekanier), er ikke fransk verdt penga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Det er akkurat som å høre min far (som har vært mekaniker i 35 år). Han misliker også franske biler sterkt, sier franskmenn har så små hender at de er de eneste som kan skru på bilene.

Så ja, har ikke erfaring med franske biler selv. Men så får jeg heller ikke 'lov' av min far å kjøpe fransk ;) Men skal man tro min far og min bror (som også er mekanier), er ikke fransk verdt penga...

Igjen så er Citroen nå er bil med langt færre feil enn tyske biler. Og at den er vanskelig å mekke på er det samma vel. Man skal jo ikke mekke sjæl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Jeg har hørt mye dårlig og renault og citroen. Både at de har en del unødvendige problemer tidlig og litt tungvindte. Jeg kunne godt tenke meg en peugot da den virker veldig mye bedre enn andre franske biler og de ser mye finere ut en renault og citroen. Men en ting jeg har lurt på, hva er det med franske biler og stygt interiør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_fredrik_*

halla babes

kom tilfeldigvis inn på dette forumet..

ser at det er et par mnd siden tråden var aktiv men jeg har lyst å si noe til temaet allikevel

at mekanikere ikke liker franske biler er ubegrunnet. selv er jeg mekaniker og skrur masse. alle biler har div små ulikheter. dog er citroen en bil som har mest ulike sider ved seg enn de fleste og derfor kjenner ikke mekanikere flest til de og syns de er vanskelige å skru på, og dette er noe som har spredd seg til at "alle franske biler" er noe dritt. peugeot og renault er akkurat "det samme" som en opel feks... det sier noe om fjæra som ble til høna..

dessuten er det som er annerledes ikke noe "dårligere" enn det som er vanligst, det er bare en annen utførelse for å si det sånn..

franske biler rustet veldig mye på 60-70 tallet og har gitt et rykte som sitter igjen hos noen fortsatt, men citroen er ved siden av mini det europeiske bilmerke som kommer best ut kvalitetsmessig både når det gjelder motorer, rust og for øvrig. bla.a ford og volvo bruker/skal bruke div av citroens motorer i sine nye biler pga deres gode kvalitet og effektivitet.. så at citroen og franske biler har så dårlig kvalitet er direkte feil...

pga rykter er bla.a citroen veldig billig, det er vel ingen biler jeg kan tenke meg du får så mye bil for pengene i som i en citroen, og er det noe jeg kan forsikre dere om ved bruktbilkjøp er det dummeste du kan gjøre å kjøpe en brukt bil til mange titusner, den vil UANSETT få feil slik ALLE biler gjør når de brukes.. vil du ikke bruke mye penger på bil bør du betale lite til å begynne med. med unntak naturligvis.. så uansett hva slags bil:sjekk før du kjøper, undersøk utsatte steder og ting ved akkurat denne modellen.

jeg så noen nevne feks eksosen som måtte skiftes..hva slags eksosanlegg er det som holder evig, fortell meg det for da skal jeg kjøpe det.. det er en slitedel som bremseklosser o.l..

citroens "spesielle" løsninger og utstyr/deler må behandles pent akkurat som en annen bil, så holder det like lenge det og..

vive la france

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er nok litt 'anti-franske biler', men skal innrømme at jeg nok er ganske farget av pappa som er biloppretter og jobbet som taxi-sjåfør i mange år.

Mvh Yvonne :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...