Gå til innhold

Dere som jobber i butikk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg tror at litt overvektige mennesker blir mer overvåket av hva de putter i handlevognen sin, enn mer slanke mennesker. Feks, se for dere en lang kø, og så er det en litt overvektig person som feks slenger opp alle ingrediensene til taco, ( kjøttdeig, rømme, ect). Er det ikke slik at de andre kundene lenger bak i køen, når de ser hva kunden fremfor handler, tenker : " H*n burde ikke spise slikt, ikke rart h*n ser ut som h*n gjør". Eller at den overvektige kjøper chips eller brus. Det kan jo feks være at den overvektige bare kjøper det en gang i uken, men at folk likevel legger merke til det.

Uansett. Jeg tror at de som sitter i kassa lettere vet hva folk handler. Er det slik at overvektige mennesker bare handler usunn mat? Og slanke handler bare sunn mat? Noen butikkansatte her som har lagt merke til kundenes varevalg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke si at jeg så at kraftige mennesker bare kjøpte usunn mat og de slanke kjøpte sunn mat. Det gikk om hverandre det. Tror det har mer med livsstilen.

Og jeg tenkte aldri på at de kraftige menneskene ikke burde kjøpe to potetgullposer, men bare en. Jeg vet da vel ikke om de skal spise alt på en kveld. Og det er da ikke usunt å kose seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Denne skal i mine innlegg, for jeg vil vite om kassemedarbeidere dømmer folk etter hva de kjøper i butikken, noe jeg tror, paranoid som jeg er :overrasket:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber ikke jeg i butikk, men jeg har da aldri tenkt sånn når jeg går rundt i butikken i hvertfall! Hender jeg ser ned i handlevogna, men legger aldri merke til hvem som kjøper hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spurte meg et halvt minutt etter at en person gikk ut med varene hvilken varer han hadde så hadde jeg kanskje klart en av ti, og det fordi jeg hadde gjettet brød og melk...

Jeg la egentlig aldri spesielt merke til hva de handlet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skal i mine innlegg, for jeg vil vite om kassemedarbeidere dømmer folk etter hva de kjøper i butikken, noe jeg tror, paranoid som jeg er :overrasket:;)

I mine innlegg også! Jeg er aldri flau over hva jeg kjøper, da - det har jeg ikke vært siden jeg kjøpte kondomer et par ganger i ungdommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ballerina

Egentlig så tror jeg ikke det har så mye å si! Det er så mange andre som kjøper søtsaker og chips osv., men jeg har tenkt over det ved noen få anledninger at de kanskje hadde litt vel mye godt og sånn (overvektige mennesker), men alt i alt så er det nok veldig hips om haps! Vi har mange overvektige som kjøper mye frukt og grønt og ikke noen søtsaker i det hele tatt!! ...det jeg reagerer på når jeg jobber om kveldene midt i uka er hvor mange som kjøper nettopp chips og brus og det jeg kaller "lørdagsmat" (taco, pizza, biff...)

...og for å svare Kristin_, så der hvor jeg jobber er det oftest så travelt at jeg har ikke tid til å tenke over hva kundene kjøper! Eneste jeg tenker på er når folk kjøper mye røyk og tenker hvor dumme de er som gjør det! Men jeg glemmer det fort! Legger det ikke på meg hva folk kjøper... :sjenert:

Endret av Ballerina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Litt beroligende :) Nå har vel det litt med str. på butikken å gjøre og slikt, men enkelte kunder må jo bli gjengangere, og hvis noen kommer og kjøper brus og godteri daglig skulle jeg jo nesten tro at butikkmenneskene ville registrere det etter hvert...

(ja jeg har masse spørsmål for er utrolig nysgjerrig på hva folk får med seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Klart man etter hvert kjenner igjen de "faste" kundene som alltid kjøper det samme, være seg to kilo epler, 40 marlboro light eller åtte grandis om gangen, men det skal være rimelig spesielt for at man skal gidde å bry seg såpass at man kobler overvekt med usunne matvarer. Enkelt og greit fordi de aller, aller fleste handler innmari mye usunt.

Det var ei jeg la merke til, fordi hun jobbet på samme senter, hun begynte som rimelig tynn og spinkel, men kjøpte godteri, brus og potetgull i hver eneste lunsjpause. Kunne formelig se at hun la på seg 50 kg (ja faktisk) i løpet av et par år. Det var trist å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har ikke jobbet i butikk, men i kiosk, og der sier det seg jo selv at det var mest usunne varer folk kjøpte. Men var veldig skjeldent jeg tenkte over hva de kjøpte, spesielt i forhold til vekten deres. Var en mann som kom innom hver gang jeg var på jobb og alltid kjøpte to cuba, og han begynte jeg jo etterhvert å tenke på som "cubamannen"...men han var veldig slank, da.

Men kan huske var en liten, nokså overvektig gutt (i 7-årsalderen, vil jeg tro), som stadig kom innom kiosken og kjøpte smågodt for over 100 kr - og dette er 10 år siden nå, posene hans var så fullstappa at han ikke fikk til å lukke dem igjen! Og dette var stort sett på ukedager.

Ble veldig tydelig en gang han kom innom sammen med vennene sine på vei til kino (kiosken lå like ved kinoen), alle de andre hadde mellom 5-10 kr til kinogodteriet, han hadde 200!

Men jeg tenkte ikke noe slemt om ham, altså, men litt at det var synd at foreldrene lot ham få lov til dette! Han var jo så liten at det neppe var noe gjennomtenkt valg fra hans side, han syntes jo bare at det var godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Jepp, i den alderen er det foreldre som skal sette grenser, ungene kjenner ikke godt nok til konsekvensene til å gjøre det selv.

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Denne tråden og tråden om hun som gikk pga at "vennene" hennes snakket om tykke mennesker har gjort meg utrolig trist i dag.

Er det virkelig slik at man spesielt legger merke til hva "fete" spiser og tenker "det der burde du ikke spist"?

Er det meningen at vi med litt overvekt skal bare forsvinne fra overflaten, stenge oss inne og helst ikke vise oss før vi er blitt tynn og at alt og alle har lov å telle bilringer på oss?

Det står ikke alltid så bra til med selvtilliten, men jeg kan love at disse holdningene her ikke hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Det står vel at stort sett alt blir gjemt og glemt...? Det er vel mest folk som kommer og kjøper usunne ting dag ut og dag inn, som blir lagt merke til. Det er tydelig både i innleggene til teklype, liv og ballerina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært mange slike tråder her opp igjennom, og KG har dermed litt av skylden for at jeg plutselig har blitt bevisst på hva folk kjøper, og ikke minst hvordan handlevognen min ser ut...

Teit, men sant.

Hender jeg tar en ekstra sving innom frukt og grønt- avdelingen for å veie opp litt for potetgullet det hender jeg kjøper på fredager, sånn at handlevognen min ser litt bedre sammensatt ut. Da får jeg bedre samvittighet selv også...

Jeg er ingen sylfide, absolutt ikke - og kjøper ikke bare sunne ting jeg heller, men fordomsfull er jeg tydeligvis siden jeg tenker over slike ting der jeg står i kø. I dag var det en veldig overvektig dame foran meg i kassakøen- hun måtte gå sidelengs forbi kassen for hun var for bred over det hele til at hun kunne gå riktig vei. Slemme meg tenkte jo mitt når det eneste hun kjøpte var to halvlitere med coca-cola, røyk og en diger pose sjokolade... Skammet meg etterpå, for det kan jo hende at hun ikke kjøpte det til seg selv engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og kjæresten min er slanke, men jeg er av og til litt flau over det usunne innholdet i kurven vår :ler:

Jeg fikk forresten en kommentar på det av den som satt i kassa en gang: "Skikkelig sunn lunch?" (da kjøpte jeg kyllingvinger og cola)

Jeg legger nesten aldri merke til hva folk kjøper, bare "ekstreme tilfeller". Jeg skjønner hvor kjipt det er å være overvektig, og det har ofte ikke så mye med spisevaner å gjøre (da hadde jeg vært feit). Men jeg må innrømme at du får mer sympati hos meg om du ikke handler bare brus, potetgull, godteri, loff, sjokoladepålegg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Nå er det mange, mange år siden jeg jobbet i butikk, men husker at jeg egentlig bare la merke til folk som handlet litt spesielt. Som feks 10 kg bananer i slengen - et par ganger i uka, eller de som alltid handlet kondomer gjemt inni VG. :ler:

Endret av Marillia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kristin_
Jeg fikk forresten en kommentar på det av den som satt i kassa en gang: "Skikkelig sunn lunch?" (da kjøpte jeg kyllingvinger og cola)

Hvis noen hadde sagt noe sånt til meg, hadde de nok mistet meg som kunde. Jeg hadde nok sagt klart ifra også.

(jeg tar selvsagt som en selvfølge at det ikke var noen jeg kjente, men bare en tilfeldig person bak kassen)

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina
Hvis noen hadde sagt noe sånt til meg, hadde de nok mistet meg som kunde. Jeg hadde nok sagt klart ifra også.

Det hadde jeg også gjort. Det kunne aldri falle meg inn å kommentere noenting som helst som kundene kjøper! (med mindre det er kjensfolk og man vet hvor man har dem og det ikke er noen andre kunder i nærheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina
Det står vel at stort sett alt blir gjemt og glemt...? Det er vel mest folk som kommer og kjøper usunne ting dag ut og dag inn, som blir lagt merke til. Det er tydelig både i innleggene til teklype, liv og ballerina.

Jeg husker ikke igjen folkene som handler usunt, egentlig så legger jeg mer merke til hva folk kjøper, ikke hvem som kjøper dem. Men også fordi vi vet jo hva som selger mye og hva som ikke selger så mye. Betryggende er det å vite at det som selges mest er yoghurt og bananer :) Da snakker jeg ikke i det perspektivet om man blir overvektig eller ikke, men alle vet jo at kroppen vår har mer godt av det enn en sjokolade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk
Hvis noen hadde sagt noe sånt til meg, hadde de nok mistet meg som kunde. Jeg hadde nok sagt klart ifra også.

(jeg tar selvsagt som en selvfølge at det ikke var noen jeg kjente, men bare en tilfeldig person bak kassen)

Hvis dette ble sagt med et lite smil, ville jeg aldri blitt fornærmet. Det får være grenser for hva som skal avgjøre at jeg både skal slutte å handle i butikken og i tillegg lekse opp for personen som sitter i kassa.

Ikke ta alt så alvorlig a', folkens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...