Gå til innhold

Slanking eller mer aktivitet?

Englepusen

Anbefalte innlegg

Jeg syns det fokuseres alt for mye på slanking nå til dags...

Syns det heller burde fokuseres mer på fysisk aktivitet. Hvis du beveger deg mye kan du spise det meste uten å legge på deg noe særlig. Og det er også med på å regulere appetitten har jeg lest.

Og du får så mye annet med på lasset, bedre humør, orker mer, gode opplevelser osv....

Dessuten...når vi blir gamle er det de som er litt rund som er friskest som regel...

Det er min mormor et godt eksempel på. Hun døde da hun var 80 år. Og så lenge som jeg kan huske var hun veldig tynn og skrøpelig. Mens min bestemor som blir 80 i år er litt lubben og sprek som en loppe!

Fikk ikke formulert dette helt som jeg hadde tenkt, men tanken var nå å slå et slag for bevegelse i steden for slanking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Helt enig med deg, ikke bare er mosjon viktig for dem som skal slanke seg, men for alle aldersgrupper. Tragisk med ungene som kun sitter foran en dataskjerm i fritiden og ikke får brukt kroppen sin. Hva tror du ikke for belastningsskader de får om noen år, når ikke kroppen er blitt brukt. Dette må inn i tidlig alder. Jeg går selv mye tur og det hjelper mot dårlig humør, en for tid til å tenke, kroppen får brukt seg og jeg er glad når jeg kommer hjem, god samvittighet også. Så slanking eller ei... finn noe gøy som du liker å gjøre og da går alt som en lek... trenger ikke å være dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det så mange ganger selv! Med mindre man er veldig overvektig burde alle satse på aktivitet fremfor slankemenyer. Da blir man finere og fastere i formen samtidig som man får alle de positive "bivirkningene" du beskriver. De aller fleste burde trene mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg slanker meg slett ikke. (vel, hadde jeg gjort det hadde alle hoppet på meg og sagt jeg hadde en spiseforstyrrelse. Jeg ser selv at jeg ikek trenger noen direkte slanking, og orker uansett ikke tanken. Mat er godt!)

Men ja, bevegelse er en flott ting! Prøver å få til å gå tur sammen med sambo litt oftere, det er kjempekoselig. Ellers går vi alltid til butikken (vel, vi har ikke bil da..) noe som hjelper litt på, samt at jeg for tiden har en fysisk aktiv jobb (vasker). Jepp, alle burde bevege seg mer. Disse ungene som bare sitter inne, sitter stille, det er en skam! Når vi var små (og huff, jeg er da ikke så gammel, men mimrer alt om så mye bedre alt var når vi var små..) så lekte vi ute. Masse. Og det hadde vi godt av ja! Tv, det var barnetv, og det varte i en halvtime. Pc hadde vi naturligvis ikke. Vel, vi fikk en nintendo etterhvert, men da var vi ganske store, egentlig.

Beveg mer på ungene. Beveg mer på ungdommen! (Her er det MYE å hente) Beveg mer på de voksne, og beveg mer på de eldre. Bevegelse er bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med Englepusen. Det fokuserers alt for mye på slanking, i media og ikke for å snakke om her inne... Ikke noen tvil om at mange ville få mer ut av å røre mer på seg, enn å veie (kanskje en smule overdreven men...) maten sin. Selvfølgelig går det ann å bruke hodet og ikke dytte i seg alskens usunne ting og overdrevent store mengder mat, men derifra og til de kurene der man omtrent skal leve av ingen ting er det lang vei. Selv prøver jeg å spise sunnere og kanskje litt mindre (ikke stappmett, men passe mett) pluss å være mer i fysisk aktivitet. Ikke nødvendigvis hard trening, men mer moderat fysisk aktivitet, for tiden gå tur, spille badminton, sykle på mosjonsykkel og litt styrketrening. Planlegger å prøve å jogge snart også, men har ikke kommet meg ut enda :blunke:

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare det er så deprimerende hvor fryktelig slankefikserte mange er!

Selv er jeg veldig flink til trene i perioder helt til jeg får det travelt og lange dager på jobb. Da blir det mest sløving foran pc eller tv om kvelden.

Men jeg har jo en hund som vil ut på tur hver dag og en jobb der jeg er mye i bevegelse, så jeg er heldig sånn sett.

Det er ikke mye som slår følelsen av ny energi etter en omgang på treningssenter eller en lang tur med hunden i ruskevær!

Føler meg så glad og energisk. Og så får man anledning til å være litt barnslig og leken. Vi trenger det selv om vi er voksne :Nikke:

Jeg har bestemt meg for at jeg skal aldri følge en av de utallige slankekurene...da vil jeg heller satse på å trene mer.

Dessuten så er det mye flottere med en muskuløs og veltrent kropp enn en som bare er tynn. Syns jeg da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg vel aldri vært typen som har prøvd meg på utallige slankekurer, selv om jeg sikkert kunne trenge en liten en :blunke: Men jeg prøver så godt jeg kan å leve etter tesen om at det er bedre med en sunn kropp enn en syltynn kropp. Ikke sånn og forstå at tynne folk ikke kan være sunne også, men det er i allefall ingen automatiske likhetstegn der. Misforstå meg ikke. Selvfølgelig skal man prøve å leve sunt, men alt med måte etter min mening. Jeg spiser til jeg er mett, spiser litt godteri og koser meg i helgene, men holder meg unna på hverdagene. Er enig i at ingen ting slår den følelsen når man har trent. Man føler seg sunn og flink, pluss at jeg synes at man føler at man ser bedre ut også, bare etter en enkelt tur. Skal ikke skryte og si at jeg alltid er like flink til å trene. Hadde faktisk en lang dårlig periode inntil jeg for nesten 6 uker siden sluttet å røyke og bestemte meg for å bli mer aktiv på mosjonsfronten for å unngå å gå opp i vekt. Foreløpig ser det i allefall ut som jeg har lykkes :P

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tillegg, hvis man skal tenke litt langsiktig (og det er jo gjerne lurt), er mosjon med på å motvirke både benskjörhet og psykiske problemer (spesielt depresjon).

Det syns jeg er en av de aller beste grunnene til å trimme - hvem har lyst til å ha pukkelrygg og rullator för man fyller 70

og hvor mye billigere er det å gå en tur hver dag enn annen terapi (og bare positive bivirkninger)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

hvem har lyst til å ha pukkelrygg og rullator för man fyller 70

Min mormor er godt over 70 (blir 79 i år faktsik) men mener FORTSATT ar hun ikke er så gammel at hun trenger en rulator (det gjør hun ABSOLUTT, og etter stadige besøk på sykehuset har hun i år begynt å akseptere å bruke den) Jeg renger med at min mor får en slik innen hun fyller 60 jeg forøvrig. Uten at dette har noe med saken å gjøre, min mor trener masse hun, under sine begrensninger. Men leddgikta ødelegger henne sakte men sikkert, og trim, mosjon, øvelser av alle slag kan ikke hindre dette, dessverre.

Men ja, trim er bra, Gå tur er ypperlig. (jeg skal dra med min kjære ut og gå tur i dag jeg! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelse er uhyre viktig for at vi skal holde oss spreke, styrke immunforsvaret, motvirke Alzheimer, benskjørhet og en masse andre uhumskheter som komme rog tar oss med alderen. Det har innvirkning på humør, hjernekapasitet og hjertekapasitet.

Å holde seg i fysisk form er den beste tjenesten du kan gjøre mot deg selv, og ingne privatklinikk i verden, eller alle de pengene som finnes på hele jorden, kan kjøpe det du kan gi kroppen din gratis fra barnsben av - men som aldri er for sent å begynne med, nemlig mosjon.

Gled deg over at kroppen funker, 2-3 kilo her eller der helt uvesentlig i forhold. Det går godt an å slanke seg feit, og det er ingenting som er mer destruktivt enn å begynne med de 2-3 kiloene i femtenårsalder. De som gjør det, aner ikke hvor lett det er å gange det med 10 15 år senere.

Slanking mot fedme ja, men bevegelse er enda mer viktig - det hjelper ikke å være tynn hvis man ikke kan gå trappene opp fire etasjer uten pause...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig, Englepusen!

Den aller beste "bivirkningen" med trening er overskuddet og det gode humøret man får etter trening, synes jeg. Har man først fått en vane med å trene, blir man bedre både psykisk og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare man ikke skader seg da.. Begynte med judo igjen jeg, etter en pause på 6 år. Slo skulderen min kraftig så nå sitter jeg her med senebetennelse..! Itte no trening på ei stønn nå..*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når flere så tydelig skiller mellom slanking og fysisk aktivitet ser jeg at dere har misforstått litt. Slanking er ikke et begrep som bare omfatter at man går på en diett. En sunn slankekur er å legge om litt på kostholdet, mens jeg mener at den viktigste delen av det er trening. De som slanker seg uten å ta med trening i programmet er late etter min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Trur ikke du skjønner oss helt heller jeg. Vi skiller mellom "trening for å slanke seg" og fysisk aktivitet, for aktiviteten sin del! vi vet at slanling er mer enn bare å spise mindre, men vi vet at det er mulig å begeve seg for alle de gode grunnene der er for fysisk aktivitet, uten at det har med slanking å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Når flere så tydelig skiller mellom slanking og fysisk aktivitet ser jeg at dere har misforstått litt. Slanking er ikke et begrep som bare omfatter at man går på en diett. En sunn slankekur er å legge om litt på kostholdet' date=' mens jeg mener at den viktigste delen av det er trening. De som slanker seg uten å ta med trening i programmet er late etter min mening[/quote']

Skjønner veldig godt hva du mener, Bimbo.

Men det er nå sånn at man kan ikke slanke seg bestandig. Det blir man bare feit av - eller blir helt borte til slutt.

Derfor er det veldig ofte ikke slanking som skal til - men rett og slett legge om hverdagen. Til å omfatte med bevegelse - trening, trappegåing etc.

Samme med kostholdet - det er kun resultater (varige) å hente ved å legge om kostholdet, ikke bare leve på en diett en periode.

Det er derfor jeg er mot slanking som begrep og som fenomen, for det bærer veldig lite frukter. Men en omlegging av kostholde, kombinert med hverdagsbevegelse og trening - det er noe vi alle burde bli flinkere til. For som Bimbo sier, å ville gå ned i vekt uten å trene, det er fåfengt.

Egentlig handler det nesten ikke om å gå ned i vekt en gang, men å bli mindre og fastere, mange går opp i vekt når de begynner å trene, muskler veier mer enn fett. Men du kan gå ned mange buksestørrelser likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente bare at jeg syns det bør fokuseres mer på å få folk til å bli aktive heller enn å slanke seg.

Hørte en debatt på radio for ikke så lenge siden der det ble diskutert hvorvidt myndigheten burde gripe inn og "slanke" den overvektige delen av befolkningen..

Hadde folk vært mer aktive hadde de sannsynligvis ikke hatt behov for å slanke seg.

Når tenåringer slanker seg til døde er det noe galt mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor er godt over 70 (blir 79 i år faktsik) men mener FORTSATT ar hun ikke er så gammel at hun trenger en rulator (det gjør hun ABSOLUTT, og etter stadige besøk på sykehuset har hun i år begynt å akseptere å bruke den) Jeg renger med at min mor får en slik innen hun fyller 60 jeg forøvrig. Uten at dette har noe med saken å gjøre, min mor trener masse hun, under sine begrensninger. Men leddgikta ødelegger henne sakte men sikkert, og trim, mosjon, øvelser av alle slag kan ikke hindre dette, dessverre.

Men ja, trim er bra, Gå tur er ypperlig. (jeg skal dra med min kjære ut og gå tur i dag jeg! :) )

Nei trim hjelper dessverre ikke mot alt men gir ofte et bedre utgangspunkt enn for de som ikke trimmer.

Og man skal ikke snakke stygt om rullatorer - det er en genial oppfinnelse, bestemoren min fikk et helt annet liv da hun fikk den. Det er så mye benskjörhet i familien min, det er nok derfor jeg er så opptatt av å pröve å forebygge det så godt jeg kan selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Helt enig jeg, ragnalina, jeg vet at trim gjør mye godt. Ja, mamma er dårlig, men uten all den trimmen hun har hadde hun vært mye dårligere, det vet jeg. Mamma driver fysisk aktivitet (på sitt nivå) omthret hver eneste dag hun , enkelte dager flere ganger på en dag, så hun gjør mye godt, og både hun og jeg vet at dette har en god effekt på henne. Men, dårligere blir hun nå likevel, det kan ingen stoppe.

Jaja, men for min egen del så vet jeg at jeg kunne vært mye mer aktiv. for AKTVITETEN altså, slett IKKE for slanking. Jeg er på grensa til undervektig ifølge "normalstandarder", og det har jeg vært hele mitt liv (ja, jeg var nok klart undervektig lenge, sånn sett). Så jeg slanker meg selvsagt aldri, men beder kondis hadde ikke skada, dessuten er det kjekt å gå tur sammen med sambo i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...