Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er 23, har en godt betalt jobb og liker og være snill med familie og venner osv..

Forleden dag kjøpte jeg en ipod nano til min lillebror på 13, den kostet ca 2000 kr.

Vi bor ikke i samme by. Saken er den at han ikke en gang ringte og takket for gaven han fikk sånn helt uten videre, han hadde ikke bursdag e.l.

Jeg måtte ringe og mase på min mor og spørre hvorfor han ikke ringte og takket for gaven. Han har snart bursdag..så hva hadde dere gjort? Latt som ingenting og kjøpt en ny, dyr gave til han som vanlig til bursdagen hans? Jeg blir så forvirret. Skal jeg gi etter og slå meg til ro med at barn i den alderen generelt har dårlige mannerer, eller skal jeg straffe han med og bare send han et kort e.l. Hehe.. ?? Håper at noen har noen gode råd eller erfaringer og dele...

Endret av Lola83
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville tatt det opp med ham selv. Sagt at jeg syntes det var uhøflig av ham å ikke takke for en slik gave. Alt etter hvordan han reagerte så hadde jeg enten kjøpt en ny gave til ham til bursdagen, eller sagt noe sånt som at han tydeligvis hadde nok ting og gjenstander når han ikke en gang takket for noe slikt - så da trengte han ikke noe mer til bursdagen.

Det siste jeg hadde gjort var å la ham slippe unna med det uten noen som helst konsekvenser eller konfrontasjoner - jeg synes det vitner enda mer om forbruket vårt når slikt blir nærmest tatt for gitt.

Gjest Miss Guided
Skrevet

Kanskje han får for mye utenom bursdager og jul og at det derfor ikke er noe spesielt å få en dyr gave sånn rett ut av det blå? Bortskjemte unger blir ikke takknemlige unger, men jeg ville nok tatt det opp med han og fortelle hva du forventer av han som mottaker av en dyr gave. Og kanskje droppet bursdagsgaven hvis han fortsatt ikke viser takknemlighet.

Skrevet

Hvordan stiller din mor seg til det hele da? Jeg synes det er rart at mor ikke reagerer på at sønnen ikke takker for gavene han får engang.

Skrevet

Jeg tror han får penger til bursdagen jeg.. Tenkte på 1500. Hva gir dere til deres små brødre (søsken generelt) ?

Skrevet

Jeg ville ihvertall ikke gitt han så mye penger når han ikke viser takknemlighet over å få ipoden.

Skrevet
Jeg ville ihvertall ikke gitt han så mye penger når han ikke viser takknemlighet over å få ipoden.

Ja, jeg vet det, men han er nok takknemlig, han er nok bare sjenert :forvirret:

Jeg klarer uannsett ikke og motstå og gi han penger når jeg ser det skjønne nurket, på 14 år da vel og merke, tihi :)

Skrevet

Jeg ville nok ikke kalt en 14-åring et skjønt nurk, men det er nå meg. Hadde det vært min bror hadde jeg konfrontert ham med det, og hvis han ikke kom med en ordentlig takk da, hadde han ikke fått noe på bursdagen sin.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva gir dere til deres små brødre (søsken generelt) ?

Våre søsken får gaver for 300 kroner hvert til bursdager/jul.

Skrevet

Hvorfor tar du det ikke opp med ham selv? Om han er sjenert så tør han vel i det minste å sende en takke-sms til søsteren sin...?

Skrevet
Hvorfor tar du det ikke opp med ham selv? Om han er sjenert så tør han vel i det minste å sende en takke-sms til søsteren sin...?

Jeg aner ikke hva som er tilfellet med han.. Han ringte til slutt og takket, etter at jeg hadde etterlyst det til min mor.. Hehe..

Han er minst i flokken..og med foreldre som jobber mye og den dårlige moralen nå til dags i 2007, så er det vel for mye og be om, hehe.. At han får dårlig oppdragelse er ikke mitt problem, jeg makter bare ikke og være mor for hele familien, hehe.. Jeg kan jo bare håpe at det bedrer seg når han finner ut at han må utvikle et eget individ også, man kan jo egentlig bare skylde på foreldrene til et visst punkt, etterhvert må man jo stå til ansvar for egen personlighet. Men pen er han da, så det holder jo en stund, hehe..i hvertfall for meg. Lille nurket :hjerte:

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Så utrolig uhøflig. Jeg hadde gitt småsøsken rundt 300 kr i bursdag. Ikke mere.

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er tilfellet med han.. Han ringte til slutt og takket, etter at jeg hadde etterlyst det til min mor.. Hehe..

Han er minst i flokken..og med foreldre som jobber mye og den dårlige moralen nå til dags i 2007, så er det vel for mye og be om, hehe.. At han får dårlig oppdragelse er ikke mitt problem, jeg makter bare ikke og være mor for hele familien, hehe.. Jeg kan jo bare håpe at det bedrer seg når han finner ut at han må utvikle et eget individ også, man kan jo egentlig bare skylde på foreldrene til et visst punkt, etterhvert må man jo stå til ansvar for egen personlighet. Men pen er han da, så det holder jo en stund, hehe..i hvertfall for meg. Lille nurket :hjerte:

Eh.. ok. (tuller du??)

Det hadde kanskje vært en fordel hvis du som storesøster bidro til å vise hva som er ok oppførsel og ikke. Du trenger ikke å være mor for hele familien, å sette lillebror litt på plass er vel ikke så vanskelig. Det er kanskje ikke ditt ansvar, men du er sannsynligvis en person han ser opp til og hører på. :)

Gjest Mayamor
Skrevet

Hvorfor ventet du ikke til bursdagen og gav ham en Ipod eller pakket den inn og sa her er et forskudd på bursdagsgave... Jeg synes 2000,- på en utenom gave til et lillebrornurk høres vanvittig ut... :sjenert:

Gjest Gravenstein
Skrevet

Enig med Mayamor. Jeg hadde heller aldri gitt 1500 kroner i bursdagsgave til en lillebror på 14 år, jeg mener det er alt for mye. Og hvis lillebroren stadig får dyre flotte gaver uten noen spesiell grunn blir hele opplevelsen ganske så dagligdags - og takken deretter. Det undergraver den sunne følelsen av å virkelig ønske seg noe - og å måtte gjøre en innsats for å oppnå det man ønsker seg.

Skrevet

Jeg pleier ikke å tenke stort over det hvis noen glemmer å takke, hovedgrunnen for at de fikk gave var jo fordi jeg hadde lyst til å gi dem noe, ikke fordi jeg ville høre hvor utrolig takknemlige de ble...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg pleier ikke å tenke stort over det hvis noen glemmer å takke, hovedgrunnen for at de fikk gave var jo fordi jeg hadde lyst til å gi dem noe, ikke fordi jeg ville høre hvor utrolig takknemlige de ble...

Det er ikke så mye å forvente, at en viser normal høflighet.

Skrevet
Det er ikke så mye å forvente, at en viser normal høflighet.

Men allikevel forventer jeg det ikke. Holder for meg hvis jeg ser de ble glade for gaven og bruker den. Høflighet er for pyser :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Men allikevel forventer jeg det ikke. Holder for meg hvis jeg ser de ble glade for gaven og bruker den. Høflighet er for pyser :ler:

Ok, da er vi ganske ulike for jeg mener det er bortkjemt "drittunge" fakter. Men ikke ofte en 14 åring blir dullet med som baby på den måten. Nurk? :overrasket:

Skrevet
Ok, da er vi ganske ulike for jeg mener det er bortkjemt "drittunge" fakter. Men ikke ofte en 14 åring blir dullet med som baby på den måten. Nurk? :overrasket:

Er det bortskjemt drittunge fakter å ikke forvente takk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...