Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2007 #1 Skrevet 25. juni 2007 Så dere programmet "Unge omsorgspersoner" i går kveld på TVNorge? Handlet om en familie i England(?) der mor og far var blinde. De hadde 5 eller 6 barn(husker ikke helt). De to eldste jentene måtte da ta seg av de andre barna i tillegg til sitt eget skolearbeid. Så virkelig at de hadde det tøft...Hun nest eldste jenta prøvde å ta sitt eget liv for noen år tilbake. De måtte frakte henne på legevakta etter å ha funnet henne med en plastpose rundt hodet... Likevel ville dette paret ha enda flere barn. De sa de ville ha 8 barn tilsammen. Jeg lurer på om noen av dere så programmet og hvilke tanker dere gjør dere? Er det riktig å få så mange barn når de eldste må være omsorgsperoner for de yngste? Foreldrene sa jo også at grunne til at de ønsket mange barn var for å få hjelp når de ble gamle(evnt. uføre)...
Pasha Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Nei, det er ikke riktig å få barn når de ikke greier å ta seg av dem på egen hånd, men må bruke de eldste barna til det. De hadde jo t.o.m takket nei til mer hjelp av sosialen pga av de mente at de ikke trengte det siden de største barna kunne hjelpe til...
Gjest =tentacle= Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 Så ikke programmet, slik det høres ut tror jeg ikke noe lignende ville vært godtatt i Norge. Det er lenge siden det var akseptert å lage små arbeidere til seg selv. Selvmordsforsøk hos et barn burde virkelig være en tankevekker.
Daria Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 Jeg så mesteparten av programmet, og lurte på hvorfor barnevernet ikke hadde grepet inn. Barn skal få være barn, de skal ikke måtte ta ansvar for hverken foreldre eller søsken slik ungene i det programmet måtte. Foreldrene skiftet jo ikke engang bleie på de minste, bærsjet ungene på formiddagen måtte de vente til storesøster kom hjem før de fikk ren bleie Nå var det vel mer enn bare blindheten som var problemet her, mange blinde er strålende foreldre. Men generelt sett synes jeg man skal tenke seg nøye om før man får barn, hvis man har problemer med å ta vare på seg selv. Man har ikke rett til å få barn, man barn har rett til en normal barndom. De skal ikke være foreldrenes pleiere/assistenter.
Gjest lillebøll Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 Så ikke programmet. Men det høres jo helt sykt ut. Hadde det vært noen i min omgangskrets ville jeg meldt dem til barnevernet. Slikt burde (og er vel heldigvis ikke det i Norge) være lovlig. Blinde kan være fantastiske mennesker og foreldre, men to blinde som får masse barn for å ha hjelp når de blir gamle er bare egoistiske.
prinsessa Skrevet 25. juni 2007 #7 Skrevet 25. juni 2007 Jeg så programmet og syns det var helt grusomt og se på. Ville bare hente de ungene og ta meg av dem. Men hos denne familien var det ikke blindheten som var problemet, men at de var mentalt tilbakestående. Når de snakket så virket de fullstendig tilbakestående. Moren hadde bla begynt å røyke når hun var gravid. Hadde jeg vært blind hadde jeg blitt kraftig provosert over og bli sammenlingnet med disse foreldrene. Og at ikke blinde kan skifte bleier finner jeg faktisk veldig rart. Nå er ikke jeg blind selv eller kjenner blinde. Men når jeg ser alt blinde klarer så burde de vel klare og skifte en bleie? Moren og faren gikk også rundt og røykte hele tiden, kanskje ikke så lurt hvis du ikke ser og det er fullt av barn i huset? Stakkars, stakkars barn sier jeg. Ungene lå og sov på gulvet kjempeskitene og babyen krabbet ute på steinene og under søppelkassen. Nei hadde bare lyst til å begynne å grine
Gjest Miss Guided Skrevet 25. juni 2007 #8 Skrevet 25. juni 2007 Akkurat i sånne tilfeller er jeg enige med de som sier at det å få barn ikke er en menneskerett. En forutsetning for å få barn er at man er stand til å ta seg av dem, ikke overlater alt til sine barn. Og å få mange barn for at de skal ta seg av sine foreldre når de blir gamle vitner om bunnløs egoisme. Ikke bare skal disse barna hjelpe foreldrene når de er små og samtidig ta seg av sine mindre søsken- de skal jaggu ta seg av sine foreldre når de blir gamle også. Dvs. de er omsorgspersoner livet gjennom. Stakkars barn, jeg forstår godt at de blir fortvilet.
Rosenrød Skrevet 25. juni 2007 #9 Skrevet 25. juni 2007 Det var fælt å se på.....! Og spesielt moren virket jo til dels psykisk utviklingshemmet. Jentene som hadde ansvaret var ni og 13 år gamle. den eldste av dem virket jo helt avstumpet, uten følelser....
Gjest Ballerina Skrevet 25. juni 2007 #10 Skrevet 25. juni 2007 (endret) Det var fælt å se på.....! Og spesielt moren virket jo til dels psykisk utviklingshemmet. Jentene som hadde ansvaret var ni og 13 år gamle. den eldste av dem virket jo helt avstumpet, uten følelser.... Helt grusomt var det å se på! Endret 25. juni 2007 av Ballerina
Pasha Skrevet 25. juni 2007 #11 Skrevet 25. juni 2007 og faren mente jo at det var god trening til de selv fikk barn en dag...
Aurela Skrevet 25. juni 2007 #12 Skrevet 25. juni 2007 Åhh, det er så sinnsykt mye jeg reagerte på når jeg så det programmet!! For det første den blinde familien hadde seks barn, og ønskes seg flere.. Når de spurte moren "syntes du ikke barna har ganske mye ansvar?" var svaret "vi spør dem jo bare om hjelp om vi trenger det"!! Mens jentene var på skolen, ble ikke bleiene skiftet, ungene sovnet på stuegulvet, yngstemann spiste mat rett fra gulvet, jentene lagde/hentet maten!! Og de hadde jo fått tilbud om hjelp, men de ville være selvstendige og bare ha to timer hjemmevask i uka Stakars barn!! Nesten slemt å si, men kanskje like greit at det ble spontan abort! Som det ble nevnt, disse foreldrene var jo ikke bare blinde, men mentalt tilbakestående.. Noe av det andre som jeg tenkte på var at elstesøster ikke viste noen form for følelser bare lo lett av alle "dype" spørsmål og slikt. Helt forferdelig!!!! Lurer på hvordan barna kommer til å takle verden, seg selv og familien når de bblir eldre.. Stakar barn!!
Lurvina Skrevet 25. juni 2007 #13 Skrevet 25. juni 2007 og faren mente jo at det var god trening til de selv fikk barn en dag... Syntes det var en dum unnskyldning for å være egoistiske, den eldste ville ikke ha familie når hun ble stor, kanskje ikke så rart når hun har brukt store deler av barndommen til å være omsorgsperson for søsknene sine. Er også enig med Rosenrød i at hun eldste virket følelsesmessig avstumpet, hun klarte ikke i det hele tatt sette seg inn i hvorfor lillesøsteren ville ta selvmord, på samme måten som at foreldrene ikke klarte å sette seg inn i det.
Lipstick Skrevet 25. juni 2007 #14 Skrevet 25. juni 2007 Jeg er også en av dem som synes dette programmet var helt forferdelig. Dette ville aldri blitt tillatt i Norge. Blindheten var som sagt ikke det eneste problemet hos disse foreldrene, men at moren (og muligens far) i tillegg var mentalt tilbakestående. De hadde altså seks barn, to jenter på 9 og 12 år, og fire yngre gutter. Pluss en på vei. Moren røykte som en skorstein og brydde seg ikke om at jordmora sa det var skadelig for babyen hun gikk gravid med. Hun røykte også med de små barna til stede. Barn SKAL IKKE ta foreldrene rolle. Jeg blir så sint! Jenta på 9 år hadde forsøkt å ta livet av seg, men ingen i familien reagerer noe særlig! I tillegg reagerte jeg på middagen som ble servert - altså KUN pommes frites til hele familien. Hvor mye næring fikk de barna i seg i løpet av en dag? Jeg tipper at det ikke er mye. Og hvorfor i all verden skal det være en 9-årings ansvar å skifte bæsjebleie på sine yngre brødre? En av guttene så faktisk alt for stor ut til å bruke bleie, men jeg så ikke noen gi han pottetrening? Samfunnet bør gripe inn. Disse barna fikk ikke den omsorgen de trenger, så det siste foreldrene bør gjøre er i alle fall å få flere barn som de ikke klarer å ivareta. Den andre familien reagerte jeg ikke fullt så sterkt på, der hvor en 14-årig gutt har ansvar for husarbeid og å pleie sin mor. Moren levde tydeligvis i et kronisk smertehelvete, men hun hadde i det minste dårlig samvittighet over den situasjonen de var i...
Pasha Skrevet 25. juni 2007 #15 Skrevet 25. juni 2007 jeg reagerte heller ikke noe særlig på den andre familien. her hadde moren dårlig samvittighet og ønsket at sønnen slapp å ta alt det ansvaret.. hun så jo at han gjerne heller ville være ute sammen folk på sin egen alder..
Gjest Mammaen Skrevet 25. juni 2007 #16 Skrevet 25. juni 2007 Det var trist å se på. Hjerterått! Håper virkelig ikke de får flere barn; og at de barna de har blir tatt fra dem. Det var fælt å se at mora og faren røyka med alle barna rundt seg. Det er utrolig at tilbakestående mennesker får beholde barna, når alle ser at de ikke har det godt. Jeg er sjokkert, og har virkelig vondt inni meg når jeg tenker på de stakkars ungene...
Kykkelikokos Skrevet 26. juni 2007 #17 Skrevet 26. juni 2007 Noen mennesker burde vært tvangssterilisert..
Gjest beekeeper Skrevet 26. juni 2007 #18 Skrevet 26. juni 2007 Noen som vet om denne sendes i reprise?
Gjest Miss Cutie Skrevet 27. juni 2007 #19 Skrevet 27. juni 2007 Jeg glemte av hele programmet. Men det virker helt sykelig-egoistisk ut. De burde skjemmes.
Aeriana Skrevet 27. juni 2007 #20 Skrevet 27. juni 2007 Det var skikkelig ille, jeg blei så sint! Stakkars unger, er sikker på at de kommer til å hate foreldrene sine når de blir større. Veit ikke når det kommer i reprise.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå