Gjest Miss Guided Skrevet 26. juni 2007 #41 Del Skrevet 26. juni 2007 Men å si som trådstarter at kvinner i 40-årene nærmest kan gå hen å dø hvis de ikke har fått mann og barn for da er de dømt til å være alene resten av livet er en grov generalisering. Og de vitner om et utrolig kvinnefiendtlig syn. Jeg fikk den beskjeden av min kjære bror da han gjorde meg til tante i en alder av 25 år. Hadde jeg ikke fått barn innen jeg var 25 år så kom jeg nok til å bli alene resten av livet. Grensen har tydeligvis bare forflyttet seg litt mens holdningene er de samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 26. juni 2007 #42 Del Skrevet 26. juni 2007 Jeg fikk den beskjeden av min kjære bror da han gjorde meg til tante i en alder av 25 år. Hadde jeg ikke fått barn innen jeg var 25 år så kom jeg nok til å bli alene resten av livet. Alle vet da at livet er over ved 25? Dessuten tror jeg faktisk det finnes verre skjebner enn å forbli singel og barnløs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2007 #43 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg tror at familien har utspilt sin rolle i dagens samfunn. Vi klarer oss helt fint alene. Barn krever vår tid og økonomi. De passer ikke inn i vår livsstil med reiser, trening, karriere og bytte av partner annenhver mnd. Vi vil ha frihet. Vi avskyr forpliktelser. Å føde og oppfostre barn fordi samfunnet trenger noen som kan ta over etter oss gidder vi ikke bry oss om. Det er ikke mitt problem. Alt ordner seg selvsagt for meg...Hvordan de går med generasjonene etter meg driter jeg i...Og hvis jeg ombestemmer meg så kan jeg få barn når jeg er klar for det. Det går vel greit å få barn når jeg er 40? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 1. juli 2007 #44 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg tror at familien har utspilt sin rolle i dagens samfunn. Vi klarer oss helt fint alene. Barn krever vår tid og økonomi. De passer ikke inn i vår livsstil med reiser, trening, karriere og bytte av partner annenhver mnd. Vi vil ha frihet. Vi avskyr forpliktelser. Å føde og oppfostre barn fordi samfunnet trenger noen som kan ta over etter oss gidder vi ikke bry oss om. Det er ikke mitt problem. Alt ordner seg selvsagt for meg...Hvordan de går med generasjonene etter meg driter jeg i...Og hvis jeg ombestemmer meg så kan jeg få barn når jeg er klar for det. Det går vel greit å få barn når jeg er 40? Og dette var sarkasme, myntet på dem som velger å ikke få barn, eller? Du mener altså at man BØR få barn, enten man ønsker det eller ikke, og at dersom man velger vekk barn til fordel for eget liv, så er man egoistisk? Jeg for min del synes det er langt mer egoistisk å legge egne normer på andres liv, og å sette barn til verden enten man vil kunne gi dem en trygg og strukturert oppvekst, eller ikke. Joda, har sett karrieremennesker som drar ungene ut av senga i otta for å putte dem i barnehagen og hente dem igjen i kveldinga. Disse ungene har langt lengre dager enn foreldrene sine, og det ser jeg på som egoistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2007 #45 Del Skrevet 1. juli 2007 Neida mysan, jeg forstår de som velger et liv uten barn. Vi har uansett ingen god verden å tilby disse barna. Det som gjør meg frustrert er folks egoistiske og lettvinte holdning til tilværelsen. Vi evner ikke å se lenger enn til oss selv. Tror tidligere generasjoner var flinkere til å ivareta etterkommernes interesser. Med vår livsstil trenger vi ikke hverandre og vi glemmer å se fremover til neste generasjon og deres behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 1. juli 2007 #46 Del Skrevet 1. juli 2007 Enig med deg... men på den ene siden veier jo argumentene for at verden ikke er noe sted å sette til nye barn, og på den andre har vi jo som du sier behovet for arbeidskraft også i fremtiden. Jeg vet ikke jeg, og jeg tror heller ikke at man setter barn til verden verken for barnas egen skyld, eller fremtidens økonomi. Man får dem for sin egen skyld. Man vi ha en lyserød liten pudderduftende baby som smiler når den ser mamman sin... en som er varm og god og myk og totalt avhengig av deg... en som skal få sin første tann, ta sitt første skritt, sove i sengen sin etter barnetv osv... at de blir nye voksne mennesker en gang i fremtiden tror jeg ikke mange tenker så mye på egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2007 #47 Del Skrevet 2. juli 2007 Verden er overbefolket! Synes det er kjempepositivt at befolkningsveksten stopper/går i minus. Herregud, akkurat som det er plass til flere mennesker på jorda, vi er jo i ferd med å ødelegge den allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Singelgjesten Skrevet 2. juli 2007 #48 Del Skrevet 2. juli 2007 Vel, jeg følte meg faktisk litt truffet her, tulletråd eller ikke! Jeg er snart 33, nylig singel etter to års samboerskap, ingen barn. Jeg føler veldig på at alle mine rundt meg svever rundt i lykkelige forhold med både småbarn og ring på finger. det er faktisk ikke noe artig, særlig når man ønsker seg familie og stakitt-gjerde! Jeg har ikke problemer med å ha draget, men fra å være litt tiltrukket til "deg-vil-jeg-være-med-resten-av-livet" - det jaggu ikke lett!! så - selv om mange nok velger det selv, enten evig singel eller ikke ønsker å ha barn - all respekt til dere - men vi finnes vi også, som ønsker å fundere på hva pokker en skal ha til middag eller hvem skal hente barna.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 2. juli 2007 #49 Del Skrevet 2. juli 2007 ...men dere vil antakelig få en meget trist alderdom, alle dere frivillig barnløse. Hvem skal dere være sammen med når dere er 60 ? Hvorfor det? Vi slipper i det minste å sitte på "heimen" og ergre oss over etterkommere som aldri besøker oss . I stedet er vi ute og farter med rullatorenen våre og nyter livets glade, eldre dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2007 #50 Del Skrevet 2. juli 2007 Hva med nå da, de burde vel ha det like trist nå som barnløs som når de er 60 og barnløs? Jeg tror de som velger å være barnløse klarer å fylle livet sitt med både venner og annet og av den grunn ikke kommer til å bli mer alene som pensjonist enn de er idag. Det der tror jeg er tøv. Familie er det sterkeste limet for alle mennesker, venner er en flyktig ting gjennom et langt liv. Dessuten er det mange som dør etter fylte 60, så "venneflokken" kan fort skrumpe inn. Når man blir gammel, blir man dessuten ofte hjelpetrengende. Skal "vennene" stille opp for deg ? I don't think so. Jeg synes det sier svært mye om vårt samfunn når norske kvinner i produktiv alder trekker på skuldrene og sier "jeg gidder ikke få barn". Mest av alt ser jeg på det som et uttrykk for ekstrem egoisme, de vil heller realisere seg selv, bare være opptatt av seg selv frem til de blir 80+ år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 2. juli 2007 #51 Del Skrevet 2. juli 2007 Men familie trenger ikke være egne barn -hva med søsken, søskenbarn, nieser, nevøer...? Det er jo ikke sånn at enten får man barn eller så er man uten familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2007 #52 Del Skrevet 2. juli 2007 Vel, jeg følte meg faktisk litt truffet her, tulletråd eller ikke! Jeg er snart 33, nylig singel etter to års samboerskap, ingen barn. Jeg føler veldig på at alle mine rundt meg svever rundt i lykkelige forhold med både småbarn og ring på finger. det er faktisk ikke noe artig, særlig når man ønsker seg familie og stakitt-gjerde! Jeg har ikke problemer med å ha draget, men fra å være litt tiltrukket til "deg-vil-jeg-være-med-resten-av-livet" - det jaggu ikke lett!! så - selv om mange nok velger det selv, enten evig singel eller ikke ønsker å ha barn - all respekt til dere - men vi finnes vi også, som ønsker å fundere på hva pokker en skal ha til middag eller hvem skal hente barna.... Du taler for mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2007 #53 Del Skrevet 2. juli 2007 Verden er overbefolket! Synes det er kjempepositivt at befolkningsveksten stopper/går i minus. Herregud, akkurat som det er plass til flere mennesker på jorda, vi er jo i ferd med å ødelegge den allerede. Det er nå ikke akkurat vi her i Norge som bidrar mest til den utviklingen akkurat. Så akkurat det er ett tøvete argument for at ikke norske kvinner skulle få barn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2007 #54 Del Skrevet 2. juli 2007 Men familie trenger ikke være egne barn -hva med søsken, søskenbarn, nieser, nevøer...? Det er jo ikke sånn at enten får man barn eller så er man uten familie. Men.. hva om søsknene dine også har valgt å være barnløse ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 2. juli 2007 #55 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg synes det sier svært mye om vårt samfunn når norske kvinner i produktiv alder trekker på skuldrene og sier "jeg gidder ikke få barn". Mest av alt ser jeg på det som et uttrykk for ekstrem egoisme, de vil heller realisere seg selv, bare være opptatt av seg selv frem til de blir 80+ år. så du synes ikke det er egoistisk å få barn i seg selv ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 2. juli 2007 #56 Del Skrevet 2. juli 2007 så du synes ikke det er egoistisk å få barn i seg selv ? Nei, det er ikke egoistisk å få barn. Det er åpenbart at vi styres av trangen til å reprodusere oss, så sånn sett kan man kanskje si at man får barn for å tilfredsstille egne lyster. Men så snart man er gjennom ni måneders svangerskap og en fødsel finner man fort ut at det ikke er så mye som minner om egoisme å ha og oppdra barn. Det å få barn har virkelig satt mine egoistiske sider til side. Når det er sagt er jeg ikke blant de som mener at man automatisk er egoistisk dersom man er frivillig barnløs. Det finnes egosentriske mennesker, med og uten barn. Det som imidlertid er lite å gjøre noe med er det faktum at å ha barn krever mye tid, energi og ressurser, slik at det automatisk blir mindre igjen til en selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 2. juli 2007 #57 Del Skrevet 2. juli 2007 jeg ser på å få barn som like egoistisk som å ikke få det. når man velger å få barn så velger man jo gjerne det ut i fra et ønske om å bringe sine gener videre for å sikre slektens videreføring og er ikke dette en egoistisk tankegang ? samtidig så kan det argumenteres or at frivillig barnløshet er like egoistisk men på andre måter og det innrømmer jeg åpent og ærlig. men dette ble en smule OT Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 2. juli 2007 #58 Del Skrevet 2. juli 2007 Men.. hva om søsknene dine også har valgt å være barnløse ? Da kan vi jo være barnløse, gamle og ensomme sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 2. juli 2007 #59 Del Skrevet 2. juli 2007 jeg ser på å få barn som like egoistisk som å ikke få det. når man velger å få barn så velger man jo gjerne det ut i fra et ønske om å bringe sine gener videre for å sikre slektens videreføring og er ikke dette en egoistisk tankegang ? samtidig så kan det argumenteres or at frivillig barnløshet er like egoistisk men på andre måter og det innrømmer jeg åpent og ærlig. men dette ble en smule OT Jo, jeg ser poenget ditt, men jeg mente at det finnes egoististiske mennesker både med og uten barn. Dessuten finner man fort ut at egoistisk livvstil er en dårlig kombinasjon med det å oppdra og ha omsorg for barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 2. juli 2007 #60 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Hvorfor det? Vi slipper i det minste å sitte på "heimen" og ergre oss over etterkommere som aldri besøker oss . I stedet er vi ute og farter med rullatorenen våre og nyter livets glade, eldre dager. Skal vi ta med oss rullatorene våre og stikke en tur til Milano, Cata? Det der tror jeg er tøv. Familie er det sterkeste limet for alle mennesker, venner er en flyktig ting gjennom et langt liv. Dessuten er det mange som dør etter fylte 60, så "venneflokken" kan fort skrumpe inn. Når man blir gammel, blir man dessuten ofte hjelpetrengende. Skal "vennene" stille opp for deg ? I don't think so. Jeg synes det sier svært mye om vårt samfunn når norske kvinner i produktiv alder trekker på skuldrene og sier "jeg gidder ikke få barn". Mest av alt ser jeg på det som et uttrykk for ekstrem egoisme, de vil heller realisere seg selv, bare være opptatt av seg selv frem til de blir 80+ år. Mange mennesker har ingen kontakt med sine familier. Mange mennesker er uten familie i det hele tatt. Mange eldre sitter alene på aldersheim og får aldri besøk av sine travle barn. Skal man sette barn til verden for å slippe og være alene som gammel? Hvor egoistisk er ikke det da??? Det er forøvrig en utrolig stor jobb og et enormt ansvar og sette unger inn i verden, man har jo det fulle og hele ansvar for at de skal bli fungerende voksne. Skjønner godt at noen ikke vil, jeg. Neste gang skal ikke jeg heller. Jeg har tre barn, men jeg håper virkelig at jeg aldri blir en sytete gammel dame som kommer med anklagelser og mas dersom jeg synes de besøker meg ofte nok. Jeg ønsker at de besøker meg fordi de har lyst, ikke fordi de føler at de må. jeg har dessuten gitt dem beskjed om at den dagen jeg blir en byrde, må de være snill å gi meg en kule i panna. Jeg vil heller ikke ha noe gravsted, så de slipper det maset det er med å holde det i orden og farte dit i hytt og pine fordi det forventes av alle andre som har sine kjære på samme sted. Selv kommer jeg til å være død og vil av naturlige årsaker ikke ha noen forventninger til noe som helst. Endret 2. juli 2007 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå