Sannasol Skrevet 13. mars 2003 #1 Del Skrevet 13. mars 2003 Vi ønsker å pusse opp badet. Men da dette er en bolig vi antagelig ikke kommer til å bo i resten av livet, så ønsker vi å gjøre det billigst mulig. Altså, målet er å få et triveligere bad uten store kostnader. Pr. i dag er det mørkerødt gulvbelegg (grøss og gru). På veggene er det plater som er look-alike tre-mønster. Badekar, vask med speilskap over og toalett. I tillegg har vi vaskemaskin og tørketrommel (stablet oppå hverandre), en stor sinkvask (stygg som fy) og en hvit kommode. Som dere skjønner, et nitrist bad. Fritt fram for gode idèer!! Kom igjen folkens! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. mars 2003 #2 Del Skrevet 13. mars 2003 Dersom platene på veggen ellers er i orden kan dere legge baderomsstrier oppå, også male. Det hadde vi tenkt å gjøre, helt til vi oppdaga at det var fukt i platene... Desom du maler veggene i en lys farge som samtidig er "ton i ton" med fargen på gulvet (vi har mørkebrune fliser på gulvet(!!!) så vi hadde tenkt å male i en lys brunfarge..nesten offwhite), vil det dempe fargen på gulvet betraktelig. Spesielt dersom dere legger på en badematte som tar opp fargen fra veggen. Det er dyrt å bytte gulv, så unngå det dersom det er mulig... Vaker og møbler må der jo nesten se selv hva dere vil/har råd til å bytte ut. Dersom der lager hylle for tørketrommelen oppå vaskemaskinen ser det lett mere ryddig ut. Å bytte ut speilskapet og den hvite komoden trenger ikke være dyrt, men kan for gjøre noe med helhetsintrykket. Dersom dere vil beholde badekaret er jo det greit, men ellers behøver det ikke å bli dyrt å bytte til dusjkabinett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lisa* Skrevet 13. mars 2003 #3 Del Skrevet 13. mars 2003 Hei! Først og fremst vil jeg foreslå å få en fagmann til å legge membran på gulvet, og flislegge det. Hva det koster avhenger av hvor stort badet ditt er, og hva slags fliser du velger, og om du vil ha varmekabler. Spesielt med tanke på at dere skal selge det en gang er det viktig at badet følger dagens våtromsnormer. Resten kan du gjøre selv. Hvis du ikke har dusjkabinett ville jeg fått målt etter fukt i dusjområdet. Sånne veggplater har en antatt levetid på omtrent 20 år, så hvis de er rundt den alderen ville jeg ha byttet dem uansett. Hvis platene på veggene er i god stand kan du legge våtromstapet rett oppå platene, og male med våtromsmaling f.eks. i en lys farge. Det er vel den billigste løsningen. Det er også fullt mulig å flislegge oppå sånne plater, men det stiller noe høyere krav til at de er jevne og flate, og er selvsagt også dyrere. Hvis du dusjer rett på veggen dvs. uten dusjkabinett, er det viktig å huske at fliser ikke er tette! Da må du sørge for at underlaget er tett. Når det gjelder møbler tror jeg det beste tipset er å ikke nødvendigvis henge seg opp i om det er baderomsmøbler du innreder med. Andre småmøbler er ofte mye billigere. Kanskje du finner et stort speil med en tøff ramme i en bruktbutikk? (Jeg fant to høye gamle nattbord med marmorplate oppå i en bruktbutikk. De står på hver side av vasken, er i samme høyde, og det er råstilig! ) Det hjelper mye bare å bytte ut toalettsetet. Et nytt dusjforheng som matcher i fargen med gulvmatten og håndklærne. En ny lampe. Kanskje en grønn plante? Det skal ikke så mye til! Lykke til! *Lisa* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. mars 2003 #4 Del Skrevet 13. mars 2003 Det er også mulig å støpe oppå det gamle gulvbelegget. Ha slipper du arbeid med å fjerne gammelt før du legger fliser. Vi gjorde dette selv i min gamle leilighet. Riktignok måtte vi legge ny membran der, men det er kanskje ikke nødvendig hos dere? Enkle fliser får du den til 50-60 kr/m2. Du trenger jo ikke å kjøpe de dyreste. Jeg er enig med andre her.. sjekk om platene er ok. legg på strie og mal den eller kjøp baderomstapet. Det er masse fint i denne type tapet nå. Denne må sveises med kjemisk sveis i alle skjøter, men det klarer dere fint selv. Ikea har billige og greie baderomsmøbler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 13. mars 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 13. mars 2003 Takk alle kreative sjeler! :D Men, kan man male direkte på disse platene? Eller må man legge strie/tapet på? Ellers er det gulvet da. Det er varmekabler fra før. Hva er liksom greiest da da? Nytt golvbelegg eller fliser? Ang. pris og sånn? Altså, det er vegger og golv som er viktigst for oss nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. mars 2003 #6 Del Skrevet 13. mars 2003 Hvis det er varmekabler fra før og membran i gulvet ville jeg røsket opp det gamle belegget og lagt fliser. Det er ikke mye dyrere enn nytt belegg og du tjener det inn 10 ganger ved salg av boligen. Flisene legger dere enkelt selv hvis underlaget er OK. Kanskje lurt å begynne i et "usynlig" hjørne hvis dere ikke har gjort det før. Om du kan male på platene kommer an på hvilket materiale de er laget av, men jeg tror ikke at det er ideellt å male rett på. Legg heller strie, da får malingen bedre feste og strien armerer en god del. Våtromstapet er enda bedre, men ganske så dyrt. Du bør nok spørre på ett byggvarehus e.l. for å få et skikkelig svar. Det finnes mange typer plater. Spør gjerne flere steder.. det finnes en drøss med folk på slike steder som later som de kan ting! Har dere dusjkabinett? Hvis ikke.. skaff dere et. Dusj rett på strievegg er ikke så veldig bra (men det går). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 13. mars 2003 #7 Del Skrevet 13. mars 2003 Bare en liten kommentar til det Lea sier om å starte fliselegging i et hjørne som ikke syns: Det anbefales ikke. "Riktig" måte er å måle/merke opp midten av gulvet, merke opp et stort "kryss" vegg-til-vegg og så måle / sjekke at det "går opp" ut mot veggene slik at det ikke blir for smale kapp ut mot veggene (i så fall flyttes startpunktet en halv flisebredde). Starter man i et hjørne er man nesten garantert at det vil se ille skjevt ut i forhold til veggene når man har kommet til motsatt hjørne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. mars 2003 #8 Del Skrevet 13. mars 2003 Joda.. jeg skjønner hva du mener Arnie. Det jeg gjorde da jeg la fliser på vårt bad var å tegne opp på murgulvet med en tusj. Jeg fant først "midten" og delte så opp i felt. Begynte et sted der det ikke kom til å bli så synlig (badet er delvis delt i to). Ideellt sett skal man begynne fra midten, men har man ikke lagt flser før kan det være litt kjedelig å få begynnerfeilene midt på gulvet. Mine føste feil er under vaskemaskinen og der har de det godt... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 13. mars 2003 #9 Del Skrevet 13. mars 2003 Høres lurt ut, Lea. Mine er under dobbeltsenga - og der har de det godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 13. mars 2003 #10 Del Skrevet 13. mars 2003 Går fint å male rett på våtromsplater. Trenger bare å vaske dem godt med salmiakk, skylle godt og et lag med grunning/feste før malingen. Billige skap i furu malt med blank maling blir også fint. Vaskemaskiner kan gjemmes bak forheng. Linoleumen kan brukes til membran. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 14. mars 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 14. mars 2003 Hei igjen! Her er enda flere spørsmål på lager. Er det lov å legge flisgolv eller annet golv på våtrom selv da? Mener jeg har hørt at man stiller veldig dårlig hvis det skulle komme en forsikrings-sak om f.eks. lekkasje eller noe sånt. At man ikke har rettigheter da i og med at man har vært "håndtverker" selv. Kan jo tenkes at noen har tatt en liten hvit løgn her også da, for at jeg ikke skal begynne med noe drastisk selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea__ Skrevet 14. mars 2003 #12 Del Skrevet 14. mars 2003 Fliser kan du legge selv, men membran skal legges av fagfolk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 19. mars 2003 #13 Del Skrevet 19. mars 2003 Hei Sannasol. I den siste utgaven av "Norsk Ukeblad" er det en 6 sider lang sak om "Hvordan pusse opp badet billigst mulig". Her er det en rekke gode tips, triks og ideer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 20. mars 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 20. mars 2003 Takk Livets Datter! *løp & kjøp* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 20. mars 2003 #15 Del Skrevet 20. mars 2003 (...det er mulig det kom nye blader igår. Isåfall er det det forrige du skal ha) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå