Gå til innhold

Dobbeltnavn på moten fordi kongefamilien gjør det?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kongefamilien har dobbeltnavn: Mette-Marit, Håkon-Magnus, Märtha-Louise, Ingrid Alexandra, Sverre-Magnus, Maud-Angelica og Leah Isadora...

Er det en trend i tiden at alle andre også vil gi sine barn dobbeltnavn eller er det kun et forbigående blaff?

Per-Jon, Leif-Per, Anja-Lena, Margareta-Jenny, Lill-Tuva, Berit-Marianne, osv.: vil trenden forsvinne og enkle navn bli moderne igjen?

Eller har kongefamilien rett og slett satt standarden? :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er ikke helt enig i at "alle" gir barna sine dobbeltnavn for tiden. jobber i barnehage og synes ikke det er spesielt mange som har dobbeltnavn jeg..

men selv er jeg ikke spesielt glad i dobbeltnavn. kan faktisk ikke komme på et eneste dobbeltnavn jeg synes er finere i sin helhet, enn hva de enkelte navnene er hver for seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Har hatt dobbel-navn helt siden 1985 jeg, og det ble planlagt at jeg skulle ha dobbelnavn helt siden 1975, så nei... Og jeg vil gjerne gi mine barn dobbel-navn, men ser ut til at det blir litt mye, siden de vil ha dobbelt etternav. Det har jeg og, men begge etternavnene mine er enkelt-stavelser, mens barnas vil være et enstavelses-ord og et med 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I byen hvor jeg er vokst opp har det alltid vært populært med dobbeltnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena-Tuva

Her i bygda har det alltid vært populært med dobbelt-navn!

Olav-Jan, Per-Stål, Magnar-Bjarnar, osv er kjente gjengangere. Det vil vel bare fortsette med slekters gang skulle en tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant kongelige verden over er det faktisk vanlig med mer enn bare dobbeltnavn. De har gjerne mange fler.

Jeg kan ikke si jeg har registrert noen økning i dobbeltnavn pga de unge i kongefamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jytte

De aller fleste jeg kjenner velger ett navn til barna sine .. Ingenting er så vakkert som enkle navn, synes jeg. Det er mye finere (og sjeldnere) å kalle barnet for Anne enn for Anne Marie, Sverre er finere enn Sverre Magnus, Magnus er finere enn Håkon Magnus .. osv ..

Dessuten er vel ikke kongefamilien så veldig pop at de regnes som trend-settere? Ville heller trodd at det var tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Jeg synes det er forskjell på dobbeltnavn og to navn jeg da...

I kongefamilien er det mange med to navn, men kun Mette-Marit som skriver med bindestrek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det å ha dobbeltnavn går i bølgedaler, "alle" vil gi barna sine det de selv ikke hadde, hos noen inkluderer det også dobbeltnavn.

Da mannen min og jeg ble født et sted på 60-70-tallet var det vanlig med dobbeltnavn.

Vi var enige begge to at barna våre skulle ha ett navn hver fordi vi begge synes det er penere, og ikke minst mer lettvint å skrive...

Så snakket jeg med noen yngre mennesker for en liten tid tilbake. De ønsket det motsatte, at barna deres skulle ha dobbeltnavn fordi de selv bare hadde ett navn.

Våre barn igjen synes det er veldig fint med dobbeltnavn, og jeg blir ikke overrasket om de velger å gi sine barn det om noen år når det blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ina-Maria

Etter Mette-marits inntreden har nok flere begynt med dobbeltnavn med bindestrek. Det finnes atskillig flere som heter Mette-marit nå enn det var før. Navnene Mette og Marit er blitt kjempepoppis! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel lenge vært vanlig med dobbeltnavn, Både mannen og jeg har det, og vi er født på slutten av 50-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har både samboer og jeg kun ett navn, og det kommer knøttet i magen til å få også. Det får holde med to etternavn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I byen hvor jeg er vokst opp har det alltid vært populært med dobbeltnavn.

Her og. Selv har jeg fire (!) fornavn.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emera

Navnemoter kommer og går, slik er det bare.

Jeg tror nok dobbeltnavn og to fornavn delvis kommer som en konsekvens av navnemoten. Når et fornavn blir trendy er det mange som velger dette navnet. For å unngå kaos gir man barnet et fornavn til. Hos oss er det mange i min generasjon som heter det jeg gjør. Og de fleste har et andre fornavn. Slik ble vi holdt fra hverandre.

Ellers så kjenner jeg noen som har valgt begge bestemødrenes fornavn til datteren sin, noen som har valgt ett trendnavn pluss et slektsnavn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Jeg ser dobbeltnavn overalt, og det har nok ikke mest med kongefamilien å gjøre. Jeg tror ofte disse dobbeltnavnene kommer pga et kompromiss, for ofte passer de overhodet ikke sammen. Og av og til pares et gammeldags og et moderne navn, med varierende hell. Jeg har sett tendens til overhyppighet til dobbeltnavn i bygder, men det kan selvsagt være en fullstendig feilobservasjon :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Mine barn fikk dobbeltnavn lenge før kongebarna fikk barn, og tror nok også dobbeltnavn ikke har noe med kongebarna å gjøre i hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Dobbeltnavn er kanhende på moten fordi kongefamilien har det - men jeg tror også det ligger personlige meninger bak. Vi hadde lange diskusjoner angående navn her i familien. Mannen ville ha ett enkelt navn, jeg mente barna burde ha to fornavn men ikke dobbeltnavn. Nå har vi korte og greie navn - også etternavnet, noe jeg synes er viktig. Navnet skal klinge også. Med fare for å støte noen - men jeg synes ikke noe om de som gir to tunge fornavn og gjerne to tunge etternavn, og man nærmest må trekke pusten for å komme gjennom hele navnet. Tenk når vedkommende skal presentere seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbeltnavn (uten bindestrek som mange tror) og er fornøyd med det. Syns at man skal bruke begge navnene hvis man først har to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...