Gå til innhold

Aghanerne i Oslo


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Nå er jeg møkklei disse afghanerne som legger seg ned i hovedstaden vår og protesterer, i steden for å reise hjem og gjøre det enhver burde gjøre: kjempe for familie, fred, rettigheter og demokrati i sitt eget land.

Vi sender faktisk 19 år gamle norske snørrvalper ned til dette landet for å kjempe deres sak! Og de drar frivillig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Ja, vi bør gjøre akkurat som svenskene under krigen - sende de forbanna nordmennene tilbake til sitt eget land slik at de kan kjempe der.

Forresten; er det slutt på krigen i Afghanistan? Da er det vel ingen grunn til at Norge skal ha soldater der lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg må i hvertfall si at jeg ikke synes det er rettferdig at de som har ressurser og evne til å skape "bråk", stort sett alltid får bli, selv om sakene deres har blitt gjennomgått flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sender faktisk 19 år gamle norske snørrvalper ned til dette landet for å kjempe deres sak! Og de drar frivillig!

Jeg synes faktisk dette er en interessant vinkling. Hvorfor reiser de ikke selv frivillig til sitt eget land for å kjempe sin egen sak? Man kan heller ikke si at disse afghanske pilegrimsvandrerne ikke har felles sak med den som norske 19-åringer kjemper der nede. Lederen deres er kommunist, og har dermed all grunn til å delta i bekjempelsen av Taliban-styret og klanstyret i hjemlandet sitt.

Kanskje det er av andre grunnen enn krigen disse afghanerne kom hit i utgangspunktet? Jeg tror det. Kanskje det er på tide innvandringstilhengerne slutter å bekymre seg om lykkejegernes muligheter til å utnytte asylinstituttet, og heller konsentrere seg om å hjelpe flest mulig som trenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk dette er en interessant vinkling. Hvorfor reiser de ikke selv frivillig til sitt eget land for å kjempe sin egen sak? Man kan heller ikke si at disse afghanske pilegrimsvandrerne ikke har felles sak med den som norske 19-åringer kjemper der nede. Lederen deres er kommunist, og har dermed all grunn til å delta i bekjempelsen av Taliban-styret og klanstyret i hjemlandet sitt.

Kanskje det er av andre grunnen enn krigen disse afghanerne kom hit i utgangspunktet? Jeg tror det. Kanskje det er på tide innvandringstilhengerne slutter å bekymre seg om lykkejegernes muligheter til å utnytte asylinstituttet, og heller konsentrere seg om å hjelpe flest mulig som trenger det?

Jeg har tenkt det samme. Disse mannfolka har vel familie. Hvor er kvinnene? Sitter de der nede?

På den andre siden så skjønner jeg godt at de vil være i Norge. Hvem vil vel ikke gjøre hva som helst for å bo her i fredens land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også merket meg at afghanske flyktninger i en stor grad er menn.

Nå har biskopen blandet seg inn. Det synes jeg er overmåte frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Nå søker disse mennene sikkert familiegjenforening dersom de får bli. Men vi vet jo at kvinner i det taliban-påvirkede Afghanistan er totalt verdiløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Skal jeg være helt ærlig så ble jeg veldig nyskjerrig på overskriften:

"Aghanerne i Oslo"

Dette har åpenbart med indvandringspolitikk å gjøre, men personlig lurer jeg på hvilket land kommer disse Aghanerne egentlig kommer fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hørte på nyhetene i kveld at afghanerne nå har konvertert til kristendommen.

Og hjelper ikke det, kan de jo bare bli homofile!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Jeg må i hvertfall si at jeg ikke synes det er rettferdig at de som har ressurser og evne til å skape "bråk", stort sett alltid får bli, selv om sakene deres har blitt gjennomgått flere ganger.

Det er reinspikka utnytting, og ingenting annet. Jeg husker det har vert endel saker i media der folk har kommet hit til landet, fått seg jobb i lokalmiljøet, gjordt en innsats, og blitt godt likt i nærmiljøet. Kort sagt, blitt integrerte.

..så skal de plutselig på hue og ræva ut ?

Så har vi motpolen da, Krekar og annet pakk. Utnytter media til siste trevl, og sier det de vet media og forskjellige forståsegpåere vil høre.

Enten får de bli, eller så drar de det ut så lenge det går..

******

I den siste saken her, afghanerne konverterer til kristendom.. Det virker på meg som dette er noen som er gjort etter at alle andre muligheter er prøvd ?

Hvis de får opphold på dette grunnlaget, hvilket signal vil det gi til andre mennesker som har fått avslag for n'te gang, fordi de ikke har noe grunnlag for opphold ?

Og.. hvor reelt er konverteringen, har de kvittet seg med bønneteppet sitt f.eks ? Har de sluttet å gå i moskeen ?

Hva om de bare konverterte bort fra Islam da, og ble ateister ? Hadde de da kontaktet Jens Brun-Pedersen ?

Men.. Jens Brun-Pedersen er vel ikke like "stor" som han der Kvarme, han har jo tross alt mange flere medlemmer bak seg, rene pressgruppen kan man si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hva har det med saken å gjøre at de er menn??

Tror dere ikke menn også ønsker frihet og muligheter til å få seg et godt liv?

Har det blitt slik at vi kun skal ha sympati for de stakkars kvinnene og barna i enhver sammenheng.

Litt medlidenhet hadde vært på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi bør gjøre akkurat som svenskene under krigen - sende de forbanna nordmennene tilbake til sitt eget land slik at de kan kjempe der.

Forresten; er det slutt på krigen i Afghanistan? Da er det vel ingen grunn til at Norge skal ha soldater der lenger?

Selv om USA eventuelt formelt har erklert at krigen er slutt, så er vel det en sannhet med store modifikasjoner. Så lenge det faktisk pågår kamphandlinger der nede.

Må og si at jeg er en smule tvilende til hvor reel deres omvendelse til Kristendommen er. Virker på meg som dette er en panikkting for å få bli her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om USA eventuelt formelt har erklert at krigen er slutt, så er vel det en sannhet med store modifikasjoner. Så lenge det faktisk pågår kamphandlinger der nede.

Som andre har nevnt....det er offisielt fred og trygghet i Afghanistan om dagen, likevel sender vi soldater nedover og ISAF-styrken melder at tilstanden ligner mer og mer på den i Irak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg kjenner saka til dei afghanske flyktningane ganske godt, gjennom media og gjennom samtalar med dei, og eg trur eg veit ein del meir om saka enn mange som har posta innlegg. Dei afghanarane som er i Noreg kom for det meste hit for rundt tre-fire år sidan. Kvinner, eldre og born fekk opphald, saman med ein del menn. Dei som ikkje har fått opphald er unge menn, og det er dei som no er i media. Kvinnene eg har snakka med støttar dei, men er faktisk på jobb på dagtid og er dermed ikkje så synlege for dei som berre følgjer saken gjennom media.

Dei fleste av dei som ikkje har fått opphald mista kontakten med familiane sine medan dei var på flukt, og mange veit ikkje om dei har familie i live eller kor dei er. Dei er stort sett single, noko som ikkje er så rart sidan dei har blitt flytta rundt i heile landet dei siste åra, men nokon har norske eller afghanske kjærastar. Dei er mellom 20 og 40 år, snakkar meir eller mindre godt norsk (ein av dei har lært seg å joika!) og alle eg har snakka med har hatt arbeid som dei vil gå tilbake til berre dei får arbeidstillatelse.

Unge menn i stridsdyktig alder er ei veldig utsatt gruppe i Afghanistan. Ulike krigsherrar, støtta av Taliban eller regjeringa, og sjølvsagt Taliban og regjeringa sjølv, treng soldatar, og rekrutterer dei ofte med tvang. Det er veldig vanskeleg å overleva både som soldat og som ein som nektar å vera soldat. Å vera ung og mann gjer deg dessverre ikkje usårleg om det skulle eksplodera ei bombe, noko som det gjer dagleg i Kabul, byen som vert rekna som å vera den einaste "sikre" staden i Afghanistan.

Når det gjeld konverteringa så er eg litt usikker. Det skulle ikkje forundra meg om den er ekte. Dei har levd i uskkerheit og frykt i mange år, og då er det ikkje uvanleg å snu seg mot høgare makter. Dei fleste av dei var ikkje truande muslimar i utgangspunktet, dei flykta frå eit fundamentalistisk islamsk styre. Dessutan så kjem det jo fram no at nokon av dei har dåpsattestar frå fleire år tilbake, og at ulike prestar går gode for at dei er ekte truande. Eg antar at prestar veit kva dei snakkar om på det området. Det som er sikkert er at dei har hatt mykje kontakt med kyrkja gjennom pilgrimsmarsjen, og at dei vil bli oppfatta som konvertittar om dei blir tvangssendt til Afghanistan. Sannsylegheita for at dei vil bli drept, enten av naboar eller av myndigheitene, er stor.

Å kreva av menneske på flukt at dei skal reisa heim og bygga opp landet, mens krigen framleis herjar, er umenneskeleg. Då har eg mykje meir sans for kravet til afghanarane om å få leva i fred, jobba og gå på skule, så dei kan reisa tilbake til Afghansitan om nokre år med kunnskapar om demokrati og kvinnefrigjering, og med handtverkskunnskapar så dei faktisk kan bygga landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Siv Jensen ute i media og anklager afghanerne for å lyve.

Hun er vel den siste som burde åpne munnen i denne saken - med referanse til Søviknes-saken, krokodilletårer på TV og en stor, feit løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare noen svært få som har konvertert.

Er ikke dette bare med på å gjøre synlig hvor farlig det er å være i Afghanistan? Det er et land hvor man risikerer dødsstraff for å konvertere. Det er et land hvor det hver dag dør sivile i kamper.

Nordmennene som reiser dit kjenner risikoen og de får trening på forhånd. Den norske ambassaden advarer sterkt mot at vanlige nordmenn drar til Afghanistan på grunn av stor risiko. Dette er det landet Siv Jensen og andre mener at det er trygt å reise til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også merket meg at afghanske flyktninger i en stor grad er menn.

Det er fordi kvinner og barn ofte får automatisk asyl, så de trenger ikke bråke så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...