Gå til innhold

Taushetsplikt i barnehagen


Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen

Mannen var i barnehagen og henten minsten og en liten venn som skulle være med oss hjem den ettermiddagen. Idet de går ut døra, sier assistenten; "Du, kan du bare si ifra til A (guttens mor) at han har gjort .............. i dag, og at vi må snakke sammen om det?"

Mannen min ble litt perpleks, og fikk seg ikke til annet enn å si ja, men da han kom hjem og fortalte dette til meg hadde han rukket å bli skikkelig irritert. De ansatte i barnehagen har jo taushetsplikt! Det gutten hadde gjort var ikke noe ålreit i det hele tatt, men vi valgte å ikke si noe til moren da hun kom og hentet ham hos oss. Jeg ville i hvert fall blitt lynforbanna om jeg hadde opplevd å bli fortalt sånt gjennom andre foreldre i barnehagen!

Jeg har selv en arbeidsplass hvor taushetsplikt er viktig, og og for meg virker det fullstendig fjernt å oppføre seg sånn på jobb.

Dette er forresten ikke første gang jeg har fått følelsen av at ansatte i barnehagen har et litt lettvint forhold til taushetsplikten.

Jeg lurer på om enkelte arbeidsplasser ikke fokuserer nok på taushetsplikten og hvor alvorlig brudd på denne er?

Er det andre som opplever at de ikke tar taushetsplikten på alvor i f.eks barnehagen?

Edit: et viktig ord hadde sneket seg ut...

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss, det er jo helt merkelig.

Har aldri opplevd at det er sånn de stedene jeg har vært å jobba

(studerer til førskolelærer, og er tilkallingsvakt til barnehager)

Så det kan jo være en glipp (ikke det at det er bra)

Men det er menneskelig å feile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Hvis assistenten tror at barnehagens barn og foreldre er one big, happy family der alle kan vite alt, så må dette tas opp med styrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt det opp med leder av b.h og sagt at jeg fikk beskjed om å gi en tilbakemelding til A`s mor, men at du ikke har gjort dette da du synes dette er brudd på taushetsplikten. Og hva du mener om saken må også komme frem til leder.

Merkelig fremgangsmåte fra den assistenten der, det må jeg si...hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninde som jobber i barnehage og når vi treffes snakker hun alltid mye om de forskjellige ungene. Til og med unger jeg vet hvem foreldrene er.

Har sagt til henne opptil flere ganger; har ikke du taushetsplikt? Men får ikke noe særlig respons. Lurer på om de barnehageansatte ikke tar taushetsplikten særlig alvorlig. Jeg også jobber i et yrke der jeg har taushetsplikt og jeg tar denne veldig alvorlig. Hadde jeg snakket slik om mine pasienter hadde jeg fått sparken på dagen noe jeg også hadde fortjent.

Syns du har all grunn til å reagere i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Alle som jobber i barnehage har taushetsplik og skrevet under på denne. At en av assistenene gir beskjed som TS skriver her, får meg til å tenke at ledelsen har gjort en dårlig jobb med å informere de ansatte hvordan taushetsplikten fungerer i praksis. Assisten har nok gjort dette mer av uvitenhet. Ville informert ledelsen, men kanskje ikke lagt så stort vekt på hvilken assisten dette gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Det virker som om taushetsplikten tas svært alvorlig på visse områder. F.eks. psykiatrien hvor jeg har mye av min (sommer)jobberfaring fra, er inntrykket at alle vet hvor viktig taushetsplikten er. Når det gjelder en del andre områder, som barnehage, skole, sykehjem eller andre steder hvor man kanskje tenker at man har med mindre sensitive opplysninger å gjøre, virker det som det syndes mer. Inntrykket er at det en del steder ikke fokuseres så mye på det, og at man rett og slett ikke tenker over at det man sier er brudd på taushetsplikten. Tror det er mer sånn enn at man gjør bevisste brudd.

Men tror nok en del også ikke forstår viktigheten av taushetsplikten i en del situasjoner. Det syns gjerne det virker opplagt at en lege har taushetsplikt, men hvorfor er det så farlig at andre vet hva barna gjør i barnehagen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobber selv i barnehage på et lite sted, og dette er et tema som blir jobbet med kontinuerlig, man skal ta taushetsplikten helt bokstavelig og skille klart mellom jobb og privat. Her er det helt uhørt at jeg snakker med andre foreldre om andre barn, eller at jeg snakker om barn og kollegaer til andre på privaten.

Den personen som ga denne beskjeden burde få en tilbakemelding om at dette er brudd på taushetsplikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg tatt opp med barnehagen. Nokså grovt brudd på taushetsplikten det der.

Jeg har opplevd at skoler ikke er så nøye med taushetsplikten. Helt utrolig hva som snakkes om på lærerrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Alle som jobber i barnehage har taushetsplik og skrevet under på denne. At en av assistenene gir beskjed som TS skriver her, får meg til å tenke at ledelsen har gjort en dårlig jobb med å informere de ansatte hvordan taushetsplikten fungerer i praksis. Assisten har nok gjort dette mer av uvitenhet. Ville informert ledelsen, men kanskje ikke lagt så stort vekt på hvilken assisten dette gjaldt.

Eller kanskje bare assistenten er dum som et brød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at skoler ikke er så nøye med taushetsplikten. Helt utrolig hva som snakkes om på lærerrommet.

Men er det ikke lov å snakke sammen med andre lærere om en elev??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke lov å snakke sammen med andre lærere om en elev??

Det spørs jo hva det gjelder. Jeg tviler ikke på at de aller fleste lærere mener at man ikke skal snakke om feks ADHD-utredninger på lærerrommet. Men det skjer stadig vekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Men er det ikke lov å snakke sammen med andre lærere om en elev??

Kun for å få råd f.eks. og slike ting. Å fortelle noe for å stille en kollegas nysgjerrighet er ikke lov.

Jeg har en jobb med taushetsplikt og hadde med en spesiell elev å gjøre en liten stund. Da dette arbeidet ble avsluttet hadde ikke jeg noe krav på å få vite hva som skjedde videre og min sjef hadde ikke lov å fortelle meg det. Nå fikk jeg vite litt i korte trekk fordi det skjedde litt andre ting, men hvis man skal se "strengt" på det skulle jeg ikke visst noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silmarill
Eller kanskje bare assistenten er dum som et brød

eller kan sammenlignes med en inntørka glassmanet!

---------

Dette er et klart taushetsbrudd, og jeg ville mest sansynelig ha raportert dette videre.

Det er nok ikke sikkert at mannen din var den første som fikk beskjed om å videreformidle ett å ennet om andres barn!

For alt hva dere vet kan dette ha skjedd med deres barn (om barnet/barna er blitt hentet av andre) men at vedkommende har gjort som dere, klokelig velge å ikke si noe!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt ifra til pedagogisk leder på avdelingen! Dette er et brudd på taushetsplikten, og jeg mener denne assistenten bør få en konsekvens av det.

Jeg jobber i barnehage selv, og har hele veien vært veldig opptatt av at taushetsplikten skal overholdes. Opplever ofte at svært mange foreldre er gruelig nysgjerrige på andres unger og oss ansatte, og hva som skjer og hvorfor den og den er borte osv. (De ser hvem de ikke har sett på lenge osv) Jeg har alltid vært nøye på det og sagt "det har jeg ikke lov å si noe om".

Men jeg har jobbet sammen med folk som er like lite nøye på det som denne assistenten som TS skriver om. Det er forferdelig, gang på gang å måtte avverge situasjoner hvor ansatte begynne å legge ut om unger, eller måtte si fra til ansatte at du har ikke lov å si sånt. Særlig når maan får himling med øynene tilbake og kommentarer som "det er vel ikke så farlig" osv...

Er veldig enig i det en annen her skrev, det virker som om mange tar det mer alvorlig at f.eks. leger skal overholde taushetsplikten, enn oss ansatte i barnehagen. Vi har hatt det som eget tema på personalmøtene flere ganger, men det virker ikke som om det går inn på alle likevel. Vi har også nevnt det for foreldre på første foreldremøte, rett og slett for at de skal vite hva de ikke kan spørre om. Likevel føler vi oss sjelden hørt...

Endret av Lassie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...