Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Hei! Jeg bor for tiden hjemme pga. avsluttet studier. Vi har noen arbeidere nede i kjelleren som jobber dag og kveld, hver dag, og foreldrene mine har sagt at det er greit at de røyker der. Denne røyken sprer seg til etasjene over, og hele huset lukter. Jeg har skikkelig problemer med å forholde meg til dette, og mener at de burde si at de ikke kan røyke her. Det er sommer, så det er ikke problem å gå ut. Argumentet deres er: "Vi kan ikke gjøre det, pga. at de røyker hele tiden, så hvis vi ikke lar dem røyke inne får de ikke gjort noe". Flaut å si det, men det er faktisk sant. Hva bør jeg gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Hei! Jeg bor for tiden hjemme pga. avsluttet studier. Vi har noen arbeidere nede i kjelleren som jobber dag og kveld, hver dag, og foreldrene mine har sagt at det er greit at de røyker der. Denne røyken sprer seg til etasjene over, og hele huset lukter. Jeg har skikkelig problemer med å forholde meg til dette, og mener at de burde si at de ikke kan røyke her. Det er sommer, så det er ikke problem å gå ut. Argumentet deres er: "Vi kan ikke gjøre det, pga. at de røyker hele tiden, så hvis vi ikke lar dem røyke inne får de ikke gjort noe". Flaut å si det, men det sier de altså. Hva bør jeg gjøre?
Gjest Frysepulver Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Holde ut? Det er ikke ditt hjem og da bestemmer ikke du. Skjønner godt argumentene til foreldrene dine jeg. Er jo bedre at de røyker mens de jobber enn at de går ut og tar både en og to røyk hver time
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Frysepulver: Ærlig talt. Når ble det vanlig å få lov å røyke på arbeidsplassen? Hvis folk ikke kan la være å røyke KONSTANT, har de ingenting på en arbeidsplass å gjøre. Da dukker spørsmålet opp om hva som er førsteprioritert.
Gjest lazuli Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 (endret) Jeg er helt enig med Frysepulver; her er det dine foreldre som bestemmer. Som vanlige arbeidstakere har de krav på pauser, hva som gjør at dine foreldre lar de røyke mens de arbeider må være opp til de. Kan forøvrig ikke se problemet med at røyken sprer seg i hele huset. Står det dører oppe mellom etasjene? Isåfall kan du jo gå å lukke disse. Endret 21. juni 2007 av lazuli
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 TS her. Det går ikke an å lukke dørene, for det er "åpen løsning". Ingenting som skiller kjelleren og etasjene over, utenom at det er trapper. Dessuten ser jeg fremdeles på dette som "mitt hjem", så jeg synes at jeg burde ha en fing med i spillet jeg også.
Rosalie Skrevet 22. juni 2007 #7 Skrevet 22. juni 2007 TS her. Det går ikke an å lukke dørene, for det er "åpen løsning". Ingenting som skiller kjelleren og etasjene over, utenom at det er trapper. Dessuten ser jeg fremdeles på dette som "mitt hjem", så jeg synes at jeg burde ha en fing med i spillet jeg også. Er det du som betaler utgiftene på huset? Er det ditt navn som star på kontrakter og forsikringer? Ikke det, nei? Nei, da har du lite du skulle sagt. Enda mindre siden du allerde har flyttet ut og foreldrene dine er så snille å la deg bo på pikerommet igjen.
Gjest Miss Cutie Skrevet 22. juni 2007 #8 Skrevet 22. juni 2007 Enig med Wadjet. Foreldrene bestemmer. Du har ikke så mye du skulle sagt så lenge du ikke eier huset.
Gjest =tentacle= Skrevet 22. juni 2007 #9 Skrevet 22. juni 2007 TS her. Det går ikke an å lukke dørene, for det er "åpen løsning". Ingenting som skiller kjelleren og etasjene over, utenom at det er trapper. Dessuten ser jeg fremdeles på dette som "mitt hjem", så jeg synes at jeg burde ha en fing med i spillet jeg også. Med mindre du betaler leie, har du ikke noe du skulle ha sagt. At foreldrene dine vil ha huset forpestet når de ikke selv røyker, er opp til dem.
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. juni 2007 #10 Skrevet 22. juni 2007 Jeg ser at det er de som bestemmer over sitt eget hus. Men syns likevel det er rart at de ikke tar hensyn til deg, siden du plages av det. Egentlig også hårreisende at man må la dem røyke inne hvis de skal få gjort noe. Ingen kan forvente å få røyke inne på en arbeidsplass.
venus* Skrevet 22. juni 2007 #11 Skrevet 22. juni 2007 Jeg regner meg selv som en passe fanatisk ikke-røyker, men her synes jeg ikke du har så mye du skulle sagt. Foreldrene dine har sagt det er gret de røyker. Og de gjør det. Hvor lenge skal de arbeide? De arbeider vel ikke hele døgnet?
Wildy Skrevet 22. juni 2007 #12 Skrevet 22. juni 2007 Jeg har aldri opplevd håndtverkere som krever å røyke inne mens de jobber. Eneste unntaket var da vi skiftet vinduer. Da ble det røykt "inne". Om det kan kalles inne når alle vinduene er borte og det blåser stiv kuling... var ikke mye plaget av røyklukta, for å si det sånn...hehe... Men her er det faktisk foreldrene dine som bestemmer. Jeg synes det er litt rart at de har sagt at det er greit å røyke inne, men det får nå være opp til de å bestemme.
Gjest Silmarill Skrevet 22. juni 2007 #13 Skrevet 22. juni 2007 Det er helt opp til dine foreldre å bestemme dette. Om du vil ta dette opp med noen bør du gjøre dette med foreldrene dine og ikke arbeidsfolket. Om du betaler husleie hos foreldrene dine har du nok litt mer du skulle ha sagt. Men, røyker de hele tiden?
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2007 #14 Skrevet 22. juni 2007 Ja, de røyker hele tiden. De er 4 stk., og alle er røykere. Så det er alltid noen av dem som røyker, om det ikke er alle 4. Det er kjent at tobakkrøyk stiger oppover, så det er etasjene over som blir rammet. Men jeg får vel bare finne meg i det i 2 mnd til. De jobber forresten 8 timer til dagen.
Gjest Gjest_Guri_* Skrevet 22. juni 2007 #15 Skrevet 22. juni 2007 Om du vil ta dette opp med noen bør du gjøre dette med foreldrene dine og ikke arbeidsfolket. Du bør gjøre som hun over her sier.Snakke med foreldrene dine om det. De vil vel at du også skal trives der. Røyk er ekkelt
Deidre Skrevet 22. juni 2007 #16 Skrevet 22. juni 2007 Uff, dette synes jeg ikke at du skal finne deg i. Jeg trodde ærlig talt det var slutt på røyking innendørs. Jeg er enig i at det er dine foreldre som bestemmer, men de følte kanskje ikke at de hadde noe valg, i og med at de argumenterer med at de er redd det ikke skal bli arbeidet hvis de ikke tillater røyking innendørs? Røyking i andres hjem er ubehøvlet, og det bør disse håndverkerne få klar beskjed om.
Helen Skrevet 22. juni 2007 #17 Skrevet 22. juni 2007 Jeg skjønner godt poenget med å la de røyke inne for da slipper de å ta røykepauser, og jobben blir gjort på kortere tid. Tid og penger spart
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2007 #18 Skrevet 22. juni 2007 Nei, det er ikke særlig hyggelig. De får en samlet lønn for dette arbeidet, så om de hadde brukt tid på å gått ut for å røyke, er det sløsing av tid i fra DERES side. Skal ta en prat med foreldrene mine igjen.
Gjest tomat Mina Skrevet 22. juni 2007 #19 Skrevet 22. juni 2007 Hvis foreldrene dine tillater dette betyr det mest sansynelig at foreldrene dine tolerer røyk og røyker selv. De vet hvordan det er for en røyker å jobbe mer effektivt dersom de kan røyke mens dem jobber, og som hun over meg sier er tid penger. Hvis foreldrene dine røyker selv er du vel vant med røyk fra dem fra før av?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå