Gå til innhold

Alkohol og barn..

Alaska Malamute

Er det noen som har hatt fest hjemme mens barn er hjemme?  

1. 1. Er det noen som har hatt fest hjemme mens barn er hjemme?

• JA
      10
    • NEI
      21

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

fyllefest med barn i huset hører inget sted hjemme.. men et glass vin til maten og kanskje litt likør i de sene nattetimer etter barnets leggetid ser jeg ingenting galt med..

man skal da ha et liv selv med barn.. og det er ingen grunn til å bli totalthysterisk..

men som sagt.. alkohol og barn er NEI og fy-fy..

det bør være nulltoleranse for alkohol fra hjemmets side til 18års dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke barn selv, men jeg husker hvordan vi hadde det hjemme da jeg var liten. Pappa drakk av og til et par lettøl til maten, mens mamma aldri drakk. De hadde heller ikke fester av noe slag hjemme mens vi var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

For å være litt politisk ukorrekt, siden jeg syns alle innlegg i denne tråden er noe så voldsomt moralistiske (NB: jeg forsvarer ikke fyll og barn, men litt perspektiv går det muligens an å ha...)

Her en morgen sitter jeg og barnet mitt (snart 9) og spiser frokost. Radioen på som vanlig, det er et innslag på nyhetene om at det etter jul omtrent ikke er tatt noen med smuglersprit v. grensa. Ungen lurer på hva sprit er (han tror først det er brusen Sprite:) og jeg forklarer at det er alkohol, men at det er sterkere enn øl og vin. Og at mamma omtrent aldri drikker sprit, og at smuglersprit skal man ihvertfall holde seg laaangt unna. Jeg sier imidlertid at vin og øl drikker jeg. Han sier da "men du har aldri vært full, du mamma". Det svarer jeg at jeg nok har, men bedyrer selvsagt at "dritings" (brukte ikke det ordet...) har jeg ikke vært.

Poenget: jeg har delt både en to to flasker vin under middager m. venner, hvor både han og andre barn har vært til stede, og litt brisen har både den ene og den andre vært. Men det har han ALDRI fått med seg. Det er selvsagt bra, men det betyr også at den unisone enighet om at barn ALLTID ser og skjønner og tar skade av/blir redde av at foreldre "forandrer" seg når de drikker ikke helt stemmer.....

Som sagt - intet forsvar for flatfyll m barn tilstede - men verden er ikke svart/hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke:

Hva om barnet blir akutt sykt, og må fraktes til legevakta så fort som mulig. Men så har begge foreldrene drukket alkohol - ikke så mye at de er fulle, men for mye til at de kan kjøre bil... Æ'kke det litt dumt, da?  

Har ikke bil, vi, så så lenge vi er edrue nok til å slå 113 eller 02323 skulle nok det gå like greit om vi har tatt et glass eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
En tanke:

Hva om barnet blir akutt sykt, og må fraktes til legevakta så fort som mulig. Men så har begge foreldrene drukket alkohol - ikke så mye at de er fulle, men for mye til at de kan kjøre bil... Æ'kke det litt dumt, da?  

det er jo vanvittig mange ganger man uansett ikke har en bil i nærheten.. sist jeg sjekket var verken bil eller sertifikat et krav for å få barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen volsomme reaksjoner! For det første skrev jeg fest og ikke rølpe party! Det er en viss forskjell! Og den med bilen var litt tynn... :ler: Jeg har heller ikke lappen,og om så.. hva om bilen ikke startet?? Går ann å tenke litt... Jeg har selv vokst opp med fester nesten annenhver helg til jeg var 15-16 år. Aldri tatt noe skade av det! :) Jeg har heller ikke opplevd at foreldrene mine har vært "rare"! Jeg har hatt fester hjemme selv om datteren min er hjemme,men da ber jeg persjoner jeg stoler på og som jeg vet ikke lager noe bråk! Og du som skrev at de som ikke klarte å holde seg unna alkohol med barn i huset,de hadde et problem... Alvålitalt!!! :-? Hva kommer barna dine til å gjøre når de blir ungdommer?? De har ikke peiling på hva alkohol er da?? Har ikke sakt at du ska sitte å drikke atme dem til de skjønner det,men å verne dem fra det går ikke lell... Jeg fikk drikke med pappa isteden for at jeg ikke dro å fikk takti dålig hjemmebrent! Jeg drakk faktisk min første dram hjemme.. Det synst jeg var trykt og arti! Dessuten begynner de fleste å drikke i 16-17 års alderen,samme om de har vokst opp i et hjem der det ikke har vært smakt en dråpe alkohol!! Og jeg vet om 3 tillfelle der de har faktisk væert ganske har på flaska. Hun ene var fra et kristent hjem. Jeg har en onkel som er alkoholiker,som jeg ALDRI har sett full! Drikker øl som vi drikker vann eller brus.. Kjempe snill er han! Dere får synst hva dere vill, men jes synst ikke at dere trenger å henge ut dem som tar seg en fest en gang i blandt med barn i huset. SELVSAGT så beskytter jeg IKKE de som har fyllemølje med plenti med folk og kanon dritings,som driter i barna sine og som kanskje er voldelig mot de!!!!!! Det går an å ha ei fest med måte.. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var noen volsomme reaksjoner! For det første skrev jeg fest og ikke rølpe party! Det er en viss forskjell! Og den med bilen var litt tynn... :ler: Jeg har heller ikke lappen' date='og om så.. hva om bilen ikke startet?? Går ann å tenke litt... Jeg har selv vokst opp med fester nesten annenhver helg til jeg var 15-16 år. Aldri tatt noe skade av det! :) Jeg har heller ikke opplevd at foreldrene mine har vært "rare"! Jeg har hatt fester hjemme selv om datteren min er hjemme,men da ber jeg persjoner jeg stoler på og som jeg vet ikke lager noe bråk! Og du som skrev at de som ikke klarte å holde seg unna alkohol med barn i huset,de hadde et problem... Alvålitalt!!! :-? Hva kommer barna dine til å gjøre når de blir ungdommer?? De har ikke peiling på hva alkohol er da?? Har ikke sakt at du ska sitte å drikke atme dem til de skjønner det,men å verne dem fra det går ikke lell... Jeg fikk drikke med pappa isteden for at jeg ikke dro å fikk takti dålig hjemmebrent! Jeg drakk faktisk min første dram hjemme.. Det synst jeg var trykt og arti! Dessuten begynner de fleste å drikke i 16-17 års alderen,samme om de har vokst opp i et hjem der det ikke har vært smakt en dråpe alkohol!! Og jeg vet om 3 tillfelle der de har faktisk væert ganske har på flaska. Hun ene var fra et kristent hjem. Jeg har en onkel som er alkoholiker,som jeg ALDRI har sett full! Drikker øl som vi drikker vann eller brus.. Kjempe snill er han! Dere får synst hva dere vill, men jes synst ikke at dere trenger å henge ut dem som tar seg en fest en gang i blandt med barn i huset. SELVSAGT så beskytter jeg IKKE de som har fyllemølje med plenti med folk og kanon dritings,som driter i barna sine og som kanskje er voldelig mot de!!!!!! Det går an å ha ei fest med måte.. :kul:[/quote']

Du skriver at du selv har vokst opp med fester annenhver helg i 15 - 16 år og at du ikke har tatt skade av det ...

Det er helt feil.. Du viser så tydelig at du har tatt skade av det !

1 Du har null respekt for alkohol

2 Du har null respekt for din datter

3 Du har null respekt for deg selv

4 Du har null respekt fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første! Du kjenner ikke meg!! Hvorda kan du skrive alt dette om meg???????? Dette var tåpelig skrevet!!! For det andre var det ikke skrevet direkte til deg!! Jeg har ikke noe imot de som ikke liker alkohol,men det går an å skjerpe seg litt da!! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ærlig talt ikke noe skadelig i om man tar seg et par glass vin/øl når barna er til stedet, bare for kosens skyld.

Da lærer forhåpentligvis barna gode alkoholvaner.. Har selv vokst opp med foreldre som tok seg en pils eller et glass rødvin på lørdagskvelden selv om vi barna var til stede. Fikk smake en dråpe om vi ville og, men det smakte jo pyton :hoho:

Er ikke bra å være "hysterisk" heller spør du meg.

Men fest med høy musikk og fulle mennesker er noe helt annet. Det er ikke noe for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Ser det har kommet noen reaksjoner på det første innlegget mitt (bil-innlegget). Må bare si at den situasjonen er svææært realistisk der jeg kommer fra. Langt ute på bygda, og det kan fort ta en halv time før man har taxien på døra, for å si det sånn. Og bil må man faktisk ha, hvis man skal komme seg noen vei... Men innser at det vil forholde seg litt annerledes andre steder... Iallefall viktig at minst en voksen er så 'ved sine fulle fem' at vedkommende kan takle uventede situasjoner som oppstår, og håndtere dem på en god måte! Det skal være trygt for barna å være hjemme - de har de faktisk krav på, etter min mening!

Selv ville jeg aldri tolerert at det ble drukket alkohol i mitt hus med mine barn til stede. Og det står jeg på. :enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første! Du kjenner ikke meg!! Hvorda kan du skrive alt dette om meg???????? Dette var tåpelig skrevet!!! For det andre var det ikke skrevet direkte til deg!! Jeg har ikke noe imot de som ikke liker alkohol' date='men det går an å skjerpe seg litt da!! :hoho:[/quote']

OJ var det ikke skrevet dirkete til meg ?

Huffda... :oops: Jeg som trodde at alle innlegg på KG var

skrevet dirkete til meg... :cry: jaja....

Har du ikke noe imot de som ikke liker alkohol ?

Er det jeg som ikke liker alkohol eller mener du generellt ?

Har jeg skrevet at du har noe imot "de" ??

Liker ikke jeg alkohol ?

Enn at jeg kunne skrive alt dette om DEG !?

Rene hovedfaget dette her...

Kanskje de som ikke liker alkohol bør skjerpe seg ?

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salma

Har hatt fest mange ganger med min fire-årige datter til stede, jeg. Da inviterer vi familie eller gode venner, lager oss en god middag og tar et par glass vin hver. Man kan da vel ha det koselig uten å drikke seg full? Ikke noe problem å ha fest med barn tilstede, så lenge man vet at det er forskjell på to glass vin og flatfyll.

Gullet mitt elsker slike sammenkomster, og vi kommer absolutt til å fortsette å ha dem. For det første får vi dekket våre sosiale behov, for det andre lærer datteren min noe om måten man bør bruke alkohol på, nemlig å kose seg med det - med måtehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at jeg ikke har noe problem at folk sier det de mener om barn og alkohol! Og at jeg mener alle... Det som jeg synest er rart er at når jeg skrev FEST, virker det ut som de fleste tro jeg mente flatfyll!! Jeg mener at du ikke trenger å kritisere meg slik du jore,med å henge meg ut som den jævlige fyllemora!! Jeg har respekt for datra mi,jeg har respekt for alkoholen,jeg har respek for hva du mener!! Hvorfor er det så j... vanskelig for deg og andre å respektere de som synst at det er greit med LITT alkohol i huset!!!?? Eller har du bare et problem med meg for at jeg har mi meining??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Frøken Dings

Vi har tatt et glass vin etter at guttungen har lagt seg noen ganger, men aldri hatt fest eller drukket oss fulle. Når han blir større (han er ett år) kommer vi nok til å kunne drikke litt til maten, men jeg kommer helt sikkert til å være veldig forsiktig. Jeg vet nemlig av egen erfaring at det ikke skal mye alkohol til før et barn merker at mamma eller pappa har drukket, og det kan være skremmende, selv om forandringen kanskje ikke er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte er min filosofi. Og det gjelder begge retninger. Å aldri drikke alkohol så barn ser det kan gi dem vel så feil signaler som å drikke seg full.

Selv har vi tatt med barna på spesielle fester som bryllup, spesielle familiesammenkomster etc. og jeg tror faktisk de har godt av det. De danser og morer seg like mye som oss, og vi sørger selvfølgelig for å ikke skjeie ut mht drikking.

At de fleste oppfatter ordet FEST som det samme som flatfyll er kanskje typisk Norsk? Men jeg tror det er på vei til å endres. Ser jo her ut som mange drikker med måte, og jeg tror ikke barn tar skade av det.

Hvor mye barn merker er vel litt forskjellig. Sønnen min (10 år) spurte meg her en kveld: "Har du vært full noen gang?". Det betyr at han i hvertfall ikke har merket noe når jeg har tatt meg et par glass vin på lørdagskvelden og blitt "litt godt humør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marillion

når jeg var litenvar det morsomt å være på fest etter bryllup og sånne ting sammen med mine foreldre/andre voksne til langt ut på natten, og mine foreldre drakk litt vin , øl, kansje en drink, men ALDRI mere enn at jeg ikke merket noe annerledes. En stor stor takk til mamma og pappa som alltid har holdt seg på matta.

Jeg så dem litt full for første gang da jeg var 19!

Dette inspirerer meg til å gjøre det på samme måten. Min sambo har en alkoholisert mor, og håper for all del at han har lært av det (Det er helt sykt så jævli det er å ha opplevd foreldre som ikke har kontroll over alkoholen, helt helt sykt) Det skaper bilder i hodet til barn, også ungdommer, å se mamma og/eller pappa drita full, eller kansje bare godt ''snytt'', og sier ''halloooo, liiille veeennn, thi hi hi''

Men dette burde alle skjønne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit om man tar seg et glass til maten. Noe annet ville jo være som å si at barn tar skade av å se mamma ta seg en kopp kaffe... Men FEST og barn, hører absolutt ikke sammen. Min sambo husker fortsatt farens fester som noe av det verste han visste som liten, heldigvis har han lært masse av det og kommer selv til å bli en super pappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...