Gå til innhold

Alkohol og barn..

Alaska Malamute

Er det noen som har hatt fest hjemme mens barn er hjemme?  

1. 1. Er det noen som har hatt fest hjemme mens barn er hjemme?

• JA
      10
    • NEI
      21

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fester absolutt aldri med barn tilstede, selv om de sover. Å oppleve foreldrene rusa er skremmende for et barn, de merker fort at mor/far er "annerledes", man trenger nok ikke være særlig full engang, og dette er urovekkende. Kan ikke se noen god grunn til at man ikke skal greie å få til en fest uten barna tilstede.

Sier ikke dermed at barna tar skade av at man nyter et par pils eller et glass rødvin, sånn en hyggelig lørdagskveld. Selv har jeg vanskelig for å gjøre selv dèt, men det er nå meg... kan til nød kose meg med et par pils etter at ungene har sovnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fester ikke med barn i huset, basta!

Jeg syns faktisk det er helt grusomt dersom noen velger å gjøre det, både fordi det, som Ani skriver, er skremmende for barn å se foreldrene ruset men også fordi det kan skje ting som gjør at det å sitte full i sin egen stue ikke blir fullt så lurt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er fest? Er det sånn at fest=fylleslag, vel, da sluttet jeg å feste for mange år siden, og gjør det verken med eller uten barn til stede.

Men vi kan godt ha besøk på kveldstid og ta et glass vin eller to, selv om det er barn i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei aldri !!!!

Jeg drikker ikke i det hele tatt rundt barna mine..

Ikke et glass etter at de har lagt seg engang...

De skal slippe alkohol ånde fra meg ja...

Alkohol og barn hører ikke sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

nei , om man ikke klarer og holde fingra unna alkohol når unga er i nerheten så har man et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, alkohol og barn hører ikke sammen. Vi har aldri fest når jenta er hos oss, men jeg og sambo kan gjerne ta oss et glass vin når hun er her. Ikke mer. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ det høre med alkohol og fyll på fest da?

Har vært på fest der barna er våkne, legger seg etc. Det har vel kanskje vært en øl til maten etter at barna har lagt seg, men selv drikker jeg stort sett ikke alkohol lenger (kan kjøpe meg en rusbrus eller to, men thats it.), men har da verken sluttet å feste eller sluttet å gå ut forde!

Derimot helt enig i at barn og alkohol ikke hører sammen, og at dersom man skal drikke til maten, så bør i det minste en av foreldrene holde seg uten alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vi skal ha en "skikkelig" fest er ALDRI barna der,hverken våken eller når de sover.Men vi kan godt kose oss med et glass vin eller to i helgene etter at barna er kommet i seng.

Så lenge man har et normalt moderat forhold til alkohol ser jeg ikke på dette som et problem.

Vi er aldri synlig beruset når det er barn i huset og dessuten drikker vi ikke mye så da synes jeg det er greit med et lite glass vin en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn, men ikke f*aen om jeg skal feste når barna er hjemme når jeg får barn.

Jeg vokste opp med skilte foreldre. mamma så jeg aldri full, mens pappa godt kunne feste med HØY musikk til langt på natt når jeg var hos han i helgene. Det var ekkelt og veldig lite morsomt. (Det var bare folk jeg kjente.. Helst nabo og slekt.. men det var like ille fortsatt)

Neihuff.. Det skal ikke skje i mitt hus i allefall.

Et glass rødvin eller 2-3øl skal da gå bra. Men det stopper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren og faren min festet ganske mye når jeg var liten og jeg har absolutt ikke på noen måte tatt skade av det. (Husker ikke om de var fulle eller ikke en gang) Det betyr ikke at jeg kommer til å gjøre det samme, men å dele en flaske vin (eller to) med venner en kveld mens barna ligger og sover ser jeg ikke problemet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lott@

Som barn av en alkoholiker så må jeg si at det virkelig varmer å lese alles standpunkt i denne tråden

et stort :kysse: til alle!!!!!

Jeg har nå 3 flotte barn selv, og det eneste min alkoholiserte forelder har lært meg er hvordan jeg IKKE skal behandle mine barn, eller barn generelt sett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jo ikke barn helt ennå, da, men ikke lenge til.

Kommer ikke til å ha fest av typen fyll og høy musikk med barna hjemme.

Kommer helt sikkert til å ha selskaper, dvs. venner på besøk som drikker litt, med barn hjemme.

Kommer helt sikkert til å drikke litt mange kvelder, mannen min og jeg til og med før barna legger seg.

Slik gjorde mine foreldre det, og det var aldri noe skummelt med det.

Bryr meg ikke hva andre måtte mene om det, men bestemte meg for å svare så det ikke skulle bli en eneste lang avholds-tråd som ga inntrykk av at ingen foreldre drakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Fest og fest fru Blomberg. Jeg har vel aldri "fest" uansett, jeg. Men jeg kan godt ta meg et glass likør eller vin i kveldinga, selv om ungen (ni) ikke er i seng enda. Jeg drikker meg aldri full, uansett anledning.

Guttungen har vært i bryllup da han var fire, da dansa han hele kvelden til han sovna på en benk og ble båret i seng av brudgommen. Der var nok endel alkohol på bordene der ja, men alt forgikk likevel i "ordnede" former. De som hadde ansvaret for barna drakk ikke (jeg var desverre forhindret fra å dra). Men nå var jo dette en spesiell anledning, som ikke kan sammenlignes med de som "må" ha seg en fest hver jævl.. helg.

Jeg har selv opplevd, som 16-åring, å være hjemme hos noen på vorspiel, men høy musikk, sprit, øl og holloi. Plutselig sto ei jente på 6-7 i døra og klagde til mora at hu ikke fikk sove pga bråket. Hun fikk beskjed om å pelle seg i seng igjen, så fortsatte festen. Da var jeg rystet, men desverre sa jeg ikke noe den gangen.

Fra min egen barnom er jeg vant til at min far kunne ta seg en dram på fredagskvelden, og den varte lenge. Foreldrene mine tok seg også øl til maten og en konjakk til kaffen ved høytider. Jeg så de aldri fulle som barn. Og da jeg selv begynte å drikke alkohol gjorde jeg som jeg hadde "lært" av å se dem drikke: Drakk rolig og nøt drammen, fremfor å pælme nedpå slik de fleste av mine venner gjorde.

Så mitt synspunkt er vel dermed at det ikke gjør noen skade at foreldre drikker alkohol når barn er tilstede, så lenge det begrenser seg til et glass vin o.l., de klarer å vise måtehold osv. Fylla kan de ta når ungene ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss tar vi gjerne en kald øl på fredags- og lørdagskvelden, som godt følge til taco eller pizza. Vi ønsker at ungene våre på 9, 11 og 14 skal se at det går an å drikke alkohol uten å verken bli beruset eller full. Personlig har jeg mer sansen for at barna får oppleve at "måtehold" og "fornuftig" bruk av alkohol (i den grad alkohol er fornuftig :ler:) faktisk går an, enn at vi skulle gi inntrykk av at vi er totalavholdsfolk når vi ikke er det.

Feirer vi nyttårsaften sammen med andre barnefamilier, eller f.eks. har vennefamilier på besøk en helg, har vi gjerne øl eller vin til maten. Dette har aldri vært noe problem. Det hele foregår i "dannede" former og med en god porsjon sunt bondevett!

Skal vi ha skikkelig vennefest med "hæla i taket" er barna derimot ALDRI hjemme! Dette hører ikke hjemme noensteds, etter min oppfatning. Noe synes jeg faktisk voksne skal holde for seg selv, og det er ikke alt barna trenger å vite. De sjeldne gangene vi tar oss en skikkelig fest er barna derfor på overnattingsbesøk hos besteforeldre eller andre.

Jeg vil ikke utsette ungene mine for å oppleve at mamma eller pappa har fått seg "en for mye", det har jeg opplevd selv som liten, og det er ikke noe trivelig!

Men jeg ønsker ikke at barna skal vokse opp med "fy-fy" og et unaturlig strengt forhold til alkohol, heller. Jeg tror at dersom man får et fanatisk forhold til noe, kan det slå ut i feil retning senere. Det finnes mange eksempler på barn av avholdsforeldre som har reagert med å prøve ut det meste når de endelig får sjansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En tanke:

Hva om barnet blir akutt sykt, og må fraktes til legevakta så fort som mulig. Men så har begge foreldrene drukket alkohol - ikke så mye at de er fulle, men for mye til at de kan kjøre bil... Æ'kke det litt dumt, da?

(Dette spørsmålet bærer nok preg av at jeg vokste opp på landet, der bilen var noe man var avhengig av hvis man skulle hurtig fra punkt A til B...)

Husker nemlig at i ungdomstida måtte jeg og venninnner ganske ofte bli henta et sted - noen vi skulle kjøre med hadde glemt oss e.l., og det var mange mil hjem. Vi var to venninner som alltid var sammen nesten. Men hennes foreldre kunne aldri hente oss på lørdagskveldene de, for de drakk nemlig alltid vin da... Dermed måtte mine gjøre det hver gang...

Ikke ment å provosere, men å bringe en ny tanke inn i debatten... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya
En tanke:

Hva om barnet blir akutt sykt, og må fraktes til legevakta så fort som mulig. Men så har begge foreldrene drukket alkohol - ikke så mye at de er fulle, men for mye til at de kan kjøre bil... Æ'kke det litt dumt, da?

(Ikke ment å provosere, men å bringe en ny tanke inn i debatten... :D

Husker dette ble et tema på juleforumet, og svarer som jeg gjorde da..

Ja, dersom jeg f.eks er på ferie hos min mor, vi nyter et glass vin, og barnet blir sykt.. Da er problemet like stort som om vi hadde drukket solo. For ingen av oss har sertifikat. Og det kjenner jeg flere barneforeldre som ikke har. Dermed spiller det vinglasset liten rolle fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis i så fall det var helg, jeg hadde tatt 2 øl og barnet ble akutt sykt og måtte til lege, da hadde jeg

a) bedt en av mine mange, snille naboer om å kjøre oss til legevakten

B) eller kanskje mest sannsynlig bestilt taxi

c) Hvis det sto om livet: ringt etter ambulanse

Hos oss har vi også så store barn at eldstemann iblant skal på ungdomsklubb eller til kamerater fredag og lørdag kveld, så da passer en av oss i alle fall på å være kjørbar, eller vi avtaler med andre foreldre hvem som skal kjøre og hente.

Vårt "behov" for og ønske om å kose oss med et glass vin eller øl i helgen skal selvfølgelig ikke begrense barnas sosiale liv, men jeg ser ikke at det behøver å bli den store konflikten, heller, så lenge man bruker sunn fornuft og prioriterer riktig.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle vært fest her når det er barn hjemme, får enten jeg eller han holde seg helt alkohol fri. hvis det skulle skje noe, hjelper lite og drikke litt hvis det skulle skje noe, og våkner barnet i løpet av natten har det vel rett til og føre seg trygt, selvom vi foreldre ikke drikker så mye når barna er hjemme, for det argumente har jeg hørt før.

men ellers så er det jo ikke nødvendig og drikke hjemme når det er barn der, kroppen dør ikke av litt alkohol fri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...