Gå til innhold

hvilket lån bør jeg velge?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

jeg har ikke boliglån, så det alternativet er ikke aktuelt.

skal kjøpe en bil til 50 000,- og betale tilbake i løpet av 7 år. vet ikke om jeg skal søke om spesifikt billån, eller forbrukslån?

hva blir dyrest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra dnbnor sine sider (vet det er de samme reglene som går igjen de fleste steder)

Et lån bør nedbetales i takt med verdiforringelsen på bilen. Bilens alder, ved kjøpstidspunktet, kan ikke overstige 10 år. Og med pant i bilen får du et billån som nedbetales over en periode på inntil 7 år. (Alder på bilen + nedbetalingstid kan ikke overstige 15 år).

Det vil si at bilen du kjøper nå ikke kan være eldre enn 7 år, dvs 2000 modell.

Om du tar billån må du ha kasko, så du må legge den prisen til rentene på lånet om du skal regne deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

oioioi, da har jeg et problem. det er ikke 2000-modell for å si det sånn. hvorfor må det være så komplisert? :sur:

kanskje jeg må snakke med min far, blir det annerledes hvis han stiller som kausjonist? eller er det andre smarte løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøet
oioioi, da har jeg et problem. det er ikke 2000-modell for å si det sånn. hvorfor må det være så komplisert? :sur:

kanskje jeg må snakke med min far, blir det annerledes hvis han stiller som kausjonist? eller er det andre smarte løsninger?

Tror nok ikke du får billån uansett hvis ikke bilen er så ny, nei, så du må nok regne med å måtte ta opp forbrukslån. Noe som nok blir en god del dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _Leela_

Tror det kommer litt ann på banken og hvilket kundeforhold du har til den, jeg kjøpte i år en 95-modell, fikk fullt billån av banken (35.000) med god rente. Pappa stilte opp som kausjonist og jeg betaler ned lånet i løpet av to år. Har kun delkasko og banken har ikke laget problemer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tror det kommer litt ann på banken og hvilket kundeforhold du har til den, jeg kjøpte i år en 95-modell, fikk fullt billån av banken (35.000) med god rente. Pappa stilte opp som kausjonist og jeg betaler ned lånet i løpet av to år. Har kun delkasko og banken har ikke laget problemer i det hele tatt.

ok, kanskje jeg får ta en tlf til banken før jeg kjører på med forbrukslån, man vet jo aldri. takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo men da er jo ikke din mer enn 15 år når du er ferdig å betale så da går det jo greit ;) Det at TS ønsker 7 års betalingsplan som er problemet med eldre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_
jo men da er jo ikke din mer enn 15 år når du er ferdig å betale så da går det jo greit ;) Det at TS ønsker 7 års betalingsplan som er problemet med eldre bil.

Det stemmer ja. Men ville vel egentlig bare få frem at de kan gi lån til biler som er eldre enn ti år. Og når de ikke kan ta pant i bilen så kan det hjelpe om man har en kausjonist. Vet ikke hva slags årsmodell TS har planer om å kjøpe og om det kan være aktuelt med kortere nedbetalingstid. Men uansett er det verdt å spørre banken, man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ja, da har vi vært i banken. og det viser seg at å få et billån er lettere sagt enn gjort. min far er nemlig gjeldfri, så det ble masse om og men pga det. hadde han hatt boliglån, så kunne han bare plusse på det.

jeg skal altså betale lånet, og han er lånetaker med pant i huset sitt. vi må gjøre det sånn, siden et forbrukslån jo blir sinnsykt dyrt.

det kokte ned til at vi får lån, men det vil ta sin tid, 2-3 uker minst. jeg ringte på forhånd for å få info, men den stemte dårlig overens med det jeg fikk høre i banken. ikke hadde vi de rette papirene heller. :klaske:

er det vanlig at det tar så lang tid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Elcon har kaskofritt billån der du ikke må ha kaskoforsikring om du låner på biler som er verdt under 100000.

takk for tipset! skal sjekke med de.

men kasko, og ikke kasko... vet ikke hva det går ut på jeg. vi har betalt forsikring på min gamle bil, og den gjelder fram til april 2008. om den har kasko eller ikke, vet jeg ikke. blir det et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...