Gå til innhold

Er dette dyreplageri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje jeg formulerte meg litt klønete i det forrige innlegget mitt, men det jeg mente er at det er forskjell på å akseptere og respektere andre menneskers standpunkt når det gjelder livsstil, og det å være enige med dem og synes at det de står for er fornuftig..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Vet vi dette? Det er det som er problemet. Hvis de dør så og si momentant, så er det greit. Men utfra beskrivelsene det var snakk om i denne saken, og beretninger jeg har har hørt fra bekjente om at man må "holde på lokket" osv, så kan det virke som om det ikke er tilfelle. Det kan være det bare er krampetrekninger, men nettopp derfor mener jeg det må undersøkes så man er helt sikker.

Jeg er i hvert fall rimelig sikker på at de dør momentant når de legges i fosskokende vann. Det at de rører på seg er sannsynligvis krampetrekninger - husk at høner kan løpe ganske langt etter at man kutter hodet av dem. Dessuten hevder de som mener å ha greie på hjernen og dens funksjoner at krabben ikke har stor nok hjerne til å kjenne smerte.

Men jeg lurer på et par ting:

Kan man spise alle typer krabber? Er noen arter bedre enn andre (ser bort fra kongekrabben som jeg jo vet er en delikatesse, den har ikke kommet hit jeg bor enda, selv om den er i anmarsj)? Hvor store bør de være når de skal spises?

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje jeg formulerte meg litt klønete i det forrige innlegget mitt, men det jeg mente er at det er forskjell på å akseptere og respektere andre menneskers standpunkt når det gjelder livsstil, og det å være enige med dem og synes at det de står for er fornuftig..

Mener innlegget ditt var veldig bra bada :tommel:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er i hvert fall rimelig sikker på at de dør momentant når de legges i fosskokende vann. Det at de rører på seg er sannsynligvis krampetrekninger - husk at høner kan løpe ganske langt etter at man kutter hodet av dem. Dessuten hevder de som mener å ha greie på hjernen og dens funksjoner at krabben ikke har stor nok hjerne til å kjenne smerte.

Kan man spise alle typer krabber? Er noen arter bedre enn andre (ser bort fra kongekrabben som jeg jo vet er en delikatesse, den har ikke kommet hit jeg bor enda, selv om den er i anmarsj)? Hvor store bør de være når de skal spises?

Har hørt at hannkrabbene er best, men de aller største kan være noe vasne i smaken. Den krabben det er bilde av i linken er den mest kjente matkrabben.

http://www.kvasir.no/bilder/image.html?pag...mp;tbnWidth=128

Gjest Gjest
Skrevet

OT: Egentlig litt rart at man spiser krabber, de er jo åtseletere. Vi unngår å spise fugler og dyr som gjerne spiser døde vesener, men når det er sjømat er det greit?

Skrevet
Mener innlegget ditt var veldig bra bada :tommel:

Takk! :)

Gjest tomat Mina
Skrevet
OT: Egentlig litt rart at man spiser krabber, de er jo åtseletere. Vi unngår å spise fugler og dyr som gjerne spiser døde vesener, men når det er sjømat er det greit?

Vi eter fisk og det har vi gjort siden Jesus gav sild til folket

Gjest Karmøy fisker
Skrevet

Dette er rimelig humant som flere har nevnt, og krabben blir bedøvd med engang den kommer i fosskokende vann.

Dette er ikkke tull som Tabris nevner.

Skrevet
Skal vi la havbunnen leve sitt eget liv da eller, siden det er så ille å drepe havets frukter. Hva med fisken da som blir fisket for så å bli kvelt, eller heldig hvis den blir slått i hue å bedævd. Kongekrabben er jo eksempelvis nå i overflæd, hva skal skje med økosystemet? Hvordan skal vi avlive dyr fra havbunnen mener du? Torpedere dem?

Økosystemet klarer seg helt fint uten menneskelig innblanding i utgangspunktet. Kongekrabben er - så vidt jeg husker - et russisk eksperiment som gikk galt. Hadde menneskene sluttet å blande seg i utgangspunktet, så hadde økosystemet opprettholdt seg selv.

Etter hva jeg har hørt kan krabber drepes øyeblikkelig hvis man stikker en syl gjennom hjerne deres. Og igjen vil jeg spesifisere - man kan koke krabber levende hvis man finner ut at krabben faktisk besvimer momentant som mange sier.

Skrevet
Det er klart det er opp til hver enkelt å avgjøre, men det må allikevel være lov til å diskutere disse standpunktene og hva man synes om dem. Det blir nesten som å si at det er opp til hver enkelt å avgjøre hvorvidt det er akseptabelt å forurense masse eller ei.

Absolutt, jeg er for slike diskusjoner. Det er viktig. Ellers er jeg også enig med deg i at det er naturlig for mennesker å spise kjøtt.

Skrevet
Dette er rimelig humant som flere har nevnt, og krabben blir bedøvd med engang den kommer i fosskokende vann.

Dette er ikkke tull som Tabris nevner.

Jeg har ikke sagt det er "tull". Jeg sier at vi ikke vet helt sikkert, og at vi derfor trenger å bli sikre.

Gjest Gjest
Skrevet

Fisk spiser mest levende småfisk og andre levende ting de kommer over - men krabber og reker er åtseletere.

Ikke at jeg har noe imot verken krabbe eller reker, men synes det er litt rart. F.eks kan ingen tenke seg å spise måke ("Æsj! De spiser jo alt de kommer over!") men krabbe, som også er altetende, er greit?

Skrevet
Ikke at jeg har noe imot verken krabbe eller reker, men synes det er litt rart. F.eks kan ingen tenke seg å spise måke ("Æsj! De spiser jo alt de kommer over!") men krabbe, som også er altetende, er greit?

Mitt inntrykk er at folk flest spiser det som de har blitt opplært til å spise, og det som omgivelsene spiser, uten å tenke noe særlig over hverken hvor det kommer fra, hvilket liv det har hatt eller hvordan det har blitt avlivet.

Gjest Silmarill - utlogga nå :-)
Skrevet
Vet vi dette? Det er det som er problemet. Hvis de dør så og si momentant, så er det greit. Men utfra beskrivelsene det var snakk om i denne saken, og beretninger jeg har har hørt fra bekjente om at man må "holde på lokket" osv, så kan det virke som om det ikke er tilfelle. Det kan være det bare er krampetrekninger, men nettopp derfor mener jeg det må undersøkes så man er helt sikker.

Du trenger ikke holde på lokket, du trenger ikke lokk i det hele tatt. Krabbene blir bedøvd tvert og de prøver ikke febrilsk å komme ut av vannet. De er bedøvd og dør 4 sekunder etter bedøvelsen.

Ellers vil jeg si at "gjest" og bada har svart bra på det du skrev!

Jeg er imot dyreplageri, men dette er ikke dyreplageri men veldig humant.

Skrevet
Du trenger ikke holde på lokket, du trenger ikke lokk i det hele tatt. Krabbene blir bedøvd tvert og de prøver ikke febrilsk å komme ut av vannet. De er bedøvd og dør 4 sekunder etter bedøvelsen.

Slik du beskriver det høres det veldig humant ut. Men det stemmer ikke med beskrivelsen fra kokken i denne saken, ei heller med historier jeg har hørt fra bekjente. I tillegg er det noen som sier man må legge en og en krabbe oppi fosskokende vann for at det skal ha en slik bedøvende effekt. Andre legger alle krabbene oppi mens vannet enda er kaldt, og mener de blir bedøvet av den stigende varmen.

Så det er tydeligvis både ulike teorier og praktisk gjennomføring av krabbeavliving, og da mener jeg det er positivt å sette fokus på dette slik at vi kan få klarhet i hva krabbene opplever og dermed finne ut hva som faktisk er den mest humane måten å avlive dem på.

Gjest Elastica
Skrevet

Ikke før?

Skrevet
Slik du beskriver det høres det veldig humant ut. Men det stemmer ikke med beskrivelsen fra kokken i denne saken, ei heller med historier jeg har hørt fra bekjente. I tillegg er det noen som sier man må legge en og en krabbe oppi fosskokende vann for at det skal ha en slik bedøvende effekt. Andre legger alle krabbene oppi mens vannet enda er kaldt, og mener de blir bedøvet av den stigende varmen.

Så det er tydeligvis både ulike teorier og praktisk gjennomføring av krabbeavliving, og da mener jeg det er positivt å sette fokus på dette slik at vi kan få klarhet i hva krabbene opplever og dermed finne ut hva som faktisk er den mest humane måten å avlive dem på.

Det er nok mange teorier rundt dette ja, men jeg mener at den mest humane måten er å legge krabben i foskokende vann framfor å la dem ligge i vannet fra det er kaldt til det er varmt!

Ikke noe i mot å la forskere finne ut av hva den mest humane måten er jeg, heller ikke når det gjelder meitemark som blir tredd på en fiskekrok. Noen sier de ikke føler noe, andre påstår noe annet.

Skrevet
Ikke før?

:ler: Tror det var før ;) eller jeg er vel ganske sikker faktisk!

Gjest Gjest
Skrevet

Hva annen måte mener du at vi skal ta livet av SJØDYR på da? Skal vi skyte dem eller skal vi knivstikke dem, eller kanskje kjøpe oss et bedøvelsesmiddel som vi sprøyter inn i krabba?

Skrevet
Hva annen måte mener du at vi skal ta livet av SJØDYR på da? Skal vi skyte dem eller skal vi knivstikke dem, eller kanskje kjøpe oss et bedøvelsesmiddel som vi sprøyter inn i krabba?

Dette har jeg også svart på tidligere i tråden. (Virker som om det er flere som ikke leser tråden, siden jeg får samme spørsmål flere ganger ;)).

Det er noen som avliver krabber med å stikke en syl gjennom hjernen. Ellers må man jo finne ut om det å bli kokt levende er humant eller ikke. Er det humant,s å mener jeg det fortsatt kan brukes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...