Gå til innhold

Huskjøp


Cata

Anbefalte innlegg

Ja, nå er jeg blitt den stolte eier av et hus (billigsalg på ferdighus på Bryggen), men skal jeg sette det opp et sted så er det en jungel av formaliteter. Jeg har forstått det slik at man "kjøper" en eiendom for x antall Linden og så må man deretter betale en leie på y antall USD pr. måned - avhengig av eiendommens størrelse osv.

Kanskje du Isolde kunne skrive litt om dette, og evt. tipse om steder som kan være aktuelle å kjøpe en jordflekk på for oss nybegynnerne. Ser jo at det er mange muligheter der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan la neste ukes artikkel handle om huskjøp :)

Inntil da: du kan finne ledige tomter på kartet (map). Disse er merket med gult.

Jeg har et par private tomter i tillegg til Edda Media øya. Disse har jeg kjøpt privat, altså ikke fra Linden Lab. Den ene tomten min ligger på øya Cybertopia. Jeg betaler min månedlige avgift til han som eier øya gjennom automatiske trekk fra min Pay Pal konto. Tror det er 8 lindendollar pr måned, og tomtene mine er 1024 kvadratmeter store. De minste tomtene er 512, men de blir ofte litt i minste laget om man skal ha hus og hage.

I tillegg til å se på kartet etter gule felter når man for eksempel er på en øy man trives, kan man også finne ledige tomter ved å bruke søkemotoren (Ctrl+F) og benytte fanen "land sale".

Det er mange som jobber innen eiendom i Second Life. De kjøper hele øyer og deler de opp til mange små tomter og bygger landskapet på øya før de legger ut eiendommene til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Inn og sjekke Cybertopia. Var inne og så på Azurettellerannet men der var det himla dyrt....

...............

Ingen gule flekker å se. Får fortsette jakten.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle øyene rundt Cybertopia eies av samme fyr tror jeg. Den andre eiendommen min ligger på en av naboøyene. Tomtene er ganske billige, og til nå har leieforholdet gått uten problemer.

Se på kartet mens du er på Cybertopia så ser du ledige tomter på øyene rundt.

Men det er mange fine steder å bo, det er egentlig kun tilfeldigheter som har gjort at jeg har handlet akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg skjønt litt mer. Jeg hadde ikke tagget den greia for "kjøp land" så jeg så ingen gule parseller. :ler:

Sikler litt på en tomt på River Rock. Den er ganske billig og ikke så fin, men mitt 10-pengers hus er ikke av de mest fasjonable, så det kan være et greit sted å øve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En prim er en "del", eller rettere sagt et utgangspunkt for å lage 3d figurene. En tomt kan ha et visst antall prim, derfor lønner det seg å kjøpe/lage møbler bestående av færrest mulig deler (eller prim om man vil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli avansert.... Altså, hvis jeg lager en stol av to rektangler (sete og rygg) og fire sylindre (bein) så er det 6 prims?

(Her må det visst teskje til.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig! Derfor lønner det seg å lære seg til å bli flink til å bygge med færrest mulig deler.

Om man handler lønner det seg å sjekke antall prim før man handler så man ikke kjøper noe som man kanskje ikke har plass til til slutt. (Ja, jeg snakker av erfaring ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way - har du noen tips til steder som ikke er sånn sydhavsøypreg over? Fint med sydhavsøyer, men tror ikke mitt heilnorske lille krypinn kommer til å passe sammen med millionvillaene rundt om (og slett ikke med landskapet) :ler:.

Driver og blar meg gjennom salgskonseptene og har funnet et par aktuelle steder, men tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Haster ikke. Skal på reise noen dager nå, så aktiviteten blir nok noe mindre en stund. Får vel la "first life" komme først, tross alt ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolde, hjeeeeeeelp.....

:ler:

Nå har jeg funnet tomt og tenkte å overføre noen kr. via paypal, men da må jeg være "verfied user" først...

Så tenkte jeg at jeg måtte bruke kredittkort, men for det første ser det jo ut som de får adgang til hele kortet omtrent og når jeg prøver meg med buy L$ så får jeg beskjed om at jeg bare kan kjøpe for USD $20. Begynte på 40 men for hvert forsøk minker beløpet med $10. (Og jeg har ikke lagt inn noe kortnummer, så det er ingen transaksjoner som pågår. )

Jeg er helforvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm... Jeg har lagt til kredittkort på paypal kontoen min og det fungerer helt fint. Jeg har brukt paypal i flere år ift diverse kjøp på internett.

Mulig det hjelper å oppgradere til premium (tror jeg det heter) medlem? Jeg tror man må være det for å kjøpe tomt av Linden i alle fall (men ikke av andre eiendomsmeglere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Jeg har lagt til kredittkort på paypal kontoen min og det fungerer helt fint. Jeg har brukt paypal i flere år ift diverse kjøp på internett.

Mulig det hjelper å oppgradere til premium (tror jeg det heter) medlem? Jeg tror man må være det for å kjøpe tomt av Linden i alle fall (men ikke av andre eiendomsmeglere).

Jamenattedetatte, må du ikke bli sånn "verified by paypal" eller noe først?

*Her må det inn med teskje, ja*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eh, er ikke sikker på hva du mener for det er lenge siden jeg opprettet Pay Pal kontoen min. Er det ikke snakk om å knytte et kortnummer til Pay Pal kontoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er visst det, men det er noe med ubegrenset uttak fra det kortet jeg knytter opp :klø: . Jeg har jo allerede et kort knyttet opp mot paypal.

Dessuten må jeg visst være "premium member" eller noe slikt i SL for å eie land.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Jeg vet jeg lovet en artikkel om huskjøp, og har det på blokka, men den må utsettes litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...