Gå til innhold

Glass-ungene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Siden jeg utdanner meg som førskolelærer har jeg jo nå vært på noen forskjellige barnehager og skoler, og på de aller fleste stedene har det vært "farlige" leke steder. Som det hjulet ts snakker om er det flere steder som har, eller det er mest på skoler. Så det er ikke alle som er like godt "beskytta". Men ja, du har rett. Det er veldig fokus på det, og jeg ser folk som tar opp barna og duller med dem visst de faller. Mens jeg ser jo nesten ondskapsfull ut når stesønn faller og alt jeg sier er at da er det bare å røyse seg igjen og at det går bra og det er ikke noe å gråte over. Men ingen klemmer eller løper bort for å plukke han opp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er veldig enig med Trådstarter!! :klappe:

Nå i dag trenger man nesten ikke plaster i hus, sånn var det ikke når jeg var liten.

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)
Eg trur ungar har godt av å leike på eiga hand innimellom, og ikkje gjere alt organisert av vaksne. Og det er eit reelt problem med auka fedme blandt ungar i dag. Eg pleier sei, satt på spissen, at ungar som verken har brekt, stua eller sydd før skulen har gått glipp av nåke. Og sjølv om det er satt på spissen, så er det eit snev av sanning i det. Ungar treng å utforske eigne grenser og prøve ut eigen motorikk i eit friare miljø enn organisert aktivitet kan tilby. Tykkjer ungar i dag har altfor mykje som ligg på timeplanen, og altfor lite tid dei disponerer etter eige ønske, (og under litt mild tvang: utandørs...) ;)

Oi oi, da skulle du sett meg som liten. Jeg var høyt og lavt. Var steder der jeg ikke er helt sikker på om mine barn hadde fått lov å leke. Skrapte meg, blødde og sånne ting. Men har ikke til dags dato brukket noe som helst (vært veldig aktiv på hest, i fjellet, naturen og trent mye). Tror jeg skal slenge meg utfor et stup neste gang jeg går i fjellet, slik at ingen tror jeg er lite aktiv :ler:

Uansett. Det er helt greit at de sikrer lekeplassene. Å klatre og herje kan jo gjøres andre steder utenom lekeplass. Trenger bare litt fantasi og lyst så går det greit.

Jeg merker at noen foreldre reagerer at jeg bare "sitter der" når min sønn på 3 år klatrer feks helt på toppen av ribbe-veggen på skolen (så dette på 17 mai. Ett par mødre snudde seg og så virkelig sjokkerte ut). :sol:

Endret av Miss Cutie
Gjest Bodillen
Skrevet
Eg trur ungar har godt av å leike på eiga hand innimellom, og ikkje gjere alt organisert av vaksne.

Dette er jeg veldig enig i!

Barn i dag institusjonaliseres fra de er en neve store, først i barnehagen, så skole/SFO og organiserte fritidsaktiviteter. Overalt er det voksne som passer på, ordner opp i konflikter og ellers påser at barnas hverdag forløper mest mulig smertefritt.

Da jeg vokste opp måtte vi faktisk ordne opp i det meste selv. Vi kranglet, fikk oss en på trynet, ertet og ble ertet, og var uvenner i dagevis. Også ble vi som oftest venner igjen. Dette var prosesser vi gikk igjennom, gang på gang, gjennom hele oppveksten, og det var viktige prosesser. For hver gang vi kom igjennom lærte vi noe nytt. Vi utviklet oss til de voksne, selvstendige tenkende menneskene vi er blitt. Dette ble faktisk en viktig ballast for oss senere i livet. I dag står det en førskolelærer eller barne- og ungdomsarbeider parat til å ordne opp i enhver situasjon, slik at ungene ikke trenger å tenke selv!

Det er ikke bare på de fysiske områdene unger flest mangler utfordringer i dag.

Skrevet

Jeg er enig med deg at i nåtiden er alle leker mer sikret og det forebygges mer for skader. Jeg kan heller ikke minnes at når vi var små så skjedde de store uhell og skader (bortsett fra at min søster kastet stein i hodepå nabogutten og han fikk hull i hodet) Men i dag synes jeg det er bra at ting forebygges. At lekeapperater polstres, at det skal være en maks fallhøyde osv. Og at det lages klær uten snorer som kunne ført til kvelning, hetter på jakker skal kunne løsne om den henger seg fast osv.

At barn i dag er mye mer forsiktig tror jeg er at de er mer passive. Foreldre velger p kjøpe pc,pc spill, nintendo, lar tv være høyt fokus. At man velger å la barna være passive i aktivitet.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Jeg er enig med deg at i nåtiden er alle leker mer sikret og det forebygges mer for skader. Jeg kan heller ikke minnes at når vi var små så skjedde de store uhell og skader (bortsett fra at min søster kastet stein i hodepå nabogutten og han fikk hull i hodet) Men i dag synes jeg det er bra at ting forebygges. At lekeapperater polstres, at det skal være en maks fallhøyde osv. Og at det lages klær uten snorer som kunne ført til kvelning, hetter på jakker skal kunne løsne om den henger seg fast osv.

At barn i dag er mye mer forsiktig tror jeg er at de er mer passive. Foreldre velger p kjøpe pc,pc spill, nintendo, lar tv være høyt fokus. At man velger å la barna være passive i aktivitet.

Dette med stillesittende aktiviteter er helt sikkert med på å forme ungene våre, men denne trenden med å forebygge og sikre alt mulig har også bidratt til å gjøre oss mer overbeskyttende overfor barna våre, mener jeg. Vi stopper dem fordi vi er redd de skal falle og slå seg, isteden for å la dem prøve seg og utvikle seg - erfare konsekvensene og lære av dem.

Jeg snakker ikke om å la ungene hive seg utfor høye klipper eller ake over motorveien, altså :ler: Men litt prøving og feiling i hverdagen gjør ungene mer robuste, selvstendige og fulle av selvtillit. La dem klatre i trærne og opp på stoler, sette alene utfor en bakke på ski, snekre seg ei hytte med ekte (!) spiker og ordentlig hammer...

Jeg var fryktelig overbeskyttende med min eldste. Med datteren ble det annerledes. En fornuftig venninne gjorde meg oppmerksom på hvilke begrensninger jeg la på barnet mitt, og det fikk meg til å endre meg. Hun er blitt ei tøff jente som tør og vil en masse - han er nok blitt en pingle som det ikke er tak i for fem øre. Men det blir nok folk av ham også! ;-)

Endret av Bodillen
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bare lurer på noe. Jeg har lagt merke til at det ikke finnes en eneste "farlig" lekeplass lenger. Jeg bor i Moss. Jeg er ikke gamle gutten selv, så dette blir neppe noen "da jeg var ung"-leksjon. Men uansett:

Før var lekeplassene rundt omkring prydet med en masse morosaker. For eksempel det vi kalte "hjulet". Det var ei svær, rund plate. Denne runde platen var delt opp i seksjoner med jernstenger, og hele greia var festet i bakken med en stang i midten. Det vi gjorde var å ta god fart på "hjulet" og deretter slenge oss på. Denne gikk da rundt som en kjapp karusell. Noen ganger ble vi kastet av, noen ganger ble vi hengende på til vi ble kvalme og andre ganger kom vi ikke av fordi farten var for høy...

Disse ble på et tidspunkt fjernet helt. Muligens fordi foreldre ikke ville at ungene, som alle vet er laget av glass, skulle falle og slå seg. Eller så var det ingen som ville ha ansvaret for en lekeplass med så farlige leker på.

Jeg husker de startet å sage ned trær som var plassert i skolegårder og barnehager. Tenk om en klatret opp og datt ned? Off!!! De kan jo risikere et søksmål. Det er noe av det teiteste jeg vet om.

Dumple-huskene er nå ikke fjernet, men modifisert. Alle skarpe kanter er polstret etter lover og regler som gjelder luksusbiler og oljeplattformer. De har noen ganger dempere og fjærer slik at dumplingen ikke blir for ekstrem. Under dumpla er det gummimatter slik at hvis noen skulle klare å fale av, så detter ungen mykt.

På et nytt oppsatt lekestativ på skolen i nærheten av der jeg bor er det nesten umulig å skade seg. Tauene er satt inn med voks eller noe sånt for å forhindre at man brenner seg hvis man firer seg ned tauet. Huskene er plassert slik at ingen av huskene treffer hverandre uansett hvor husken er på vei. Man kan ikke klemme fingrene og jeg har sett unger slite med å komme ned sklia fordi den er for slakk.

Jeg blir skremt! Slik var det ikke før...og det er ikke lenge siden jeg synes lek på lekeplasser var veldig moro.

Er dagens unger laget av glass? Finnes det aktiviteter som heter "bygge trehytte" lenger? Det er ikke rart at det blir fler og fler "gærninger" her i Norge, som hopper i strikk, hanggliding, fallskjerm fra Prekestolen og fly...ekstremsport generelt. Det er rett og slett fordi det ikke finnes noen form for action lenger. Man må være ganske "flink" for å klare å få et skrubbsår hvis man leker på en av dagens lekeplasser eller skoler.

Jeg er ikke for at unger skal skade seg på lekeplasser, men de er ikke beskyttet for sin egen skyld. De er beskyttet slik at SKOLEN skal unngå søksmål av sinte foreldre. Skam på både foreldre og skolen!!!

Det er vel bedre at ungen faller ned fra huska og tenker "Jaja, da får jeg slutte å ta i så stor fart" i stedet for "jeg skader meg ikke allikevel. Mer fart neste gang".

Mange er sikkert uenige med meg her, men tenk tilbake til da dere var unge og tenk hva som egentlig var moro. Var det de kjedelige greiene som ingenting kunne gå galt med eller var det å gjøre noe spennende? Noe som du egentlig var litt redd for.

Barn kan ike få skrubbsår i dag uten at foreldrene sitter på legevakten. De oppdrar en gjeng med puslinger. Ikke får de brukt kroppen sin heller.

Alt blir så organisert så poden ikke skader seg.

Foreldre setter opp trampoliner helt inn i husveggen for at de kan SE. Dette er det mest leketøy som gir veldig mye skader hvert år. Det skal kun være en unge i gangen der, men hva skjer. Jo, sier mor, jeg passer på. Passer på hva da. Hun er forsent ute når det skjer noe.

Spør du en lege så vil han si at de burde være forbudt.

Unger blir ikke herdet i dag. Vi klatret i trær og ramlet ned. Ja, det gjorde vondt. Vi var ut å rodde uten vest. (ikke gjør det) Vi lærte mens vi vokste. Vi ble herdet på en lang skolevei i all slags vær. Vi voknet på turen. egner det nå, så skal de kjøres. Unger kan om de får, men foreldrene legger føringen...

husker guttene lekte tarzan. hang fra tre til tre....har du sett det i det siste?

jenter hoppet tau...du verden for en mosjon vi fikk.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Skrevet

I bhg der sønnen min går er det klatretrær og husker som det er sand under. Melkekasser barna stabler oppå hverandre og hopper fra osv. Han har falt ned fra treet og fikk stort skrubbsår på ryggen. Han har kommet hjem med kul i panna, og skrubbsår både her og der. Han hopper av huska i fart, kræsjer med akebrett og har det kjempegøy.

Jeg lar ham klatre hvor han vil, i fjellskrenter og brate skråninger, hoppe fra høye kanter osv.

Såklart han skader seg innimellom, men motorikken og koordinasjonen hans er velutviklet til å være 4år :)

Jeg ser ikke noe galt i "utrygge" lekeplasser. Da jeg var liten svingte vi oss fra gren til gren 5m over bakken osv. Skadet oss og måtte sy, brakk bein og fikk store skrubbsår, men vi kom fra det med livet i behold.

Unger er ikke lagd av glass, de trenger utfordringer og lærer av å skade seg. Klok av skade heter det visst :ler:

Skrevet

Helt enig med deg, trådstarter!!

Jeg er lærer på en småtrinnsavdeling hvor elevene har sin egen skoleplass, og barna der er jammen heldige! Vi har klatretrær, fjell og ulendt terreng hvor elevene kan utfolde og utfordre seg selv på mange områder. Det vi voksne sørger for er å ha gode inspeksjonsrutiner istedenfor å forby klatring og slengdisser.

Generelt er barn i dagens samfunn mye mer passive og dårlige motorisk enn de var for bare 15-20 år siden. Som lærer har jeg sett barn som ikke vet hvordan de skal klatre opp i et tre eller ned fra en stein, og som er skikkelig nervøse når vi går på stier i skogen hvor veien ikke er bein! Det er ganske skremmende!

Barn har ikke vondt av å falle og slå seg i blandt - det hører faktisk med til det å være barn! Vi som voksne må gi barna mulighet til å utforske, undre seg, søke spenning, oppleve, erfare, feile og mestre, og det gjør vi ikke ved å sy polstrede drakter på dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...