Blueberry Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 (endret) Slettet Endret 27. juli 2007 av Blueberry
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Ja, det er de. Gudmor/Gudfar kalles de som bærer, men de regnes også som fadder.
Gjest -eline- Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Har et spørsmål om dåp. Er Gudmor/-far en av fadrene? Gudmor/gudfar brukes i hvertfall i nord-Norge som det samme som fadder.
Avensis Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Faddere er de som foreldrene selv oppnevner som "verger" for barna sine. I dåpen er fadderne vitner for at barnet er døpt i den kristne tro, i tillegg påtar de seg et opdrageransvar i kristen tro. Fadder må være fylt 15 år. En fadder kan f eks ha som oppdrag å bære barnet frem til dåpen, ta av luen foran presten etc.
Avensis Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Gudmor/gudfar brukes i hvertfall i nord-Norge som det samme som fadder. Ja, hos oss heter disse fadderne "guffa" (gudfar) og "mosses" (morsøster). Avensis
Donpedro Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 Her er det ikke slik at den som bærer automatisk er fadder. Ofte bærer en besteforelder/oldeforelder,, mens man har yngre faddere.
Gjest -eline- Skrevet 15. juni 2007 #7 Skrevet 15. juni 2007 Her er det ikke slik at den som bærer automatisk er fadder. Ofte bærer en besteforelder/oldeforelder,, mens man har yngre faddere. Er veldig lokale skikker på dette, feks i Trøndelag hvor min far er fra så er den som bærer til dåp "stor-gudmor/-far" (bestemora mi er veldig stolt over at hun fikk være det og snakker fremdeles om det...)
Tusenfryd Skrevet 18. juni 2007 #8 Skrevet 18. juni 2007 Jeg bar barnet mitt selv. Fadderene sto sammen med oss ved døpefonten - jeg holdt selv da også. Gudmor og gudfar er kun på folkemunne og tilhørende lokale og familiære skikker - disse hører til den katolske kirke og forsvant fra Norge da reformasjonen kom i 1538 eller noe sånn. Så i vår protestantiske kirke er alle faddere like gode og har samme status - så sant man ikke i sin familie gjør noe ekstra ut av det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå