Gå til innhold

Fadder/Gudmor/-far

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Blueberry
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er de. Gudmor/Gudfar kalles de som bærer, men de regnes også som fadder.

Gjest -eline-
Skrevet
Har et spørsmål om dåp. Er Gudmor/-far en av fadrene?

Gudmor/gudfar brukes i hvertfall i nord-Norge som det samme som fadder.

Skrevet

Faddere er de som foreldrene selv oppnevner som "verger" for barna sine. I dåpen er fadderne vitner for at barnet er døpt i den kristne tro, i tillegg påtar de seg et opdrageransvar i kristen tro. Fadder må være fylt 15 år.

En fadder kan f eks ha som oppdrag å bære barnet frem til dåpen, ta av luen foran presten etc. :)

Skrevet
Gudmor/gudfar brukes i hvertfall i nord-Norge som det samme som fadder.

Ja, hos oss heter disse fadderne "guffa" (gudfar) og "mosses" (morsøster).

Avensis

Skrevet

Her er det ikke slik at den som bærer automatisk er fadder. Ofte bærer en besteforelder/oldeforelder,, mens man har yngre faddere.

Gjest -eline-
Skrevet
Her er det ikke slik at den som bærer automatisk er fadder. Ofte bærer en besteforelder/oldeforelder,, mens man har yngre faddere.

Er veldig lokale skikker på dette, feks i Trøndelag hvor min far er fra så er den som bærer til dåp "stor-gudmor/-far" (bestemora mi er veldig stolt over at hun fikk være det og snakker fremdeles om det...)

Skrevet

Jeg bar barnet mitt selv. Fadderene sto sammen med oss ved døpefonten - jeg holdt selv da også.

Gudmor og gudfar er kun på folkemunne og tilhørende lokale og familiære skikker - disse hører til den katolske kirke og forsvant fra Norge da reformasjonen kom i 1538 eller noe sånn.

Så i vår protestantiske kirke er alle faddere like gode og har samme status - så sant man ikke i sin familie gjør noe ekstra ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...