Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gutten vår som blir to år i august har det siste året veldig ofte våknet altfor tidlig. Han kan våkne så tidlig som 5, og nekter å sove mer. Men problemet er at han er så trøtt at han nesten stuper, og sutrer og griner for den minste ting de første timene.

Og i tillegg vil han nesten ikke sove på dagen heller, uansett hvor trøtt han er. Han har sovet inne i vinter, og nå vil han nesten bare sove om jeg triller tur med vogna.

Hva kan vi gjøre for at han skal sove lengre om natten og dagen?

Han legges klokka sju hver kveld, og da er han selvfølgelig veldig trøtt, og han sovner uten problemer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Miss Cutie
Skrevet

Jeg tror det er en vane. Og 5 er jo altfor tidlig. Håper du får noen kloke svar, for jeg har ikke erfaring med egne barn som våkner før etter 7.

Skrevet

HVa skjer om du tar ham opp i senga di, og småsover videre selv? Vil han roe seg der?

Eller legge ham i senga si når han våkner kl 5, og si at det er natta enda? Sovner han igjen da?

MÅ han sove på dagen? (min eldste sluttet når han var litt over 1 år, så jeg vet at ikke alle har behov for det)

Vil han da sove lengre på morgenen? *tenker høyt*

Skrevet

Her i huset er det ikke morgen før tidligst kl 6.

Når gutten vår i perioder (han er 2 nå) har våknet før dette har vi gått inn, sagt at det er natt, sunget en sang og gått ut igjen.

I begynnelsen aksepterte han jo ikke dette og satte i gang å hylskrike. Vi ventet da en stund og gikk inn og gjentok "prosedyren". Stå opp fikk han ikke før kl. var 6. Da skrudde vi på lyset og trakk fra gardinene for å markere at NÅ er det dag.

Det blir litt samme prinsippet som den "kuren" mange kjører når de har problemer med legging om kvelden. Det tar noen dager, og så skjønner han opplegget. Våkner han for tidlig nå er det bare å gå inn å legge ham ned igjen, så sovner han igjen.

Gjest Charlott
Skrevet

Det høres skrekkelig slitsomt ut å ha barn. Alt det strevet døgnet rundt, med barn nr. 1, så barn nr. 2 og kanskje flere.

Hvem orker dette?!

Sexlivet blir rammet, forholdet til mannen blir rammet og karrieren går i vasken.

Tror jeg vil forbli uten barn.

Skrevet

Vi prøvde i desperasjon det som nevnes over (ift å vente litt før man gå inn og gå ut igjen etter å ha sagt natta/ sunget en sang). resultatet var at gutten begynte å sky sengen sin (han pleide å storkose seg der før) og ble helt desperat når vi prøvde å ta han med dit. Ble også generelt mer klengete og utrygg. Og dette til tross for at det var en skikkelig light versjon av ferber som vi prøvde.

Nå har vi gått tilbake til å sitte der sammen med ham til han sovner. Våkner han for tidlig så har vi lyset av, og sitter ved siden av ham til han sovner igjen.

har ellers hatt stor glede av elisabeth pantleys bok, the no-cry sleep solution.

Skrevet

Vår son vaknade kvart över fem- halv sex när han var 2-2½ år. Sov en timme på dagen men var pigg för övrigt. DÅ gjorde vi inget åt det men nu denna vår vaknade han också tidigt.

Vi sa: "det är natten nu" (trots att det är ljust ute) och "det är inte OK att gå upp före klockan sex" (den tiden kan han)

Nu vaknar han och frågar om det är morgon, och om det är Ok att gå upp. Han har också slutat att sova på dagen.

Skrevet

Han hater å være i senga vår (hvis han ikke skal herje, da), så det nytter ikke å ta han inn for å sover litt ekstra der. Han har skikkelig angst for å bli "lurt" til å sovne igjen.

Problemet med å la han skrike på morgenen er at han da også vekker lillesøster på snart 4 måneder, og da har vi det i hvert fall gående...

Han har en del dager hvor han ikke sover på dagen, så det kan hende at han er på vei til å slutte med det.

Og nå tror jeg kanskje at han holder på å få jeksler, og det kan jo hende at det plager han litt også?

Han har våknet klokka 4 en del netter og da har det holdt at jeg har gått inn og sagt "natta", og "nå må du legge deg ned", og det har gått greit. Men når det skjer klokka 5 er løpet kjørt...

Og Charlott; gleden ved å ha barn overskygger "problemet" med tidlige morgener!

Skrevet

Vi har också en liten i huset. Jag sa till storebror att han måste sova till sex och att han inte fick väcka lillasyster för då gråter ju hon och då kan ju inte vi ha en mysig morgon.

Om vi sover lite till, och sen smyger upp så kan vi läsa. Men inte före klockan sex.

Jag har försökt att inte "belöna" en tidig morgon med någon kul aktivitet. Vi ska vila fram till klockan sex. Inte leka.

Vår säng har aldrig funkat som säng att sova i - i vår säng busar man...

Skrevet

Det har jeg også forsøkt å si til han Furstina, men det går bare ikke inn. Han står bare og gråter. Han er kanskje for liten enda?

Han fyller to i august.

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Kanskje dette er merkelig tips, men hva med å la han være en ekstra time lenger oppe? Eller er han helt utslitt, så er vel ikke det helt smart kanskje. Prøv å få han inn i en rytme på dagen også siden han er så trøtt.

Endret av Miss Cutie
Skrevet

Hei. Nå må jeg først fortelle at vi er en skikkelig B- menneske familie da. Jeg har aldri blitt vekt av ungene før 8. Og 8 er tidlig etter vår "smak".

Vesla pleier å legge seg kl 19.30 og sove til 09.30. Dette er så deilig i forhold til de to andre som skal ordnes for skolen, og for at jeg kan få tatt imot dagbarna skikkelig.

Det er også helt nydelig i helgene og de dagene vi andre kan sove lenge. Alle nyter det.

Det jeg vil frem til her, er at hvis rytmen til vesla har forandret seg litt - slik at hun våkner litt tidligere enn vi trives med...... Da "forstyrrer" vi kveldsrutinene noen kvelder, slik at hun kommer litt "ut av rytme". Litt senere oppe i noen kvelder, og så vips - så sover hun lengre om morgen igjen.... Etter noen dager, er det tilbake til leggetid 19.30 igjen.

Dette fungere perfekt hos oss. Vet ikke om vi bare er heldige, men det har iallefall fungert på alle våre 3.

Itillegg bruker vi lystette rullgardiner og vifter på rommet nå som det er så lyst. Da er det både mørkt og kjølig på soverommet, og det pleier å hjelpe på søvnen.

Lykke til ;)

Skrevet

Vel, vi har forsøkt å holde han lenger oppe med det resultat at han våkner like tidlig, men er enda trøttere...

Men det er lenge siden vi har prøvd det, kanskje vi skal prøve igjen.

Og kanskje han begynner å sove litt lengre på morgenen når han begynner i bhg til høsten?

Gjest Gjest
Skrevet

Over hvor lang periode har dere prøvd å legge litt senere da?

Min erfaring med min sønn er at jeg må gjøre det ihvertfall en uke for at det skal ha noen effekt om morgenen...kanskje 2. Da pleier jeg også å legge han gradvis litt senere for hver dag..

Gjest Elastica
Skrevet

Min erfaring med en tidlig-våkner er at det ikke hjalp å legge han senere - snarere tvert imot. Jo senere jeg la han, desto tidligere våknet han.

Metoden vi brukte for å få han til å sove lenger er i tråd med den som blir anbefalt av noen helsesøstre, men også kritisert av andre. Vi gikk inn til ham da han våknet i fem-halv seks-tiden, og sa at det fremdeles var natt. Stille og rolig uten å slå på lys eller uten å ta ham opp. De første dagene begynte han å gråte da vi gikk ut av rommet - dette er likt metodene som brukes for å få barn til å sove på kvelden. Da gikk vi inn igjen etter noen minutter. Etter en stund sovnet han inn igjen - han var jo fryktelig trøtt - og slik varte det i noen dager. Etter dette sov han iallefall halvannen time lenger hver morgen - og det var gull verdt for meg som var trøtt og gravid med nr. to.

Gjest Gjest
Skrevet
Min erfaring med en tidlig-våkner er at det ikke hjalp å legge han senere - snarere tvert imot. Jo senere jeg la han, desto tidligere våknet han.

Metoden vi brukte for å få han til å sove lenger er i tråd med den som blir anbefalt av noen helsesøstre, men også kritisert av andre. Vi gikk inn til ham da han våknet i fem-halv seks-tiden, og sa at det fremdeles var natt. Stille og rolig uten å slå på lys eller uten å ta ham opp. De første dagene begynte han å gråte da vi gikk ut av rommet - dette er likt metodene som brukes for å få barn til å sove på kvelden. Da gikk vi inn igjen etter noen minutter. Etter en stund sovnet han inn igjen - han var jo fryktelig trøtt - og slik varte det i noen dager. Etter dette sov han iallefall halvannen time lenger hver morgen - og det var gull verdt for meg som var trøtt og gravid med nr. to.

Dette funker vel dårlig med barn som går? Vår sønn holdt seg ihvertfall ikke i sengen etter at vi gikk ut.

Gjest Elastica
Skrevet
Dette funker vel dårlig med barn som går? Vår sønn holdt seg ihvertfall ikke i sengen etter at vi gikk ut.

Det gikk greit, fordi han ikke kom seg ut av sprinkelsengen.

Gjest Gjest
Skrevet
Det gikk greit, fordi han ikke kom seg ut av sprinkelsengen.

Om man har litt rolige barn så funker det sikkert... Vår sønn lærte seg først å klatre ut av sprinkelsengen og deretter å gå... :ler:

Skrevet

I dag våknet han 5 igjen. Og jeg tenkte jeg skulle prøve å la han gråte i håp om at han ville sovne igjen. Vi gikk inn til han hvert 10-15. minutt, men han holdt det gående til klokka var sju og vi måtte stå opp... :forvirret:

Får håpe han sover litt lenger i morgen, men jeg har ikke tenkt å la han stå opp noe før halv sju - sju i morgen heller. Kanskje vi får snudd trenden litt.

Hvor mange dager kan dette ta?

Skrevet

Jeg vil tippe at han forstår poenget etter en uke - kanskje kortere tid også.

Han er så stor at han skjønner raskt at det ikke er noen vits i å så slik og rope/gråte...

Nå er det vel bare å se hvem av dere som gir dere først...

Hold ut.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...