Gjest sexysadie Skrevet 13. mars 2003 #161 Del Skrevet 13. mars 2003 Hva med den dagen denne beskyttelsen forsvinner; at lovene ble endret? Dette var ikke mulig i statene for 5 år siden heller. Siden da har USA fått ett betydelig kaldere politisk klima for kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 13. mars 2003 #162 Del Skrevet 13. mars 2003 I statene pågikk d nylig en meget stygg sak: En arbeidsgiver fikk medhold av retten til å sparke sin kvinnelige ansatte. Begrunnelsen for å sparke henne var at hun var blitt gravid. Hvilken presedens skapte ikke denne saken? Burde du ikke nevnt at hun hadde underskrevet på å ikke bli gravid innenfor et visst tidsrom. Eller mener du det er uvesentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 13. mars 2003 #163 Del Skrevet 13. mars 2003 Hvordan beholde lovene SS? Vel, de som ønsker det kan bli politisk aktive. Og alle andre kan slutte å undergrave lovene og oppføre seg slik at menn med politisk makt synes at loven er noe tull ettersom vi kvinner ikke er ærlige og spiller på lag likevel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 13. mars 2003 #164 Del Skrevet 13. mars 2003 Ja, d mener jeg er uvesentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2003 #165 Del Skrevet 13. mars 2003 Først, hvordan kan du SS hevde at jeg ikke kan uttale meg om feminisme uten å ha gått igjennom et opprør og innsett at normalen er patriarkalsk samfunn? Du vet ingenting om min bakgrunn og mine kampsaker. Jeg har faktisk gjort det, jeg er ingen hypefeminist, jeg har kjempet mine kamper uten å nødvendigvis gått i tog. Jeg har vokst opp i det norske bondesamfunnet med gammeldagse rollemodeller, brødrene fikk styre ute og kjøre traktor, jeg fikk beskjed om å vaske dass. Det finnes vel ikke noe mer patriarkalsk i Norge i dag. Og jeg skal love deg jeg har kjempet for likestilling i hele mitt liv! Det er ikke så vanskelig å vaske gulv, og alle bør lære det. Oppgavene bør fordeles så alle barna får prøvd seg på litt forskjellig og får litt variert erfaring med seg i livet. Og jeg har lest Simone Beauvoir. Når det gjelder å bytte navn ved ekteskap, så synes jeg det er litt romantisk at hele familien heter det samme, samtidig er det litt problematisk for meg siden alle mine vitnemål og mitt profesjonelle nettverk kjenner meg ved det navnet jeg har nå, så å skifte setter meg litt på bar bakke. Derfor vil jeg nok ikke droppe det etternavnet jeg har nå, men vil sannsynligvis ta hans som vedheng bakerst, og så tar han sannsynligvis mitt som vedheng foran sitt. Da får vi både i pose og sekk, og jeg er godt fornøyd. Igjen, prøv å ikke vær så forbanna dømmende overfor andres valg! La folk få litt rom og frihet til å treffe valg de synes er bra for dem... Forøvrig er det få land i verden om noen som har like god beskyttelse for arbeidstakere som Norge, og som har arbeidsmiljølov som vi har. Den burde mange være mer takknemlige for. Jeg kjenner mange som har jobbet utenlands, og det er ikke bare svangerskap som byr på uordnede forhold. Overtid uten begrensning, avskjed på dagen osv. I Japan er det standard behandling at hvis en kvinne blir gravid, tar arbeidsgiver det som en personlig fornærmelse om at hun ikke er lojal til arbeidsplassen, og de blir degradert og går ned i lønn hvis de er heldige, får sparken hvis de ikke er fullt så heldige. Det er ikke plass til kvinner med familie i arbeidslivet der. USA ligger bak Norge som noen andre sa, de har ikke noe som heter svangerskapspermisjon. Hvis du vil ha fri sammen med barnet, må du enten bruke ferie /spare opp ferie, eller slutte. Å lage en liste over land som er dårligere enn Norge på det vil ta tid, og jeg har inntrykk av at folk flest her på berget ikke vet hvor godt de har det. Du SS driver med akkurat det jeg misliker, du prøver å trekke meg nedover for å heve deg selv, du burde ikke være så smålig. Jeg vil oppfordre deg til å være litt større enn det, selv om du tydeligvis vil være høvdingfeministen med licence til å dømme andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 13. mars 2003 #166 Del Skrevet 13. mars 2003 Ups, det var meg over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dr.ian Skrevet 13. mars 2003 #167 Del Skrevet 13. mars 2003 Jeg er litt enig i at klimaet for kvinner i USA er blitt dårligere, men klimaet der borte er så snodig for tiden at kvinnefiendligheten bare blir en del av haukenes feilvurderinger. Verdensbildet i dag er forøvrig et glimrende eksempel på at det er gamle menn som styrer - noen som kan forestille seg Bush og binLaden vise frem sine feminine sider? Eller Saddam Hussein? Nei, selvhøytideligheten råder, og den fyres best med testosteron, ikke østrogen. Det er patriarkene som møtes på verdensscenen, det er det liten tvil om... Men for å padle hjem til gamlelandet: En av sakene som har vært fremme i media er kvinners nærmest totale fraværelse på styre-rommene. Har ikke sjekket tall på en stund, men mener å huske at det var omtrent 4%. Dette er et utslag av den samme gammelmanns-mentaliteten, der det i realiteten er VELDIG få mennesker som faktisk sitter med makta i Norge - nesten alle menn. Tror nok at om man sjekket bakgrunnen til disse ville det dukke opp konservative oppdragelser, konservative miljøer, konservative skoler, konservative klubber - kort sagt: miljøer der gutter er gutter og alle gutter samarbeider slik de er blitt opplært til. Det blir jo spennende å se om dette miljøet har holdt seg gjennom de siste tiårene - dagens elite er jo minst 40-50 år gamle. Vil de nye som kommer inn bli "opplært" av de gamle til å tenke like konservativt? Og vil det virke, spesielt når man forutsetter at skolegang og oppvekst ikke var like konservativ som for forrige generasjon? Jeg trokke gamlingene har no sjans! Utvelgelse i et profesjonelt økonomisk miljø går i dag på kvalifikasjon - ikke kjønn. Dette er et resultat av vedtatte økonomiske bibelskrifter man helst ikke fraviker. Og som forteller deg at du skal velge den som er best for jobben utfra et visst antall applikanter. Siden reglene har fastsatt at kvinner SKAL kunne delta blant applikantene er det opptil kvinnene selv å bevise at de kan konkurrere på samme nivå av kompetanse. Og det greier de jo? Så etterhvert som disse gamle miljøene dør ut, vil utvelgelsen også til styrene bli fattet på et mer tidsriktig grunnlag, slik at det jevner seg ut. Det ville i alle fall vært en befrielse å sett litt nytenkning i styrene dorian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 14. mars 2003 #168 Del Skrevet 14. mars 2003 Vel D er ikke så rart at kvinner som er gravide holder kjeften om det i ett jobbskifte: Dagens arbeidsmarked er basert på friske menn i sin beste alder uten ansvar for barn. Da d er slik vil kvinner i fruktbar alder alltid komme dårligst ut.Særlig de gravide; selv om de skulle være den mest kvalifiserte søkeren. Her er jeg HELT uenig med deg. Dagens arbeidsmarked er i mye større grad enn noen gang tidligere basert på unge mennesker med høy kompetanse. Og ungdommen går frem til rundt 50 år!! Kvinner OG menn. Men kvinner (som jeg) har en stor ulempe når man søker jobb, OG nærmer seg 30 OG ikke har barn. Og hvorfor det SS? Jo, fordi arbeidsgivere, (BÅDE kvinnelige og mannlige) forutsetter at jeg kommer til å få barn snart, og gå hjemme 1 år. TENK om det var vanligere at far tok en del av permisjonen. TENK om det var en regel å være ærlig om det dersom man allerede var i et svangerskap under søknadsperioden. Og TENK om det hadde vært mer akseptert å ikke ville ha barn (jeg mener ikke at man ikke skal ønske seg barn, men noen gjør faktisk ikke det!!). Det ville gjort det mye enklere for meg i hvertfall. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 14. mars 2003 #169 Del Skrevet 14. mars 2003 SS- skrev: Vel D er ikke så rart at kvinner som er gravide holder kjeften om det i ett jobbskifte: Dagens arbeidsmarked er basert på friske menn i sin beste alder uten ansvar for barn. Da d er slik vil kvinner i fruktbar alder alltid komme dårligst ut.Særlig de gravide; selv om de skulle være den mest kvalifiserte søkeren. Er forsåvidt ening med deg ss. Jeg er litt todelt når det gjelder dette spørsmålet, men i utgangspunktet må man vel ta mer hensyn til seg selv enn samfunnet. Hadde menn vært i denne situasjonen, hadde de nok utnyttet den og samtidig ikke følt noen form for "svik". Vi jenter er mer samvittighetsfulle og lojale, vi er ikke kyniske nok, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2003 #170 Del Skrevet 14. mars 2003 ja, ikke sant Sissan.. jeg er ennå bare 25.. men når jeg snart (etter endt utdanning i vår) skal ut å søke jobb.. så vil nok mange arbeidsgivere tenke på dette.. hmm.. har samboer og gifteplaner.. og ingen barn.. og er ferdig utdannet.. min kjære har derimot ikke et problem der.. ennå han er snart 30.. for for hans del regner de jo bare med at han skal ha fire uker dersom han skulle få barn.. (men slik kan jeg love deg at det IKKE ville bli her i huset ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 14. mars 2003 #171 Del Skrevet 14. mars 2003 Veslebråka Jeg har så visst ikke tråkket på deg for å heve meg selv. Jeg har kommet med spørsmål som du tydeligvis har tatt deg nær av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiqa Skrevet 14. mars 2003 #172 Del Skrevet 14. mars 2003 så du mener det er virkelige problemer på kvinnesaks fronten..? det er bra.. da er du feminist.. gratulerer...! Hvis du prøvde å provosere meg nå, var dette et feilgrep. Jeg er gladelig feminist om dette er definisjonen. Men da må vi for pokker fokusere på hva som er viktig, og ikke sutre med Osama-preg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 14. mars 2003 #173 Del Skrevet 14. mars 2003 Det er noe som heter mange bekker små gjør en stor å..... I lys av det blir det ikke så "tåpelig" å ta opp f.eks. skifte av etternavn v. giftemål, hvilke rollemodeller barna presenteres for i skolebøker (per er skipsreder, Kari er sykepleier). Når det gjelder det med navn så er det faktisk et viktig punkt for mange. Jeg vet om flere som tok mannens etternavn v. ekteskapsinngåelse, for så å bli skilt 15 - 20 år senere og som da skiftet tilbake til "pikenavnet" etter skilsmissen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 14. mars 2003 #174 Del Skrevet 14. mars 2003 Veslebråka Jeg har så visst ikke tråkket på deg for å heve meg selv. Jeg har kommet med spørsmål som du tydeligvis har tatt deg nær av. Jeg tok meg ikke nær av spørsmålene dine, men ble irritert over holdningen din, hvor du automatisk antok at jeg ikke har peiling eller erfaring. Og det er akkurat det kvinner må slutte med, å degradere hverandre, komme seg ut av hønsehuset. Jeg gjør det ikke mot andre, så da aksepterer jeg ikke at andre gjør det mot meg heller. Og det er heller ikke noe jeg har funnet på for anledningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 14. mars 2003 #175 Del Skrevet 14. mars 2003 Hustru - hustro - tro mot huset... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 14. mars 2003 #176 Del Skrevet 14. mars 2003 Prøv heller Hausfrau: Fruen av huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 14. mars 2003 #177 Del Skrevet 14. mars 2003 Burde du ikke nevnt at hun hadde underskrevet på å ikke bli gravid innenfor et visst tidsrom. Eller mener du det er uvesentlig? Herregud, enn om slike avtaler skulle blitt alment akseptert? At man ikke skal bli gravid? Den eneste måten det kan sikres helt på, er jo at kvinnen unnlater å ha sex. Skulle tatt seg ut om en MANN hadde fått DET forbudet. Hun kan ikke være bundet av en så åpenbart urimelig avtale. Herregud, mennesker, tenk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 14. mars 2003 #178 Del Skrevet 14. mars 2003 Burde du ikke nevnt at hun hadde underskrevet på å ikke bli gravid innenfor et visst tidsrom. Eller mener du det er uvesentlig? Herregud, enn om slike avtaler skulle blitt alment akseptert? At man ikke skal bli gravid? Den eneste måten det kan sikres helt på, er jo at kvinnen unnlater å ha sex. Skulle tatt seg ut om en MANN hadde fått DET forbudet. Hun kan ikke være bundet av en så åpenbart urimelig avtale. Herregud, mennesker, tenk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 15. mars 2003 #179 Del Skrevet 15. mars 2003 Slik jeg ser det så må kvinner bli hovedpersonen i sitt eget liv, feminisme for meg er de almenne store spørsmålene: Økonomi, reproduktive rettigheter, arbeidsliv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 17. mars 2003 #180 Del Skrevet 17. mars 2003 Slike avtaler har florert i Sverige også. Dersom det ikke er noen lov mot å inngå slike avtaler (slik vi har i Norge - tror jeg?), er man bundet av den. Ikke slik at man må ta abort selvsagt, men slik at man har brutt arbeidsavtalen om man blir gravid. Horribelt og grusomt og utnyttende. Jeg tror ikke dette er tillatt i Sverige heller, det var nok derfor det ble bråk av det. Noen som husker den saken? Er det virkelig noe som heter "reproduktive rettigheter", SS? Det har jeg aldri hørt om. Såvidt jeg vet har man vel verken rett eller plikt til å reprodusere seg? Men det er klart at arbeidsgiver ikke skal være et punkt i et valg rundt dette... Det er jo ikke snakk om at når man jobber, skal man ikke få barn? Jeg mener det er snakk om normal folkeskikk jeg :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå