Gå til innhold

vi trenger flere feminister!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, sexysadie.

Å mene - på alvor - at en kvinne som (for eksempel) bytter etternavn, mister sin identitet - viser et forferdelig syn på denne kvinnen.

En person som føler seg undertrykt av noe slikt, er den som er svak.

Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "mistet" mye av min identitet da jeg giftet meg og skiftet navn. Trodde ikke det i forkant - var sikker på at identiteten min lå i fornavnet, ikke i etternavnet. Og følte at det var slik lenge også. Men så kom dagen da jeg ikke lenger kunne identifisere meg fullt ut med min mann, og da likte jeg ikke dette lenger. Jeg er skilt og har byttet tilbake til mitt pikenavn nå. Kommer aldri til å bytte etternavn igjen.

Det er jo ikke snakk om å virkelig 100% miste sin identitet - så mye vekt har ikke navnet. Men gjennom mange år, "ble" jeg navnet mitt. Overraskende nok for i hverdagen tenker man jo ikke på slikt.

Men jeg har ikke noe i mot at andre velger å bytte navn, ser helt klart fordelene ved å ha samme etternavn, spesielt når det er barn i bildet. Om det er mannens eller kvinnens, eller om man velger å ha hvert sitt navn må være opp til den enkelte.

Tror ikke flertallet av feminister mener at menn er fæle eller idioter, som du eksemplifiserer med.

Jeg tror dessverre at en del karrierekvinner ikke kan se verdien av at kvinner går hjemme. Selv kan jeg ikke forstå at noen velger å være hjemme med hus og barn store deler av livet. Men jeg aksepterer det og respekterer de som vil ha det sånn allikevel. Jeg kunne bare ikke tenke meg det selv. Det er personen Sissan som ikke forstår, ikke feministen i meg..

Men jeg mener (og her legger jeg halsen på blokka klar for hugg) at en del kvinner undergraver vår mulighet til full likestilling i samfunnet. Dette gjelder kvinner som syns det er helt ok å skaffe ny jobb midt i graviditet - og UTEN å informere arbeidsgiver om dette, og ta hensyn til dennes situasjon. Dette gjelder kvinner som tviholder på sin "rett" til å bestemme over barna uten å ta far med på råd. Og det gjelder kvinner som rakker ned på andre kvinner i lederposisjoner mer enn de ville gjort om vedkommende leder var mann.

Det gjelder også de jeg treffer mest i hverdagen: Kvinner som mener JEG ikke er kvinne fordi jeg ikke prioriterer barn foran karriere.

På disse områdene er kvinner kvinner verst, mener jeg. Kom igjen - skyt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja, sexysadie.

Å mene - på alvor - at en kvinne som (for eksempel) bytter etternavn, mister sin identitet - viser et forferdelig syn på denne kvinnen.

Mener jeg.

Jeg ville føle meg undertrykt dersom jeg hadde måttet bytte etternavnet mitt når jeg giftet meg fordi jeg var kvinne.. jeg kan ikke skjønne at det gjør meg svak

jeg sier ikke at kvinner som bytter etternavn når de gifter seg mister sin identitet.. men jeg sier at de gjør seg mindre likestilte når de anser det som en mer naturlig sak at de skal bytte navn enn at mannen skal gjøre det

jeg anser dette som et av de punkter der kvinner gjør seg selv mer skade enn de er klar over...

ja, et navn er "bare" et navn.. men det har stor symbolverdi.. og det er et skremmende trekk ved samfunnet at det fremdeles er stor overvekt av kvinner som bytter etternavn ved ekteskapsinngåelse...

forskjellen på dette med navn kan jo på inget vis forklares ved naturens forskjeller på menn og kvinner..

det er kun et resultat av samfunnets ulike posisjoneringer av kvinner og menn..

og slike "unaturlige" plassering mener jeg er den største trussel mot likestilling.. fordi forsjellene ikke en gang tar utgangspunkt i faktiske forskjeller

det er derfor for meg ufattelig at voksne kvinner vil gjøre noe slik mot seg selv og sin integritet i ekteskapet..

jeg ville ikke giftet meg med en mann som forventet at jeg skulle gi opp navnet mitt.. uten at han da samtidig kom til å oppgi sitt..

det å forvente at menn og kvinner skal opptre ulikt på ting som dette er skremmende diskriminernde og burde ikke høre til i vårt samfunn.. om det var i nærheten av likestilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener jeg.

Hvis dette er din klagefot mot feminismen, så begynner dette å bli tullete. Feminismen er en ideologi, som går ut på at man skal kjempe for kvinnens rettigheter. Å legge ned en ankesak mot feminismen bare fordi noen har disse holdningene blir tullete. Feminismen handler om solidaritet, rettigheter og likestilling.

.....synes at alle oppgående og ressurssterke kvinner bør være feminister...

...forøvrig ligger dagens utfordringer i det norske samfunnet bl.a. denne i denne sexorienteringen. 60-70% av ungdsomsskolejenter føler seg grafset på og sier at de daglig mottar fornermelser av gjevnaldrende gutter. Godtar du at ditt barn utsettes for slik.....dagens jenter må få vite at de kan si NEI, og at de samtidig ikke er pripne.

Trygghet og selvtillit bør det fokuseres på i barneoppdragelsen, i stedet for alle denne kropps og ansiktfokuseringen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gifter meg skal jeg ta etternavnet til min mann. Fordi det er viktigere for min identitet å vise at jeg er en del av en familie enn det er å fremstå som et selvstendig individ. Dette betyr ikke at jeg er mindre selvstendig eller at jeg på noen måte er undertrykt. Så hvorfor ikke ta mitt etternavn til familienavn? Det må jo bli ett av dem uansett, så jeg synes like gjerne vi kan bruke mannens, det er tradisjonen.

Men det er jo bare meg. Jeg synes det er helt greit at noen ikke vil skifte navn, men kan altså ikke forstå hvorfor de mener at vi som vil bytte, mister vår identitet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør her.

Alt dette er hva jeg forbinder med feminismen.

Som kvinne og menneske, er jeg selvsagt for likestilling.

Ønsker ikke å gjøre dette til en debatt ang. å ta mannens etternavn eller ei.

Poenget mitt er de damene som plukker opp ubetydelige (ja, det mener jeg) detaljer, og skriker ut om dette - i stedet for å fokusere på de virkelige problemene som finnes - også på "kvinnesaks-fronten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Poenget mitt er de damene som plukker opp ubetydelige (ja, det mener jeg) detaljer, og skriker ut om dette - i stedet for å fokusere på de virkelige problemene som finnes - også på "kvinnesaks-fronten".

så du mener det er virkelige problemer på kvinnesaks fronten..?

det er bra.. da er du feminist.. gratulerer...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært diskriminerende at kvinner lever lengre enn menn!! :ler:

Men siden vi må føde 100% av barna, veier dette kanskje opp? :ler:

Det er urettferdig at menn tjener mer enn kvinner

Det er også urettferdig at kvinner tar ut mer fødselspermisjon enn menn

Ser forøvrig ut til at kvinner er like sterke på utdanning frem til lengre høyskole/universitetsgrader (og dem blir det vel forskere av?), hvilket burde si at det blir flere kvinnelige ledere også.

Interessante tall der, Care.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

ja ja . så hele femenist og likestilling spørsmålet er om et etternavn altså???????

ike no rart vi mannfolk aldri vil forstå kvinner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja ja . så hele femenist og likestilling spørsmålet er om et etternavn altså???????

ike no rart vi mannfolk aldri vil forstå kvinner

Du kan da vel ikke konkludere med at hele debatten dreier seg om etternavn. Men dette er enkeltsaker som noen henger seg opp i. Selvfølgelig består hele debatten av enketlsaker, det er jo fragmentere som danner helheten og vi aller er opptatt av ulike saker. Når det gjelder etternavn så er det nå opp til hver enkelt mennesker å bestemme hvilket etternavn de vil ha- og heldigvis for det. Så den kampen er bekjemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

var faktisk ment som en spøk , selv om mann sikert i følge enkelte ikke skal spøke med et slikt alvårlig tema.....

nei , sloss for det dere vil så lenge dere vet hva dere vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Get a life Care (eller var det Milla) OG gjest......

Hva har jeg med denne debatten å gjøre?

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg mener (og her legger jeg halsen på blokka klar for hugg) at en del kvinner undergraver vår mulighet til full likestilling i samfunnet. Dette gjelder kvinner som syns det er helt ok å skaffe ny jobb midt i graviditet - og UTEN å informere arbeidsgiver om dette, og ta hensyn til dennes situasjon. Dette gjelder kvinner som tviholder på sin "rett" til å bestemme over barna uten å ta far med på råd. Og det gjelder kvinner som rakker ned på andre kvinner i lederposisjoner mer enn de ville gjort om vedkommende leder var mann.  

Det gjelder også de jeg treffer mest i hverdagen: Kvinner som mener JEG ikke er kvinne fordi jeg ikke prioriterer barn foran karriere.

På disse områdene er kvinner kvinner verst, mener jeg.

Tiltredes!

Kunne ikke skrevet det bedre selv.

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Vel D er ikke så rart at kvinner som er gravide holder kjeften om det i ett jobbskifte: Dagens arbeidsmarked er basert på friske menn i sin beste alder uten ansvar for barn. Da d er slik vil kvinner i fruktbar alder alltid komme dårligst ut.Særlig de gravide; selv om de skulle være den mest kvalifiserte søkeren.

I statene pågikk d nylig en meget stygg sak: En arbeidsgiver fikk medhold av retten til å sparke sin kvinnelige ansatte.

Begrunnelsen for å sparke henne var at hun var blitt gravid. Hvilken presedens skapte ikke denne saken?

Vi bruker jo å ta etter USA i ett og alt ellers, så når kommer dette til Norge? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken skaper ikke presedens i Norge SS. Og det vet du. :D

Norge har et av verdens beste juridiske beskyttelse for gravide kvinner i arbeidslivet.

Det er derfor totalt unødvendig for kvinner å unnlate å fortelle om slike ting. Ved å gjøre det, så opprettholdes istedet mange menns fordommer om at man ikke kan stole på kvinner.

(Venter på knivene.........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken skaper ikke presedens i Norge SS. Og det vet du. :D

Norge har et av verdens beste juridiske beskyttelse for gravide kvinner i arbeidslivet.

Det er derfor totalt unødvendig for kvinner å unnlate å fortelle om slike ting. Ved å gjøre det, så opprettholdes istedet mange menns fordommer om at man ikke kan stole på kvinner.

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...