Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2003 #101 Del Skrevet 12. mars 2003 jeg applauderer for deg Melian! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 12. mars 2003 #102 Del Skrevet 12. mars 2003 Jeg burde sikker være feminist. Høyt utdannet (i tradisjonelt mannsdominert retning), god stilling i et stort selskap, tjener mer enn samboeren min, ikke gift, eier halve huset jeg bor i, har egen bil og har ikke lyst på barn. Men jeg tenker ikke på meg selv som feminist. Ikke fordi jeg tar avstand fra feminister slik andre her gjør, men rett og slett fordi jeg er usikker på hva det vil SI i dag å være feminist. Kan dere selverklærte feminismer hjelpe meg på vei? De tingene jeg kan se umiddelbart som står igjen før full likestilling, og som jeg er opptatt av: - Jobb 1: Kvinner skal i større grad kunne ta lederposisjoner uten å måtte oppgi familielivet. Dette gjelder også menn. Lederposisjoner bør legges om slik at de som er i dem kan ha et liv ved siden av. Er dette en feminist-sak? - Jobb 2: Som ung kvinne i møter ofte med eldre menn, har jeg til tider problemer med å bli hørt. "De" har stor respekt for at jeg har kommet så langt, men tar meg likevel ikke inn som fullverdig medlem i diskusjoner, med mindre jeg flytter meg til deres "kommunikasjons-nivå" - dvs. grynter, ikke bekrefter når jeg er enig, aldri "tror", "syns" eller "mener" - men fastslår. Dette er slitsomt, og ville bli endret om vi var flere kvinner der. Er dette en feminist-sak? - Familie 1: Full lønn under svangerskapspermisjon. En dårlig spøk. Denne ordningen henger igjen i fortiden der alle kvinner var lavlønte og det alltid var de som tok permisjon. Er jeg heldig får jeg i overkant av 50% av lønnen min dersom jeg tar slik permisjon. Er dette en feminist-sak? Dette gjelder jo ikke bare svangerskap, men også sykepermisjon og pensjonsordninger.... - Familie 2: Hvordan kan kvinner si at "jeg velger å være hjemme et år"? Ved full likestilling velger begge foreldrene en deling som passer for dem. Om det er at mor er hjemme hele tiden, er det ok, men det skal være et valg for begge. Også for far i forhold til sin jobb. Er dette en feminist-sak? - Familie 3: Ved skilsmisser er det en "selvfølge" at mor har hovedomsorg. Far må nesten se mor som uskikket for å søke dette selv, og selv da kommer han ofte til kort. Er dette en feminist-sak å rette på? Nei, jeg kaller meg ikke feminist... Burde jeg det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sivi Skrevet 12. mars 2003 #103 Del Skrevet 12. mars 2003 Vil bare presisere at jeg er utrolig takknemlig for den kvinnekampen som har blitt ført mht. kvinners rettigheter. Og som tidligere nevnt er det viktig å passe på at disse rettighetene ikke blir borte. Men nå har vi faktisk kommet så langt at det er opp til kvinner selv (og menn selvfølgelig) å utnytte egne evner og muligheter (på godt og vondt). Vi er ikke en ensartet gruppe som ønsker det samme. Feminisme blir derfor et feil begrep for meg (selv om en definerer mannens rettigheter inn i dette begrepet). Det er viktig å kjempe mot urettferdighet, og det er grupper i samfunnet som opplever diskriminering. Funksjonshemmedes mulighet til jobb er f.eks. svært liten. Og jeg er enig med hvitveis at kritiske bemerkninger på valg en tar i livet kommer oftere fra kvinner enn menn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2003 #104 Del Skrevet 12. mars 2003 sissan; jeg deler absolutt de standpunktene du la fram her.. og jeg kaller meg feminist.. (og er stolt av det) det viktige er hvordan du definerer det.. dersom man ikke er stolt av å kalle seg feminist, synes jeg det er merkelig at man kan være stolt av å kalle seg kvinne.. men det var jo bare meg, da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 12. mars 2003 #105 Del Skrevet 12. mars 2003 likestilling ja.. om du skulle søke jobb i en barnehage og fikk beskjed om du var best kvalefisert men desverre....en gutt hadde søkt og han var utdannet han også men ikke så bra som deg , men pga kjønskvotering må han få jobben... komm ikke og si at du da hadde drat himat og sakt til familien at du synes det var helt greit.... lik lønn for likt arbeid er jeg helt for , og at den best kvalifiserte får stillingen. at menn og kvinner har lik mulighet til utdanelse og arbeid trur jeg egentlig er her alt. mye kan sikkert forsat gjøres , men jeg trur aldri det vil bli helt slik noen forestiller seg , vi er tross alt ikke like hverandre på alt. når det gjelder karakterer hørte jeg på tv her forige dagen at jentene får bedere karakterer en gutta... når det gjelder de ekstreme så har de sikert gjort mye bra , men de ødelegger mye med og skulle forandre på alt,,,helt greit at en kar stiller i undertøyet på n reklame , men om en kvinne gjør det blir det bråk. helt greit med alt som en kvinne kan tjene på , men ikke prøv som mannfolk og si at du også vil ha lit tilbake,,,da er du et svin... ' denne diskusjonen kan vare lenge fordi vi aldri blir enige om hvor grensen går , og hva som egentlig er likestilling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2003 #106 Del Skrevet 12. mars 2003 Vil bare presisere at jeg er utrolig takknemlig for den kvinnekampen som har blitt ført mht. kvinners rettigheter. Og som tidligere nevnt er det viktig å passe på at disse rettighetene ikke blir borte. Men nå har vi faktisk kommet så langt at det er opp til kvinner selv (og menn selvfølgelig) å utnytte egne evner og muligheter (på godt og vondt). jeg mener slett ikke at vi har kommet så langt.. når det gjelder lover og regler, så nærmer vi oss men når det gjelder normer og holdninger er det laaangt igjen.. f.eks er det fremdeles oppfattet som mest normalt at; *dersom gift par ønsker felles familienavn; bruker mannens *dersom en skal være hjemme med barn; kvinnen Det er maaange slike eksempler.. der begge deler er alment akseptert og like lovlig, men samfunnsnormene sier likevel at det ene er riktiger enn det andre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 12. mars 2003 #107 Del Skrevet 12. mars 2003 ingen lov sier at mannens eternavn skal brukes , det velger dere best selv.. et lite barn trenger melk , det er en av grunnene til at mødre blir hjemme første tiden , det økonomiske kommer også inn når det er snakk om og gå hime med barn.. pluss at mange kvinner helst vil ha det året alene med barnet og pappa kan få noen uker om han ber pent... (bevist på enannen diskusjon her inne) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sivi Skrevet 12. mars 2003 #108 Del Skrevet 12. mars 2003 I mitt miljø er det mere vanlig å bruke det navne som er mest skjeldent, uansett hvem som har det fra før. Kvinnen er nok mest hjemme med barna. Og det tror jeg de fleste kvinner ønsker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 12. mars 2003 #109 Del Skrevet 12. mars 2003 og siden du skal ha likestilling på alt så forklar meg følgenne. jeg blei alene med ungen da xn heller ville festeen og ha en unge hengenne eter seg , ringte da advokat og spurte hva jeg skal gjøre nå for og ikke bli brukt som barnevakt.. i opptil 1 år kan hun si at hun vil ha tilbake omsorgen for barnet og hun vil få det,,om jeg ikke kan bevise at hun er elendig mor og jeg er perfekt så kan hun bare feste så mye hun vil og ta tilbake barnet når hun er lei!!!!!!! likestilling meg langt opp i rektum! veit du hvordan det er og gå og sjelve hver gang tlf ringer i et år?aldri tørre og legge planer?bli trua med at gjør du ikke som jeg vil tar jeg ungen osv. så ikke kom og klag over at du har lov til og velge eternavn men lever på gammle tradisjoner og si at det er noe som har med likstilling og gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2003 #110 Del Skrevet 12. mars 2003 likestilling ja.. om du skulle søke jobb i en barnehage og fikk beskjed om du var best kvalefisert men desverre....en gutt hadde søkt og han var utdannet han også men ikke så bra som deg , men pga kjønskvotering må han få jobben... komm ikke og si at du da hadde drat himat og sakt til familien at du synes det var helt greit.... nei, jeg er i mot alle former for kvotering.. det har ingenting med likestilling å gjøre lik lønn for likt arbeid er jeg helt for , og at den best kvalifiserte får stillingen. at menn og kvinner har lik mulighet til utdanelse og arbeid trur jeg egentlig er her alt. mye kan sikkert forsat gjøres , men jeg trur aldri det vil bli helt slik noen forestiller seg , vi er tross alt ikke like hverandre på alt. nei, men vi skal da begenses av de faktiske individuelle forskjellene, ikke av samfunnets oppfatning av hvordan du "sikkert er fordi du er mann/kvinne" når det gjelder karakterer hørte jeg på tv her forige dagen at jentene får bedere karakterer en gutta... hvilket kjønn som i gjennomsnitt får best karkteter er uvesentlig for diskusjonen. det inlegget du siktet til var et eksepel på at det var en oppfatining om at "fordi du er jente, så bør du være fornøyd, selv om du ikke får det samme som gutta" når det gjelder de ekstreme så har de sikert gjort mye bra , men de ødelegger mye med og skulle forandre på alt,,,helt greit at en kar stiller i undertøyet på n reklame , men om en kvinne gjør det blir det bråk. helt greit med alt som en kvinne kan tjene på , men ikke prøv som mannfolk og si at du også vil ha lit tilbake,,,da er du et svin... som sagt så kjenner jeg ikke til noen ekstermiteter som ødlegger.. ber forsatt om eksempler på dette og JO, jeg mener absolutt at mye skal gjøres FOR menn når det gjelder likestilling.. men ikke fordi menn skal "få noe tilbake når de gir oss kvinner noe" men fordi ulikheter i begge retninger skal rettes opp.. uavhengig av i hvilken retning det i utgangspunktet var flest "feil" ' denne diskusjonen kan vare lenge fordi vi aldri blir enige om hvor grensen går ' date=' og hva som egentlig er likestilling [/quote'] det kan hende... jeg definerer likestilling som like muligheter.. det være seg i lover og regler og i møte med folks holdninger og samfunnets normer. kvoteringer og forsøk på å gjøre ett kjønn til noe "over" hører ikke hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2003 #111 Del Skrevet 12. mars 2003 ingen lov sier at mannens eternavn skal brukes ' date=' det velger dere best selv..)[/quote'] Ja som sagt ligger mye i holdninger og normer.. det er ikke bare de formelle lovene som styrer oss hime? skriv bokmål eller nynorsk.. vær så snill! det er mange ulike grunner til hvordan en familie velger å ta vare på barn.. desverre er ideen om at det er mer naturlig for mor en av faktoreren.. dette er synd for barna, fedrene og samfunnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2003 #112 Del Skrevet 12. mars 2003 og siden du skal ha likestilling på alt så forklar meg følgenne. jeg blei alene med ungen da xn heller ville festeen og ha en unge hengenne eter seg , ringte da advokat og spurte hva jeg skal gjøre nå for og ikke bli brukt som barnevakt.. i opptil 1 år kan hun si at hun vil ha tilbake omsorgen for barnet og hun vil få det,,om jeg ikke kan bevise at hun er elendig mor og jeg er perfekt så kan hun bare feste så mye hun vil og ta tilbake barnet når hun er lei!!!!!!! likestilling meg langt opp i rektum! veit du hvordan det er og gå og sjelve hver gang tlf ringer i et år?aldri tørre og legge planer?bli trua med at gjør du ikke som jeg vil tar jeg ungen osv.) dette vel et typisk eksempel på mangel på likestillig.. ikke det motsatte.. så ikke kom og klag over at du har lov til og velge eternavn men lever på gammle tradisjoner og si at det er noe som har med likstilling og gjøre) jeg velger å ikke leve på disse utdaterte tradisjonene.. men samfunnets normer er fortsatt preget av dem.. og det har jeg min fulle rett til å klage på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 12. mars 2003 #113 Del Skrevet 12. mars 2003 Sissan, du må ikke kalle deg feminist selv om du er opptatt av "feministsaker". Hva du vil kalle deg, må du få avgjøre selv! Og jeg må få si: "feminister" har ikke et ensartet holdning til alt mulig. Det må være rom for å være lit uenige eller ha ulik fokus på likestilling. likestilling ja.. om du skulle søke jobb i en barnehage og fikk beskjed om du var best kvalefisert men desverre....en gutt hadde søkt og han var utdannet han også men ikke så bra som deg , men pga kjønskvotering må han få jobben... komm ikke og si at du da hadde drat himat og sakt til familien at du synes det var helt greit.... Det har skjedd med meg mer enn en gang, og jeg har ikke gått hjem bitter av den grunn nei. Synes det er forståelig jeg da, fordi det er kjempeviktig at det kommer flere menn inn i barns miljø. når det gjelder karakterer hørte jeg på tv her forige dagen at jentene får bedere karakterer en gutta... Ja, og det har blitt forklart med at jenter har blir oppfordret mye mer enn gutter til å "hevde seg". Så nå må vi bli flinkere til å hjelpe gutta til å lese og studere så de dermed får bedre karakterer. Eksempelet som jeg tok frem, så var begrunnelsen av karakteren kjønn, ikke innsats og evne. Det hjelper lite at jeg fikk seks i alle fag utenom matte, kjemi og fysikk, fordi fem er en gode karakterer for å være jente. Da blir grunnen til at jeg får en dårligere karakter ikke fordi jeg er ikke er flink nok (f.eks. som følge av at jeg leser og studerer mindre enn gutta som får seks) men bare fordi jeg er jente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 12. mars 2003 #114 Del Skrevet 12. mars 2003 Dette har vært en skikkelig diskusjon, jeg må si at jeg er veldig enig med flere her blant andre Care, Maiken, Melian, Sissan og gjest. Allikevel er det noen her som får meg til å bli litt oppgitt…. Kvinner og menn har ikke de samme mulighetene i arbeidslivet. Det kan da umulig være noen som ikke ser dette. Det er ikke riktig, les denne artikkelen skrevet av tidligere likestillingsdirektør Ingunn Yssen: http://www.likestilling.no/tekster/velgemenn.shtml Jeg mener at for å få likestilling må dette skje på alle fronter eks fødselspermisjon. Vi kvinner på finne oss i å oppgi noen av våre fordeler. Sivi sier at det er nok flest kvinner som er hjemme med barna og at det er det de fleste kvinner ønsker. Det kan ikke være et spørsmål om hva vi ønsker, mannen må også høres. Det er flere her som sier at man ikke kan skylde på samfunnet for at typiske kvinneyrker har dårlig lønn og at man kan bli ingeniør dersom man vil ha ingeniørlønn. Som andre her har påpekt, det vil bli et problem for samfunnet dersom man definerer dette som et spørsmål om yrkesvalg. Hvis vi har kommet så langt - hvorfor øker lønnsforskjellen mellom kvinner og menn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 12. mars 2003 #115 Del Skrevet 12. mars 2003 Jeg kaller meg det jeg vil ja :D . Og føler meg IKKE som mindre kvinne selv om jeg ikke er "stolt av å være feminist". Grunnen til at jeg spurte, Gjest, er at jeg ikke er sikker på hva som definerer en "feminist". Jeg sliter nok også med ettervirkninger av den gang feminister var "rødstrømper" som stod på barrikadene med BH-bål. Jeg er IKKE slik i det hele tatt - føler meg som 100% kvinne (minst) og elsker BHene mine. Jeg fører heller ikke "aktiv" kvinnekamp gjennom organisasjoner, eller gjennom debattinnlegg hist og pist. Men holdningene mine går på likestilling mellom kjønn (og forsåvidt andre grupperinger). Spørsmålet mitt var egentlig da: Har jeg "rett" til å kalle meg feminist? Jeg ville ikke ha noen problemer med å erklære meg som det skjønner du, Gjest, det er bare det at "feminist" er et ord som gir gjenklang til "å være på kvinnens side uansett", og det er jeg IKKE, jeg er for LIKESTILLING. Til dere som hevder at vi i dag har like muligheter i arbeidsliv/utdanning som kvinner og menn, vil jeg gjerne si meg uenig. Vi har like rettigheter til utdanning - det er sant. Og vi har like rettigheter til jobb i det offentlige (i det private er dette stort sett ikke lovregulert foreløpig). Men at det er like enkelt for en kvinne å komme seg opp og frem som for en mann, nei der er vi ikke. Og som tidligere påpekt - dette kommer av holdninger - og spesielt fra bedriftsledere/-eiere. Og her er det ikke bare menn som må endre seg - det er også kvinner. Flere kvinner må være villige og ønske å ta på seg lederjobber/topp-posisjonene - og de må gjøre det på egne premisser. I tillegg må de få tillatelse til å gjøre det uten å bli oppfattet som bitcher (i ordets negative forstand). Det samme gjelder i familielivet. Fedre har i dag faktisk ikke engang like rettigheter som mødre, det er enda en lang vei å gå. Både lovmessig og i rettspraksis. Men også her gjelder det som i arbeidslivet - det er ikke ensidig kvinners oppgave å endre dette. Flere menn må være villige til å kjempe for sine rettigheter og flere menn må i større grad prioritere barna enn det som er i dag for at dette skal komme på plass. Som kvinner i toppstillinger, er menn i hovedomsorgsroller fortsatt minoriteter. Og her ER det faktisk enkeltindivider som må rette dette opp. Jeg tror ikke lovhjemler alene er det riktige, holdningsendringer må til. Usikker på hvordan dette skal løses, for vi drar vel alle på tidligere generasjoners tankesett, som vi er vokst opp med. Men for hver generasjon kommer vi ett skritt videre, og for hver modige (og ofte slitne) sjel, er vi ett skritt nærmere total likestilling i jobb- og privatsfære. Gjest - er jeg feminist - eller skal jeg kalle meg noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiqa Skrevet 12. mars 2003 #116 Del Skrevet 12. mars 2003 Jeg er for likestilling, og mot feminisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 12. mars 2003 #117 Del Skrevet 12. mars 2003 Jeg er for likestilling' date=' og mot feminisme.[/quote'] For meg blir dette en selvmotsigelse, men så tolker vi sikkert begrepene ulikt. Du kan jo fortelle hva du legger i begrepene likestilling og feminisme, slik at jeg skjønner hva du egentlig mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 12. mars 2003 #118 Del Skrevet 12. mars 2003 Akkurat noe av det du tar opp der, synes jeg også er veldig viktig å tenke over Sissan. Har også møtt på holdninger at kvinnelige ledere (om de er tøffe eller ikke) er bitch'er, mens menn er gode ledere når de gjør tilsvarende. Og disse holdningene kommer like mye fra kvinner som fra menn. Det er som en annen sa tidligere, mye verre at kvinner motarbeider en, når en kjemper for likestilling. Men det er ikke bare på dette området kvinner trenger å få mer bevisstgjøring rundt. Det andre er at man bør være såpass real at likestillingskampen bør gå begge veier. Ser jo bare den forskrekkende motstanden mot at fedre skal ha like rettigheter som mødrene. Ikke så lenge siden det var "lynsjestemning" på kg over den nye loven om at fedre kan kreve DNA/farskapstest. Slik sett så er jo jeg ikke opptatt av bare feminisme om man bruker definisjonen kvinnesak. Men jeg bruker heller begrepet feminisme som teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene. Altså begge kjønnene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiqa Skrevet 12. mars 2003 #119 Del Skrevet 12. mars 2003 For meg blir dette en selvmotsigelse' date=' men så tolker vi sikkert begrepene ulikt. Du kan jo fortelle hva du legger i begrepene likestilling og feminisme, slik at jeg skjønner hva du egentlig mener.[/quote'] Gjerne det. Likestilling er likestilling mann/kvinne - altså ingen fordeler for noen av partene - bare akkurat hva ordet sier: LIKEstilling. Feminisme er for meg en "forherligelse" av kvinnen - et ekstremt syn på linje med kommunisme når det gjelder politikk. Jeg liker ikke de som må kjøre linjen så ekstremt ut for å kunne mene noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 12. mars 2003 #120 Del Skrevet 12. mars 2003 Tiqa...kan du gi noen eksempler på hva du benevner som ekstremt i forhold til feminisme-begrepet? (og igjen...sorry for å gjenta meg selv...ikke nevn fotform-sko og porno-hat og BH-brenning. Feminismen i dag er annerledes, men det vet du sikkert) Maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå