Gjest Mayamor Skrevet 10. juni 2007 #1 Skrevet 10. juni 2007 http://www.bt.no/lokalt/bergen/article368786.ece Vanligvis virker det som det er elvens foreldre som mottar korreksjon for sine feile pedaogiske metoder, men her trakk ppt seg fra samarbeidet med skolen da de ikke kom noen vei. Lærere virker ofte som "ufeilbarlige" og har mye (u)fortjent(?) høystatus pga sitt yrke. Godt at det kommer fram at en lærer bare er en lærer/et menneske... Tankevekkende, skal bli spennende å følge denne saken videre.
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. juni 2007 #2 Skrevet 10. juni 2007 For å være helt ærlig, så er jeg ikke så overrasket. Mange lærere gjør veldig mye bra. Men mitt inntrykk er dessverre at en del lærere blir litt hjelpesløse når de møter på barn som trenger tilpasning. Hvis det stemmer at de i tillegg avviser hjelp fra PPT, så syns jeg det er hårreisende. Hvis de ikke føler de har tilstrekkelig kompetanse, så bør de ta imot den hjelpen de blir tilbudt.
Gjest Mayamor Skrevet 11. juni 2007 #3 Skrevet 11. juni 2007 Jeg har selv barn som kommer hjem og forteller de underligste ting om hva lærere får seg til å si, MEN: en regel i bakhodet som sier: "Hvis jeg skal tro alt mine barn forteller om forhold på skolen, trening, venner - må de få tro alt barnet forteller dem om oss hjemme..." Fjær til 10 høns, "alle de andre", jeg gjorde ingenting - alt var xxx sin feil osv. Men i denne saken stiller det seg annerledes da det faktisk er et utdannet menneske i ppt og en (flere?) lærer(e) som er innblandet. Da synes jeg det er et sterkt signal at ppt gir opp.
Tule Skrevet 11. juni 2007 #4 Skrevet 11. juni 2007 (endret) hei det jeg reagerer pa er dette [qoute] PPT tilbød seg å veilede lærerne, noe skolens administrasjon takket ja til, men de aktuelle lærerne møtte bare på et av tre planlagte veiledningsmøter. I et notat fra PPT heter det at elevenes lærer «ikke (...) har valgt å følge opp våre råd, anbefalinger og veiledning i særlig grad.» Saksbehandleren konkluderte med at årsaken måtte være «grunnleggende forskjellig oppfatning av pedagogisk tenkning/filosofi av hvordan skolen kan hjelpe/møte elever med milde grader av sosiale samspillsvansker.» PPT mente at tiltakene overfor eleven hadde vært preget av straff. Ifølge notatet hadde representanter for skolen erkjent at man benyttet metoder som var «helt feilslåtte». Tidligere i vår konkluderte saksbehandleren fra PPT med at hun ikke kom noen vei med Ny Krohnborg skole. Hun trakk seg derfor fra videre arbeid med saken:[/qoute] lerer som ikke respekterer elever med problemer eler ppt mener jeg klart ikke har noe i skolen og gjore det er krenkende jeg har selv slit med tilpasningproblemer i skolen har asperger har heldigvis blit respekter men har vert borti arogante lerere, jeg syns det er ille at lerere kan nekte og mote op pa oplering di burde mate velge melom det og miste jobben jeg fater ike vorfor lerere skal ha sa mange sjanser jeg syns det virker som stilingsvernet her blir altfor bra, for elever som ikke er helt vanlige sa er tryghet og rutiner viktig det virker som dise lererene ike har skjont va jobben deres gar ut pa en annen ting er at jeg har vanskelig for og skjonne dete med skolebytte di sier at han har bytet skole men vis han begynte i sjete klase i 2005 skal han vel pa ungdomskolen na da er vel dete en naturlig overegang hilsen Endret 11. juni 2007 av Tule
Gjest Mayamor Skrevet 11. juni 2007 #5 Skrevet 11. juni 2007 Noen skoler har 10 klassetrinn (barne- og ungdomsskole). Vi har et par elever i begge barnas klasser som er såkalt "utagerende", og det har i begge klassene vært høylytte diskusjoner mellom foreldre og lærere om hvordan dette påvirker læringen for de andre elevene. Det er da tydlige hvilken mening læreren har om disse såkalte "vanskelige" barna da de ikke klarer å skjule sin forrakt/medmenneskelighet (alt ettersom...). Fint at dette kommer på dagsorden synes jeg.
Tule Skrevet 11. juni 2007 #6 Skrevet 11. juni 2007 Noen skoler har 10 klassetrinn (barne- og ungdomsskole). Vi har et par elever i begge barnas klasser som er såkalt "utagerende", og det har i begge klassene vært høylytte diskusjoner mellom foreldre og lærere om hvordan dette påvirker læringen for de andre elevene. Det er da tydlige hvilken mening læreren har om disse såkalte "vanskelige" barna da de ikke klarer å skjule sin forrakt/medmenneskelighet (alt ettersom...). Fint at dette kommer på dagsorden synes jeg. hei det har du rett i, og jeg er helt enig med deg, jeg har sel vert det barnet som trenger ekstra hjelp og det er vitkig at di blir set og forstat, jeg vet og om skoleledere som har brukt resurser som er git til et barn til andre ting og det er feil, det burde vert mulig og gripe in mer mot lerere som ike gjor joben sin lerere som ike takler og jelpe unger har ike noe der og gjore di bor omskolere seg til voksenoplering i steden hilsen
Gjest Lei av umulige barn Skrevet 11. juni 2007 #7 Skrevet 11. juni 2007 Jeg er så utrolig drittlei av at alle skal forstå seg i hjel på unger som ikke klarer å følge samfunnets vanligste normer når det gjelder folkeskikk! Jeg mener at det i alt for mange tilfeller er den som skaper kvalme for en hel klasse som man skal ha sympati med. I min sønns klasse er det en gutt som har plaget livet av alle de andre barna i klassen i 4 år, tilslutt fikk ungene nk og fant ut at det var på tide å gjøre noe med saken. Problembarnet fikk rett og slett god gammeldags juling. Vi fikk telefon fra lærer om hva som var skjedd..... Jeg bifaller overhodet ikke måten ungene tok hånd om "rampegutten", men jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor!!! Alle barna i denne klassen har fra dag 1 forsøkt å "få ham med" i gruppen, men barnet har ikke ville rette seg etter normal folkeskikk, bare vært ekkel med de andre (les: spytte, sparke, slenge dritt etc).. Dette barnet har fått så mye oppfølging fra skole og lærer at jeg mener det har gått på bekostning av resten av klassen. Han har fått tilpasset undervisning, som alle har måttet rette seg etter, og bærbar PC (han har ikke dysleksi)... Hva tror du et slikt barn gjør når han får slike fordeler? Han håner resten av klassen med det... Lærer sier; "vær glad dere slipper å bruke datamaskin... Jada, hjelper sikkert å si til ungene som også har lyst å gjøre morsomme oppgaver på pc Nå vet jeg at det kommer mange "politisk korrekte svar" om at stakkars gutt, kanskje han ikke har det så godt hjemme etc, etc. Sannheten er at det finnes drittunger som lager livet surt for omgivelsene sine! Det er på høy tid at lærer/skole osv tar tak og ikke "ofrer" alle de andre barna til fordel for den ene!!!!
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #8 Skrevet 11. juni 2007 Nå vet jeg at det kommer mange "politisk korrekte svar" om at stakkars gutt, kanskje han ikke har det så godt hjemme etc, etc. Ikke sikkert det er så mange som gidder å diskutere innlegget ditt. Enkelte er det ikke vits i å diskutere med...
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #9 Skrevet 11. juni 2007 Ikke sikkert det er så mange som gidder å diskutere innlegget ditt. Enkelte er det ikke vits i å diskutere med... Fordi jeg mener at enkelte ganger går lærere/skole for langt i å hjelpe EN enkelt elev? Fordi jeg mener det er galt å ofre en hel klasse til fordel for et barn? Den dagen det er ditt barn det går utover, tror jeg tonen din blir litt annerledes!!
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #10 Skrevet 11. juni 2007 Du leste visst ikke alt, så jeg gjentar: Enkelte er det ikke vits i å diskutere med... Det er lov å være en smule nyansert og ha to tanker i hodet på en gang; jeg foretrekker å diskutere med sånne som klarer det.
Tule Skrevet 11. juni 2007 #11 Skrevet 11. juni 2007 Jeg er så utrolig drittlei av at alle skal forstå seg i hjel på unger som ikke klarer å følge samfunnets vanligste normer når det gjelder folkeskikk! Jeg mener at det i alt for mange tilfeller er den som skaper kvalme for en hel klasse som man skal ha sympati med. I min sønns klasse er det en gutt som har plaget livet av alle de andre barna i klassen i 4 år, tilslutt fikk ungene nk og fant ut at det var på tide å gjøre noe med saken. Problembarnet fikk rett og slett god gammeldags juling. Vi fikk telefon fra lærer om hva som var skjedd..... Jeg bifaller overhodet ikke måten ungene tok hånd om "rampegutten", men jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor!!! Alle barna i denne klassen har fra dag 1 forsøkt å "få ham med" i gruppen, men barnet har ikke ville rette seg etter normal folkeskikk, bare vært ekkel med de andre (les: spytte, sparke, slenge dritt etc).. Dette barnet har fått så mye oppfølging fra skole og lærer at jeg mener det har gått på bekostning av resten av klassen. Han har fått tilpasset undervisning, som alle har måttet rette seg etter, og bærbar PC (han har ikke dysleksi)... Hva tror du et slikt barn gjør når han får slike fordeler? Han håner resten av klassen med det... Lærer sier; "vær glad dere slipper å bruke datamaskin... Jada, hjelper sikkert å si til ungene som også har lyst å gjøre morsomme oppgaver på pc Nå vet jeg at det kommer mange "politisk korrekte svar" om at stakkars gutt, kanskje han ikke har det så godt hjemme etc, etc. Sannheten er at det finnes drittunger som lager livet surt for omgivelsene sine! Det er på høy tid at lærer/skole osv tar tak og ikke "ofrer" alle de andre barna til fordel for den ene!!!! hei for det første det er ikke snak om at noen ofrer di andre barna til fordel for den ene det er heler motsat resurser som blir git til en elev blir brukt pa andre jeg kjenner foreldre som har vert borti det når det gjelder dene guten er han sikkert ikke onskapsfull han har sikert en eller annen diagnose siden han far hjelpetiltak, det er synd at ikke ale diagnoser utløser samme tiltak til og lere op skolen om det og andre foreldre som kan fa vedkomende hjem som ven av barna slik at di kune bli lit mindre fordomsfulle. nar det gjelder det med den pc en sa er det flere diagnoser som gir ret til pc han kan for eksempel ha motoriske skrivevansker desvere er ike det like kjent og man kan derfor bli utsat for slike holdninger jeg kjener og noen som holdt pa a ikke fik tilpaset eksamen fordi skolen di var pa ike vile godta at det var noe som het motoriske skrivevansker Jeg har selv en diagnose som heter asperger syndrom jeg kjenner flere som har det og foreldre som har barn som har det og jeg syns det er sårende at folk har slike holdninger som dete over barn som er annerledes, det er heler ike slik at di andre folger deres plan di har sin egen individuele plan di som har diagnoser di andre har sin normale nar det er sagt er jeg enig i at det fins tilfeler som ike skule vert pa vanlige skoler i vertfal ikke heltid og jeg tror det komer til og skje noe med det, jeg kjener ogsa foreldre som mener det, det er folk som har barn med autisme alvorlige diagnoser enkelte plaser bryter di reglene og lager egne klasser som barna er i deltig og di er da og deltid i en vanlig klasse dette blir klagt pa av politikere, her jeg bor er det og en spesial skole for slike diagnoser det er ike helt lovlig men foreldre vil det som er bra for barna sine og tunge diagnoser kan ga ut over di andre barna nar di tar tid fra dem det var og et program pa tv for en stund siden om en jente som var elleve og et halvt tror jeg hun var pa et og et halvt ars stadiet og kommer til og bli der, det er klart at hun ikke hade serlig mye utbytte av en vanlig skole og fungerte best samen med sine egne men politikerene stak kjepper i hjulene jeg haper di snur det er ikke tvil om at alle med diagnoser som er normalt inteligente vil ha best utbyte av og ga pa vanlig skole og at di andre eleven vil lere av det og jeg tror at 99% av alle med psykisk utviklingshemmede vil ha det i vert falle alle di som bare er lettere og moderat psykisk utviklingshemmede men jeg tenker at det er i vert fall 1% av di som er psykisk utviklingshemmede som hade hat det best pa egne skoler heltid eler deltid det er ming menig sa far dere "ta meg da"
Gjest Frk Åberg Skrevet 12. juni 2007 #12 Skrevet 12. juni 2007 Jeg er så utrolig drittlei av at alle skal forstå seg i hjel på unger som ikke klarer å følge samfunnets vanligste normer når det gjelder folkeskikk! Jeg mener at det i alt for mange tilfeller er den som skaper kvalme for en hel klasse som man skal ha sympati med. I min sønns klasse er det en gutt som har plaget livet av alle de andre barna i klassen i 4 år, tilslutt fikk ungene nk og fant ut at det var på tide å gjøre noe med saken. Problembarnet fikk rett og slett god gammeldags juling. Vi fikk telefon fra lærer om hva som var skjedd..... Jeg bifaller overhodet ikke måten ungene tok hånd om "rampegutten", men jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor!!! Alle barna i denne klassen har fra dag 1 forsøkt å "få ham med" i gruppen, men barnet har ikke ville rette seg etter normal folkeskikk, bare vært ekkel med de andre (les: spytte, sparke, slenge dritt etc).. Dette barnet har fått så mye oppfølging fra skole og lærer at jeg mener det har gått på bekostning av resten av klassen. Han har fått tilpasset undervisning, som alle har måttet rette seg etter, og bærbar PC (han har ikke dysleksi)... Hva tror du et slikt barn gjør når han får slike fordeler? Han håner resten av klassen med det... Lærer sier; "vær glad dere slipper å bruke datamaskin... Jada, hjelper sikkert å si til ungene som også har lyst å gjøre morsomme oppgaver på pc Nå vet jeg at det kommer mange "politisk korrekte svar" om at stakkars gutt, kanskje han ikke har det så godt hjemme etc, etc. Sannheten er at det finnes drittunger som lager livet surt for omgivelsene sine! Det er på høy tid at lærer/skole osv tar tak og ikke "ofrer" alle de andre barna til fordel for den ene!!!! Så om dette barnet har vokst opp i et dårlig hjem eller med fraværende foreldre, så skal han måtte lide for det uten å få hjelp fordi han har en dårlig måte å vise problemene sine på? Jeg forstår at det kan være frustrerende å føle at det går på beskostning av eget barn. Men gjør tilretteleggingen egentlig det? Jeg kan ikke skjønne hvordan det skal gå utover de andre elevene at denne eleven får tilpasset undervisning. Hva mener du med at alle må rette seg etter dette? Hvis tilretteleggingen kan gjøre at barnet får det bedre på skolen, så kan det komme de andre i klassen til gode. I utgangspunktet burde man da være glad han får hjelp, og glad for at eget barn slipper det. Så vidt jeg vet så skal det ofte litt til for at barn får tilpasset undervisning. Selv om du ikke godtar at de andre elevene banket ham opp, så syns jeg likevel ikke at an som voksne skal "forstå hvorfor" de gjorde det. Det er rett og slett uakseptabelt uansett. Når det er sagt, så syns jeg at mobbere i en del tilfeller burde skifte skole/klasse framfor at mobbeofrene gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #13 Skrevet 12. juni 2007 Det er mange måter det kan gå ut over andre elever. Fraværende lærere som ikke klarer å rekke over alt på en gang. Noen syns kanskje dette høres bagatellmessig ut, men det er det overhodet ikke. Det er heller ikke bare barn med en diagnose som får pc. Og jo, jeg forstår hvorfor de andre ungene tok affære, jeg mener fortsatt at det ikke er akseptert, men jeg forstår hvorfor! Når man har prøvd det meste og bare fått dritt tilbake, blir man fortvilt. Når man i tillegg kommer hjem med blåmerker både på skinn og på sinn, forstår jeg hvorfor ungene tilslutt fikk nok! De som overhode ikke kan klare å se hvorfor barna gjorde som de gjorde, må ha hatt en rosenrød barndom (eller så må det være fryktelig lenge siden du var et barn).... Hyggelig for deg, men virkeligheten er og har alltid vært annerledes en du tror! Hvorfor er det bare de som skriker høyest som skal ses og høres? Hva med alle dem som sitter stille og fortvilt.... Skal man la dem komme i annen rekke fordi de ikke skriker og lager kvalme? De kan trenge vel så mye hjelp som andre! En venn av meg er lærer på en skole her i nærheten... Han er rimelig fortvilt over hvor mye av skolens ressurser som skal brukes på "bråkmakerne". Det er faktisk flere barn i en klasse enn bare de som lager bråk og kvalme. Hvorfor tror alle automatisk at "problembarnet" har det vanskelig hjemme eller har en eller annen diagnose? Tro det eller ei; det finnes faktisk barn som ikke har diagnose eller traumatisk barndom eller kommer fra "grusomme hjem" eller er utsatt for ting som skulle "legitimere" denne typåe oppførsel.
T.S Skrevet 12. juni 2007 #14 Skrevet 12. juni 2007 http://www.bt.no/lokalt/bergen/article368786.ece Vanligvis virker det som det er elvens foreldre som mottar korreksjon for sine feile pedaogiske metoder, men her trakk ppt seg fra samarbeidet med skolen da de ikke kom noen vei. Lærere virker ofte som "ufeilbarlige" og har mye (u)fortjent(?) høystatus pga sitt yrke. Godt at det kommer fram at en lærer bare er en lærer/et menneske... Tankevekkende, skal bli spennende å følge denne saken videre. Har lærere høy status? For meg virker det som den mest utskelte yrkesgruppen av alle.. Og om det er noen som får klager (fra foreldre) er det jo de!
T.S Skrevet 12. juni 2007 #15 Skrevet 12. juni 2007 Hvorfor tror alle automatisk at "problembarnet" har det vanskelig hjemme eller har en eller annen diagnose? Tro det eller ei; det finnes faktisk barn som ikke har diagnose eller traumatisk barndom eller kommer fra "grusomme hjem" eller er utsatt for ting som skulle "legitimere" denne typåe oppførsel. Automatisk? Nei, pedagoger tror ikke på automatikk, men man se helheten for å vite helheten. Og da må man lete. Svært ofte viser det seg at det skjer ting i noe osm utenfra virker som en god familie....
Gjest Frk Åberg Skrevet 12. juni 2007 #16 Skrevet 12. juni 2007 (endret) Det er mange måter det kan gå ut over andre elever. Fraværende lærere som ikke klarer å rekke over alt på en gang. Noen syns kanskje dette høres bagatellmessig ut, men det er det overhodet ikke. Det er heller ikke bare barn med en diagnose som får pc. Og jo, jeg forstår hvorfor de andre ungene tok affære, jeg mener fortsatt at det ikke er akseptert, men jeg forstår hvorfor! Når man har prøvd det meste og bare fått dritt tilbake, blir man fortvilt. Når man i tillegg kommer hjem med blåmerker både på skinn og på sinn, forstår jeg hvorfor ungene tilslutt fikk nok! De som overhode ikke kan klare å se hvorfor barna gjorde som de gjorde, må ha hatt en rosenrød barndom (eller så må det være fryktelig lenge siden du var et barn).... Hyggelig for deg, men virkeligheten er og har alltid vært annerledes en du tror! Hvorfor er det bare de som skriker høyest som skal ses og høres? Hva med alle dem som sitter stille og fortvilt.... Skal man la dem komme i annen rekke fordi de ikke skriker og lager kvalme? De kan trenge vel så mye hjelp som andre! En venn av meg er lærer på en skole her i nærheten... Han er rimelig fortvilt over hvor mye av skolens ressurser som skal brukes på "bråkmakerne". Det er faktisk flere barn i en klasse enn bare de som lager bråk og kvalme. Hvorfor tror alle automatisk at "problembarnet" har det vanskelig hjemme eller har en eller annen diagnose? Tro det eller ei; det finnes faktisk barn som ikke har diagnose eller traumatisk barndom eller kommer fra "grusomme hjem" eller er utsatt for ting som skulle "legitimere" denne typåe oppførsel. Fordi en del "problembarn" nettopp har det vanskelig hjemme eller har en diagnose. Det unnskylder ikke oppførselen deres, men hvis man bedre kan forstå deres bakgrunn, kan man kanskje hjelpe bedre også. Og hva mener du man skal gjøre? Sende dem til en spesielskole hvor de lærer hverandre å bli kriminelle? Banke dem til taushet? Det er veldig synd for de stille og flinke elevene at de som bråker tar mye oppmerksomhet. Men ved å hjelpe de som bråker, kan man kanskje skape et bedre læringsmiljø, noe som komme de flinke til gode. Jeg husker godt hvordan det var selv å være flink pike mens de bråkete guttene fikk all oppmerksomheten. Men hvilke valg har man? Jeg ble ikke mobbet, men husker også barn som gjorde slemme ting. Selvfølgelig kan jeg forstå barnas frustrasjon, det er ikke det at jeg ikke klarer å forstå det. Men det betyr ikke at jeg skal "forstå det", om du skjønner. Det fins ingen unnskyldning for at barn slår andre barn uansett. Her mener jeg skolen må ha sviktet når de andre elevene blir så desperate. Endret 14. juni 2007 av Frk Åberg
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #17 Skrevet 12. juni 2007 Automatisk? Nei, pedagoger tror ikke på automatikk, men man se helheten for å vite helheten. Og da må man lete. Svært ofte viser det seg at det skjer ting i noe osm utenfra virker som en god familie.... Det er jeg enig i, men ikke alt skyldes famileforhold. Jeg er sikker på at det er flere enn en her inne som har havnet i søkelyset hos pedagoger, det være seg i skolen eller i barnehagen, uten at det er noe galt med familie eller miljø! Føler at diagnoser ofte blir en hvilepute, det er mange som blir utredet som man ikke finner noe "feil med/på". Av og til må man kunne kalle en spade for en spade. Et utrykk sier; "ser det ut som en and, kvekker som en and og går som en and, er det mest sannsynlig en and!"
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #18 Skrevet 12. juni 2007 Og hva mener du man skal gjøre? Sende dem til en spesielskole hvor de lærer hverandre å bli kriminelle? Banke dem til taushet? Selvfølgelig kan jeg forstå barnas frustrasjon, det er ikke det at jeg ikke klarer å forstå det. Men det betyr ikke at jeg skal "forstå det", om du skjønner. Det fins ingen unnskyldning for at barn slår andre barn uansett. Her mener jeg skolen må ha sviktet når de andre elevene blir så desperate. Jeg har ikke på noe som helst tidspunkt sagt noe om å flytte barnet til en annen skole eller banke dem til taushet!!!!! For hvis du kan være snill å lese hva jeg skriver, så sier jeg at det ikke på noe som helst tidspunkt er greit at de tar affære på denne måten!!!!! Jeg har sagt at jeg forstår hvorfor! Men jeg ser på innleggene her at det tydeligvis blir oppfattes som at jeg bifaller. For å få det avklart en gang for alle; JEG BIFALLER IKKE AT BARN SLÅR HVERANDRE FOR SETTE HVERANDRE PÅ PLASS!!!!! Og for å prøve å få enkelte til å forstå at barna ikke slapp unna med handlingene sine og at ikke vi foreldre "klappet dem på skulderen etterpå"; Barnet mitt fikk straff for dette. Han fikk klar beskjed om at denne type reaksjoner ikke blir akseptert. Handlingen fikk sure konsekvenser; Han mistet goder han har, goder som han syns var veldig trist å bli fratatt! Og klar beskjed om hva som kom til å skje dersom noe liknende skulle skje igjen. I tillegg måtte han be den andre gutten om unnskyldning, ansikt til ansikt. Selv om mitt barn har begått urett i forhold til den andre, er ikke den andre gutten velkommen i mitt hjem. Jeg stoler ikke på mennesker som kan se deg rett inn i øynene og lyve! Jeg har gitt dette barnet mer enn en sjanse, jeg kommer ikke til å gi flere. Han forteller en historie til meg og gir mitt barn beskjeder fra meg eller sin egen mor som har ført til at min sønn har fått skjenn/straff for ikke bla. å komme hjem i tide/til avtalt tid og for å gå steder han ikke har lov å være uten tillatelse. Denne andre gutten har sagt til mitt barn at hans mor har avklart det med meg og alt er ok, mens sannheten er at hverken jeg eller hans mor vet om dette.. Ikke fortell meg at alle slike barn enten må ha en diagnose eller har "gode grunner" til å holde på på denne måten!
T.S Skrevet 12. juni 2007 #19 Skrevet 12. juni 2007 Det er jeg enig i, men ikke alt skyldes famileforhold. Jeg er sikker på at det er flere enn en her inne som har havnet i søkelyset hos pedagoger, det være seg i skolen eller i barnehagen, uten at det er noe galt med familie eller miljø! Føler at diagnoser ofte blir en hvilepute, det er mange som blir utredet som man ikke finner noe "feil med/på". Av og til må man kunne kalle en spade for en spade. Et utrykk sier; "ser det ut som en and, kvekker som en and og går som en and, er det mest sannsynlig en and!" Det du beskriver er hverdagen i skolen. Dvs at noen ganger finner man årsaksforhold, andre ganger ikke. Dvs man aner at barnet har vært for utfordende for foreldra. Det er ikke diagnosebarna som er problemet heller. Det er de andre.
Gjest Frk Åberg Skrevet 13. juni 2007 #20 Skrevet 13. juni 2007 Jeg har ikke på noe som helst tidspunkt sagt noe om å flytte barnet til en annen skole eller banke dem til taushet!!!!! For hvis du kan være snill å lese hva jeg skriver, så sier jeg at det ikke på noe som helst tidspunkt er greit at de tar affære på denne måten!!!!! Jeg har sagt at jeg forstår hvorfor! Men jeg ser på innleggene her at det tydeligvis blir oppfattes som at jeg bifaller. For å få det avklart en gang for alle; JEG BIFALLER IKKE AT BARN SLÅR HVERANDRE FOR SETTE HVERANDRE PÅ PLASS!!!!! Og for å prøve å få enkelte til å forstå at barna ikke slapp unna med handlingene sine og at ikke vi foreldre "klappet dem på skulderen etterpå"; Barnet mitt fikk straff for dette. Han fikk klar beskjed om at denne type reaksjoner ikke blir akseptert. Handlingen fikk sure konsekvenser; Han mistet goder han har, goder som han syns var veldig trist å bli fratatt! Og klar beskjed om hva som kom til å skje dersom noe liknende skulle skje igjen. I tillegg måtte han be den andre gutten om unnskyldning, ansikt til ansikt. Selv om mitt barn har begått urett i forhold til den andre, er ikke den andre gutten velkommen i mitt hjem. Jeg stoler ikke på mennesker som kan se deg rett inn i øynene og lyve! Jeg har gitt dette barnet mer enn en sjanse, jeg kommer ikke til å gi flere. Han forteller en historie til meg og gir mitt barn beskjeder fra meg eller sin egen mor som har ført til at min sønn har fått skjenn/straff for ikke bla. å komme hjem i tide/til avtalt tid og for å gå steder han ikke har lov å være uten tillatelse. Denne andre gutten har sagt til mitt barn at hans mor har avklart det med meg og alt er ok, mens sannheten er at hverken jeg eller hans mor vet om dette.. Ikke fortell meg at alle slike barn enten må ha en diagnose eller har "gode grunner" til å holde på på denne måten! Jeg dro den litt langt med vilje - skjønner at du ikke mener man skal banke de små pøblene. Men det er noe med måten du uttrykker deg på, som kan tolkes dithen at du forstår dem litt for godt. Men nok om det, skjønner at du ikke bifaller det de gjorde. Igjen, det at de har en diagnose eller vanskelige familieforhold unnskylder dem ikke. Men om disse faktaene er der, så bør man få greie på det for å tilpasse det best mulig slik at de ikke utagerer så. Hvis mor drikker, så er det bra at man vet det så man kan hjelpe gutten. Kanskje han oppfører seg bedre når hjemmeforholdene bedres. Dette var et eksempel, snakker ikke om denne saken. En foraklaring er ingen unnskyldning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå