Gå til innhold

Hvordan kan man hjelpe

Fremhevede innlegg

Gjest lillebøll
Skrevet
hvor henvender man seg da?

Her i byen sa politiet når vi hadde gjennomgang med dem når vi var russ, at vi alltid skulle ringe dem.

Ringt dem en gang av en full sovende mann i gata, de hentet han.

Ringt de en gang vi så en dritings mann i en tunell langt fra mennesker (flere mil fra nærmeste hus faktisk) og de takket og hentet han.

Politiet kan se ann situasjonen mye bedre en du, derfor ringer man dit.

Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet

Når jeg svarte at det er arrogant å gå forbi en som ligger på fortauet, er det ikke personlig rettet mot deg ts. Har sett andre som går forbi og svarte litt generelt, for du er ikke den eneste som finner en i veien som er ruset og har sovnet av.

Gjest Blondie65
Skrevet

Så flott at du bryr deg og så flott at du spør om hva du skal gjøre neste gang.

Jeg fikk selv en gang et forferdelig migrene anfall midt i byen på vei til et postkontor. Til slutt var jeg så svimmel og kvalm at jeg måtte bare stoppe på et gatehjørne og kaste opp. INGEN stoppet for å se til at alt var i orden - og det er greit at det ekkelt med folk som spyr, men hva visste de om grunnen? Hadde en vennlig sjel spurt om å hjelpe meg hadde jeg bedt de finne vann og tørkepapir til meg.

En annen gang så jeg en fyr liggende på plenen midt i sentrum og folk gikk forbi og stirret. Jeg gikk bort og fikk konstatert at det var en mann med epilepsi det var snakk om og ringte etter ambulanse. Da jeg og venninnen min stoppet opp gjorde alle andre det også - og stilte seg i en ring rundt for å se.

Politiet (112) er rett instans for rusede personer uten andre skader enn selvpåført rus. Har man mistanke om andre skader/tilstander er 113 til ambulanse rett instans. Det er sikkert korrekt at 02800 skal ringes, men det er lettere å huske 112 og derfor ringer man dit.

Skrevet

Så bra at du stoppet og sjekket at alt var bra, er dessverre altfor få som gjør det :forvirret:

Som sagt tidligere i tråden er det politiet som er de rette å ringe. Og har du ikke telefonnummer (utenom nødnummeret), så er det jo ikke verre enn å ringe Opplysningen (1881 som jeg alltid kommer til å huske pga de teite reklamene...) og få tlfnummer til den lokale politistasjonen...?

Skrevet
la han ligge. De er en belasting for sammfunnet uansett

Det er det mest uvitende og dumme jeg har hørt. Håper livet farer pent med deg så du ikke ligger slik en dag

Gjest Gjest
Skrevet
I går kveld lå det en gammel mann midt i gata, klart alkoholiker. Han så ut til å ha det greit(ikke skadet eller noe), men var sørpefull. Jeg stoppet å spurte om det gikk bra, men fikk ikke noe svar for han var for full til å kommunisere. Men han så ikke ut til å ha noen akutte behov. Men jeg tenkte han ikke hadde det særlig godt der han lå likevel, særlig i så tykke klær i denne varmen.

Hva kan man gjøre i en slik situasjon. Tenkte på å ringe politiet, men var usiker på om de kom til å gjøre noe og hva de i så fall kan gjøre. Så lenge han ikke skader noen er vel ikke politiet så interessert, eller har resurrser til å gjøre noe?

Det var ikke det at han var full som var problemet, eller at han var i veien, men tenkte han kanskje hadde hatt det bedre i fyllearresten hvor han fikk vann, og sove av seg den verste rusen i trygghet.

I alle fall kom jeg frem til at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre om noen ikke behøvde umiddelbar hjelp, og tenkte at dette vil jeg vite til neste gang jeg møter på noen som behøver hjelp. Noen som har tips?

Det var da svært. Hvorfor skal du gjøre så mye?

En full uteligger vil ikke prate med noen, han/hun vil bare sove der han/hun er. Vi kan ikke bry oss om slikt, de har valgt det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...